Loweanns första!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • loweann
    • February 2013
    • 78

    Loweanns första!

    Hallåj!

    Ny på forumet och som alla andra fick jag för mig att köpa ett akvarium och så råkade det bli! Och det blev begagnat. Ingen aning om vad det är för ett, något slags möbelakvarium. Man måste ju börja någonstans och se om intresset gror vidare 168 liters. Lika bra att visa att man finns så man kanske får lite svar på frågor som man alltid har!

    Fick med någon eheim pump, ingen aning vilken modell fast köpte en nu istället. Såg lite sliten ut. Valde en aquel uni filter 1000 utan att läsa igenom på internet först. Nästan upplevt det lite som ett dåligt innerfilter när jag läst runt? Hoppas den passar perfekt i detta kar iallafall! Funderar på att skaffa en cirkulationspump med just för att få till ett mer drag runtom?


    Drog igång det för 3 dagar sedan med någon väx i och tillsatte även EC som jag gjort dagligen och drog även i en sats med Ferro och ProFito! Hoppas inget blivit förstört pågrund av detta! Kör med engelsk sjösten 3-5mm. Tvättad innan den fann akvariet !




    Köpte lite mer växter och slängde i, väldigt osäker på vad man ska välja. Kunde inte hålla mig så fick några fiskar av en bekant som fick åka i med! Piloter som ni kallar dom




    Och så fick man köpa sig en mal! Den vanligaste sorten tror jag det är. Då jag tillsatte vattnet första dagen så tog jag lite ljummet. Och köpte en digital tempmätare. Visade sig ligga på 28.8!! Så dagen efter bytte jag 3 varma hinka vatten till 3 kalla! Fick ner tempen till en 26.3! Och efter denna natten som varit gick det ner till 25.3! Normalt att lysrören värmer så mycket? Har ett power glo 30watt och ett flora glo på 30watt. Medföljde så vet inte hur gamla eller vad dom är till för. Men varmt blir det iallafall. Finner tempraturen rätt värme efter ett par dagar? på en dag går den upp ungefär 0.8-1 grad. Doppvärmaren ställd på 24!




    För mig känns akvariet "stort", hade bara ett 54 liters när man var liten! Så köpte ett par växter till!! Och lite gömställen/dekoration.



    Växterna ser ju lite bättre ut i färgerna. Fast det är ju inte världens bästa kamera... Tycker nästan dom till höger känner sig lite lite hängiga..!




    Och då lite frågor som man aldrig får slut på hur mycket info man än söker efter!

    1: Är det bara onödigt med en cirkulations pump, för att dra runt smutsen lite mer så det kommer åt filtret lättare?

    2: Finns lite kalkavlagringar på rutan, är det bara att dra ner ett rakblad och dra runt lite? Använde inget medel på insidan då jag tvättade det innan fyllning!

    3: Behöver jag mer växter tro? Tips på bra växter önskas! Även vad jag ska ha i mitten av karet, lite lite tomt än

    4: Vad är det här för snäcka jag fick av den bekanta? Huvuduppgift?

    5: Något akut jag bör tillsätta i akvariumet eller inhandla snarast?

    6: Smutsar flingfoder ner mer än annan sorts mat? Fiskarna är några levandefödare och neontetror än, men vad som kommer i sen är oklart än! Finns kanske annan sorts foder som är "roligare/mindre nersmutsande?"

    Mvh!
  • JonasOne
    • December 2010
    • 79

    #2
    Välkommen hit får jag först säga!
    cirkulationspump skulle jag säga att du inte behöver sålänge du inte ska ha någon fisk som vill ha väldigt strömt vatten. Kalkavlagringar kan du ta bort med rakblad. Snäckan är en posthornssnäcka. Lite mer växter hade jag satt i, någon snabbväxande som tex hornsärv?
    så mycket kan jag hjälpa dig iaf. hoppas nån annan fyller i mer. Lycka till!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Hej och välkommen in i värmen

      Du har gjort helt rätt som väljer ett akvarium med lite storlek, många gör missen att köpa ett litet och då blir det lite svårare.

      Det finns lite roliga växter som du kan köra i det akvariet.
      http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42,


      Cryptocoryne
      Windelöv
      javaormbunke
      Jättevallis

      Det finns massor med roliga saker att ha i. Någon rot kanske? Behöver inte vara något märkvärdigt men det berikar.

      Du är redan inne på gödning, klokt val. Jag ger alltid tipset PMDD, det är enkelt och snorbilligt.

      I övrigt, ta det lugnt
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42, Kan vara den mest tacksamma växtsom finns

        Kommentar

        • loweann
          • February 2013
          • 78

          #5
          Ursprungligen postat av JonasOne
          Välkommen hit får jag först säga!
          cirkulationspump skulle jag säga att du inte behöver sålänge du inte ska ha någon fisk som vill ha väldigt strömt vatten. Kalkavlagringar kan du ta bort med rakblad. Snäckan är en posthornssnäcka. Lite mer växter hade jag satt i, någon snabbväxande som tex hornsärv?
          så mycket kan jag hjälpa dig iaf. hoppas nån annan fyller i mer. Lycka till!
          Okej! Med andra ord duger detta innerfilter helt okej till detta kar ?
          Ska ta en titt efter fler växter!


          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Hej och välkommen in i värmen

          Du har gjort helt rätt som väljer ett akvarium med lite storlek, många gör missen att köpa ett litet och då blir det lite svårare.

