Akvariekällaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LAncer

    • February 2010
    • 846

    Då vart jag med lite tropheus brichardi "ujiji" igen. Var ett tag sedan man hade troffar

    Så nu ska dom få gå insäg ett bara dagar så blir det filma lite och lägga upp

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      Tycker sewellia karet ser riktigt coolt men samtidigt funktionellt ut! Jag tycker jag har fått en hel del gjort på akvariefronten idag men sedan går man in här och ser din tråd och påminns om att allt man gjort egentligen var att flytta fem malar och byta lite vatten ungefär haha

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11217

        Oj vad kul med Tropheus.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • LAncer

          • February 2010
          • 846

          Ursprungligen postat av Munin
          Tycker sewellia karet ser riktigt coolt men samtidigt funktionellt ut! Jag tycker jag har fått en hel del gjort på akvariefronten idag men sedan går man in här och ser din tråd och påminns om att allt man gjort egentligen var att flytta fem malar och byta lite vatten ungefär haha
          Ja man ska nog inte jämföra sig med mig när det gäller akvarium då jag kör på i 200 blås . Nästan jämt.

          Ja med det karet är jag riktigt nöjd med

          Kommentar

          • LAncer

            • February 2010
            • 846

            Nu så börjar mitt rum i källaren med min fotölj blir rätt så bra. Utsikt över två fina akvarium. Men saknar ett som är 2meter som jag skulle vilja ha Malawi. Men det kommer säkert något på annons längre fram.

            Så nu får man blicka framåt mot nästa projekt att hämta hem min nya ställning från arken zoo i Skövde från tisdagen den 18 januari börjar jag att plocka ner och frakta hem. Men på måndag blir det en tur till Göteborg då man ska till MR och kolla en fot. Men man kanske hinner med att kolla in i någon fiskbutik med

            Kommentar

            • LAncer

              • February 2010
              • 846

              Ursprungligen postat av admin
              Oj vad kul med Tropheus.
              Riktigt roligt med Troffar igen. Var några år sedan man hade det. Men då var det vanliga tropheus duboisi maswa. Så ska bli roligt att följa mina nya hur det blir när dom växer till sig lite mer

              Kommentar

              • LAncer

                • February 2010
                • 846

                Nytt år men mina motgångar är ju ej slut ännu. Har var på MR i Göteborg idag. Kommer kl 21. Går ut i garaget slänga i lite mat till fiskarna och plocka ihop mina verktyg för att kunna hämta ställning i ordning. Öppnar dörren känner ingen en konstig doft av död..

                Bytta vatten som vanligt igår och allt var bra. Det som möter mig är ett helt kar med flytande corydoras Green stripe f1 35st som jag dragit upp till en komande lekgrupp. Men men att dessa motgångar aldrig tar slut. Nu är mitt eget självförtroende snart förbi noll och ligger på minus vad det gäller allt med fisk och odling.
                .jag tog upp fisken släckt ljuste på alla kar och gick in och trilla ihop innan för dörren . Orkar inte riktigt mera. Så kommer nog hålla mig borta här ifrån ett tag som jag känner nu . Klicka på bilden för större version

Namn: 20220117_211845.jpg
Visningar: 158
Storlek: 290,0 KB
ID: 2434504

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  Nej nej Lancer det är ingen fara det är bara lite fisk som checkade ut!! Focus nu på alla fina fiskar du har och gå mot ljuset Vet du vad orsaken var?
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • LAncer

                    • February 2010
                    • 846

                    Känns som jag måste flytta för att få allt att funka igen. Då varje gång jag byter vatten. Känns det som det där något. Och igår hade jag nog glömt att koppla på min kolfilter då jag hade väldigt mycket i mitt huvud. Så har väl mig själv att skylla..


                    Så att hämta ny ställning imorgon är ju inte så lockande när lusten Är borta.
                    .
                    ​​​​​​så är någon intresserad av ett växt akvarium så har jag ett billigt. Då jag känner jag ej orkar ta tag i det . För det ingår när jag köper ställning. Så skriv om ni är intresserade på det.

                    Högsta punkten är 118cm högt, det är 150cm långt och 62cm djupt

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      Har du väldigt sunkit kranvatten? Tycker corysarna ser ganska förmultnade ut är du säker på att dem levde igår? Tänker om ett par har dörr och förpestat hela karet och orsakat massdöd..
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • LAncer

                        • February 2010
                        • 846

                        Ursprungligen postat av åheim
                        Har du väldigt sunkit kranvatten? Tycker corysarna ser ganska förmultnade ut är du säker på att dem levde igår? Tänker om ett par har dörr och förpestat hela karet och orsakat massdöd..
                        Ja som det såg ut igår levde alla . Men går fort när några börja att dö. Man alla ancistrus malar lever iallafall i det karet 15st Snow White. Typ hälften åt på alla döda lik

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13123

                          Ursprungligen postat av LAncer

                          Ja som det såg ut igår levde alla . Men går fort när några börja att dö. Man alla ancistrus malar lever iallafall i det karet 15st Snow White. Typ hälften åt på alla döda lik
                          De va som fan...levde ancistrusarna!! Konstigt att en art kategoriskt dog så snabbt!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • LAncer

                            • February 2010
                            • 846

                            Ursprungligen postat av åheim

                            De va som fan...levde ancistrusarna!! Konstigt att en art kategoriskt dog så snabbt!
                            Mycket konstigt ja. Men ancistrus brukar över leva detta mesta ..

                            Sen mitt kranvatten är inte sunkigt vad jag vet.men har börjat dött mer efter en vatten läcka för ca 6månders sedan på ledning ut till oss där jag bor så byter dom till nya ledningar några km bort. Kan kanske ha med det att göra.

                            ​​​​​​

                            Kommentar

                            • admin
                              Christian Alfredsson

                              • November 2004
                              • 11217

                              Sätt kolfiltret direkt via vattenkranen så du inte kan glömma det. Jag har exakt samma problem hos mig. Jag har detta: https://www.jula.se/catalog/bygg-och...filter-438008/

                              I varje ände har jag skruvat fast en gardenakoppling. Denna sitter alltid på kranen via en slang. Tar aldrig vatten från kranen utan kopplar alltid på denna.
                              Christian Alfredsson
                              Tekniskt ansvarig Zoopet

                              Kommentar

                              • admin
                                Christian Alfredsson

                                • November 2004
                                • 11217

                                Här är en bra artikel om kopparförgiftning: https://www.ciklid.org/artikelarkiv/...00802&lopnr=13
                                Christian Alfredsson
                                Tekniskt ansvarig Zoopet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...