Odla kardinaltetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nanoräkan
    • May 2011
    • 255

    Odla kardinaltetra

    Hej allihopa!

    Nu tänkte jag försöka mig på en riktig utmaning, att föda upp en kull kardinaltetror.

    Jag har länge varit sugen på att odla någon tetra och för någon vecka sen införskaffades några kardinaler.
    Jag har läst att kardinalen är bland de svårare att odla, men det ska bli en väldigt rolig utmaning. Kommer nog att försöka ända tills jag lyckas.

    Som sagt så har jag ingen tidigare erfarenhet av att odla tetror, då detta blir en helt nu upplevelse.
    Jag har lusläst internet efter tips och fastnat för denna tråd:


    Även om den handlar om neoner så tror jag att det bör fungera på liknande sätt för kardinaler.

    Jag kommer att använda denna tråd som en liten dagbok där jag ska försöka skriva så noggrant som möjligt mina misslyckanden och förhoppningsvis framsteg

    Det ska göras ordentligt från början för att minimera felkällorna.

    Set Up:

    12 liter odlingskar
    Nät som håller föräldrarna borta från den ev. rommen
    1+1 kardinaler som får gå i burken ett dygn
    RO-vatten
    Placering vid ett element och mörkt med svagt ljus


    Foder:
    Iinfusorier i början
    Levande artemia alt. ibland varierad med skalade ägg


    Detta är tanken i början. Jag tar väldigt tacksamt emot alla råd, tips, synpunkter, kritik osv

    Nu kör vi!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag har själv aldrig odlat kardinaltetra - men på den "gamla goda tiden" när jag hade en akvarieaffär i Kalmar som kom det regelbundet in en akvarist som i sitt hemmaakvarium fick fram massor av kardinaltetror (som han sålde till mig). Han bodde på Öland där vattnet är extremt hårt och alkaliskt - så i princip var alla förutsättningar totalt fel - men lika förbaskat blev det rätt.

    Så lycka till
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Nanoräkan
      • May 2011
      • 255

      #3
      Intressant att han lyckades i som du säger "helt fel förutsättningar"
      I princip alla säger ju att RO-vatten är ett krav och att rommen är väldigt ljuskänslig
      Det finns nog alltså utrymme för lite experiment inom detta område

      Kommentar

      • Nanoräkan
        • May 2011
        • 255

        #4
        Idag har ett par fått hoppa i karet. De ska gå där i två dagar nu så får vi hoppas att det blir några ägg
        Sen börjar i så fall det svåra.

        Kommentar

        Arbetssätt...