Akvariekällaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LAncer

    • February 2010
    • 846

    Så ännu en dag man inte vill gå ut till alla akvarium. För man vet aldrig vad man ska mötas av. Men som jag visste var 3dt diskus kvar av 10st och som det ser ut nu så är det nog 0 imorgon

    Ja har försökt att hitta hoppet och har ofta gjort detta på ett eller annat sätt. Men denna gången så har hoppet ej kommit utan har börjat skriva annonser så jag antagligen kommer lägga ut här framöver. Mycket fisk ligger det ute på annonser redan och har lyckats tömma ca 12kar på fisk så nu ska bara karen tömmas och rengöras. Så får vi se om man hoppet om kommer.


    Ja gå har ju haft motgångar förr i hobbyn. Som många vet som varit med ett tag i denna tråden och ja brukar alltid komma tillbaka. Men även mitt liv utanför denna hobbyn är väldigt tuff i dessa tider som vanligt och även väldigt mycket just nu över lag.

    Så idag blev det istället min andra hobby som jag har tagit till när det är tufft i denna.
    Så blev träningsspel idag. Då bjuder på en bild på det istället idag.

    Kommentar

    • Henrik_A
      • August 2010
      • 146

      Det är inte så enkelt att det är koppar som fällt ut, nya rör eller under någon beredning av vatten?

      Kommentar

      • LAncer

        • February 2010
        • 846

        Ursprungligen postat av Henrik_A
        Det är inte så enkelt att det är koppar som fällt ut, nya rör eller under någon beredning av vatten?
        Hos mig är det inga nya rör iallafall. Frågan är ju om det har hänt något på vägen hit till.mitt hus. Verkar ej få bukt på vissa kar speciellt ja ett med L-malar sedan diskus karet så klart. Idag var det 2 kar till med malar som hade vitaprick

        Kommentar

        • LAncer

          • February 2010
          • 846

          Vad tror ni om att köpa hem 2st ibc tankar och ställa i källaren som jag fyller på med vatten och har i 2stora syrestenara så vatten får lufta ett dygn eller så sedan får det ju upp tempen i vatten..

          Kommentar

          • Henrik_A
            • August 2010
            • 146

            Med tanke på hur mycket fisk du har så hade jag börjat med att se till att vattnet in får gå via ex antal filter ialf. aktivt kol.
            Uv kan vara bra om man har plats för ett par kubikare för beredning av vatten. (Inget jag personligen valt).
            Lufta är alltid bra vid förberedning av vatten.
            Har du köpt ny fisk som går i karen där du har problem?
            Eftersom det verkar har slagit till så fort så bör det vara koppar, klor eller kloramin iofs om du har högre ph i vattnet amoniak.
            Något stressar ju fisken eftersom vita prick kommit i flera kar.

            L-malar är min grej odlat och kört det i över 20år, tyvärr är det svårt att upptäcka i tid på dessa fiskar så när man märker det är det ofta för sent.
            För 10-15år sen odlade jag L183 hade alla avelsdjur i ett akvarium plus alla yngel, ca:150st. Där slog något ut hela akvariet, vet faktiskt fortf. inte vad det var som hände.

            Corydoras har du ju ett bra gäng olika arter dessa brukar vara väldigt känsliga när något är galet med vattnet men där har du inga problem?

            Problemet behöver inte vara hemma hos dig!

            Jag skickade mail ang. vattnet här hemma, konduktivitet har alltid legat 150-180us/cm.
            För ett halvår sen hade jag 240Us/cm, för ett par månader sen 340us/cm.

            Fick svar på mailet att dom inte kunde svara på mina frågor men skulle undersöka det och återkomma, har inte hört ett skit sen dess.

            Kommentar

            • LAncer

              • February 2010
              • 846

              Ja ingen nya fiskar förutom diskusen .

              ​​​​​​Får bli att skaffa lite förfilter så som du skriver. Kan ju alltid börja där och hoppas jag får bukt på det hela.

