Projekt: 375L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysan__
    • February 2008
    • 407

    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Fy vad hemskt det var att läsa här idag.
    Hoppas att allt löser sig på ett bra sätt.
    Ja, det går tungt nu.. Man kan som hålla sig för skratt.
    Det här med att man ska tänka positivt är en heltids syssla just nu.. :P
    Men va fan, det kan ju inte bli värre tänker jag
    Mvh/ My

    Kommentar

    • Micke L
      • December 2013
      • 456

      Ursprungligen postat av Mysan__
      Ja, det går tungt nu.. Man kan som hålla sig för skratt.
      Det här med att man ska tänka positivt är en heltids syssla just nu.. :P
      Men va fan, det kan ju inte bli värre tänker jag
      Det är ett antal jobbiga veckor. Vi kunde bo kvar, flyttade in i ett annat sovrum, men vande mig aldrig vi de där fläktljuden och sov dåligt i några veckor. Nu, i efterhand, är vi väldigt glada för den nya fina parketten vi fick i sovrummet. Dessutom nytt fint kakel i tvättstugan
      Som jag skrev igår, man bryter ihop, ska aldrig mer ha akvarium, lider av fläktljud och hantverkare i några veckor och tycker att allt är pest... sedan har man plötsligt akvarium igen och undrar hur det gick till

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Vad tråkigt att läsa om det här!
        Var det ett gammalt ytterfilter, har ni fått någon ordning på varför det började läcka??

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          Men oj vad tråkigt. Lider med er. Ska ringa mitt försäkringsbolag i morgon och verkligen få allt på papper vad de täcker och inte.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • heba
            • September 2013
            • 847

            Fy sjutton vad jobbigt! Lider verkligen med er - detta är ju den största fasan!
            /Helene

            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

            Kommentar

            • Jens79
              • September 2013
              • 200

              Ja verkligen, usch!

              Kommentar

              • Mysan__
                • February 2008
                • 407

                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Vad tråkigt att läsa om det här!
                Var det ett gammalt ytterfilter, har ni fått någon ordning på varför det började läcka??

                Nej ytterfiltret är inte ens ett år gammalt. Ska maila tetratec, har inte kommit så långt än bara :P
                Nej vi har kollat och vi hittar inget fel alls. Känns jätte konstigt.
                Mvh/ My

                Kommentar

                • Mysan__
                  • February 2008
                  • 407

                  Ursprungligen postat av HWH
                  Men oj vad tråkigt. Lider med er. Ska ringa mitt försäkringsbolag i morgon och verkligen få allt på papper vad de täcker och inte.

                  Ja det kan nog vara en bra idé.
                  Spruckna akvarium ingick inte i min försäkring. Så lite tur har vi ändå att det var ytterfiltret. :P
                  Mvh/ My

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    Ursprungligen postat av Mysan__
                    Nej ytterfiltret är inte ens ett år gammalt. Ska maila tetratec, har inte kommit så långt än bara :P
                    Nej vi har kollat och vi hittar inget fel alls. Känns jätte konstigt.
                    På vilket sätt gick det sönder?
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Mysan__
                      • February 2008
                      • 407

                      Ursprungligen postat av KJE
                      På vilket sätt gick det sönder?
                      Det är det som är så skumt. Det läcker som ett såll ur locket. Springan du vet mellan lock och burk.
                      Vi trodde genast att det var o-ringen som klivit ur sitt spår. Men den ligger där den ska och lockets insida är rent.
                      Så det är fortfarande ett mysterium.
                      Mvh/ My

                      Kommentar

                      • Micke L
                        • December 2013
                        • 456

                        Ursprungligen postat av Mysan__
                        Det är det som är så skumt. Det läcker som ett såll ur locket. Springan du vet mellan lock och burk.
                        Vi trodde genast att det var o-ringen som klivit ur sitt spår. Men den ligger där den ska och lockets insida är rent.
                        Så det är fortfarande ett mysterium.
                        Jag har varit med om att man kan "knäppa" ihop ytterfilter även om det inte är riktigt korrekt staplat med korgarna i filtret. Alltså om en korg hamnar det minsta snett, något litet smuts hamnar mellan korgarna etc går det fortfarande att knäppa spännena, tätningslisten sitter där den ska men filtret läcker genom en liten springa som uppstått. Har ni kollat noga så allt ligger som det ska i filtret och det sluter riktigt tätt när man knäpper ihop?

