Bygga kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elajsa
    • July 2012
    • 160

    Bygga kar?

    Hej! Jag blev grymt sugen på att testa bygga några små kar, på typ 15-20L. Men då funderar jag hur man får tag i glas? Blir det dyrare att bygga själv än att köpa ett?
    190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor
  • mikoto
    • July 2011
    • 215

    #2
    Glas kan du köpa hos glasmästaren i stan. Annars kan man köpa glas och skära till själv också, men det är en teknik som är väldigt svår att bemästra så det blir nog nästan dyrare till de första akvarierna man gör :-)

    Troligtvis blir det dyrare att göra akvariet själv än att köpa det. Men det beror på vad för affärer du har tillgång till och glasmästaren.

    Väldigt kul är det dock!

    Kommentar

    • Robert Kane
      • December 2012
      • 52

      #3
      kul är det att bygga kan jag intyga byggde mitt första akvarie för drygt två månader sen, ett 400l och eftersom jag håller på i fönster branschen så fick jag glaset gratis dubbellaminerat säkerhetsglas, testade en ruta i fabriken när vi hämtade glasen, han la en ruta på 1000x500 ovanpå två 45 reglar, sen stod vi två pers på glaset utan att det sprack!
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0718[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,1 KB
ID: 2145748

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4


        Du kommer nog aldrig under 226kr stycket om du ska göra själv, men man kan ju göra själv för att man tycker de e skojj också. Jag personligen skulle aldrig bygga ett "snygg" kar själv då proffsen silikonar 1000ggr snyggare

        MVH Rikard

        Kommentar

        • elajsa
          • July 2012
          • 160

          #5
          Aaah det där var riktigt bra pris.. Njaa, det känns väl kanske som om man gör det mest för att det är en kul grej än för att få det perfekt.. Övning ger färdighet! Men känner att det är ett projekt som får vänta till i sommar isåfall, skulle vara fint att pyssla på med under nån semestervecka!
          190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

          Kommentar

          • HooFNaueR
            • November 2007
            • 142

            #6
            faktiskt kul att bygga kar själv, glasmästaren eller folk omkring dig borde ha gamla fönster eller överblivna mindre glasbitar som du kan använda, har byggt ett flertal akvarium själv fick massvis glas av morsan när hon bytte hyllor i affären, drygt 30x70x6 skivor, perfekta odlingskar men skulle nog inte ha det uppe då det ofta inte blir så snygga som Ryskbompa säger, eventuellt med lister dock svårt att få alla glasbitar exakt lika stora och långa. men prova kul och klurigt!

            Kommentar

            • ecco
              • November 2010
              • 500

              #7
              Ursprungligen postat av Robert Kane
              dubbellaminerat säkerhetsglas, testade en ruta i fabriken när vi hämtade glasen, han la en ruta på 1000x500 ovanpå två 45 reglar, sen stod vi två pers på glaset utan att det sprack!
              Är det inte säkerhetsglas som man kan krossa om man slår det i ett hörn??
              Dom kallas väll det för att det är samma glas man har i busskurer tex..
              För när/om någon krossar den så blir det bara småbitar som man inte kan skära sej på...
              Tror även det kallas pansarglas...

              Om det är sådant glas så vette tusan om man skulle vilja ha ett kar med vatten gjort av de...
              Sambons blogg om våra akvarium.
              http://mizan3.bloggsida.se/
              Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

              Kommentar

              • mikoto
                • July 2011
                • 215

                #8
                Hans rutor är dock laminerade, det är lite bättre än att ha en enkel härdad ruta. Så det kan nog gå bra även om rutan pajar, ungefär lika katastrof som om vanligt glas går sönder. Olika för och nackdelar.

                Kommentar

                • Robert Kane
                  • December 2012
                  • 52

                  #9
                  ja det är dubblel laminerat alltså tre 4 mm glas skivor där dom yttre är härdade och det inre är floatglas, alltså det ska mycket till innan det brister helt! även om alla glasen spricker så tror jag att laminatet skulle klara att hålla ihop att, ganska overkill men får man det gratis så säger man inte nej skulle man dock betala för det så skulle man få betala väldigt mkt pengar skulle jag tro.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Härdat glas är starkt om man slår mitt på men känsligt för slag på hörn och kanter. Bygger man med härdat är det därför viktigt att skydda kanterna.


                    Små akvarier är egentligen inte lönt att bygga. Det blir billigare att köpa ett helglas eller varför inte en pet-box, de fungerar bra som akvarier. Fast det finns ett skäl till att bygga själv och det är att man kan få måtten som man vill ha dem. Standardakvarium med djupet lika med höjden är egentligen sämst att inreda, det är likosm varken det ena eller andra utan nåt dåligt mittemellan. Bygger man själv så gör man som man vill, ett riktigt högt akvarium med litet djup, rätt inrett kan det bli snyggt. Eller tvärtom, satsa på djupverkan och ta till på djupet, kanske en kub t ex. Eller ett lågt akvarium med stor yta, det kan passa till en del projekt.

                    Så alltså, vill man ha standardmått, nja, så roligt är det inte att bygga så jag tycker man skall betala för att få göra det. Men vill man ha friheten att få precis den lösning man vill ha, då är det absolut lönt att bygga.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    Arbetssätt...