Att starta ett bräckt vatten akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marr
    • December 2012
    • 27

    Att starta ett bräckt vatten akvarium

    Hej
    har två lite större akvarium, ett 240 l, med lite regnbågsfiksar o ciklider o guramys i, ett 120 liters akvarium i vitt, väldigt fint.
    där jag har mina L malar, scallarer, och en ny förälskelse Kulfisk.

    Kulfiskar i sig vill ju ha bräckt vatten, då det är födda i sådant vatten, och ja jag har förälskat mig i dessa små mänskliga varelser.Men undrar om han kan bo i saltvattens akvarium istället för bräckt vatten? Han såldes som sötvattens fisk, men har hört att levnads längden fallerar flera flera år.
    Men som sagt, jag vill ha ett levande akvarium hellst med levande coraller , och väter som tål salthalten i vattnet. Därefter en hel del saltvattens fisk som clownfisk et.

    .
    skall först flytta över mina fina malar till mitt större, och låta mig ta en funderare på mitt vita akvarium.
    skall man inreda det först, med alla tillbehör, och ordna så det är rätt salt mängd etc i vattnet.
    Tror jag behöver mer än hjälp....Tack föresten för rättningen, som sagt var en aning förvirrad och aningen trött
    Senast redigerad av marr; 10 February 2013, 23:29.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Hur ska du ha det? bräckt eller salt..

    Kommentar

    • mikoto
      • July 2011
      • 215

      #3
      Ja, det här blev förvirrande :-)

      Det är stor skillnad på bräckt och salt vatten. Det finns kulfiskar från båda sorter och det finns iaf även dvärgkulfiskar som lever i rent sötvatten också. Ska du ha bräckt vatten så kan du inte ha koraller, men du kan nog ha en del växter. Mangrove kan du nog ha om inget annat, men de växer långsamt och deras grönska är ju ovanför vattenytan :-)

      Kolla upp vilka kulfiskar du vill ha först. Om det är bräckvatten eller saltvattensarter.

      Kommentar

      • ecco
        • November 2010
        • 500

        #4
        Då jag misstänker att det är fig8 kulfiskar du pratar om (vanligaste varianten i zoobutik) så är det bräck och inte saltvatten dom ska ha.

        Alltså...
        Koraller och liknande går helt bort då dom kräver saltvatten och inte klarar sej i bräckvatten.
        Vill du ha ur dom fina färgerna på kulfiskarna så skippa mangrove rötter med då dessa inte mår bra i bräckvatten.
        Det finns en del växter som går att ha i bräck bland annat Javamossa, Javaormbunke och Crinum-lök.
        Dessa är vanliga i akvariebutiker och inte så svåra att få tag på.
        Finns även en hel del andra som i dom flesta fallen är beställningsvara.

        Skillnaden mellan saltvatten och bräckvatten är mängden salt per liter vatten.
        Bräckvatten 0,5-30 promille och Saltvatten 30-40 promille.
        Sambons blogg om våra akvarium.
        http://mizan3.bloggsida.se/
        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Vill du göra det enkelt för dig så kör bräckvatten o plastkoraller.
          Att ha saltvattensfisk är inte så krångligt men att börja med koraller är nåt heeelt annorlunda...

          Vill du börja med saltvatten så kan du självklart få hjälp med det men det innebär en del läsande när det gäller kemi&biologi +teknik.
          Samt så kommer det att kosta en bra slant(50-100kr per liter när karet är klart).

          //NiXoN

          Kommentar

          • marr
            • December 2012
            • 27

            #6
            yack för ditt svar. Vill ha eller jag har redan en liten kulfisk som heter Tetraodon biocellatus.Ber om ursäkt att jag är förvirrande...men tillhör vanligheten här. Jo o dom är väl saltvattens fisk igentligen? o lever bland koraller. rätta mig härna då jag är så grön man kan bli, men vill lära. Jo som sagt har en ovan, som är så himla söt o gullig. men igentlgen hur mår dom i söt vatten o deras levnads längd blir kanske inte så lång eller? kan man ha mer än 1 sådan sötnos, utan att dom ska bli aggresiva .

