73,5l ----> 152 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Connsann
    • February 2010
    • 63

    73,5l ----> 152 liter

    efter att jag flyttat så har jag haft ett 40l kar direkt ifrån mamma till huset, med små Endlers guppy i som självklart fick yngel. två av dom klarat sig i dagens läge.
    Drog igång mitt 73 liters kar för att flytta över föräldrarna till.
    och iförrgår så fick jag hem mitt 152 liters kar. Ända bra möbeln som jag kom på är två PA hötalare, som jag inte har inkopplade. Och i fortsättningen inte kommer hyra ut.


    Mina kar har alltid haft någon väx oxh jag har gjort försök om och om hela tiden men bara en sorts väx överlever.
    Så jag ville göra ett nytt försök med växter.

    Så jag åkte och köpte nytt lysrör FLORA-GLO rör på 30 watt och hoppas att det är en bra början. Beställt PMDD för näringen då jag alltid köpt svindyr näring av annan sort.

    Köpte två säkar JULA sand och märkte rätt väl att jag bara behövde en.

    Mixade ihop karet med en "lätt" växt att börja med tänkte att det skulle stå en vecka innan jag tillsatte fiskar.
    Men igår så hänge jag med kompisen när han skulle ha tillbaka sitt 40 liter kar av mig som jag lånade, så köpte jag 2 par Endlers guppy.
    Och koppade i.
    Mamma hade ju haft hand om mitt 375liter kar nu under fyra månader så igår natt ringde hon om att proppen gick i rummet där karet står i och att det luktar så in i helve** bränt.
    Så idag efter jobbet åkte jag och kollade läget och doppvärmaren hade gått i sönder i tu och det förövrigt var väldigt dåligt sköt av mig, då mamma bara hade matat och fyllt på vatten.

    Tyckte synd om firrarna och tänkte ta med mig dom som fanns kvar alltså dom som hela tiden funnits i det karet då alla överlevt.
    det är 5 kardinal tetror, 1 antiucs, en skalar som varit med hela min akvarie tid som är fruktansvärt dålig då han har liggat torr på dammit golv i gissningsvis i 18 timmar bland annat.

    Koppade in dom under en timme pågrund av stora skillnader av vatten kvalite.


    Så sammanfattningsvis så har jag 10 firrar i det nystartade karet vilket det bara är så fel som det bara kan vara. och inte vad jag hade tänkt heller till en början.

    Och mitt 73 liter akvarium ni idags läget blev en barn kammare på ca 20-25 yngel av Endlers guppy, med sällskap av två gravida snart mammor.


    Tycker fortfarande att mina kar är försmå för min vad jag tror är en pelco. gissningsvis 15-20 cm lång så den ska få hitta ny ägare med minst 500 liters vatten volym.


    Tips på hur man för en projekttråd på ett enkelt sätt och skriver så folk vill läsa?? Vilket inte är min bästa sida
    73,5L - tom Ny akut omstart. 12 endlers och scalaren Helge 6år
    135L - tomt
    152L - tomt. Blir "nystart" snart. Klar tecken från sambo.
    375L - tom. Förhandlingar med sambo pågår.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Ursprungligen postat av Connsann
    Tips på hur man för en projekttråd på ett enkelt sätt och skriver så folk vill läsa?? Vilket inte är min bästa sida
    inte jättemycket text o massa bilder!

    Kommentar

    • Connsann
      • February 2010
      • 63

      #3
      Vågar inte visa upp något av dom än. Ska bara in lite mer växer i 152an då vågar jag lägga upp bild på den
      Finns la inte så mycke att tillföra idag förutom att jag inte hann köpa mer växter då mitt pistolskytte va idag.
      Imorgon finns mer möjligheter.
      73,5L - tom Ny akut omstart. 12 endlers och scalaren Helge 6år
      135L - tomt
      152L - tomt. Blir "nystart" snart. Klar tecken från sambo.
      375L - tom. Förhandlingar med sambo pågår.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jooo man vill ju se hela processen! så tråkigt när allt är klart redan. upp med bilder nu

        Kommentar

        • Connsann
          • February 2010
          • 63

          #5
          Japp då idag blev det två växeter till på bilden som kommer upp är den i mitten och längst till vänster dom nya.
          Något bra tips hur man rengör glaset i akvariet under vatten nivå???
          Senast redigerad av Connsann; 07 February 2013, 18:27. Anledning: Bild tillagt
          73,5L - tom Ny akut omstart. 12 endlers och scalaren Helge 6år
          135L - tomt
          152L - tomt. Blir "nystart" snart. Klar tecken från sambo.
          375L - tom. Förhandlingar med sambo pågår.

