Projekt Lilla Low Tech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #16
    Ursprungligen postat av hampusr
    En liten fråga: Är det någon av er som uttryckt oro över att stänga av filtret som har förstahandserfarenhet av att faktiskt råka ut för problem när ett litet innerfilter varit av i under ett halvt dygn? Är det något jag borde vara genuint oroad över, eller är det bara upprepningar av "kända sanningar"?
    Med det filter du kommer använda och som inte har behållare runt filtermaterialet så kommer det sannolikt inte leda till förgiftning om du stänger av det under natten. Men har man ett lite större filter som har gått ett tag och samlat på sig mycket bös så leder längre avbrott till problem. Bakterierna slukar det syre som finns och sen börjar det bildas svavelväte och sätter du sen igång filtret så är det fara och färde Ditt största problem är nog att du inte får syresättning under natten om du stänger av pumpen och har du då mycket växter som då också slukar syre så är det ju ingen bra förutsättning
    Senast redigerad av åheim; 29 January 2013, 16:50.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • hampusr

      • December 2010
      • 134

      #17
      Ja, vi får se vad som händer. Rent allmänt är det vad som händer på natten när växterna "växlar om" som är det som oroar mig. Jag skall dock inte belasta tanken med mycket djurliv och det finns ju mängder med folk som kör helt tekniklöst så jag är ännu inte väldigt oroad över syresättningen. Kanske skaffar jag mig ett O2-test och stiger upp en natt och testar när det är igång på riktigt.

      Kommentar

      • hampusr

        • December 2010
        • 134

        #18
        Det Stora misstaget är nu uppenbart. Nitritnivåerna blev skyhöga direkt och jag misstänker starkt jorden. Även om jag valde såjord med låg nivå av gödsel var det troligen på tok för mycket kväve i blandningen. Jaja, jag byter vatten ofta nu och försöker hålla en hög nivå av bakterier i vattnet och till slut har jag väl lakat ur gödslet...

        Kommentar

        Arbetssätt...