Terrarium Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Terrarium Akvarium

    Ok nu har jag ett nytt projekt på G.
    För snart ett år sen så fick jag ett terrarium av Ansjo när vi skulle på auktion och sen dess har detta terrariet ståt så jag bara har vattnat blommorna som är där i, det var meningen att jag skulle ha vampyrkrabbor tänkte jag men det har inte blivit av.
    Har länge funderat på vad jag skulle ha där i istället men inte fått någon idee.
    Så häromdagen kom jag på att jag ville göra om det till ett akvarium istället, min tanke är att jag ska ha land baktill där jag kan plantera blommor och sen ha fiskdel framför, jag ska sätta en plexiglasskiva som gräns där land o kar möts.

    Tipps och ideer är väldigt välkomna, min idee är att jag ska göra en mossvägg på plexiglaset, funderar på om jag ska använda rostfritt stål nät eller om jag ska klippa isönder plastkorgar som har hål i sig för att kunna göra väggen.
    Har ni något annat bra tips på att göra en moss vägg

    Har tänkt att ha sand som bottenmatterial(måste bara ut och slå sönder isen så att jag kommer åt den)

    Sen har jag tänkt lite lägre växter i men även såna som tål att vara ovan vattenytan så att dom får växa uppåt, tror jag har några såna, hur är det med anubis den tål väll att vara över ytan bara den har en del i eller

    Det kommer gå mestadels pansarmalar (SÅKLART) och räkor häri tänkte jag.

    Vill även försöka göra det som ett landskap om jag nu kan lyckas med det. Jag är jättespänd på detta och skulle helst viljat börja igår men jag får skynda sakta.

    Hur länge behöver siliconet härda innan man sätter i vatten, det är ju inte att det ska hålla tätt utan att det ska hållas fast bara.

    Har tänkt att detta ska ersätta mitt low-tech kar och mitt yngelkar.

    Ja lite tips och råd till detta är ju inte fel så har ni några så släng ut dom till mig
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1270048.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,4 KB
ID: 2183781
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Du vill alltså göra ett akvaterrarium, vill du ha inspiration så sök på det.

    Tänk på att terrarier har tunnare glas än akvarier, de tål en viss vattennivå men rätt måttlig. Du skall inte heller förutsätta att den som limmat terrariet lagt ner den omsorg som behövs för att det skall vara lämpligt att ha vatten i. Se alltså över fogarna kritiskt och limma om fogarna där det skall vara vatten vid minsta tveksamhet. Silikon skall få härda tills det inte luktar längre, brukar ta ett par dar eller så.

    Många akvarieväxter växer gärna över ytan, är det bara fuktigt kan t ex Anubias vara helt över vatten.

    Skall du ha mossa på skiljeväggen så är det bästa att göra en inredning med frigolit, betong, lack och hela medivitten. Det är dock aningen omständligt. Enklare lösning är att silikona fast korkskivor och rötter på skiljeväggen.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Tack för tipset, jag ska kolla över fogarna, jag har däremot haft vatten i över ett dygn och det ser torrt ut överallt, men jag ska granska med förstoringsglas

      Ska kolla in akvaterrarium med och få lite inspiration där.

      Musselblomman har jag sett över vatten någon gång men vet ej om det var jätteblöt jord eller om den klarar sig bara det är fuktigt.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Dr.Dork
        • December 2012
        • 263

        #4
        Sv: Terrarium Akvarium

        Anubias växer (enligt mina erfarenheter) tom bättre när den är delvis över vattnet. Måste dock vara mycket fuktigt, annars korvar bladen ihop sig! Men det borde bli tillräckligt fuktigt, åtminstone för att ha den delvis ovanför vattnet

        Finns ju mycket annat som kan växa upp ovanför vattnet, gör inte många stängelväxter gärna det?

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Jo jag tror det, jag har haft stänglar som växt ut ur hålet på karet någon gång, jag får väll prova mig fram, har ju massvis med växter så skulle dom kola så är det ju ingen fara.
          Var nere och hämtade lite sand nu iallafall, får se hur långt det räcker.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Om jag inte minns fel var terrariet omsilikonat av den förra ägaren (inte jag), och kruxet är om h*n använt silikon som inte lämpar sig för akvariebruk...Slimlinen är iaf ditsatt med akvariesilikon.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Tack Ansjo då vet jag det. Ska kolla in läget på siliconet nu, mycket av det har lyft så jag ska skära bort allt som lyft iallafall.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Maria S. Edström
                • November 2012
                • 95

                #8
                Vad det gäller mossvägg så hittade jag (efter lite olycklig trial-and-error med ett metallnät) gnagskydd för träd. Detta är ett finmaskigt plastnät som är ganska stelt och rullat men som går att räta ut om man stryker det med en handduk mellan plasten och strykjärnet. På detta "sydde" jag fast javamossa med tunn fisklina, och jag tycker att resultatet blev bra
                Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Tack för det tipset, jag har något nät som är lite stelt som man ska sätta i fönsterram, det kanske går, vad hade hänt med metall nätet
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Kryckan
                    • November 2011
                    • 283

                    #10
                    Kör epiweb för att bygga mossvägg.

                    Det ska jag göra till mitt paludarium.
                    Video om epiweb. 6 avsnitt
                    Svenska Dendrobatidsällskapet är en ideell förening som startade 1988 och har som mål att främja den svenska pilgiftsgrodhobbyn. Vår förening har fyra huvudv...

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Ska kolla detta.

                      Kollade iallafall siliconet och det var bara siliconat över det andra och kändes väldigt sladdrigt och lätt att ta sönder så jag undrar om det var rätt silicon där så jag kommer att ta bort så mycket som möjligt så att vi kan silicona om det, min man glömde ändå plexiglaset så jag hade inte kunnat fixa det idag ändå. Har även burit det till badrummet nu så att jag kan tvätta av det rejält.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #12
                        Om en stund ska jag börja att skära bort resten av siliconet, kollade in siliconet i tuben och det har torkat i änden pipen hade ramlat av men det finns bra silicon under, är det någon som har tips på hur man får på silicon lättast när man inte kan trycka ur det utan måste gräva förhand och lägga på?
                        Har beställt en ny tub men vet ju inte hur lång tid det tar innan det kommer.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Vänta på den nya tuben är mitt råd!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #14
                            Kanske borde göra det. Det är så trist att vänta bara
                            Jag vill ju ha igång det nu

                            Jaja man får väll försöka ha tålamod, jag ska bara hitta det först
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Risken med sådan silikon du har, är att det ser ok ut, men har börjat torka till så det inte får samma hållfasthet, plus att det kan bli klumpar i det. Så tålamod är nog inte fel att ha även i detta fallet!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...