165L Dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr.Dork
    • December 2012
    • 263

    165L Dvärgciklider

    Hej!

    Detta blir en omstart av min Projekttråd "Rum a'la Akvarium", då den tråden mest blev ett desperat rop på hjälp...

    Det är så att jag har ett ca 165 L kar, som har varit igång ca 3 veckor. I det går det:

    Några endlers guppysar, 5 vuxna och X antal yngel.
    1+1 kakaduacilkider (ska nog skaffa nån hona till)
    Sen ska det kanske i ett ancistruspar.

    Nu behöver jag inspiration! Huvudattraktionerna i karet ska vara några olika dvärgciklider. Jag har fått höra att jag inte ska ha i mer än en sorts Ap, så nåt annat. De kriterierna jag har är:
    -Små
    -Enkla
    -Fredliga
    -Intressanta!

    Troligtvis ska guppyna ut, så då tänkte jag ersätta dessa med nån tetra. Vet inte vilka men helst nån ganska enkel sort som stimmar bra.
    Och den ska gärna hålla sig i ytan, då cikliderna hamnar på botten.

    Sist men inte minst skulle jag gärna ha någon pansarmal på bottnen!

    Ge förslag!!


    (jag vet att bilder är ett måste, så dessa kommer så fort jag är hemma från min Halmstads-resa)
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Tycker du ska fundera på Nannostomus Beckfordi, Pirangatetra. Nyfiken, håller till från mitten till ytan. Kamper mellan hanarna och stimmande om vartannat. Äter ibland trådalger och annat. Känns lite smartare än tetror i stort Det händer helt enkelt lite kring dem hela tiden. De blir aldrig tråkiga.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Dr.Dork
      • December 2012
      • 263

      #3
      Sv: 165L Dvärgciklider

      Haha, din beskrivning verkar ju definitiv intressant!

      Ska kolla upp...

      Dessutom - genom en kille kan jag få hem Corydoras Venezuelas Orange ifrån Tyskland, till ett bra pris! Däremot vet jag ingenting om dessa, och zoopets artbeskrivning kräver guld...
      Nån som vet nåt om Corydoras Venezuelas? Är de ungefär som andra Corydoras skötsel- och kravmässigt?

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Dessutom är den ganska billig också Fyllde på mitt stim med 10 unga till mina tidigare pensionärer 190:- Går att leva med. Den Corydoras skulle jag själv slå till på. Funderat på den själv. Men inte haft den.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Dr.Dork
          • December 2012
          • 263

          #5
          Sv: 165L Dvärgciklider

          Hah! Det priset ökar habegäret

          Kollade lite bilder och info, ser trevlig ut och verkar gilla mjukt vatten - som jag har!

          Hade helst velat ha nån mindre fisk, 6cm (om det verkligen stämmer) verkar lite mycket. Å andra sidan, de flesta är ju i den storleken, så får kanske leva med det...
          Men jag är helt klart intresserad av den!

          Dessa corydoras, vet du något om dom, är de enkla fiskar eller kräver de nåt speciellt?

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Vad jag förstått är den som vanliga Corydoras egentligen. Står inget speciellt i artbeskrivningen som skulle avråda. Gillar du looken så är det väl bara att klippa till om du tror att fisken har bra kvalité .
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Dr.Dork
              • December 2012
              • 263

              #7
              Sv: 165L Dvärgciklider

              Ska kolla lite mer med killen, men 4€ styck skulle de kosta. Tom mindre än vanliga här. Får fundera lite.

              Skulle du säga att de är likvärdiga metallpansarmalar i skötsel? För isf är det ju inga problem!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                165L Dvärgciklider

                Tror det. Fiskbeskrivningen är bra i Zoopet så om de är utpräglat känsliga så står det.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Dr.Dork
                  • December 2012
                  • 263

                  #9
                  Sv: 165L Dvärgciklider

                  Kom hem igår, men var för trött för att fixa...

                  Nu tog jag bild iaf:

                  (försök bortse från allt skräp på hyllan städar lite...)

                  Ge gärna inredningsförslag!


