Möbelakvarium projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HooFNaueR
    • November 2007
    • 142

    Möbelakvarium projekt

    Hejdär!

    Nu har jag bestämt mig för att starta upp ett kar igen efter alldeles för länge utan akvarium ;P

    Tanken är att bygga in karet i en möbel som jag har en väldigt fin paint skiss på:


    växter och fiskar har jag inte bestämt än men siktar på någon form av biotop(troligtvis SA) och jag tar gärna emot förslag på vad som ska få bo i akvariumet.

    bakgrund ska också byggas och min plan är att använda polyesterplast (stavning?) blandat med sand, gjorde detta för några år sedan och vill minnas ett väldigt bra resultat. bygger även in pump och filter bakom bakgrunden.


    mer information och bilder kommer så småningom
    Senast redigerad av HooFNaueR; 24 January 2013, 14:10. Anledning: Nu med bilder!
  • HooFNaueR
    • November 2007
    • 142

    #2
    Här kommer en liten uppdatering med bilder

    till en början ser det väldigt futtigt ut men det kommer ta form.


    tex här


    där ja här var skåpet monterat då var bara resten kvar


    kommentera och tyck till nu

    Kommentar

    • HooFNaueR
      • November 2007
      • 142

      #3
      Tjo igen nu har jag fått ihop skåp och lysramp som står på tork efter målning har även satt in kvällsbelysning i rampen

      bild på akvariuimet med "dagsbelysningen" innan målning plus en rot jag tänkt använda.


      Och en med bara kvällsbelysningen

      Kommentar

      • HooFNaueR
        • November 2007
        • 142

        #4
        Hej!

        Då var akvariumet provfyllt iaf 10cm innan det började sippra ut, det läcker i underkant men lägger upp en bild när jag fått ut vattnet och vänt karet uppochner..

        bör jag åka in med karet och få det omlimmat eller kan jag försöka att limma tätt läckan själv?

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          Nått som slog mig. Du ska nog ha nått imellan kanterna på 2"4 erna och glaset. Så att det inte blir hög belastning på 4 punkter. de gillar nog inte glaset. Fast du kanske har byggt annorlunda än de jag såg på första bilden.



          MVH RIkard

          Kommentar

          • HooFNaueR
            • November 2007
            • 142

            #6
            Nått som slog mig. Du ska nog ha nått imellan kanterna på 2"4 erna och glaset. Så att det inte blir hög belastning på 4 punkter. de gillar nog inte glaset. Fast du kanske har byggt annorlunda än de jag såg på första bilden.



            MVH RIkard
            Hej, jo jag har en frigolitskiva mellan karet och reglarna, syns på andra inlägget jag gjort länken i mitten, om det var så du menade?

            Kommentar

            • Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

              #7
              Aaah exakt, tänkte mest om det skulle hända nått med möbeln så du inte får spänningar på fel ställen

              Kommentar

              • HooFNaueR
                • November 2007
                • 142

                #8
                ja precis hehe nej men det har jag allt tänkt på

                Kommentar

                • Ryskbompa
                  • August 2012
                  • 930

                  #9
                  Ursprungligen postat av HooFNaueR
                  ja precis hehe nej men det har jag allt tänkt på

                  Gött!

                  Kommentar

                  • HooFNaueR
                    • November 2007
                    • 142

                    #10
                    Så nu har jag pratat med glasmästaren som byggd karet och han var väldigt mån om att åtgärda problemet så så jag skulle in med karet till honom i veckan skulle han foga om det

                    i övrigt har inte så mycket hänt i helgen.

                    Btw till ett 185l kar bör väl en 1000l/h pump funka ganska ok eller blir det för strömt? Tänkte nog ha bla scalarer

                    Over and out !

                    Kommentar

                    • JonasOne
                      • December 2010
                      • 79

                      #11
                      Det funkar bra med en sån pump. Blir det allt för strömt så kan du ju sätta på ett strilrör så du får ett mjukare flöde

                      Kommentar

                      • HooFNaueR
                        • November 2007
                        • 142

                        #12
                        härligt! Polarn hade nog en pump som pumpar ~800l/h sa han känns ganska lagom, är nämligen på jakt efter en ny då den jag har som är mest lämplig bara får ur sig 450l/h och fler pumpar är inte speciellt lämpligt då jag ska bygga in pumpen bakom bakgrunden

                        Kommentar

                        • JonasOne
                          • December 2010
                          • 79

                          #13
                          Det blir nog utmärkt det. Jag har en Eheim compact 1000 i mitt 200l kar. Och den flåsar på rätt bra. Jag har gjort min egen bakgrund i de också så jag har pumpen gömd

                          Kommentar

                          • HooFNaueR
                            • November 2007
                            • 142

                            #14
                            Hej!

                            Efter att jag legat på lat sidan några dagar nu har jag kommit igång med bakgrunden, som blev helt okej so far. Det ska på fler lager plast och så tog min plast slut när .. har även målat klart skåpet och lysrampen blev kanoners!

                            Imorgon ska akvariumet lämnas på limning och jag ska köpa mer plast.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_9393.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,6 KB
ID: 2145892 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_9398.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,3 KB
ID: 2145893

                            Btw guldmedlem nu

                            Kommentar

                            • HooFNaueR
                              • November 2007
                              • 142

                              #15
                              Wollibolli!

                              Dom senaste dagarna har faktiskt hänt lite grejer. Akvariumet är inne hos glasmästaren, bakgrunden snart klar och har letat upp några rötter. skriver inte så mycket utan låter bilderna tala för sig.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_9426.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,2 KB
ID: 2145941Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_9446.jpg
Visningar: 1
Storlek: 172,5 KB
ID: 2145943Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_9421.jpg
Visningar: 1
Storlek: 184,8 KB
ID: 2145942

                              Här får ni en bonus bild från ett gammalt akvarium för att jag är på humör idag

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 080426 Klätter kurs + blandat 313.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,0 KB
ID: 2145944

                              har även dragit igång ett litet "växtkar" på 32L för att hålla liv i mina få växter jag har bild kommer säkert upp på det också

                              Enjoy!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...