Projekt Lilla Low Tech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hampusr

    • December 2010
    • 134

    Projekt Lilla Low Tech

    Dags att försöka sig på en liten projekttråd. Idag började jag den långa vandringen mot ett litet low tech-akvarium (ja, eller man kanske skall säga välplanterat akvarium som skall sköta sig själv, för teknik kommer det vara lika mycket som vanligt känns det som).

    Utgångspunkten är ett AquaEl Shrimp Set 30, vilken är en liten favorit. Växtkandidater är bl.a. Echinodorus, Cryptocoryne och Hygrophila polysperma. Cryptocoryne i olika varianter har jag hur mycket som helst av känns det som, precis som musselblommor vilket det kan bli några på toppen. Kan bli en salig röra av sådant jag tycker ser fint ut för tillfället...

    I djurväg så tror jag det får bli några endlers-hannar, kanske några räkor eller en äppelsnäcka (fast att flytta en från något av de befintliga akvarierna får man väl inte...).

    Jag har läst på om "Walstad-metoden" och planerar just nu att köra ungefär som ett vanligt akvarium fast med jordbotten (dvs. Walstad-metoden ). Exakt hur jag har tänkt få rörelse i vattnet vet jag inte, potentiella kandidater är billifilter, syresten eller helt vanligt filter. Eftersom jag tänker ha burken i sovrummet får det nog bli vanligt filter, ev. som kommer stängas av under natten för att få det tyst nog. Min plan är att det skall fungera vettigt att stänga av när väl akvariet är igång ordentligt. Doppvärmare kommer sitta i från början i alla fall eftersom vi kan ha det väldigt kallt när kylan biter till.

    Jorden jag skall använda får antingen bli vanlig såjord från Hornbach, eller redan nämnda såjord utblandad med ikeas "kokosfiberjord" för att få ner mängden näring ytterligare ett snäpp. Frågan är bara hur kokos funkar i förhållande till vanlig jord? Troligen kommer jag även blanda i lite extra kalk för hårdhetens skull.

    Idag har jag precis silikonat på en btn-bakgrund på ena sidan och förbereder mig mentalt för att inte hälla i något innan det har torkat helt...

    Till slut får jag väl inkludera en liten bild tagen med mobilkamera i dåligt ljus:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20130125_165646.jpg
Visningar: 1
Storlek: 314,9 KB
ID: 2183727
    Senast redigerad av hampusr; 26 January 2013, 16:37.
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    hej,
    men exakt hur lowtech blir det med värmare och filter?
    stänga av ett "vanligt filter" över natten är en dålig ide. Du kommer skapa gift i filtret över natten.
    Näe, go low tech skippa filter. Skippa värmare. Lite räkor någon endler så räcker det om du har gott om ljus. Det kanske växer långsammare men det växer. Jag kör ett 12 liters lowtech med räkor. Funkar fint.

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      #3
      Stör verkligen en liten pump/filter så mycket då? Blir ju oftast ett dovt ljud som knappt uppfattas?

      MVH Rikard

      Kommentar

      • hampusr

        • December 2010
        • 134

        #4
        Projekt Lilla Low Tech

        Nej, det blir ju inte så Low tech, men jag tycker många kallar Walstad-metoden lowtech av någon anledning... Planted aquarium kanske är ett bättre ord.

        Att stänga av filtret över natten är jag inte det minsta rädd för, riskerna för gifter ser jag som enormt överdrivna (baserat på egen erfarenhet) inte minst då det i mitt fall är en väldigt liten filtervolym. Har man ett ytterfilter skulle jag kunna se att det kan vara lite annorlunda.

        Vi får se vad som händer, men det känns inte helt bra att köra utan någon syresättning utöver växterna.

        När det gäller värmare får jag se hur varmt vattnet är nu innan fisken går i, dock är jag tveksam då temperaturen vid fönstret en halvmeter bort ligger på 10 grader just nu

        Kommentar

        • hampusr

          • December 2010
          • 134

          #5
          Projekt Lilla Low Tech

          När det gäller ljudet får vi också se, men jag är rätt känslig. Är ju hur som helst rätt lätt att ta bort/sätta dit en timer vid behov

          Har vaknat av att en mekanisk timer börjat ticka två rum bort

          Kommentar

          • hampusr

            • December 2010
            • 134

            #6
            Lowtech är vad många tydligen kallar växtakvarium som kör med jord istället för CO2-system om det är någon som fortfarande undrar =)

            Idag har det inhandlats växter av lite varierande sort och akvariet kommer nu vid start innehålla:
            Cryptocoryne beckettii
            Echinodorus argentinensis
            Echinodorus magdalenensis
            Hygrophila polysperma
            Hydrocotyle leucocephala
            Pistia stratiotes

            När det gäller jorden kommer jag köra på vad jag nämnt tidigare. Såjord blandat med ikeas kokosnötsbös och kalk. Det får bära eller brista, i värsta fall blir man en erfarenhet rikare.

