Ny burk på gång, vad behöver jag för pump och fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoddri
    • June 2012
    • 144

    Ny burk på gång, vad behöver jag för pump och fisk?

    Får hoppas att frågan inte är alldeles för allmän.

    Nu råkade det sig så att jag kom hem med ett kar med måtten 142x40x40 (ca 220l). Jag har ganska länge gått och funderar på någon form av strömakvarium med afrikanska ciklider och det känns som att måtten på detta är ganska bra för det.

    Sand, sten och inga växter blir det som inredning.
    Men vad börjar jag med för fiskar riktigt? Och är det en generell regel att de vill ha starka strömmar eller är det bara vissa arter som är intresserade av sådant?

    Har jag missat något annat viktigt?


    Ska väl noteras att det inte är någon panik med att få igång dethär. Har bara en balja just nu så allt måste köpas in
    Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

    250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano
  • Dr.Dork
    • December 2012
    • 263

    #2
    Brukar man inte säga att pumpen ska klara ca 5 gånger så många L/H, som L akvariet rymmer? (i vanliga fall)
    Så jag antar att allt som är starkare än det, räknas som strömt? ;P Nämen, jag själv hade nog kört på ordentligt med kraft, hellre va i överkant och behöva minska lite på flödet än att inte ha tillräckligt.

    Jag tror nog att det kan bli snyggt med ett sånt kar! Vi kanske har helt olika stil, men jag hade gjort det det skulle nog vara:
    - Ljusa stenar (gråa) --->http://www.lillaorangeriet.se/WebRoo...1776/sten6.jpg
    - Ganska ljus sand (typ julas)
    - Sen ha lite små växter, typ dessa --->http://www.zoopet.com/bilder/data/58...cularis.jpg?51 (ingen aning om sort, men nåt liknande iaf), som sticker upp mellan stenarna och svajar!
    Senast redigerad av Dr.Dork; 20 January 2013, 20:00.

    Kommentar

    • laasesku
      • October 2002
      • 660

      #3
      Mindre malawi, eller vissa tanganyika går. Men kör få sorter med fler i varje grupp än många olika sorter. I annat fall är det risk för mycket slagsmål

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #4
        Ursprungligen postat av zoddri
        Får hoppas att frågan inte är alldeles för allmän.

        Nu råkade det sig så att jag kom hem med ett kar med måtten 142x40x40 (ca 220l). Jag har ganska länge gått och funderar på någon form av strömakvarium med afrikanska ciklider och det känns som att måtten på detta är ganska bra för det.

        Sand, sten och inga växter blir det som inredning.
        Men vad börjar jag med för fiskar riktigt? Och är det en generell regel att de vill ha starka strömmar eller är det bara vissa arter som är intresserade av sådant?

        Har jag missat något annat viktigt?


        Ska väl noteras att det inte är någon panik med att få igång dethär. Har bara en balja just nu så allt måste köpas in
        Du har ju fiskar som lever i bränningszonen (rejält strömt) till fiskar som lever en hyfsad bit ner i mer skyddade miljöer, så hur strömt beror nog lite på vilka fiskar du väljer.

        Men de flesta vill ha rent syrerikt vatten så högt flöde i pumpar etc är av godo, sedan om du gör akvariet strömt eller använder strilrör etc kan avgöras av var invånarna normalt befinner sig i naturen. Nu dör nog ingen fisk om du råkar ha strömt och den inte lever i ström miljö, men det är nog bra om det finns lugnare partier någonstans.

        Kommentar

        • zoddri
          • June 2012
          • 144

          #5
          Tankarna har ju gått till ett ytterfilter i (fx5 eller annat) och sen bara en pump som knuffar runt vatten, utan att ha något filtrering.
          Tänker mig att karet ju är såpass långt att det inte borde vara något herrejössestryck i bortre ändan, så att säga. Eller så får man vara lite kreativ med inredningen.

          Sen var det ju bara detdär med vad för fisk man ska ha. Jobbigt när man faktiskt har tid att planera, har köpt såpass många kar på sistone där fisk ingått att det inte funnits så mycket tid för planering
          Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

          250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            om du kör ett FX5 i ett 220L så laär det bli ordentlig storm. det pumpar 3500L/h. det är 16 gånger karets volym i timmen. tilloemd lite högt för malawi nästan

            Kommentar

            • zoddri
              • June 2012
              • 144

              #7
              Hm. Tyckte jag läste att den "bara" tar kring 2000l i timmen. Kanske såg på fel modell.

              Fast det kanske är lite overkill. Hade en tanke på ett (ytter)filter som pumpar ut via strilrör så man får maximal ytrörelse och sen en mindre pump som sitter lägre ner i karet och puffar på.
              Tur att jag har lång tid på mig att fundera
              Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

              250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Fx5an var faktiskt det jag tänkte föreslå.. Att den trycker 3500 är ju en sanning med modifikation.. Visst, pumpen utan låda, filtermaterial och slangar trycker det på en bra dag utan minsta slitage.. Därifrån till att den skulle trycka det i ett fungerande kar är ju långt... 1500 kanske är rimligt efter en tids bruk..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  om du kör ett FX5 i ett 220L så laär det bli ordentlig storm. det pumpar 3500L/h. det är 16 gånger karets volym i timmen. tilloemd lite högt för malawi nästan
                  Jo. men det enda flöde som är intressant är det verkliga flödet med slangar och grejer och det ligger runt 2300L/tim delat på 2 utblås.

                  EDIT... Samma tjat från mig med det tål väl att upprepas
                  Senast redigerad av åheim; 22 January 2013, 14:39.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • laasesku
                    • October 2002
                    • 660

                    #10
                    Bra med feta filter är ju oxå att du redan om ett halvår råkar impulsköpa ett större kar (kan hända de flesta) så har du en pump som passar där med

                    Kommentar

                    Arbetssätt...