720 l , extra low tech..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hemi
    • February 2013
    • 180

    #91
    Tack för svar Bluewing och Mr Woods. Jo trist med dödsfallet i mitt fall har jag tröstat mig för att det inte helt funkat med växterna åtminstone en del av dem (i.of.s inga tillsatser alls) och enligt "nya rön" mycket "lite" ljus . Har provat med mer men upptäckte efter någon dag att gruset blev lite brunt. Tvekade om det var rätt. Och konstig nog växer ju Cabomban bra. Fast vissa blir efter ett tag veka/mjuknar på någon punkt..typ gångjärn i toppen ..mystiskt. Vad kan fattas? Kanske jag efter en tid provar Pmdd...

    Att trots allt fiskarna och vattenvärderna varit helt ok..Inga problem alls annars ..än så länge efter typ 6 veckor.....

    Men bra Woods.. anmärkningsvärt att inte någon tidigare påtalat att det är svårt med Rödmunnar i.o.m att de är extremt snabba på käket jämfört med andra fiskar..Fantastiska fiskar annars!

    Så..som nystartad akvarist tycker jag mig ana mer problem än väntat, eller skulle kunna uppkomma vid fel beslut.....Verkar på något vis vara tidens melodi?


    Fast å andra sidan knallar allt på fiskarna mår bra och det är ju ingen panik på något vis..Men tycker att Vallisnerian och svärdplantorna skulle ha tagit sig bättre. Och ligger ju lågt inga laboreringar..Low tech typ ;-)
    Senast redigerad av Hemi; 04 April 2014, 22:38.

    Kommentar

    • Hemi
      • February 2013
      • 180

      #92
      Jaha här händer det inte mycket efter typ 7 veckor..inga förändringar alls på vattenvärdena under hela tiden, Annat om man nu kan lite på teststickorna, lite högre typ 6 KH,bra! Ingen nitrit trots att jag nu matar ganska mycket för att även Bolivianerna ska få i sig käk..funkar ganska bra i.o.m cirkulationen sprids käket snabbt i hela burken. Naturligtvis har jag inte gjort några vattenbyten alls..icke en droppe..

      Och naturligvis inget filter annat än ett perforerat el-rör typ 30 cm lindat med en filtermatta vid intaget på min 120 krs cirkulationspump..Och inga tillsatser alls..Noll..

      Firrarna mår bra..misstänker att tre av bolivanerna är hannar typ verkar så på attityden och att den 4:e är antingen en hona eller lite mobbad hanne..Iofs lugnt "Hen " ;-) har gott om utrymme för sin egen del..Trots undanträngd..Typ revir med mycket växter på 90 x 30 cm..

      Har dragit på med mer ljus nu typ 4-5 timmar per kväll..alla 4x 54 w tända då misstänker att Ancistusen inte får tillräckligt med mat har knappt några alger alls..Några små trådar på en del Vallsneriablad..Verkar ha en tynande tillvaro..

      Försöker fixa lite grönalger nu på frontrutan..Lite på g..
      Senast redigerad av Hemi; 09 April 2014, 21:01.

      Kommentar

      • Hemi
        • February 2013
        • 180

        #93
        Händer fortfarande ingenting här. Firrarna mår bra, verkar trivas. Inga sjukdomar. Inga alger och (naturligtvis höll jag på att skriva .-) ingen nitrit trots inga vattenbyten alls, inte en droppe faktiskt fast vattennivån har nog minskat typ 15 mm (ska pyttsa i några liter) och inget filter. Efter nu typ 2,5 månader? Kan mata på ganska mycket, rentav "provocera " systemet utan några mätbara värden på nitrit.Nyttobakterierna verkar göra sitt jobb. Bolivianerna tar för sig mycket mer nu och käkar bra..

        Men missnöjd ändå..Konstigt med växterna, har en del..Nyplanterade växer bra är helt fräscha , växer flera cm om dagen (även Cabomban)men efter ett tag stannar det upp går ner sig..Den "begagnade" vallisnerian trots att den skjuter nya skott går samtidigt ner sig förmultar..ja vissa blad då..Flytväxterna som i början växte som fan, var tvungen att rensa kraftig emellanåt har stannat..för en tynande tillvaro blir smått och brunt..Trist..

        Såå..allt verkar stabilt vad det gäller vattenvärdena och firrarna men något fattas växterna, trots att de i början växer som fan..Tror inte det bara beror på den svaga ljuset för i så fall skulle de inte växa alls..Nåå avvaktar..Kanske jag provar med någon växtnäring typ Pmdd..(ingen näring alls tillfört hittintills)men va fan min ruska av vattenpest som jag på test köpte för ett tag sen tex drar iväg ordentligt..Typ växt 50-60 cm..

        Skumt...
        Senast redigerad av Hemi; 29 April 2014, 00:22.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #94
          Vet inte riktigt vad jag kan tillföra här...
          Jag är ju en sådan människa som vill tokfiltrera (har ju precis byggt ett 20L filterfack i ett 310L).
          Någon näringsbrist har du nog, men vad fattas? Fosfor?
          Kul att du klarar dig utan alger i alla fall! Mitt nya kar står i ett ljust och soligt rum och ser ut såhär nu, hoppas trådalgerna ger sig snart...
          Klicka på bilden för större version

Namn: 270420142720.jpg
Visningar: 4
Storlek: 97,4 KB
ID: 2157472
          Senast redigerad av Mr Woods; 29 April 2014, 00:18.

          Kommentar

          • Hemi
            • February 2013
            • 180

            #95
            Tack för reagering ;-)herr Woods...

            Fattar dig som en klasskille....

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #96
              Hehe, klass och klass...
              Jag vill ha balans i karet, friskt vatten, växter som trivs och att djuren har utrymme att leva ut sitt naturliga beteende i den mån det går att ordna i ett akvarium.
              Idag slängde jag till exempel ut ett av mina tre lekpar bolivianer ur karet eftersom jag tyckte det verkade för trångt för tre revir...
              Det får bli två lekpar, leopardendlers och en L-mal tills vidare, så får vi se om det kanske går att utöka med något i framtiden. Just nu består utmaningen mest i att få balans i ett kar som får sin beskärda del riktigt solsken...

              Kommentar

              • Hemi
                • February 2013
                • 180

                #97
                Woods.. går det inte att skärma av på något vis från solen? Har samma problem till en del trots att burken står längst in i vardagsrummet. På dagen och eftermiddagen och lite kväll lyser solen in i den. Har varit tvungen att ha gardinen för balkongdörren (helglasad) och fönstret. Min särbo undrade skeptisk lite hur jag tänkte.. ett jätteakvarium i vardagsrummet och fördraget för solen och grönskan utanför..:-)

                Tänkte fixa det på något vis har i.of.s nya persienner i alla fönster..Hmm.. måste testa olika lägen på den..Annars återstår något typ av skynke över burken ..tidvis:-)

                Kommentar

                Arbetssätt...