Asienbiotop 665L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RickardSjoden
    • January 2013
    • 4

    Asienbiotop 665L

    Håller på med ett projektarbete på mitt Naturbruksgymnasium där vi ska planera för ett biotopakvarium. Jag har gjort det mesta nu men behöver era synpunkter och tankar! Är ganska nybörjare när det gäller akvaristik och speciellt biotopsenliga akvarier.

    Akvariet ska har en storlek som lämpar sig för offentlig visning (typ Tropikhus eller akvarie). Jag har tänkt mig 190x50x70 = 665 liters Asienkar. Invånare är Mosaikgurami (7st), Khuliål (5st), Guldgurami (7st), Siamesisk algätare (5-7st), Saxfisk (40st), Baras Brigattae (150st). Växter blir Javaormbunke, Dammlevermossa, Jättevallisneria, Javamossa och möjligtvis även Japansk vattenmärt.

    Bottenfilter + ytterfilter

    Medelstort, mörkt grus

    Behöver tips på belysning!

    Granska kritiskt och kom med kommentarer!
    Senast redigerad av RickardSjoden; 01 February 2013, 15:23.
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #2
    Det låter som det kan bli nåt det där! Men botten filter? Känns lite 90-tal

    Kommentar

    • Joakim Lundgren
      • August 2006
      • 631

      #3
      Angående fisklistan du har där så vil jag föreslå att ni tittar på fishbase.se. Där kan du göra sökningar på olika länders fiskbestånd som är tillgängliga för akvarieindustrin. Här är thailand: http://www.fishbase.se/Country/Count...hp?country=764
      Asien är ju ett rätt stort område att göra en biotop av, menar jag.
      Jag vill även tipsa om Heiko Blehers hemsida. Där finner du "Blehers biotopes" som ni kan använda som inspiration. http://www.aquapress-bleher.com/
      En personlig favorite är "Aru-island". Asien-biotop behöver ju inte enbart innebära guldgurami och rasboror. Gobies och regnbågsfiskar finner du tillsammans i exempelvis Australien. ( om du räknar in australien till asien).

      EDIT: Thailand-biotopsakvarium
      Senast redigerad av Joakim Lundgren; 01 February 2013, 16:25.
      AKA: Lizardking

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13126

        #4
        Ser blandningen av fisk som ett problem. Saxfisk och boraras brigittae kan inte hävda sig mot gurami eller siamesiska algätare heller för den delen och kommer sannolikt bli mat omgående. Man bör inte blanda fiskar med så stor storleksskillnad.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Saxfisken bör väl klara sig, den blir ju en dryg dm?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • RickardSjoden
            • January 2013
            • 4

            #6
            Laseeku: hehe tänkte jag också men vår lärare tyckte att det var bra i ett biotopakvarium

            Joakim Lundgren: Jo, det är ju rätt generellt med en asiatisk biotop men har haft problem med att smalna av det, så jag tackar för länkarna! Ska kika in.

            Åhem: Hmm okej synd. Tips på någon stimfisk som skulle klara sig bra?

            Kommentar

            Arbetssätt...