              Som du säger så på L-malar är det svårt att se och oftast ser man för sent. Alltid tråkigt när djur där i sina akvarium speciellt när man ej vet felet varför dom dör.

              ​​

              ​​​

              Kommentar

              • LAncer

                • February 2010
                • 846

                Hejsan alla

                Idag var jag och lämnad bort lite fisk. till en butik

                Fick med mig lite fisk hem 13st små Microdevario kubotai kunde ej motstå dom som var riktigt snygga... fick lite energi av dom att fortsätta ett litet tag till.
                har tagit mycket funderar på hur jag ska göra med alla akvarium. om man ska lägga ner eller försöka köra på... stora funderingar blir det... Men har aillfal fått bukt på döden i garaget.. fick veta att det varit en stor vatten läcka 2km från mig. så har mina funderingar om det blev något vi läckan som gjort att jag fått massdöd...


                Så vad tycker ni alla har fått ett erbjudande att köpa en stor butikställningn till som stått på Arken zoo i 1år. så den är ju typ ny.. denna variant har ej sump så alla kar är separata menför att få plast med denna snygga ställning så måste jag flytta ut nästan alla akvarium för att få det snyggt och även mer parktiskt... men mycket jobba är det när man är själv . bifogar iallafall en bild på den... Skulle man få in denna i garaget så har man snart bytt ut alla udda ställningar och alla ställningar i trä. och allt blir mer enhetligt.

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  Det som gäller är att du inte tar på dig för mycket och att du mår bra, det är viktigt tycker jag.

                  Kommentar

                  • LAncer

                    • February 2010
                    • 846

                    Ursprungligen postat av Christer5
                    Det som gäller är att du inte tar på dig för mycket och att du mår bra, det är viktigt tycker jag.
                    Ja så är det ju alltid man ska tänka...

                    Kommentar

                    • LAncer

                      • February 2010
                      • 846

                      Börjar bli fullt med fisk i alla akvarium. Kanske får ha lite öppet hus en helg framöver . Så kanske några fiskar får simma till nya vatten .

                      Kommentar

                      • admin
                        Christian Alfredsson

                        • November 2004
                        • 11215

                        Mina problem i akvarierummet slutade efter att jag installerade ett kolfilter. Jag har själv monterat gardenakopplingar i detta:

                        Vattenfilter | För 10"-filterhylsor | ust-m Emi | Jula
                        Kolfilter | Aktivt kol | ust-m | Jula
                        Christian Alfredsson
                        Tekniskt ansvarig Zoopet

                        Kommentar

                        • LAncer

                          • February 2010
                          • 846

                          Ursprungligen postat av admin
                          Mina problem i akvarierummet slutade efter att jag installerade ett kolfilter. Jag har själv monterat gardenakopplingar i detta:

                          Vattenfilter | För 10"-filterhylsor | ust-m Emi | Jula
                          Kolfilter | Aktivt kol | ust-m | Jula
                          Jag har kollat på detta . Men blir nog att sätta dit ett sådant av någon modell. Så kanske det löser mina problem med i längden

                          Kommentar

                          • LAncer

                            • February 2010
                            • 846

                            Kvälls jobb. Ritat upp garaget och alla ställningar i skala 1:10. För om jag ska in handla en ny ställning måste man gör om en del. Då är detta sättet grymt bra för att kunna tänka sig hur det kan bli.

                            Kommentar

                            • LAncer

                              • February 2010
                              • 846

                              Allt med den nya ombyggnad är ännu ej klart hur det kommer att bli. Men har börjat att sälja av mycket fisk i garaget och även lite akvarium. För att dra ner lite ett tag för att ta få mera glädje i det hela. Så dumpa av 45st Golden i min nästan lokala butik idag och fick med mig lite nytt hem 2arter jag aldrig har hållt själv inget udda men än då kul att prova nytt .

                              2st Guldsömcichlid (Aequidens rivulatus)
                              4st Chokladcichlid (Hypselecara temporalis)
                              15st Grön pansarmal (Corydoras splendens)

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Vad roligt med några nya sorter!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...