Dubbel 720 ciklid ställning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikoto
    • July 2011
    • 215

    Dubbel 720 ciklid ställning

    Vi har startat ett projekt på föreningen med en dubbelställning. Ställningen kommer innehålla två stycken 720 liters akvarium(200x60x60) ståendes ovanpå varandra. Inriktningarna på karen kommer vara Ca/Sa ciklider i det övre och Tanganyika i det nedre. Dock ej helt biotop riktiga kar troligtvis.

    Ca/Sa cikliderna blir då främst två Oscar Ciklider( http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=171&SOK=1 ) och två Paraneetropulus synspilum( http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=223 ). Det är även en tredje fisk sort som kommer gå däri, de har jag dock ingen aning om vad det är för några. Om jag får fram vettiga bilder på de någon gång kan säkert någon här hjälpa :-)

    Tanganyika cikliderna blir främst Frontosa ciklider( http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=132&SOK=1 ).

    Jag är inget större fan av sötvatten egentligen men jag kom på många tekniska idéer och lösningar som gjorde att jag hängde på projektet och ville testa de. Fiskarna är inte mitt huvudansvar direkt då de flesta av de redan ägs av en annan medlem som är den som driver det här projektet. Men synspilum cikliderna har jag tagit på mig ansvar för lite så de tänker jag anstränga mig lite för.

    Det var idag som ställningen byggdes och blev klar, vi har planerat en hel del inför detta och det är inte helt utan pirr att bygga en ställning för två så här stora kar.

    Här är en modell samt en taskig rendering av samma modell av bänken vi byggt:





    Reglarna sågades till och monterades ihop idag. Resultatet blev gott, inte riktigt så raka snitt som kunde blivit, det hade varit bättre att använda cirkelsåg till de men det blev gott nog ändå. Bänken kändes väldigt robust annars. Bänkens tanke filosofi var så enkel men robust som möjligt. All vikt tas på de långa längsgående balkarna och överförs rakt ner genom stolparna till marken. Golvet är väldigt ojämnt i lokalen och det är riktigt svårt att få alla ben att stå bra på ställningar med flera ben. Så vi satsa på fyra ben bara, karet över skulle inte kunna ha mer än fyra ben i slutändan ändå så en korrekt konstruktion behövdes från början. Golvet i sig är ren betong så det blir inga avtryck i parketten här eller så pga att tyngden på varje ben blev rejäl(ca 375 kg per stolpe).

    Utrymmet ovanför och mellan karen fick bli en kompromiss då det inte var så högt till tak men runt 25 cm var fick de och det blev helt ok att arbeta på och få in någorlunda stor inredning i karen.

    I slutändan så blev det en lyckad ställning än så länge. Får hoppas inte karet har trillat ner till nästa gång jag är nere :-)
  • mikoto
    • July 2011
    • 215

    #2
    Idag tog vi även och småstarta kar nummer ett, med de amerikanska cikliderna.

    Det är det av de två karen jag engagerat mig mest i. Jag har huvudsakligen funderat ut hur vi ska göra med cirkulation och ljus här, annars är det ett enkelt kar.

    Det är en enkel filterhörna i sedan tidigare, jag är lite emot filterhörnor för de har oftast en god filtervolym men taskigt flöde genom den pga att man använder för svaga pumpar. Min lösning är lite inspirerad av karen på Karlstads universitet.

    I prototypen nu så sitter det därmed en 6000 liters laguna pump och blåser ut vatten i karet, men jag har funderingar på att gå upp till en 10,000 liters pump istället. Pumpen är kopplad till VP rör med en innerdiameter på runt 20 mm, VP röret ligger sedan längsmed hela baksidan ute i akvariet och har hål i sig. Det är altså ett klassiskt strilrör, men lite större :-) Hålen nu är 6 mm tror jag... Men jag ska nog borra upp de och borra lite fler hål. Dessa stora fiskar verkar inte vara så vrålförtjusta i allt för starkt vatten ändå. Men det är knappast jätteturbulent flöde. Hade det varit ett saltkar hade det varit lite väl klent.

    Vattenrörelsen ska vara sådan att flödet ska piska ytan så hårt det går utan att det skvätter eller för oväsen och sedan slås strålarna mot framrutan och flödet sprids ut i karet och vandrar sakta mot filtermattan. Jag tror det här kan fungera ganska väl. Redan nu fungerar det ok :-)

    Laguna pumpen jag har i nu är det tyvärr lite glapp i så jag vågar inte ha den dränkt helst, så den sitter mest i för att se om konceptet fungerar. Den ska användas till ett annat projekt sedan där den kommer stå torr vilket gör att jag slipper oroa mig om glappet...

    Inga bilder på detta tyvärr för jag hade inte med kameran idag. Men kanske imorgon...