          Det finns lite roliga växter som du kan köra i det akvariet.
          http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42,


          Cryptocoryne
          Windelöv
          javaormbunke
          Jättevallis

          Det finns massor med roliga saker att ha i. Någon rot kanske? Behöver inte vara något märkvärdigt men det berikar.

          Du är redan inne på gödning, klokt val. Jag ger alltid tipset PMDD, det är enkelt och snorbilligt.

          I övrigt, ta det lugnt

          Får ta en titt i en bra fiskeaffär framöver! Fick med dessa easy life så kör slut på dessa och hoppas dem duger bra. Sen får man ha en liten läxa ang PMDD kanske!

          Kommentar

          • loweann
            • February 2013
            • 78

            #6
            Pumpen började spruta bubblor och döna en del så blev tvungen att ta ur den och byte samtidigt lite vatten. Är de onödigt att ha den luft sladden kopplad så de syresätter vattnet? Skruvar igång den lite ibland bara. Och så sprutar den upp så de blir vågor på ytan. Räcker såna vågor till syresättning?

            Funderar på att köpa reflektorer med.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13124

              #7
              Ursprungligen postat av loweann
              Pumpen började spruta bubblor och döna en del så blev tvungen att ta ur den och byte samtidigt lite vatten. Är de onödigt att ha den luft sladden kopplad så de syresätter vattnet? Skruvar igång den lite ibland bara. Och så sprutar den upp så de blir vågor på ytan. Räcker såna vågor till syresättning?

              Funderar på att köpa reflektorer med.
              Du struntar med fördel i att använda luftslangen, den bromsar vattenflödet från pumpen! Unifiltret behöver vara helt nedsänkt annars har den en förmåga att dra ner luft genom glipan där sladden sitter och så börjar den döna
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • loweann
                • February 2013
                • 78

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Du struntar med fördel i att använda luftslangen, den bromsar vattenflödet från pumpen! Unifiltret behöver vara helt nedsänkt annars har den en förmåga att dra ner luft genom glipan där sladden sitter och så börjar den döna
                Aha okej! Stack upp lite lite men då vet jag det blir de tillräckligt syresatt då, pga vågorna?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  ja. det absolut största gasutbytet sker mellan vattenytan och luften. så sålänge vattenytan rör på sig så räcker det gott i väl.

                  Kommentar

                  • loweann
                    • February 2013
                    • 78

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    ja. det absolut största gasutbytet sker mellan vattenytan och luften. så sålänge vattenytan rör på sig så räcker det gott i väl.


                    Okej tack

                    Kommentar

                    • loweann
                      • February 2013
                      • 78

                      #11
                      Fått tag i lite växter nu! Någon hete bara Hygrophila. Sen hade affären någon ny sorts variant, 1.2.grow! Heteranthera heter den, växer tydligen 30cm på 30 dagar om man nu vill tro på det :P
                      Nya lysrör blev det med, ett aqua glo och ett flora glo. Aqua glo fick en reflektor med från juwel 895mm lång. Man ser till och med hur det lyser extra mycket på ena sidan i akvariumet! Får bli en reflektor till sen

                      Köpte även tetras nitrit test. Är akvariumet okej eller? Se bild:


                      Och en väldigt dålig bild efter att ha röjt lite i karet:

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2883

                        #12
                        Att termostaten på doppvärmaren står på 24gr. betyder inget. I början får man får alltså kolla vid vilken temp termostaten slår till/ifrån och utifrån detta justera inställningen på termostaten. Detta är lite märkligt men så dåligt fungerar alla doppvärmare som jag haft iaf. T.ex. kan ett inställt värde på 23gr. ge en vattentemp 26gr. osv.

                        Kommentar

                        • loweann
                          • February 2013
                          • 78

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Att termostaten på doppvärmaren står på 24gr. betyder inget. I början får man får alltså kolla vid vilken temp termostaten slår till/ifrån och utifrån detta justera inställningen på termostaten. Detta är lite märkligt men så dåligt fungerar alla doppvärmare som jag haft iaf. T.ex. kan ett inställt värde på 23gr. ge en vattentemp 26gr. osv.


                          Hmm, okej. Då jag tog bort 3 hinkar och satte i 3 kalla hinkar sjönk tempen till ca 24, då slog doppvärmaren igång. Är något fönster där det började glöda = bevis på när den går igång tror jag. Ska testa sätta den på 20 grader o se om de sjunker. 25,4 just nu i karet enligt tempmätaren

                          Kommentar

                          • loweann
                            • February 2013
                            • 78

                            #14
                            Jag får inte ner graderna alls. Är de fullt normalt i ett 170 liters med 2 st 30 watts lysrör att tempen är 25,5-26.8?? Hade doppvärmaren först på 24. Drog ner den till 22 nu men de gjorde ingen skillnad alls.


                            Fick fram exakt beskrivning på dem senaste växterna. Hygrophila corymbosa siamensis och heteranthera zosterifolia. Kan jag ha i ännu fler växter?

                            Och så vill jag veta om man kan lita på tetras nitirt test

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2883

                              #15
                              Tillförlitlig termometer? Jag har en digital och två "analoga" vilka emellan det skiljer ca. 1.5gr. Nu har jag en fjärde termometer från ADA som jag bestämt mig för att lita på. Bra att åtminstone jmf. två termometrar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...