Akvariekällaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LAncer
    svarade
    Hejsan alla

    Idag var jag och lämnad bort lite fisk. till en butik

    Fick med mig lite fisk hem 13st små Microdevario kubotai kunde ej motstå dom som var riktigt snygga... fick lite energi av dom att fortsätta ett litet tag till.
    har tagit mycket funderar på hur jag ska göra med alla akvarium. om man ska lägga ner eller försöka köra på... stora funderingar blir det... Men har aillfal fått bukt på döden i garaget.. fick veta att det varit en stor vatten läcka 2km från mig. så har mina funderingar om det blev något vi läckan som gjort att jag fått massdöd...


    Så vad tycker ni alla har fått ett erbjudande att köpa en stor butikställningn till som stått på Arken zoo i 1år. så den är ju typ ny.. denna variant har ej sump så alla kar är separata menför att få plast med denna snygga ställning så måste jag flytta ut nästan alla akvarium för att få det snyggt och även mer parktiskt... men mycket jobba är det när man är själv . bifogar iallafall en bild på den... Skulle man få in denna i garaget så har man snart bytt ut alla udda ställningar och alla ställningar i trä. och allt blir mer enhetligt.

    Lämna en kommentar:


  • LAncer
    svarade
    Ja ingen nya fiskar förutom diskusen .

    ​​​​​​Får bli att skaffa lite förfilter så som du skriver. Kan ju alltid börja där och hoppas jag får bukt på det hela.

    Som du säger så på L-malar är det svårt att se och oftast ser man för sent. Alltid tråkigt när djur där i sina akvarium speciellt när man ej vet felet varför dom dör.

    ​​

    ​​​

    Lämna en kommentar:


  • Henrik_A
    svarade
    Med tanke på hur mycket fisk du har så hade jag börjat med att se till att vattnet in får gå via ex antal filter ialf. aktivt kol.
    Uv kan vara bra om man har plats för ett par kubikare för beredning av vatten. (Inget jag personligen valt).
    Lufta är alltid bra vid förberedning av vatten.
    Har du köpt ny fisk som går i karen där du har problem?
    Eftersom det verkar har slagit till så fort så bör det vara koppar, klor eller kloramin iofs om du har högre ph i vattnet amoniak.
    Något stressar ju fisken eftersom vita prick kommit i flera kar.

    L-malar är min grej odlat och kört det i över 20år, tyvärr är det svårt att upptäcka i tid på dessa fiskar så när man märker det är det ofta för sent.
    För 10-15år sen odlade jag L183 hade alla avelsdjur i ett akvarium plus alla yngel, ca:150st. Där slog något ut hela akvariet, vet faktiskt fortf. inte vad det var som hände.

    Corydoras har du ju ett bra gäng olika arter dessa brukar vara väldigt känsliga när något är galet med vattnet men där har du inga problem?

    Problemet behöver inte vara hemma hos dig!

    Jag skickade mail ang. vattnet här hemma, konduktivitet har alltid legat 150-180us/cm.
    För ett halvår sen hade jag 240Us/cm, för ett par månader sen 340us/cm.

    Fick svar på mailet att dom inte kunde svara på mina frågor men skulle undersöka det och återkomma, har inte hört ett skit sen dess.

    Lämna en kommentar:


  • LAncer
    svarade
    Vad tror ni om att köpa hem 2st ibc tankar och ställa i källaren som jag fyller på med vatten och har i 2stora syrestenara så vatten får lufta ett dygn eller så sedan får det ju upp tempen i vatten..

    Lämna en kommentar:


  • LAncer
    svarade
    Ursprungligen postat av Henrik_A
    Det är inte så enkelt att det är koppar som fällt ut, nya rör eller under någon beredning av vatten?
    Hos mig är det inga nya rör iallafall. Frågan är ju om det har hänt något på vägen hit till.mitt hus. Verkar ej få bukt på vissa kar speciellt ja ett med L-malar sedan diskus karet så klart. Idag var det 2 kar till med malar som hade vitaprick

    Lämna en kommentar:


  • Henrik_A
    svarade
    Det är inte så enkelt att det är koppar som fällt ut, nya rör eller under någon beredning av vatten?

