165L Dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Tror nog huvudproblemet är revirstorleken och burkstorleken. Vissa Apor vill ju ha mer rejäla ytor och då funkar det bara med en sort. Tror det bara är vissa mixar som man kan ha. Sedan behöver du nog fler ytor för fisken att gå in i och "boa" sig i din inredning för att Apor ska trivas. Om du kollar in Pias kar så ser du massa områden som kan fungera som grotta.
    Jag gjorde själv misstaget (som jag inser nu) att ha för mycket öppet runt mina Apistogramma. Det stressade dem. Mycket småskräp, pinnar. löv etc. med massa små gömställen blir kanon. Men åter igen kolla på Pias kar. Rena instruktionskaren.
    Är själv himla sugen på ett Apistogramma kar nu efter den insikten.
    Så innan du bestämmer dig för Apistogramma. Tänk till gällande din inredning. Mörkt och murrigt mer än ljust och öppet. Och vill du köra på Apor, bestäm dig då för den linjen ett tag. Testa inte bara en "snygg fisk". Tror det lätt blir en besvikelse då, vilket är synd.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Dr.Dork
      • December 2012
      • 263

      #17
      Sv: 165L Dvärgciklider

      Jaså, då blir det bara ett Ap par

      Jag har planer på att skaffa fler och större rötter och mer växter. Jag tycker själv att det är för öppet. All inredning kommer ifrån ett 54liters, så därför är det ganska lite

      Mitt mål med inredningen är att få ungefär samma stil som i mitt 54liters va innan.


      Men tror du det fungerar att slänga i 2 ancistrusar nu, och 10 corysar om 15 dagar?

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #18
        Ursprungligen postat av Dr.Dork
        Jaså, då blir det bara ett Ap par

        Jag har planer på att skaffa fler och större rötter och mer växter. Jag tycker själv att det är för öppet. All inredning kommer ifrån ett 54liters, så därför är det ganska lite

        Mitt mål med inredningen är att få ungefär samma stil som i mitt 54liters va innan.


        Men tror du det fungerar att slänga i 2 ancistrusar nu, och 10 corysar om 15 dagar?
        Jag tycker tvärtom, att du skall skaffa mycket mindre rötter/kvistar och placera lite huller om buller längs med botten. Du kan plocka vanliga alkvistar, som funkar utmärkt - sen en del eklöv också.
        Apistogramma gillar att böka runt bland löv och kvistar - sen lite växter i form av cryptocoryner, blir pricken över i:et.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Dr.Dork
          • December 2012
          • 263

          #19
          Sv: 165L Dvärgciklider

          Jo, kanske. Det är bara det att jag tycker det känns lite tomt i bakgrunden, därav ville jag ha nån större Redmoore rot bak till vänster.
          Sen helst en svärdplanta där nånstans också Men visst kan man bygga upp på höjden med mindre rötter också!

          Al fungerar bra säger du? Jag bor i en skog, egen skog, och strax bakom huset finns en våtmark full med al! Farsan är dessutom skogshuggare (:P) så borde kunna få tag i fina alrötter!

          Kommentar

          • Dr.Dork
            • December 2012
            • 263

            #20
            Sv: 165L Dvärgciklider

            Jag som hade tänkt fixa mycket med akvariumen idag...men såklart lyckades jag skära mig ganska rejält i fingret igår :/

            Egentligen är det en ganska pinsam historia Det hade kommit in sand i springorna på min algskrapa, och eftersom jag inte ville riskera att sandkornet skulle repa glaset så tänkte jag skölja. Såg att det verkade som man kunde plocka av den delen där plastbiten man skrapar med sitter, så jag tog ett stadigt tag om den och tog i för kung och fosterland. Den satt riktigt hårt, men så plötsligt lossnade den på ena sidan och något stack till. Jag tittade ner på handen, och såg att hela fingret var täckt med blod...

            Så nu sitter jag med ett 1 cm långt och ca 3mm djupt jack i pekfingerspetsen...
            Senast redigerad av Dr.Dork; 02 March 2013, 08:05.

