54L får sig en rejäl uppfräschning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • water drop
    • April 2010
    • 243

    54L får sig en rejäl uppfräschning

    Jag tänkte köpa ett akvarie (med inbyggd filterkammare) med måtten 45,5x49x49,5 cm att ha räkor och några fiskar i, men sedan insåg jag att det blev ganska dyrt med nytt akvarium, så nu har jag bestämt mig för att köra igång mitt 54L akvarie med måtten 60x30x30 cm som ändå bara står tomt och samlar damm.

    Ett nytt innerfilter behöver jag köpa eftersom det jag hade var för litet(Stingray Elite 10), så kom gärna med förslag på bra filter! helst något som man kan ta upp ur akvariet utan att också behöva ta med hela pumpen. Doppvärmaren som har varit i akvariet är ett 50W Vita Tech med reglerbar temperaturinställning. Akvariet har en svart heltäckningsramp och lysröret tänker jag byta ut till Sylvania Aquastar.

    För tillfället har jag bara en fotobakgrund, kanske inte det roligaste att titta på, så en ”riktig” bakgrund vore inte helt fel. Frågan är då bara vilken... det finns ju så många olika. En fråga bara! Om man väljer tex. en BTN bakgrund och sätter fast den, kan man då aldrig ta bort den eller byta ut den om man har lust?

    Bottenmaterialet jag har nu är engelsk sjösten (2-4 mm), men det skulle vara kul att pröva något nytt! Den dekorationen jag har är en ca 25-30 cm lång mangroverot och en vit sten (10cm) med röda märken, fast tycker nog det kanske skulle vara snyggt med en stenhög eller ett par större stenar tillsammans med eller utan roten. Det skulle inte heller vara dumt med några platta stenar på varandra som bildar en liten grotta. En del idéer har jag, men också en extrem beslutsångest! :P

    Vad det gäller fiskar och växter så vet jag inte hur jag ska göra. Först funderade jag på att skaffa fyra stycken Otocinclus Macrospilus och 10 st Galaxyrasboror, men sedan tyckte jag att malen verkade vara för känslig så då kom jag in i räksvängen istället. Jag tyckte rasboran såg så himla fin ut på bild, men när jag tittade på dem i djuraffären tyckte jag nästan att de var för små. Efter det fick jag för mig att jag bara skulle ha körsbärsräkor och växter i akvariet, men nu vet jag inte alls längre :P

    De enda kraven jag har är att det ska vara mycket växter i akvariet, inga snäckor/sniglar, stora räkor eller levandefödande fiskar, annars är jag öppen för allt!
  • water drop
    • April 2010
    • 243

    #2
    Efter lite tänkande har jag kommit fram till att detta ska bli ett Asien kar.

    Letade runt efter lite bakgrunder med måtten 60x30cm och hittade då BTN- och Ekol bakgrunden. Tror dock att det passar bättre med en lite mörkare bakgrund än Ekol bakgrunden, så då hittade jag en snygg Juwel bakgrund som i och för sig är 25 cm för hög... men det är ju bara att såga bort. Kanske man till och med kan limma ihop de två bitarna som blir över om man sågar itu den långa biten och sen limma ihop dem i ena hörnet av bakgrunden så filter och doppvärmare får plats där bakom!

    BTN bakgrund


    Ekol bakgrund


    Juwel bakgrund


    Jag har även kikat runt lite på sand och grus och kom fram till att råda sand nog skulle passa bra ihop med Juwel bakgrunden och även BTN bakgrunden. Däremot vet jag inte med Ekol bakgrunden och råda sand... det lutar nog mer åt Juwel bakgrunden faktiskt.

    Råda sand (0,8-1,2 cm)

    Kommentar

    • Gobi112
      • December 2011
      • 229

      #3
      Blir kul och se hur det blir!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        juwel bakgrunder är ingen vidare kvalitet på. skulle satsa på ekol eller btn eller varför inte aquaterra? men helst inte juwel.

        köp blästersand på Jula istället för råda sand. väldigt mycket billigare o mer eller mindre samma sand. många som använder den.





        här är en bild på mitt asien ( som mer eller mindre blivit ett snäck-kar nu bara) med aquaterra rockwall bakgrund och blästersand
        Bifogade filer
        Senast redigerad av hannesc; 20 February 2013, 20:44.

        Kommentar

        • water drop
          • April 2010
          • 243

          #5
          Jaha, det visste jag inte, då tänker jag självklart inte köpa juwel om de är av dålig kvalitet. Den bakgrunden var snygg! Tyvärr fanns det ingen rockwall på 60cm, men jag hittade en annan bakgrund:


          men vet inte om den påminner för mycket om amazonas... det ska ju trots allt bli ett asien kar, annars skulle den passa bra ihop med blästersanden. Fast vad vet jag... det kanske finns mycket rötter i Asien också, det kanske inte behöver vara en klippvägg till bakgrund. Men klumpar sanden sig lätt eftersom den är så fin?(tycker det ser ut som sån sand som finns på sjöbotten :P )

          Det lutar mer och mer åt körsbärsräkor istället för otocinclus just nu och sen ett gäng med någon av dessa fiskar:
          - Tanichthys albonubes
          - Danio margaritatus
          - Danio choprae
          - Dario dario

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            sanden klumpar sig inte. väldigt väldigt många som använder blästersand till sina kar. jag har det i alla mina just nu.

            klart det finns rötter i asien med. tänk borneos regnskog eller så. den bakgrunden kommer nog göra sig kanon!

            Kommentar

            • water drop
              • April 2010
              • 243

              #7
              Så bra, då har jag både bakgrund och sand klart! nu ska jag bara köpa det också sedan blir det att dra en sväng till o-hamn och börja såga lite, eller kan man skära i bakgrunden tro?