            Kommentar

            • marr
              • December 2012
              • 27

              #7
              Förlåt en förvirrad tjej, saltvatten givetvis jag vill ha koraller också

              Kommentar

              • marr
                • December 2012
                • 27

                #8
                så min tetraodon biocellatus kommer ej må så bra i sötvattens akvarium? varfös sälja sådana fiskar som sötvattens fiska då.
                ja tack för svaren. även att jag skrev förvirrande. kanske lika bra att hålla siig rill sina malar, kampfisk o ciklider. kan du även om Lmalar?

                Kommentar

                • marr
                  • December 2012
                  • 27

                  #9
                  Hej vet du
                  det 'r saltvattens fiskar och akvarium jag är ute efter, och önskar hjälp med.Tror jag.
                  Typ Nemo, clown fisk o sedan har jag sett andra salt vattens fiskar som räcker med 120 liters akvarium.

                  Så det kommer bli en lång process, då jag inte bara vill skaffa mig olika fiskar o akvarier, utan även lära känna de olika fiskarna o malarna
                  hur det vill leva och bo mm.

                  en sak till är det en ciklid du har till profil foto? eller väldigt vacker var får man tag i sådana?

                  Kommentar

                  • mikoto
                    • July 2011
                    • 215

                    #10
                    Tetraodon biocellatus vill ha 5-8 promille salt i vattnet för att trivas som bäst. De överlever i sötvatten med men de lever mycket kortare liv då. Fullt marin miljö har de nog ännu svårare att klara än rent sötvatten skulle jag gissa på, men där kan jag ha fel. Men det är inte rätt miljö för de.

                    Att de säljs som sötvattensfiskar är väl okunnighet bland personalen och en tråkig bieffekt av att folk vill ha de och att de faktiskt överlever i sötvatten vilket gör att det inte är lögn. Men det är inte rätt.

                    Kommentar

                    • stefanr72
                      • November 2010
                      • 1026

                      #11
                      Ursprungligen postat av marr

                      en sak till är det en ciklid du har till profil foto? eller väldigt vacker var får man tag i sådana?
                      Nix, en saltvattensfisk.

                      Kommentar

                      • marr
                        • December 2012
                        • 27

                        #12
                        hahaha, men oj vad fin den var, dom är hur vackra som hellst har varit inne o kollat flera andra och jag tror jag är fast

                        Kommentar

                        • marr
                          • December 2012
                          • 27

                          #13
                          nej du har räät. MEN jag köper inte bra fiskar, utan jag förhör personalen , om vad det är för fisk, o vad den äter, om den får i hop med den o den fiskeb. Jag frågade även denna personal , brukar aldrig köpa av annan djuraffär än den jag brukar köpa i från, men jag gjorde det denna gång. man sa att den var nu sötvattens fisk. Men jag lovar jag ser om den o sköter den som en bebis. minsta lilla jag ser att han mår dåligt eller tappar färg, så ordnar jag så han får komma i bräckt vatten,. Inte fel av kunderna om man verkligen frågar, o frågar o får fel svar. men ordnade så att jag har back up

                          Kommentar

                          • ecco
                            • November 2010
                            • 500

                            #14
                            Tetraodon biocellatus ( figure 8 ) är INTE en fisk som lever i saltvatten utan den trivs bäst i bräckt vatten på mellan 5 och 8 promille salt. Alltså INTE en fisk som vill leva i saltvatten med koraller. Så skippa korallerna ifall du tänker satsa på bräckvatten. Eller NiXoN kanske har koll på koraller som lever i bräck??

                            Att personal på en akvariebutik inte vet vad dom pratar om är tyvärr allt för vanligt. Se bara på det faktum att dom tar hem hajmal och redtail som båda blir VÄLDIGT stora och som dom säljer till barnfamiljer (tyvärr sett det flertalet gånger ). Så lita aldrig på vad dom säger utan leta reda på infon själv eller fråga här.
                            Sambons blogg om våra akvarium.
                            http://mizan3.bloggsida.se/
                            Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #15
                              Bräckvatten är en miljö som inte vanligtvis har koraller vad jag vet, och då menar jag arter du kan få tag på.
                              Plasticus horriblis, är dock en art som klarar dom flesta miljöer och kommer i massor av fina färger

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              Arbetssätt...