Akvariekällaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Fint att se att du är igång igen! Heja dig!

    Kommentar

    • LAncer

      • February 2010
      • 846

      Ikväll så min små diskus mat iallafall. Blivit lite bättre färg på dom med. Men ännu är dom små

      ​jag har börjat att sortera ut lite mera gyppy som ej riktigt behåller den färg jag vill ha hoppas kunna få fram en stabil stam tillslut.

      Kommentar

      • LAncer

        • February 2010
        • 846

        Ursprungligen postat av Nando
        Fint att se att du är igång igen! Heja dig!
        försöker iallafall komma igång igen. Men nu är svårt att hitta den där extra gnistan ännu men kommer väl förhoppningsvis.

        Kommentar

        • LAncer

          • February 2010
          • 846

          Så här blev nya ställning. Blir att borra alla kar framöver när jag får hem mina genomföringar så man får vänta på som ett tag. Så man har annat som måste gå före.

          Men i denna ställning nu går det.lite malar
          L-015
          L-147
          L-340
          L201.

          Kommentar

          • LAncer

            • February 2010
            • 846

            Livet som akvarist kan vara väldigt hårt tyvärr.
            ÖJust nu har jag haft en väldigt tung period inom akvaristiken.
            ​​​​​​Och nu på morgonen idag blev det ännu tyngre. Allla diskus ha simmar upp och ner och andas väldigt konstigt. Så bytte vatten och HB in med mer syresättinga av vattnet. Men var ej bättre nu till kvällen så Bytte vatten igen..


            ​​​fick byta eflera kar då mer fisk var konstig i andningen. Men ändå bytte jag vatten hela söndagen för att ska vara rent. Men det verkar ju ej funka längre hos mig i garaget på något sätt. Fick plocka bort 20st Malawi och även 30 L-malar så som L015 L147. Några scalarer och corydoras Green stripe.

            Har tagit vattenvärden ialla kar som och allt stämmer bra på dom och ser ej vad som blivit konstigt. På något sätt. Så ner vattenbyte och i med salt och hoppas på att det ej dör något mer tills imorgon.

            Kommentar

            • LAncer

              • February 2010
              • 846

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                Så fruktansvärt tungt för dig, har du egen brunn eller kommunalt vatten,vad kan ha hänt.Tänker på dig och hoppas att inte fler fiskar dör.

                Kommentar

                • LAncer

                  • February 2010
                  • 846

                  Ursprungligen postat av Christer5
                  Så fruktansvärt tungt för dig, har du egen brunn eller kommunalt vatten,vad kan ha hänt.Tänker på dig och hoppas att inte fler fiskar dör.
                  jag har kommunalt vatten. Har kollat alla värden men hittar ej några fel. Har tänkt på om det var dåligt foder men har köpt nytt med och gjort allt i min makt. Men ser just nu inget ljus i tunneln.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Så otroligt tråkigt. Svårt också när det inte går att identifiera vad som är fel. Jag tänker på dig samt hoppas att det vänder och att inga fler fiskar går åt.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Hur går det nu LAncer?

                      Kommentar

                      • LAncer

                        • February 2010
                        • 846

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Hur går det nu LAncer?
                        Får tyvärr inte bättre diskusen dör en efter en. Har börjat behandling mot parasiter på dom. Men prova med det jag har hemma bara. Men har insett att alla kommer att dö och inte mening att lägga massa pengar på medicin.

                        I 5 andra kar har sett upp kommit vita prick . Så just nu är det ej riktigt på topp ännu.

                        Detta som var min lyckliga tillflykt plats. Men just nu ger det mig bra mer huvudverk och problem. Man vet att akvaristens har sina mot gångar det har vi alla haft. Men just nu har jag haft väldigt många på kort tid ..

                        ​​​​​​

                        Kommentar

                        • LAncer

                          • February 2010
                          • 846

                          Får väl försöka bjuda på bilder av mina scalarer iallafall. Fast det är tungt.

                          Dom orange var ju nytt odlings projekt för att få mycket färg och bra form. Men just nu ligger detta på is.

                          Kommentar

                          • admin
                            Christian Alfredsson

                            • November 2004
                            • 11215

                            Så gott att se att du kämpar på.
                            Christian Alfredsson
                            Tekniskt ansvarig Zoopet

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13109

                              Fy fasiken va jobbigt att förlora hela bestånd av fisk! Inte lätt att börja nysta i vad som orsakar dödsfallen och vatten är ju ett svår faktor att säkerställa när det finns så oändligt mycket i vattnet som vi inte förstår nåt om och som vi inte kan mäta och sen har vi parasiter, bakterier, virus och vi är ju lekmän när det kommer saken. Du får väl ta några kliv tillbaka och fokusera på det som funkar och sen succesivt testa nya arter. Tänker på det här med vatten, tänk om vattnet är en orsak och sen byter man bara mer och mer vatten och förvärrar och gör fisken en björntjänst... Tråkigt är det men tappa inte hoppet LAncer
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Lusse

                                • April 2008
                                • 328

                                Tråkigt att höra!
                                Får hoppas att allt löser sig o dina fina scalarer ger dig glädje i dessa tider!

                                Får mig att tänka på en bra video ifrån Aqvarium co-op. Där han berättar om tre mediciner som tar o bekämpar merparten av de flesta förekommande sjukdomarna. Som man borde egentligen ha hemma alltid när problemet givetvis upptäcks på lördag kväll o allt är stängt.
                                Det grymma är att de har under flera års erfarenhet hittat o kommit på att man kan dessutom använda alla tre preparaten samtidigt mm.

                                Tyvärr har jag själv inte fått tummarna ur o skaffat hem dem.


                                Ja det är SÄKERT kontroversiellt men 100% bättre än sitta utan några mediciner överhuvudtaget så som jag tex gör..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...