    Belysningen blir LED, för jag gillar dioder helt enkelt :-) Jag hade redan två utmärkta kandidater hemma. Antagligen kommer inga växter trivas nämnvärt i det här karet så det är inte så viktigt med bra växt spektrum på ljuset. Jag har två no-name kallvita 30W dioder här hemma som därför duger utmärkt till projektet.

    Min tanke med belysningen är att jag vill ha två koncentrerade spottar ganska nära varandra i mitten av karet, sedan inget mer ljus. Det gör förhoppningsvis ganska dramatiska skuggor och mycket mörker som fiskarna kan retirera till och gömma sig i(tillsammans med några bra stora stenar). Jag tror det kan bli bra... Här är mina två dioder och deras ballast:



    Jag ska hitta en bra kylfläns åt den andra dioden bara, den nuvarande är för hög. Jag börjar få brist på CPU kylare här hemma. Vad jag ångrar att jag slängt flera gamla CPU kylare för något år sedan. Jag visste det, det är idiotiskt att slänga grejer, man ångrar sig alltid och blir olycklig... :-) De är kopplade parallellt på drivaren, drivaren är för stark egentligen men har en dimmer så jag kan ställa in den till en bra ljusmängd. Dioderna pumpar faktiskt ur sig ganska våldsamt ljus så jag kommer nog få dimra ner de lite. Jag får se hur mycket de sprider ljuset med, jag kanske sätter linser på dioderna för att då ljuset mer koncentrerat.

    Drivaren är tyvärr inte inkapslad så det får jag finna en lösning för, för sådär kan jag inte ha den, exponerade 220 kopplingar är jag allergisk mot. Någon bra låda och montering i taket blir bra... Jag kommer behöva en fläkt drivning med men det är nog inga problem att ordna. Det har jag nog något bra till här...

    Karet i sig är ett halvfult ramkar. Staget på karet har även släppt en gång(när jag befann mig framför karet med ryggen mot det, det ljudet av när staget släppte var inte att leka med...) men vi har tagit bort de gamla popnitarna och satt dit nya, det ska nog gå bra därmed hoppas vi. Det var oerhört smärtsamt att lyfta upp och manövrera det här karet till andra våningen i ställningen för övrigt, inte roligt. Speciellt då det är mycket trångt här.

    Inredningen är halvklar, vi behöver mer rötter och några stora kolstenar som för närvarande går med karet framtida invånare. Karet får stå och gå in sig lite i någon vecka eller två så kan jag leta rätt på en annan pump och bygga klart belysningen.

    Kommentar

    • mikoto
      • July 2011
      • 215

      #3
      Dagen försvann för annat men jag har fått lite arbete gjort på lysrampen iaf, den bör kunna komma upp nu i veckan.

      Jag har även fått tag på pump åt karet. Det blir Boyu pump här, en sådan här http://www.fish-street.com/boyu_gxb_...ategory_id=146 och en sådan här http://www.fish-street.com/boyu_jnb_...ategory_id=146 är det jag får hem, köper båda begagnade av en kille.

      Den röda där är väldigt spännande, det är en DC pump och den går styra med en vanlig dimmer. Det går inte med den blå dock, men den blå ska vara tystare... Jag får välja och vraka när jag har hemma de. Får se när jag kan åka och hämta. Nu blir det fart på vattnet iaf. Får bearbeta strilröret lite till tror jag.

      Imorgon kan jag nog ta några foton för då ska jag ner och greja igen.

      Kommentar

      • mikoto
        • July 2011
        • 215

        #4
        Bytt vatten en gång i karet för att få bort eventuellt bös i vattnet som kan legat på den begagnade inredningen.

        Jag har grejat lite med karet nu igen, jag får konstruera om strilröret lite, men inte farligt. Det är lite för starkt tryck nu och den nya pumpen kommer antagligen vara lite värre med. Så jag ska borra upp fler hål på röret. Dubbla antalet framåt och dessutom några få bakåt tror jag så blir det lite rörelse på vattnet ibak på karet, men primärt framåt. Sänka röret med så att jag kan rikta strålarna mer uppåt, gör jag det nu blir det fontän.

        Jag förstora hålen ganska mycket med men det gav inte så stor skillnad faktiskt på strålarna, det är nog för högt tryck i röret. Jag skulle nog kunna förstora de en bit till dock. Jag kan ju köpa ett nytt rör i värsta fall om jag jag öppnar sönder röret...

        En physa snäcka gled runt i karet nu med förresten, kul med liv. Men vi har inte släppt i något levande så det vetikatten var den kom ifrån :-)

        Idag har jag två bilder på karet och ställningen med om någon vill se:

        Närbild: http://imageshack.us/a/img688/282/nrbild.jpg

        Överblick över ställningen: http://imageshack.us/a/img541/6981/karenmonterade.jpg

        Kommentar

        • mikoto
          • July 2011
          • 215

          #5
          Idag blev den stora dagen, idag for fiskarna i akvariet. Flytten gick ganska smärtfritt och fiskarna verkade trivas ganska fort i sitt nya hem. Då vi avvecklade två akvarier i samband med flytten så fick vi väldigt mycket mer inredning till akvariet så det ser bra mycket roligare ut nu än på den gamla bilden i förra inlägget. Stora rötter och några kolstenar av rätt bra storlek.