          Kommentar

          • Dr.Dork
            • December 2012
            • 263

            #6
            Sv: 73,5l ----> 152 liter

            Var är bilderna? :P

            Kommentar

            • Connsann
              • February 2010
              • 63

              #7
              Funderar på hur jag får upp dom bara.

              Detta är ända sättet jag kommer på hur man gör Har ni något bättre sätt???? :P

              152an helhet - http://www.oijoij-hd.com/images/TsLZ1.jpg
              72an yngel - http://www.oijoij-hd.com/images/AHF6.jpg
              152an med skalaren som hängt med mig i något år nu - http://www.oijoij-hd.com/images/ZLnw3.jpg Menigen var att fokus skulle hamn på skalaren


              Hoppas det funkar
              Senast redigerad av Connsann; 07 February 2013, 19:16.
              73,5L - tom Ny akut omstart. 12 endlers och scalaren Helge 6år
              135L - tomt
              152L - tomt. Blir "nystart" snart. Klar tecken från sambo.
              375L - tom. Förhandlingar med sambo pågår.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Sv: 73,5l ----> 152 liter

                För man komma med lite tips?

                Sätt pumpen i bakre hörnet i stället för i set främre. Lättare att gömma o inte så kul att ha den i blickfånget hela tiden :-)

                Fyll upp karet hela vägen. Inte så snyggt när man ser vattenytan 5 cm under kanten.

                Sen hade jag bytt ut planschen mot tex svart sopsäck. Blir mindre stirrigt o fiskarna kommer fram mer.

                Vad är det du behöver rengöra på insidan? Alger? Kalkavlagringar?

                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                Senast redigerad av hannesc; 07 February 2013, 19:00.

                Kommentar

                • Connsann
                  • February 2010
                  • 63

                  #9
                  Karet lutar svagt åt vänster så det blir svårt att dölja ytan samt att jag inte har täckglas ännu till den.

                  Det är kalkavlagringarna jag är ute efter att bli av med. stoppat ner fingrarna och gnuggat järnet men utan resultat.

                  Karet har ett inbyggt filter om man kan kalla det så. så pumpen sitter där bara för ett litet tag ska köpa ett pump huvud och stoppa in i hörnet.

                  Började spana på slimad bakrund, men det är försent nu får bli till 375an istället
                  Senast redigerad av Connsann; 07 February 2013, 19:19.
                  73,5L - tom Ny akut omstart. 12 endlers och scalaren Helge 6år
                  135L - tomt
                  152L - tomt. Blir "nystart" snart. Klar tecken från sambo.
                  375L - tom. Förhandlingar med sambo pågår.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Sv: 73,5l ----> 152 liter

                    Jag har inga täckglas på mina kar o jag kör upp till en cm från kanten. Inga ramar heller. Bara glas.

                    Ta ett rakblad o gnugga med.

                    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                    Kommentar

                    • Connsann
                      • February 2010
                      • 63

                      #11
                      Tack för tipsen Hannesc.
                      Här kommer en sista bild i sin helhelt i 152an.


                      Bara så omständigt de med bilder.
                      Ta kort med telefon, ladda upp på fejsboken. gå in dit från datorn ladda ner bilden till datorn, ladda upp den på en annan bil sida och sedan In med länken här :P
                      Kanske skulle bli guld medlem här skulle bli så enkelt då :P
                      73,5L - tom Ny akut omstart. 12 endlers och scalaren Helge 6år
                      135L - tomt
                      152L - tomt. Blir "nystart" snart. Klar tecken från sambo.
                      375L - tom. Förhandlingar med sambo pågår.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        men harregud va omständigt. varför inte bara använda tex dropbox. dåslipper du ju ladda upp på facebook o sen ner på datorn.

                        men ja
                        bli guldmedlem ;


                        o i med mer vatten i karet.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...