                  Mr Ap. Cacatuoides

                  Kommentar

                  • Dr.Dork
                    • December 2012
                    • 263

                    #10
                    Sv: 165L Dvärgciklider

                    Har förresten någolunda funderat över fiskar att ha i.

                    - Nån corydoras, Venezuelanus eller kanske Melini.
                    - Fler ciklider, Boliviansk fjäril eller bågfensciklid eller nåt liknande
                    - Nannostomus Beckfordi "Pirangatetra"

                    Vad säger ni om detta?

                    Kommentar

                    • Dr.Dork
                      • December 2012
                      • 263

                      #11
                      Med lite eftertanke så vetefan om det blir dessa fiskar, eller ja... om jag kan hitta nån som säljer nannostomus beckfordi så. Dessa är ju billiga, och cikliderna går ju ann, om jag hittar nån som säljer. Men pansarmalar blir ju snordyrt :/ Billigaste jag kan få tag i är 35:- st, och då är det ingen sort som jag gillar....

                      Kommentar

                      • Dr.Dork
                        • December 2012
                        • 263

                        #12
                        Sv: 165L Dvärgciklider

                        Turen är inte på min sida...
                        Min mor, som har passat akvariet, sa att både herr och fru cacatuoides mest hade gömt sig.

                        Det jag har sett av deras beteende tydde mest på att det var lek på gång, fram till för en stund sen. Jag fixade med några växter som lossnat, och då simmade honan ut från sin grotta och såg inte frisk ut...
                        Tjock med utstående fjäll...bukvattensot...

                        Vad ska man göra mot detta? Flyttade henne till "sjukstugan" och har bara salt däri. Vad jag läst är det för sent när fisken väl svullnat upp...

                        Kommentar

                        • Dr.Dork
                          • December 2012
                          • 263

                          #13
                          Sv: 165L Dvärgciklider

                          Har glömt att skriva här...

                          Honan blev avlivad när jag hade studerat henne en stund Av vad jag har läst så är bukvattensot orsakat av nåt som alla fiskar bär på, men som bryter ut vid stressade/felaktiga förhållanden? Stämmer det?
                          Min teori är att jag hade för högt pH, ca 7.5. För när jag slängde i eklöv och pH:t sjönk till 6-6.5 så blev hanen jätteglad och simmar runt som en galning! :P

                          Nu är alla fiskar pigga och glada, så jag tror inte det är nån fara för mer sjukdomar (om allt går som planerat).

                          Just nu går där:
                          5 guppysar, några yngel och en Ap. Cacatuoides. Den 6:e guppyhonan flyttades över snabbt till en sjukstuga så fort jag såg nåt misstänkt på henne, för att inte orsaka fler dödsfall...

                          Karet har varit igång i 3.5 veckor, och jag startade med gojs från ett inkört filter så bakterierna borde väl vara på god väg nu va?

                          Så, framtida ändringar:
                          Ska byta bakgrunden till en helsvart. (ångrar att jag inte gjorde det först)


                          Jag tror att två ancistrusar ska få komma i karet. Men jag är inte 100, kanske nån annan algätare? :S

                          Det lutar åt att det i mitten av nästa månad kommer 10 Corydoras Venezuelanus Orange till karet

                          Så nu finns lite alternativ. Tror ni jag kan (förutsatt att jag vill ha ancistrus) slänga över malarna i det stora karet nu och sen om ca 15 dar ha i 10 corysar, eller blir det för fort då?
                          Senast redigerad av Dr.Dork; 25 February 2013, 23:24.

                          Kommentar

                          • PlatyYngel
                            • January 2006
                            • 1105

                            #14
                            Du skriver tidigare att du vill ha fisk på mindre än 6 cm, gäller det ciklid eller tetra? Om det gäller ciklid kan jag rekommendera Ap. trifasciata, den blir inte speciellt stor
                            / Marcus

                            Kommentar

                            • Dr.Dork
                              • December 2012
                              • 263

                              #15
                              Sv: 165L Dvärgciklider

                              Jo, det gällde väl framförallt tetrorna. Men jag vill ha små ciklider också Där går gränsen vid ungefär 10 cm.

                              Men hur fungerar det att ha flera Ap. sorter? Vad jag har hört kan de para sig med varandra?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...