Dvärgciklid kar på gång :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deltaco_56
    • February 2013
    • 205

    Dvärgciklid kar på gång :)

    Hej.

    Nu är det så att jag ska starta ett 125L akvarium med dvärgciklider i. Tänkte som många andra att skriva en tråd och hoppas på att någon vill följa mig. :P Börja nästan känna mig som en tonårstjej som är blogggalen

    Jag köpte karet begagnat och tidigare var det sköldpaddor i det så jag fick rengöra karet ordentligt. Fick också med en hel del sand jag tänkte använda men efter ha sköljt och rengjort det runt 15 gånger så gav jag upp. Istället åkte jag till vår närmaste zoo affär och köpte ny sand och fick där veta att sköldpaddor är jäkligt skitiga av sig så därför var sanden så svår tvättad.

    Som karet står i dag så väntar jag på doppvärmare, bakgrund och ett inner filter som är beställt och på väg.

    När det kommer till fiskar så funderar jag på att skaffa några fjärilciklider och några fiskar från släktet apistogramma.

    Har ni några invändningar eller tips och idéer så skriv gärna dem

    Fler bilder kommer förhoppningsvis med tiden

    Bild:







    PS: är nybörjare så rätta mig om jag gör något fel och var inte allt för hårda
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Sv: Dvärgciklid kar på gång

    Vad hade du tänkt som bakgrund? Inte nån växtplanch hoppas jag :-)
    Svart sopsäck är billigast o rätt snyggt med. Svart bakgrund gör att fiskarna färger kommer fram bättre.

    Nu är ju karet resan igång så antar att du inte kommer ha en bakgrund som man har i karet?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Sv: Dvärgciklid kar på gång

      Sätt pumpen precis under ytan så ytan krusar sig. Då syresätter du vattnet bra.

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • deltaco_56
        • February 2013
        • 205

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        Vad hade du tänkt som bakgrund? Inte nån växtplanch hoppas jag :-)
        Svart sopsäck är billigast o rätt snyggt med. Svart bakgrund gör att fiskarna färger kommer fram bättre.

        Nu är ju karet resan igång så antar att du inte kommer ha en bakgrund som man har i karet?

        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
        Funderar på antingen stenbakgrund eller något svart och bra idée där med soppsäck

        Nej jag kollat runt på 3d bakgrund men en fattig student har inte råd med en bakgrund för 2-3tusen

        Kommentar

        • deltaco_56
          • February 2013
          • 205

          #5
          Som ni ser på bilden är akvariumet lite växtlöst, några idéer på snygga växter till dvärgciklider? Eftersom jag är nybörjare så vill jag också ha era synpunkter på vart jag ska plasera växterna, Tack

          Kommentar

          • Joakim Lundgren
            • August 2006
            • 631

            #6
            Jag tycker de där tre mindre stenarna i mitten hade sett myyycket snyggare ut med fissidens fontanus på. Det binder du lätt fast med nån form av nät eller dylikt. Det tar dock några månader innan det har vuxit till sig, men väl värt att vänta på. Jag har själv den mossa i ett nanoscape.
            Längst till vänster placerar du en rugge Egeria Najas. Fiskförslag: Apistogramma Agassizii.
            AKA: Lizardking

            Kommentar

            • deltaco_56
              • February 2013
              • 205

              #7
              Ringde till vår lokala zoo butik och det slutade med att jag började bygga om hela akvariumet :P. Grottan som ni ser på bilden ska vara kvar och den stora stenen i vänsterkanten ska jag flytta till mitten och sedan klä med mossa. Blir till att köpa en rot till vänsterhörnet så fiskarna får lite gömställen

              Min idé är att få ett akvarium av två världar både sten och djungel :P Dålig ide?

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                det finns stenar i djungeln så det är inte så "två världar" utan kommer nog bara bli skitbra.

                Kommentar

                • deltaco_56
                  • February 2013
                  • 205

                  #9
                  Haha har du rätt i : Ja jag hoppas på de

                  Kommentar

                  • deltaco_56
                    • February 2013
                    • 205

                    #10
                    Så då har man varit hos den lokala zooaffären och köpt lite växter
                    Nu fattas bara en rot, bakgrund och några fiskar

                    blev ganska nöjd måste tackar "hannesc" som har gett mig många bra tips

                    (OBS akvariumet ej klart)
                    Senast redigerad av deltaco_56; 21 February 2013, 19:19.

                    Kommentar

                    • Ryskbompa
                      • August 2012
                      • 930

                      #11
                      Kladda inte med nån sopsäck :P gör som jag gjorde på mitt nanokar häromdagen, in på biltema och köp biltoning 95% det blir skit najs

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Eller pensel och svart målarfärg går också bra, hellre det än sopsäck

                        Kommentar

                        • deltaco_56
                          • February 2013
                          • 205

                          #13
                          Biltoning ska jag åka och kolla på, så tack för tipset

                          Vill dock inte måla karet, men tack ändån

                          Är det någon som vet om det är bra med innerfilter som innehåller "biologisk rening" eller jag vet inte riktigt vad det är med vita kullor i alla fall Länk: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...2134fde2fa40a6

                          Eller är det bättre att hålla sig till dem vanliga med bara ett vanligt filter?

                          Hur stark ska innerfiltret vara för starkt med 500l timmen till apistogramma?
                          Senast redigerad av deltaco_56; 21 February 2013, 20:24.

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            #14
                            Har själv ett sånt filter som jag är riktigt nöjd med. Dom "vita kulorna" går att byta, bara att sätta i filtermatta där i också. Funkar nog till och med bättre.

                            Här har du samma pump fast billigare

                            Kommentar

                            • Ryskbompa
                              • August 2012
                              • 930

                              #15
                              Ursprungligen postat av Jesper Broman
                              Har själv ett sånt filter som jag är riktigt nöjd med. Dom "vita kulorna" går att byta, bara att sätta i filtermatta där i också. Funkar nog till och med bättre.

                              Här har du samma pump fast billigare
                              http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=618&page=1

                              65 spänn påslag på en sån billig pryl. Hur kan man inte handla på pwss?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...