                        Kommentar

                        • Mysan__
                          • February 2008
                          • 407

                          Ursprungligen postat av Micke L
                          Jag har varit med om att man kan "knäppa" ihop ytterfilter även om det inte är riktigt korrekt staplat med korgarna i filtret. Alltså om en korg hamnar det minsta snett, något litet smuts hamnar mellan korgarna etc går det fortfarande att knäppa spännena, tätningslisten sitter där den ska men filtret läcker genom en liten springa som uppstått. Har ni kollat noga så allt ligger som det ska i filtret och det sluter riktigt tätt när man knäpper ihop?
                          Ja det har jag också upplevt. Och korgarna ligger som de ska och röret är nere i korghålen.
                          Vi har torkat ur både lock och burk. Men det sprutar vatten i alla fall
                          Det som är så jäkla konstigt är ju att när vi for så var det inga problem alls. Och filtret har ju stått länge utan att jag har varit och rört någonting i det.
                          Och innan vi for så kikade jag till allt så det stämde och det gjorde det.
                          Mvh/ My

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            Ursprungligen postat av Mysan__
                            Ja det har jag också upplevt. Och korgarna ligger som de ska och röret är nere i korghålen.
                            Vi har torkat ur både lock och burk. Men det sprutar vatten i alla fall
                            Det som är så jäkla konstigt är ju att när vi for så var det inga problem alls. Och filtret har ju stått länge utan att jag har varit och rört någonting i det.
                            Och innan vi for så kikade jag till allt så det stämde och det gjorde det.
                            Kanske någon spricka i någon del? Sånt kan uppstå när som. Jag fixade till ett filter med lite extra teflontejp bakom o-ringen, blev ju tätt Men efter flera månader sprack låsningar pga den extra belastningen som blev av min åtgärd.
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • junneboy
                              • January 2014
                              • 4

                              Suverän tråd tycker jag. Kul att vara med hela resan. Har en liknande tråkighet att delge. För ca 20 år sen råkade jag ut för att ett innerfilter med en liten slang som skulle tillföra luft i vattenströmmen började pumpa ut vatten genom just nämnda lilla slang. 300 liter vatten på parketten blev resultatet. Nu till det närmast magiska. Vattnet bara försvann, grannarna under sa ingenting och endast ett par bitar i parketten hos mig "reste sig". Huset var ganska gammalt och någon sa att de använde sand i bjälklagen på den tiden huset byggdes, vattnet hamnade väl där. Jag avvaktade att någon skulle höra av sig men ingenting hände. Bodde i den lägenheten ytterligare ett par år och allt var frid och fröjd. Antar att det torkade ut med tiden.
                              Hur som helst så minns jag ångesten när man kommer hem och hör en "torrpumpande" pump för att inte tala om ångesten de närmsta dagarna efter. Jag hade tur, men det jag lärde mig var att inte ens ett innerfilter med säkerhet håller vattnet kvar i karet.
                              Hur som helst man kan inte leva utan akvarium så du gör helt rätt som inte ger upp.


                              Fortsätt med den här tråden.
                              /Jonas

                              Kommentar

                              • Mysan__
                                • February 2008
                                • 407

                                Ursprungligen postat av flygrc
                                Kanske någon spricka i någon del? Sånt kan uppstå när som. Jag fixade till ett filter med lite extra teflontejp bakom o-ringen, blev ju tätt Men efter flera månader sprack låsningar pga den extra belastningen som blev av min åtgärd.
                                Har kollat efter det också, men hittar ingen spricka. Men jag ska kolla igen.
                                Det känns lagomt surt när filtret är så pass nytt.
                                Mvh/ My

                                Kommentar

                                Arbetssätt...