Akvariekällaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Plejaderna
    Lyckliga ni som har så många akvarier! Själv försöker jag övertala mannen om att få ha ett till i vardagsrummet. Det skulle innebära att jag skulle ha två stycken totalt.
    Det är ju så det börjar, först ett sedan två, nästa gång fyra, sen åtta och helt plötsligt är huset fullt

    Kommentar

    • Plejaderna
      • March 2007
      • 347

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Det är ju så det börjar, först ett sedan två, nästa gång fyra, sen åtta och helt plötsligt är huset fullt
      Haha. Inte om man är gift med min man
      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

      Kommentar

      • LAncer

        • February 2010
        • 846

        Ursprungligen postat av Plejaderna

        Haha. Inte om man är gift med min man
        Ja är inte alltid lätta att få med alla i hemmet natt ha så mycket Akvarium

        Bästa är att hitta ett rum så man håller alla där då brukar det går bra med flera

        Kommentar

        • LAncer

          • February 2010
          • 846

          Ja händer inte jätte mycket i källaren förutom matningen och vatten byte .

          Blev vid 2st fluval 406. I kanon skick för 800kr för båda kunde ej motstå.
          Så blev att sätta ett på diskus karet för mer filtrering .

          ​​​​​​Även köpte in 5st beg 375liter Akvarium för framtida projektet. Så nu har jag 9st till det nya sen

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Spännande. Ja det är nog nu man skall handla har funnits en hel del bra kar ute till bra pris på sistone . 375 är fortfarande favorit karet när det gäller skötsels mm. Sedan är det alltid kul med större men just 375 är perfekta väntar med spänning på ditt nya rum.

            Kommentar

            • LAncer

              • February 2010
              • 846

              Ursprungligen postat av Ekenberg
              Spännande. Ja det är nog nu man skall handla har funnits en hel del bra kar ute till bra pris på sistone . 375 är fortfarande favorit karet när det gäller skötsels mm. Sedan är det alltid kul med större men just 375 är perfekta väntar med spänning på ditt nya rum.
              Ja 375 går ju ha till.mycket olika arter i och lätt att fixa med som du säger.
              ​​​​​​
              Ja hoppas på lite mer värme ute snart så kan jag flytta ut dammfiskaran. Så jag ta ta bort det akvariumet i garaget så jag kan gipsa taket och borra in vatten och avlopp där karet står nu.


              Nu ikväll blev det vatten byta i 45st akvarium det tog mig 3timmar så helt okej ändå

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Hahaha, du är en hjälte, jag körde fem kar och det tog fyra timmar....

                Kommentar

                • LAncer

                  • February 2010
                  • 846

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Hahaha, du är en hjälte, jag körde fem kar och det tog fyra timmar....
                  Ja då får du skaffa grövre slangar så det går fortare att tömma . Det var lite jobbigt köra alla på samma dag. Brukar dela upp på 2 dagar.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av LAncer

                    Ja då får du skaffa grövre slangar så det går fortare att tömma . Det var lite jobbigt köra alla på samma dag. Brukar dela upp på 2 dagar.
                    Jag har ju funderat på det, fått bra tipps på system med pump för att tömma också. Och något kommer jag att göra men just nu tycker jag det är helt ok att det tar tid.... eftersom jag kan sitta och titta på fiskar undertiden. Men när man vill vara ute i sommaren blir det andra bullar

                    Kommentar

                    • LAncer

                      • February 2010
                      • 846

                      Mina Datnum scalare har få tlytta från 70L till 200Lstället.
                      Dom växer på bra som om någon vecka eller två är det dax att resan bland dom som ej har rätt form eller något annat som ej stämmer.

                      Kommentar

                      • LAncer

                        • February 2010
                        • 846

                        Kommentar

                        • LAncer

                          • February 2010
                          • 846

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Hej Lancer!
                            Gillar hela setup´n på akvariet med diskus i inlägg #463. Den roten passar ser ut att vara formad till just det akvariet, klockrent snyggt. Är det en köpt rot från butik eller har du plockat den i naturen och sågat till själv? Hur stort är akvariet?
                            Hade varit kul om du skrev lite fakta om kar och invånare när du lägger upp foto

                            Kommentar

                            • LAncer

                              • February 2010
                              • 846

                              Ursprungligen postat av ICC
                              Hej Lancer!
                              Gillar hela setup´n på akvariet med diskus i inlägg #463. Den roten passar ser ut att vara formad till just det akvariet, klockrent snyggt. Är det en köpt rot från butik eller har du plockat den i naturen och sågat till själv? Hur stort är akvariet?
                              Hade varit kul om du skrev lite fakta om kar och invånare när du lägger upp foto
                              ska försöka är så dåligt mad att beskriva och förklara mig med ord:

                              Kommentar

                              • LAncer

                                • February 2010
                                • 846

                                MItt Diskus Akvarie
                                kar :125x50x50 312L
                                Btn slimline
                                Akvastabil ciiklidsand och svart grus
                                Natursten och lite rötter man hittat i zoobutiker

                                Invånare:
                                15st diskus Altumflora/Ringleopard
                                12st VF Corydoras arcuatus
                                3st VF Hemiancistrus guahiborum L106
                                3st VF lamontichthys llanero

                                Kommentar

                                Arbetssätt...