    Lämna en kommentar:


  • LAncer
    svarade
    Så ännu en dag man inte vill gå ut till alla akvarium. För man vet aldrig vad man ska mötas av. Men som jag visste var 3dt diskus kvar av 10st och som det ser ut nu så är det nog 0 imorgon

    Ja har försökt att hitta hoppet och har ofta gjort detta på ett eller annat sätt. Men denna gången så har hoppet ej kommit utan har börjat skriva annonser så jag antagligen kommer lägga ut här framöver. Mycket fisk ligger det ute på annonser redan och har lyckats tömma ca 12kar på fisk så nu ska bara karen tömmas och rengöras. Så får vi se om man hoppet om kommer.


    Ja gå har ju haft motgångar förr i hobbyn. Som många vet som varit med ett tag i denna tråden och ja brukar alltid komma tillbaka. Men även mitt liv utanför denna hobbyn är väldigt tuff i dessa tider som vanligt och även väldigt mycket just nu över lag.

    Så idag blev det istället min andra hobby som jag har tagit till när det är tufft i denna.
    Så blev träningsspel idag. Då bjuder på en bild på det istället idag.

    Lämna en kommentar:


  • Lusse
    svarade
    Tråkigt att höra!
    Får hoppas att allt löser sig o dina fina scalarer ger dig glädje i dessa tider!

    Får mig att tänka på en bra video ifrån Aqvarium co-op. Där han berättar om tre mediciner som tar o bekämpar merparten av de flesta förekommande sjukdomarna. Som man borde egentligen ha hemma alltid när problemet givetvis upptäcks på lördag kväll o allt är stängt.
    Det grymma är att de har under flera års erfarenhet hittat o kommit på att man kan dessutom använda alla tre preparaten samtidigt mm.

    Tyvärr har jag själv inte fått tummarna ur o skaffat hem dem.


    Ja det är SÄKERT kontroversiellt men 100% bättre än sitta utan några mediciner överhuvudtaget så som jag tex gör..

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Fy fasiken va jobbigt att förlora hela bestånd av fisk! Inte lätt att börja nysta i vad som orsakar dödsfallen och vatten är ju ett svår faktor att säkerställa när det finns så oändligt mycket i vattnet som vi inte förstår nåt om och som vi inte kan mäta och sen har vi parasiter, bakterier, virus och vi är ju lekmän när det kommer saken. Du får väl ta några kliv tillbaka och fokusera på det som funkar och sen succesivt testa nya arter. Tänker på det här med vatten, tänk om vattnet är en orsak och sen byter man bara mer och mer vatten och förvärrar och gör fisken en björntjänst... Tråkigt är det men tappa inte hoppet LAncer

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Så gott att se att du kämpar på.

    Lämna en kommentar:


  • LAncer
    svarade
    Får väl försöka bjuda på bilder av mina scalarer iallafall. Fast det är tungt.

    Dom orange var ju nytt odlings projekt för att få mycket färg och bra form. Men just nu ligger detta på is.

    Lämna en kommentar:


  • LAncer
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Hur går det nu LAncer?
    Får tyvärr inte bättre diskusen dör en efter en. Har börjat behandling mot parasiter på dom. Men prova med det jag har hemma bara. Men har insett att alla kommer att dö och inte mening att lägga massa pengar på medicin.

    I 5 andra kar har sett upp kommit vita prick . Så just nu är det ej riktigt på topp ännu.

    Detta som var min lyckliga tillflykt plats. Men just nu ger det mig bra mer huvudverk och problem. Man vet att akvaristens har sina mot gångar det har vi alla haft. Men just nu har jag haft väldigt många på kort tid ..

    ​​​​​​

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hur går det nu LAncer?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Så otroligt tråkigt. Svårt också när det inte går att identifiera vad som är fel. Jag tänker på dig samt hoppas att det vänder och att inga fler fiskar går åt.

    Lämna en kommentar:


  • LAncer
    svarade
    Ursprungligen postat av Christer5
    Så fruktansvärt tungt för dig, har du egen brunn eller kommunalt vatten,vad kan ha hänt.Tänker på dig och hoppas att inte fler fiskar dör.
    jag har kommunalt vatten. Har kollat alla värden men hittar ej några fel. Har tänkt på om det var dåligt foder men har köpt nytt med och gjort allt i min makt. Men ser just nu inget ljus i tunneln.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...