Akvariekällaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LAncer

    • February 2010
    • 846

    Ursprungligen postat av LoGeek
    Hur tänker du med elkostnaden? Den blir väl inte lägre bara för att du flyttar till annan lokal?
    ja det är ju så att den lokalen jag har i dag är väldigt dåligt uppvärmd då det ej finns några element. då får jag köra med doppvärmare och hade fått information att lokalen skulle hålla ca 24 grader året om. men har jag inga doppvärmare så har jag bara ca 16 på karen vid golvet och 18 på dom längst upp . så har idag igång ca 19st 100W och 10 200W för att hålla tempen i karen.

    ska flytta hem allt igen i min källare då slipper jag alla doppvärmare .och resekostnaden till lokalen.

    har även räknat på hur mycket el jag gjort av med när jag hade det hemma mot när jag flytta bort allt .. så blev det mycket dyrare borta på grund av att lokalen ej hålde den värmen som det skulle.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Tråkigt att behöva flytta, ett himla jobb och massa stress för fiskarna. Ställ dig frågan, var ligger den övervägande elförbrukningen, doppvärmare och gamla T8 ljuskällor?
      Kan du inte effektivisera och stanna kvar. Att dra ner på antal akvarium verkar ju vara en oundviklig rådande situation för dig just nu. Och med hög elförbrukning där du är nu, flytta till annan mindre lokal eller hem till ”lilla” källaren är ju ett ställningstagandet du måste ta. Då hade jag själv ställt mig frågan, vilka akvarium betyder mest och känns mest intressanta? Behåll dem och stanna kvar i nuvarande lokal. Du kanske kan dra ner på antal ljustimmar i de kar som inte kräver mest belysning. Du lägga lite pengar på att bygga isolerade väggar och tajta till ytorna, där kan du sen värma upp hela rummet med en fläkt istället för kanske en doppvärmare i varje balja. Vidare investering är ju LED belysning allt eftersom och kanske samma ljuskälla till mer än ett akvarium. Även driva akvariumen med en stor membranluftpump med förgreningssystem a la billifilter. Skippa ytterfilter och massa små innerfilter. Ha hela tiden ordet effektivisera i huvudet istället för det stora ”ha begäret” med fler akvarie så fort man ser en firre med annan färg en den man redan har, något som vi alla faller för lite då och då, så tror jag faktiskt att du kommer lite mer överens med elräkningen på sikt.

      Kommentar

      • LAncer

        • February 2010
        • 846

        Ursprungligen postat av ICC
        Tråkigt att behöva flytta, ett himla jobb och massa stress för fiskarna. Ställ dig frågan, var ligger den övervägande elförbrukningen, doppvärmare och gamla T8 ljuskällor?
        Kan du inte effektivisera och stanna kvar. Att dra ner på antal akvarium verkar ju vara en oundviklig rådande situation för dig just nu. Och med hög elförbrukning där du är nu, flytta till annan mindre lokal eller hem till ”lilla” källaren är ju ett ställningstagandet du måste ta. Då hade jag själv ställt mig frågan, vilka akvarium betyder mest och känns mest intressanta? Behåll dem och stanna kvar i nuvarande lokal. Du kanske kan dra ner på antal ljustimmar i de kar som inte kräver mest belysning. Du lägga lite pengar på att bygga isolerade väggar och tajta till ytorna, där kan du sen värma upp hela rummet med en fläkt istället för kanske en doppvärmare i varje balja. Vidare investering är ju LED belysning allt eftersom och kanske samma ljuskälla till mer än ett akvarium. Även driva akvariumen med en stor membranluftpump med förgreningssystem a la billifilter. Skippa ytterfilter och massa små innerfilter. Ha hela tiden ordet effektivisera i huvudet istället för det stora ”ha begäret” med fler akvarie så fort man ser en firre med annan färg en den man redan har, något som vi alla faller för lite då och då, så tror jag faktiskt att du kommer lite mer överens med elräkningen på sikt.
        jag har tänkt och tänkt..