            Kommentar

            • Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

              #7
              Hoppas du vet vad du gör. Stänga av pumpen över natten låter som risky business.

              Kommentar

              • hampusr

                • December 2010
                • 134

                #8
                Projekt Lilla Low Tech

                Ja, i just detta fall tror jag faktiskt att jag vet vad jag gör

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  Är tveksam med till att stänga av filtret nattetid. Ha hellre bara en cirkulationspump, känns mer safe.
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • hampusr

                    • December 2010
                    • 134

                    #10
                    En liten fråga: Är det någon av er som uttryckt oro över att stänga av filtret som har förstahandserfarenhet av att faktiskt råka ut för problem när ett litet innerfilter varit av i under ett halvt dygn? Är det något jag borde vara genuint oroad över, eller är det bara upprepningar av "kända sanningar"?

                    Själv har jag vid flera tillfällen pga. strömavbrott och av klantighet haft stora innerfilter (ca. 3 liter filtervolym) stillastående i längre perioder och endast vid ett tillfälle har jag haft problem (då det varit stilla under flera dagar). Vid det tillfället blev problemet infusorier vilka snart försvann igen. Inte en endaste gång har jag förlorat fisk.

                    Sedan är filtret jag har nu väldigt litet, vilket gör att det kommer ha funktion mer som "cirkulationspump med räksäker öppning" än som regelrätt biofilter eftersom så många verkar så rädda. Skulle dock vara intressant att höra från någon som faktiskt vet hur det ligger till...

                    Kommentar

                    • fisheye
                      • November 2010
                      • 488

                      #11
                      Hej,
                      När min son för många år sedan klagade på filtrerljudet så satte jag timer på det (detta var innan jag läst på). Vi fick då massor med problem. Om det rakt av hade att göra med att filtret var av över natten eller om det var andra problem (övermatning; uppstart av akvariet; etc) kan jag inte säga.
                      Men om syftet med ditt filter mest är som cirkulation så fattar jag inte varför du ska riskera. Varför inte testa utan filter. Om du ska ha värmare så räcker det som cirkulation - lägg den ner längs botten.

                      Kommentar

                      • hampusr

                        • December 2010
                        • 134

                        #12
                        Projekt Lilla Low Tech

                        Filtret är som sagt litet och tanken med det är att undvika att något sugs in i pumpen. Det är inte ett "omslutet" filter utan "filtermatta på rör". Jag vill ha något riktigt finmaskigt framför insuget. Sedan vill jag ju dessutom testa nu eftersom så många säger nej utan att kunna ge några källor eller egna erfarenheter

                        Nu är det jord, växt och vattenfyllt, bilder kommer så fort dimman lättar (har haft i bakteriekultur som dimmar). Vattentemperatur utan värmare är 18 grader så jag tror att jag kör på värme så här i början, till sommaren får det nog gå utan.
                        Senast redigerad av hampusr; 27 January 2013, 15:53.

                        Kommentar

                        • fisheye
                          • November 2010
                          • 488

                          #13
                          Javisst, klart man ska experimentera. Det blir inget nobelpris om man inte vågar ta egna vägar. :-) Ska bli intressant att följa!

                          Kommentar

                          • hampusr

                            • December 2010
                            • 134

                            #14
                            Projekt Lilla Low Tech

                            Det blir nog inget Nobelpris ändå är jag rädd

                            Kommentar

                            • hampusr

                              • December 2010
                              • 134

                              #15
                              Nu lite bilder. Dock fortfarande rätt grumligt, både av bakteriekultur och jorden själv.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8510.JPG
Visningar: 1
Storlek: 324,2 KB
ID: 2145804
                              Hela akvariet sett från sängen.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8512.JPG
Visningar: 1
Storlek: 476,9 KB
ID: 2145805
                              Akvariets enda invånare. En äppelsnäcka, illegalt transporterad säkert över 10 meter.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8509.JPG
Visningar: 1
Storlek: 393,7 KB
ID: 2145806
                              Här ser man då det omdebatterade filtret och värmaren.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_8502.JPG
Visningar: 1
Storlek: 640,0 KB
ID: 2145807
                              I ordning nerifrån och upp: Kokosskal (Ikea Kokosnöt, oprövad) blandat med kalk (Rölunda trädgårdskalk, används i flera andra kar problemfritt). Såjord (Rölunda såjord, oprövad) och slutligen ett mycket tunt lager mestadels vitt akvariegrus (från Hornbach tror jag). Valde att gå på ett tunnare lager med potential för att lite jord slipper ut istället för att gå på ett tjockt som kväver syretillförseln.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...