Akvariekällaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #91
    Ursprungligen postat av LAncer
    Just nu håller jag på med lite kampfisk som jag någon gång ska lyckas att dra fram lite yngel av.
    Så roligt. Jag har tänkt jag skulle kolla lite på dem också. Jag ska få en jättefin hane på måndag, Sen har jag en annan som vill göra av med 5 honor som jag har funderat på att köpa och sedan hitta hanar till dessa av samma sort.

    Där finns en del bra filmer på youtube det när det gäller tips och tricks osv:

    L.R.Bretz's Aquatics: https://www.youtube.com/user/lbknugg...ch?query=betta
    MARK'S AQUATICS : https://www.youtube.com/user/MrMicro...ch?query=betta
    Dexters World: https://www.youtube.com/playlist?lis...clLWoSZlIb7sBa

    Men sen finns där ju också en hel del FB grupper som handlar enbart om betta.

    Kul ska det bli iaf :-)

    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • LAncer

      • February 2010
      • 846

      #92
      Ursprungligen postat av Webo

      Så roligt. Jag har tänkt jag skulle kolla lite på dem också. Jag ska få en jättefin hane på måndag, Sen har jag en annan som vill göra av med 5 honor som jag har funderat på att köpa och sedan hitta hanar till dessa av samma sort.

      Där finns en del bra filmer på youtube det när det gäller tips och tricks osv:

      L.R.Bretz's Aquatics: https://www.youtube.com/user/lbknugg...ch?query=betta
      MARK'S AQUATICS : https://www.youtube.com/user/MrMicro...ch?query=betta
      Dexters World: https://www.youtube.com/playlist?lis...clLWoSZlIb7sBa

      Men sen finns där ju också en hel del FB grupper som handlar enbart om betta.

      Kul ska det bli iaf :-)
      Har gjort ett par försöka men inte lyckats ännu tyvärr . Men ska bygga upp en odlings v deling i lokalen för lite skummbobyggare och lite andra roliga får vi se om man kan lyckas


      Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

      Kommentar

      • LAncer

        • February 2010
        • 846

        #93
        Igår plock vi lite dantum scalarer ägg. Idag är det. Svansar

        Kommentar

        • LAncer

          • February 2010
          • 846

          #94
          Igår så hämta vi ett akvarium till min son då min. Dotter redan har ett. Kommer att fixa en ny tråd men bara deras akvarium alltid lika roligt att se deras idéer och tänkt . Man måste ju börja någonstans.

          Men idag fick jag även hjälpa av min dotter att plocka corydoras aneus black ägg även flytta. Dom som hade kläckas.

          Sen blev det att tömma en moori hona. Och även en grotta med röd/svarta ancistrus malar

          Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            #95
            Vad roligt med nytt akvarium och en massa yngel/rom.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • LAncer

              • February 2010
              • 846

              #96
              Fick lite mer böcker till min samling .

              Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

              Kommentar

              • LAncer

                • February 2010
                • 846

                #97
                Ikväll har man varit i lokalen igen . Bytt vatten. Plockat och städat. Gjort plats för ett par akvarium till . Som sina på bilden . Har även flytta 3 akvarium som stog på bordet till ett annat rum . Försöker gör mer plats då man alltid behöver mer yta..

                Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

                Kommentar

                • LAncer

                  • February 2010
                  • 846

                  #98
                  Ikväll efter jobbet så var man iväg till Sollebrunn och köpte in lite ny fisk som en grupp Labidochromis caeruleus (golden). 24 ungdjur och 8 mindre på 2 cm följde med . Riktigt gul och bar svarta på fenor.

                  Även vuxna L-066 2+1. Så nu ska vi leta mer honor. Bilder kommer när dom fått gå in sig.




                  Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

                  Kommentar

                  • LAncer

                    • February 2010
                    • 846

                    #99
                    Ja kan ta och berätta något roligt.

                    Jag har i ett kar 3st kampfisk hannar i en flytande bytta med av delalare och så släppte jag ingen hona i karet som gick och runt ommdenns förmatt se om någon Hanne ville bygga skumbo. Och det gjorde en av alla tre. Så skulle idag flytta bort honom och honan så dom skulle få äta upp sig en flytta till ett lek kar. Men då såg jag att honom har hoppat in i samma fack som Hanne och dom har lekt antagligen gått där i ett tag då jag såg små svansar och hannen plocka upp dom igen till skumboet . Så fiska upp honan försiktigt. Ibland blir det när man inte försöker får vi se hur länge jag vågar ha kvar honom där i..

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      Ursprungligen postat av LAncer
                      Fick lite mer böcker till min samling .

                      Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
                      Vad roligt med fler fynd. Måste också fylla på min samling lite.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av LAncer
                        Ja kan ta och berätta något roligt.

                        Jag har i ett kar 3st kampfisk hannar i en flytande bytta med av delalare och så släppte jag ingen hona i karet som gick och runt ommdenns förmatt se om någon Hanne ville bygga skumbo. Och det gjorde en av alla tre. Så skulle idag flytta bort honom och honan så dom skulle få äta upp sig en flytta till ett lek kar. Men då såg jag att honom har hoppat in i samma fack som Hanne och dom har lekt antagligen gått där i ett tag då jag såg små svansar och hannen plocka upp dom igen till skumboet . Så fiska upp honan försiktigt. Ibland blir det när man inte försöker får vi se hur länge jag vågar ha kvar honom där i..
                        Har en hane lekt med en hane? Eller var det en hona som du trodde var en hane?
                        MEn grattis till leken! Roligt ju!
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • LAncer

                          • February 2010
                          • 846

                          Ursprungligen postat av LindaAlgo

                          Har en hane lekt med en hane? Eller var det en hona som du trodde var en hane?
                          MEn grattis till leken! Roligt ju!
                          ser att det står lite dumt hatar att skriva på telefonen när det ej är mobilanpassat. nej det var en hona som jag ahde gick i karet utan för alla fack. idag flyttar jag bort hanne då dom simma fritt

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            Ursprungligen postat av LAncer
                            Fick lite mer böcker till min samling .

                            Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
                            Böcker är kul! Och ingen av dessa har jag men en del andra.. förlagt min lilla mkt slitna ”Akvarieväxter”
                            , vilket förargar mig lite..men den dyker väl upp
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • stefant
                              • January 2009
                              • 783

                              Dock är väl dessa böcker lite för enkla för dig, LAncer!

                              Kommentar

                              • stefant
                                • January 2009
                                • 783

                                Ursprungligen postat av LAncer

                                ser att det står lite dumt hatar att skriva på telefonen när det ej är mobilanpassat. nej det var en hona som jag ahde gick i karet utan för alla fack. idag flyttar jag bort hanne då dom simma fritt
                                Hoppas att det går bra. Hur länge kan ynglen vara tillsammans innan de börjar slåss?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...