        Kör idag Led belysning på alla kar utom 4st har även en menbarpump som driver alla kar utomm 4st ljustimmarna är inte mer än ca 4 timmar om dagen. har även tätat till där jag såg att det var kallras och så gott jag kunnat och det har hjälpt en del.. sen får jag inte göra så mycket i loaklen då den är K märkt. . skulle gärna vara kvar och fått upp värmen i lokalen istället.

        det blir stressigt för fiskarna om det skulle bli flytt men jag har börjat att sälja av lite fiskar så det blir mindre att flytta på helst skulle nästa alla bort innan.

        det är tyvärr inta bar el som spelar in i det hela men den är stöta boven i dramat just nu. men jag har alla dörrar öppna för förslag och ider. vi får se ska prata med dom jag hyr av i veckan får vi se om man kan få in någon värme i lokalen utan större kostnad på hyran. då just nu är är elen så pass mycket dyrare än vad det är värt att ha lokalen kvar. men jag ska inte ge upp ännu med alla mina akvarium för detta är vad man brinner för nu för tiden och klara av att hålla på med.

        Kommentar

        • LAncer

          • February 2010
          • 846

          Nu så har man iallafall börjat städat det gamla rummet som jag hade alla akvarium i förut ikväll har även rita upp rummet i skala och alla akvarium ställningar. vet att jag inte kommer få in alla men många får man in. men allt är ännu inte riktigt bestämt försöker hitta en lösning där jag är just idag.

          Fick även idag erbjudande att köpa 2st ställningar så då kan jag byta ut 6st 120Liter kar och 3st 300Liters skullle man göra det tro???
          ställning ett 200L *6st l84 h40 b60
          ställnng två 90L *12st L85 h25 b45

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Då förstår jag. En lösning om hyresvärden vill behålla dig vore väl att ni installerar en luftvärmepump och värmer hela utrymmet och skippar doppvärmare. Då går månadskostnaden ner till ca 30%.

            Mycket av värmen stiger sedan upp och kommer honom till godo. Just nu bjuder du ju honom på värme du pröjsar för!

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Men, du har ju en kanon källare där hemma ju. Stabilt betonggolv, golvbrunn, vask och vattenutkastere, jag hade inte ens funderat. Snygga till källar-rummet och investera i en luftvärmepump så blir det ju superbra. Skönt att ha det hemma också ju. Luftvärmepumpen bör du ju hämtat hem ekonomiskt inom ett till två år genom att slippa hyresutgiften samt transportkostnader.

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                Jag skulle nog haft det hemma också. Lite mer begränsat utrymme men mycket smidigare att ha allt hemma.

                Kommentar

                • LAncer

                  • February 2010
                  • 846

                  Man tackar för alla stöd och idéer.

                  Jag har rita på att få in 12st .90 liters. 6st 200litets . 2st 375liters. 2st 130liters 2st 60 liters .12st 70liters i detta rummet. Sen kommer det bli en snygg ställning utanför med 12st 70liters .. så får

                  Kommentar

                  • LAncer

                    • February 2010
                    • 846

                    Lite bilder nu när man tänker för fullt hur allt ska bli.

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Borta bra men hemma bäst!

                      Kommentar

                      • LAncer

                        • February 2010
                        • 846

                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Borta bra men hemma bäst!
                        ja det stämmer nog bra det ska säga upp lokalen i veckan

                        så nu blir det hög varav att sälja av massa fiskar och börja i ritnings programmet så man får mått på alla ställningar.

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          Vad tråkigt. Men ändå bra att du har plats för en del av det hemma.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • LAncer

                            • February 2010
                            • 846

                            Ursprungligen postat av LindaAlgo
                            Vad tråkigt. Men ändå bra att du har plats för en del av det hemma.
                            Jätte tråkigt. Men roligt så länge det funka. Men bara ta ny tag och köra på.. och förbättra allt ännu mera och så allt blir snyggt och lätt att underhålla.

                            Kan meddela att jag just idag ser 3st kampfisk yngel. .

                            Kommentar

                            • LAncer

                              • February 2010
                              • 846

                              Ikväll hämta jag hem ett .125*55*55 alu kar med byn slimline som jag ska försöka få igång så jag kan plocka hem mina troffar.


                              Var även ikväll i väg till Örebro och hämta lite Guppy som jag hade beställt sen tidigare .vita toxido par.

                              Kommer nog även 4st diskus till hem som jag ska få med när jag köper dom nya ställningarn.

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                Ursprungligen postat av LAncer

                                Jätte tråkigt. Men roligt så länge det funka. Men bara ta ny tag och köra på.. och förbättra allt ännu mera och så allt blir snyggt och lätt att underhålla.

                                Kan meddela att jag just idag ser 3st kampfisk yngel. .
                                Det kan jag tänka mig att det blir!
                                Vad roligt med ynglen.
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...