            Kommentar

            • Dr.Dork
              • December 2012
              • 263

              #21
              Sv: 165L Dvärgciklider

              Det har inte direkt hänt något, förutom att karet nu är fullt med guppyyngel, ca 50 st, och att malarna är på plats. Dock väntar jag fortfarande på mina pansarmalar!

              Det mest dramatiska är att jag igår möblerade om och slängde i en hög med lavastenar och bytte bakgrunden.


              Planer för imorgon är att fråga djuraffären om Ap. Honor, fryst foder och om jag kan lämna guppysar där :P

              Vilket fryst foder blir bäst till Kakaduacikliderna?

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #22
                Atemia och cyklops är bra foder till apisogrammorna och även räkmix funkar bra
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Dr.Dork
                  • December 2012
                  • 263

                  #23
                  Sv: 165L Dvärgciklider

                  Glömde uppdatera här!
                  Köpte röda mygg, som han får ca varannan eller var 3:e dag.

                  Nyinköpt är en Rineloricaria sp. "Red" . Skön filur!

                  Lite funderingar:
                  - Går det att höja kH lite, men inte pH?
                  - Jag frågade i djuraffären om Ap. Cacatuoides. Hon sa att det kan bli problem att köpa bara honor, då de säljs i par. Stämmer? :/ Man ska ju ha fler honor än hanar, hur fungerar det då?
                  Senast redigerad av Dr.Dork; 03 April 2013, 17:40.

                  Kommentar

                  • Ryskbompa
                    • August 2012
                    • 930

                    #24
                    Jag skulle aldrig köra röda mygg, jag fick camallanus på 4st av mina bolivianska fjärilar. Jag kör inte med röda mygg men jag har hört att de ska trigga camallanus lättare än andra foder. Skaffa max 2 honor till de karet. Dom fightas dom med :P Ancistrus är hemska romrövare om du vill försöka köra lek på apistosarna.

                    Kommentar

                    • Dr.Dork
                      • December 2012
                      • 263

                      #25
                      Sv: 165L Dvärgciklider

                      Jag tvivlar faktiskt på att frysta röda mygg skulle ge parasiter.

                      Iaf, hänt lite i karet, både ont och gott. Eller nä, bara ont

                      Såg i dag när jag tände att Ap. Hanen inte verkade helt frisk, såg lite allmänt hängig ut, mörk täckning och guppyna hackade på han. :/

                      Kanske inte syns så väl på den bilden, men även stjärtfenorna är lite dåliga. Trasiga, misstänker att det är guppyna som ätit, så flyttade honom till ett ensamt kar, sjukstugan, utan guppy.

                      Hade inte sett till nya malen på ett tag, föräns igår när jag håvade, död.
                      Misstänker en svag individ som inte klarade flytten ordentligt. Har rätt värden och ingen nitrit. Den var ju liten, 3-4 cm, och har inte haft den mer än ett par dagar.

                      Vad tror ni, kan man "reklamera"?


                      Kan säga att den inte låg där länga, kollade nämligen kvällen innan...

                      Förresten, kan det kanske vara så att den bar på nån sjukdom och därför Ap. hanen är krasslig plötsligt?

                      Kommentar

                      • Ryskbompa
                        • August 2012
                        • 930

                        #26
                        Hur sköter du ikoppningen? Småttingar behöver troligtvis lite längre tid på sig Mina apisto kan vara mörka ibland, vet inte varför men sen får dom tillbaka färgen på nån minut. vet inte varför dom gör så.

                        Kommentar

                        • Dr.Dork
                          • December 2012
                          • 263

                          #27
                          Sv: 165L Dvärgciklider

                          Vanligtvis när jag koppar in nån fisk så gör jag ungefär som påsarna säger. Med denna krabat var jag dock ännu försiktigare. Tog mindre mängder vatten, kanske 1-2 deciliter åt gången var tionde minut i över en timme, 1.5h kanske. Tyckte det måste varit tillräckligt! :P

                          Jo, mörkare och mer eller mindre aktiv har jag märkt att han kan vara men han har också lite trasig stjärtfena.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...