54L får sig en rejäl uppfräschning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • water drop
    • April 2010
    • 243

    #46
    Den här roten är den dekoration jag har för tillfället, sen om jag ska använda den eller inte får jag se, kanske köper stenar istället:
    Klicka på bilden för större version

Namn: akvarie 014.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,1 KB
ID: 2147070

    Nu är det bara växter och fiskar som saknas!
    Jag hade tänkt mig Galaxyrasboror och körsbärsräkor, men vilka växter jag ska ha och hur de ska placeras har jag inte kommit fram till än.

    Kommentar

    • Palmberg
      • May 2010
      • 164

      #47
      Kan nog bli riktigt bra det här! Visst är det ett Aquael 54l?

      Några planer på växter och liknande (även om du inte bestämt dig)? Önskar själv att jag gjorde en liknande lösning på min bakgrund i mitt Aquael 54l. Men var så ivrig eftersom det var första karet! Härligt val med Galaxyrasbora! Kommer du köra biotopinriktning?
      Ha det! /Henke
      Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

      Kommentar

      • water drop
        • April 2010
        • 243

        #48
        Jo jag hoppas på det Jag tror det är det(hittar inget märke någonstans- kanske sitter under akvariet), det var ett sånt här startpaket i alla fall kommer jag ihåg.

        Jo, det är ju lätt att bli lite för ivrig när man bara vill starta upp det så fort som möjligt!

        Först tänkte jag ha hygrophila difformis och vallisneria(har alltid tyckt om dem) men nu funderar jag mer på att efterlikna Myanmar eftersom det är där Galaxyrasboran håller till och då ska jag nog ha gräsliknande växter i så fall(såg ett riktigt snyggt Myanmar-inspirerat akvarium någonstans på nätet som hade mängder med "gräsväxter") . Fast har för mig att det inte finns så mycket rötter där och då passar ju inte bakgrunden in så bra kanske, så det kanske blir någon Borneo-biotop av något slag eller nått annat ställe i Asien som har rötter!

        Kommentar

        • water drop
          • April 2010
          • 243

          #49
          Efter lite funderingar har jag nu bestämt mig för att köra på en Myanmar-biotop. Bakgrunden kommer ju inte synas så mycket om jag har mycket växter och då gör det ingenting om jag har en rotbakgrund! Däremot ska jag byta ut roten mot några stenar i ljusa färger.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #50
            Ursprungligen postat av water drop
            Efter lite funderingar har jag nu bestämt mig för att köra på en Myanmar-biotop. Bakgrunden kommer ju inte synas så mycket om jag har mycket växter och då gör det ingenting om jag har en rotbakgrund! Däremot ska jag byta ut roten mot några stenar i ljusa färger.
            Risken om du har så mycket växter att u inte ser bakgrunden så kommer du inte se fiskarna heller. Skygga små stötingar.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • water drop
              • April 2010
              • 243

              #51
              Jo, det är ju sant. Tänkte mer på att ha några växter längst bak så att bakgrunden täcks på vissa ställen men att man fortfarande kommer kunna se den

              Kommentar

              • water drop
                • April 2010
                • 243

                #52
                Har kikat runt på olika växter och kommit fram till att Rotala rotundifolia och Limnophila sessiliflora skulle passa bra sen skulle det vara snyggt med någon flikbladig växt också så som Nechamandra alternifolia eller någon gräsliknande(dock inte nålgräs) förgrundsväxt!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13117

                  #53
                  Ursprungligen postat av water drop
                  Den här roten är den dekoration jag har för tillfället, sen om jag ska använda den eller inte får jag se, kanske köper stenar istället:
                  [ATTACH=CONFIG]61110[/ATTACH]

                  Nu är det bara växter och fiskar som saknas!
                  Jag hade tänkt mig Galaxyrasboror och körsbärsräkor, men vilka växter jag ska ha och hur de ska placeras har jag inte kommit fram till än.
                  Den roten ser kanske lite malplacerad ut tillsammans med dina fina bakgrund, den har en lite annan färg och struktur. Ut och ansa nåt lövträd där ute och stoppa i lite grenar så ska du se på sjutton
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • water drop
                    • April 2010
                    • 243

                    #54
                    Jo det har du rätt i, den passar inte riktigt in. Jag skippade löven, men har varit ute och letat upp lite ekgrenar på marken(alternativt är någon al), men vet inte riktigt hur de ska se ut(hur gamla och torra de ska vara) för att stoppas i akvariet. Sedan hittade jag även en gråfärgad sten, går den ha i akvariet tro?

                    Klicka på bilden för större version

Namn: grenar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,6 KB
ID: 2147105

                    Kommentar

                    • limaan
                      • December 2011
                      • 212

                      #55
                      Spännande att följa din tråd. Håller själv på och startar ett 54 l och har en egen tråd om det. Din bakgrund blev jättefin!
                      Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
                      Följ mig i projekttråden Akvarievrån
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

                      Kommentar

                      • water drop
                        • April 2010
                        • 243

                        #56
                        Vad kul att du tycker det! Den får jag ta mig en titt på vad heter den? tack! blev riktigt nöjd med bakgrunden faktiskt
                        Senast redigerad av water drop; 14 April 2013, 19:59.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13117

                          #57
                          Ursprungligen postat av water drop
                          Jo det har du rätt i, den passar inte riktigt in. Jag skippade löven, men har varit ute och letat upp lite ekgrenar på marken(alternativt är någon al), men vet inte riktigt hur de ska se ut(hur gamla och torra de ska vara) för att stoppas i akvariet. Sedan hittade jag även en gråfärgad sten, går den ha i akvariet tro?

                          [ATTACH=CONFIG]61147[/ATTACH]
                          Det är ju snyggt om grenarna har mycket utskott som den 2.dra från vänster på bilden och när det gäller grenar så har de så lite fysisk massa så det går bra att klippa färska från ett träd Stenen du hittat går nog utmärkt att använda.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • water drop
                            • April 2010
                            • 243

                            #58
                            Barken var ganska ofräsch på alla grenar och det var bara på två st som barken gick att ta av, så det blev inte mycket till dekoration till slut och inte passade färgen på de två pinnarna(ljusbrun/orange) till bakgrunden heller. Men stenen blev fin så den ska jag nog ut och plocka fler av imorn och göra små stenhögar!

                            Klicka på bilden för större version

Namn: sten.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,1 KB
ID: 2147108

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13117

                              #59
                              ...Barken låter du sitta kvar och äppelträd är bra grenar att använda
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • water drop
                                • April 2010
                                • 243

                                #60
                                jaha det visste jag inte, då får jag åka hem och plocka några äppelgrenar då men passar det att ha massa grenar i en Myanmarbiotop?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...