          Fiskarna verkar ta det lugnt som sagt, men synspilum honan visa en relativt aggressiv sida jag aldrig sett innan faktiskt när Oscar cikliderna närma sig hörnet som hon intagit. Det blir spännande att se hur det utvecklar sig. Men jag hoppas det går bra, det var inte någon som helst förhoppning om att jag skulle få se slagsmål när jag startade karet...

          Belysningen är uppe över akvariet nu med, det blev ganska bra, ljusstyrkan blev rätt schysst men spridningen blev våldsammmare än jag tänkt mig. Men det är nog bra ändå, får kika på det mer och smälta in det. Det blev en smidig armatur iaf, tog väldigt liten plats ovanför karet.

          Jag borra upp nästan dubbla antalet hål med på strilröret så nu verka flödet mildare och jämnare, det verka inte störa fiskarna något. Pga den nya inredningen så är det nog relativt lugnt i bak på akvariet med vilket ge de möjlighet att vila om de vill.

          Inga bilder idag tyvärr då jag glömde kameran. Men kanske imorgon...

          Kommentar

          • mikoto
            • July 2011
            • 215

            #6
            Det blev inget imorgon, men idag var jag nere och kika på karet. Det tar sig bra ännu, alla fiskar såg piggare ut än någonsin innan. Speciellt synspilum cikliderna som är de jag följt mest. Det syns verkligen att de trivs mycket bättre i det här akvariet än deras förra. De är framme och mycket pigga. De har även slutit fred med Oscar paret och de simmar tillsammans nu runt och kikar på de som går förbi. Den okända fisksorten är med mycket mer harmonisk, de är ganska fina att titta på faktiskt... Trots att de är så fula ;-)

            Karet är visserligen nystartat men jag måste ändå säga att det är oerhört klart, har nog inte sett klarare vatten. Tyvärr är mina bilder jag tog inte några större höjdare men de är tagna efter matning och det här är ganska lortiga fiskar. Fick slänga i en hel del för att alla fiskar skulle ha en chans att få något och inte bara Oscar cikliderna.

            Här är lite bilder iaf:

            Här är en fruktansvärt usel bild som ska föreställa överblick. Det smärtar att ens posta den men när jag kolla här hemma så hade jag bara bilder av vänstra halvan av karet. Jag är en väldigt dålig fotograf tyvärr och det korta avståndet till motstående ställning och alla ljus som speglar sig i framrutan gör mitt liv ännu svårare...



            Här är en inte fullt lika dålig men fortfarande hemsk närbild på rot röset i karets vänstra del, några fiskar får urskilja med. Notera de vackra speglingarna i glaset(blä!).



            Här är en ännu lite mindre hemsk bild på karets invånare som ville säga hej. Här ser man lite bättre hur klart vattnet är, synspilum hanen ser nästan ut att vara inklippt i fotot. Såhär är det, det ser ut som fiskarna är ute i luften... Eller ja, inte riktigt så bra men det är väldigt schysst. Men jag är ingen människa som är följd av tur så om inte karet rasar ner så blir det säkert algblomning i vattnet eller något annat som gör att fiskarna inte längre syns... Notera förresten den fina ytrörelsen ovanför fiskarna, såhär ska det vara! Lycka till med att försöka introducera andmat i det här karet!



            Här är en helt ok bild på en av de okända fiskarna, är det någon här som vet vad det är för några?



            Med min vanliga tur så är den väl från Afrika och mördar all form av biotop som jag inte ens nu kan hålla ihop...

            Någon i karet verkar ha antingen en stor förtjusning i Anubias blad... Eller är vandal, hur som så ser våra fina anubias plantor ut såhär numera.



            De som började bli så fina :*(

            Så rullar äventyret vidare... Är fortfarande väldigt nöjd med ljuset iaf, det blev nog precis så dunkelt och mysigt som jag ville ha det. Fantastiskt. Med tanke på hur anubias plantorna ser ut nu så är det nog kört att ha växter här i ändå så då kvittar det om växt kvaliteten på mina leds ljus är dålig.

            Kommentar

            • mikoto
              • July 2011
              • 215

              #7
              Idag var det mycket våldsamt i det här karet! Oscar cikliderna låg uppe i ett hörn och hade fått och fick råpisk av Synspilum hanen. Jag lyckades evakuera de till ett temporärt kar så länge. Men det här var lurigt... Har vi tur kanske Synspilum cikliderna leker, det vore häftigt. Men det lutar nu åt att någon av fiskarna får flytta... Och jag tror min röst hamnar på att Oscar stannar faktiskt.

              Kommentar

              Arbetssätt...