              Sedan kommer det här med filtret... antingen ska det vara bakom bakgrunden i ena hörnet(kanske kan bygga något med delarna jag ska kapa av) om det nu ens går, bakgrunden är ju inte så jämn direkt och sen kanske det ser lite lustigt ut, eller så får jag ha ett innerfilter som syns framför bakgrunden helt enkelt. Eller skulle man kunna flytta fram hela bakgrunden lite så man får ett 60cm brett och ca sju cm djupt utrymme att ha ett filter på...
              Senast redigerad av water drop; 21 February 2013, 01:30.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                ja du kan skära i bakgrunden antingen med en vanlig såg eller mattkniv. sånt gör du hemma själv

                ja kör bakgrunden en bit fram så göra du hela baksidan till ett filter. behöver du typ aldrig rengöra. borra upp för raster ( galler) på en sidan o sen en pumpskalle i andra med en slang ut i karet.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • water drop
                  • April 2010
                  • 243

                  #9
                  tyckte det stod matkniv först :P började undra lite där...

                  om jag har doppvärmaren sittandes på den vänstra kortsidan bakom bakgrunden, kan pumphuvudet vara lite till höger om doppvärmaren på botten då? Det blir inte så mycket simplats över för fiskarna, om bakgrunden är 4 cm och jag flyttar fram den 7 cm... fast de har ju fortfarande 60 cm att röra sig på i sidled, så det kanske fungerar

                  kan man ha en hel filtermatta, eller är det bäst om man klipper den till små bitar? och spelar det någon roll hur stora bitarna är? ser att du har både blåa och svarta små filterbitar, är de olika täthet på dem? ska frigolit? pelarna vara lika breda som filterbitarna, eller har det ingen betydelse?

                  vilket pumphuvud är bäst att använda sig av? och vilka mått bör slangen ha?

                  ett sånt här raster borde räcka, bara inte räkorna sugs in där:


                  men vad är det för sorts borr du använder? och är det ett speciellt akvariebakgrundslim man ska ha?

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Ursprungligen postat av water drop
                    tyckte det stod matkniv först :P började undra lite där...

                    om jag har doppvärmaren sittandes på den vänstra kortsidan bakom bakgrunden, kan pumphuvudet vara lite till höger om doppvärmaren på botten då? Det blir inte så mycket simplats över för fiskarna, om bakgrunden är 4 cm och jag flyttar fram den 7 cm... fast de har ju fortfarande 60 cm att röra sig på i sidled, så det kanske fungerar
                    hur menar du nu? rita upp det :P

                    kan man ha en hel filtermatta, eller är det bäst om man klipper den till små bitar
                    Ja det är bättre att klippai bitar. annars riskar det att sätta igen i början av mattan. om man klipper bitar så flödar vattnet bättre igenoom o du får ut mer av filtret eftersom mer matta kan användas.

                    och spelar det någon roll hur stora bitarna är?
                    nej
                    4x4 cm ungefär brukar bli bra

                    ser att du har både blåa och svarta små filterbitar, är de olika täthet på dem?
                    nej
                    men det finns olika täthet på filtermatta, satsa på ppi10

                    ska frigolit? pelarna vara lika breda som filterbitarna, eller har det ingen betydelse?
                    skippa dom. det där gjordes för att använda utrymmet optimalt. o det är en flat bakgrund så då blir det lättare att göra så. antar att din inte är helt platt på baksidan.
                    så skit i dom.

                    vilket pumphuvud är bäst att använda sig av? och vilka mått bör slangen ha?
                    tjaa en eheim compact av lämplig storlek borde la funka. de är små men kraftfulla o de kan ställas i olika flöden. en compact 300 blir nog bra

                    slangen är 12/16 mm

                    ett sånt här raster borde räcka, bara inte räkorna sugs in där:
                    http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=669&page=1
                    räkorna tar sig inte igenom det nej


                    men vad är det för sorts borr du använder?
                    det är ett sockelborr.


                    och är det ett speciellt akvariebakgrundslim man ska ha?
                    ja det måste du ha. glassilikon som inte är antimögelbehandlat.
                    tex detta
                    Senast redigerad av hannesc; 21 February 2013, 15:26.

                    Kommentar

                    • water drop
                      • April 2010
                      • 243

                      #11
                      kom på att ett blått raster kanske inte är så optimalt, det syns ganska mycket, får försöka hitta ett svart raster istället som är 60 mm så det kan åka in mycket vatten.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        det är inte blått. det är svart. har aldrig sett blåa raster

                        Kommentar

                        • loweann
                          • February 2013
                          • 78

                          #13
                          Hur gör man när man ska rengöra ett sånt här filter? Inte för att man lär behöva göra det varje fredag men, någon gång kanske?

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            du behöver i princip aldrig rengöra det.

                            men OM man skulle vilja göra det så kan man vara smart o trä alla filter kuber på fiskelina. så är det bara dra upp dom som ett band sen

                            Kommentar

                            • water drop
                              • April 2010
                              • 243

                              #15
                              så här menar jag:
                              http://s1088.beta.photobucket.com/user/sofia_s/media/54L%20Asien/Bakgrund-bakifraringn.jpg.html?sort=3&o=0


                              jag såg att det stod "svart" i beskrivningen nu :P lite lurigt när den på bilden var blå.

                              om man ska trä alla kuber på en fiskelina och lägga kublinan bakom bakgrunden, ska man då täcka hela ytan från botten till bakgrundens översta kant(se den länkade bilden) så att allt vatten måste passera någon filterkub?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...