660l SA på skoltid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dalmatin
    • February 2008
    • 170

    660l SA på skoltid

    Vi (jag och Vilma, dvs. Vimsa här på zoopet) går första året på Grans Naturbruksgymnasium med inriktning Djur, jag med inriktning Djurvårdare mot Djur i Zoohandel och Vilma mot Djurens hälso- och sjukvård. I smådjurshuset (med reptiler, gnagare och diverse eftersatta akvarier) har de precis lagt ner saltvattensakvariet eftersom det är för dyrt i drift och dem sparkar världens bästa biologilärare och enda akvarienördläraren på skolan. MEN, vi har gått och funderat över det där akvariet och börjat planera för att starta upp det igen - som ett SA-typ-biotopriktigt akvarie istället för saltvatten. Det är bara det att det måste bli så billigt som möjligt, och vi vill ha diskusar ... Så vi ska göra en ganska tight budget.

    Vi behöver lite hjälp med tekniken. Det finns ett befintligt filtersystem med sump som vi väl ska försöka fota och beskriva vid tillfälle, och förhoppnignsvis få lite tips och råd om vad vi kan göra med det. Och så var det den där lysrampen ... för saltvatten med starkt ljus. Som kanske inte är helt optimal för ett dämpat SA ... Så, vad kan man ha i stället? Vi tänkte tre hängande lampor för att få liknande ljus som i en viss Hannes jordätar-akvarie ... Men frågan är hur billigt man kan komma undan?

    Och så tänkte vi typ 2-4 vuxna diskusar (budget ...)
    Och eventuellt ett hem åt Vilmas 4 hemlösa scalarer
    Och ett jättestim med någon billig tetra (möjligen kardinal)
    Och ett stim med någon billig corydoras (paleatus eller metall?)
    Möjligen nån fin L-mal som någon aldrig kommer få syn på bara för att ... men det är väl mer "önskelista"

    Massor med fin sand, rödgrå sten från en lokal strand, massor med gratis (!) äppelgrenar från Vilmas nersågade äppelträd, ljuståliga växter, eklöv (när det går att få tag på till hösten) och flytväxter.

    Vi kommer uppdatera den här tråden tillsammans, förmodligen bilder från min och diverse textuppdateringar från Vilma (alltså Vimsa) Bilder kommer, men just nu är det bara ett tomt, skitigt ramakvarie så

    Låter det spännande?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    belysning real low budget:
    vanlig begagnad armatur på blocket, biltema dagsljus lysrör + en jordfelsbrytare från biltema
    lite sladd och upphängsmatrial kan kanske "lånas" från vaktmästaren.....

    discus och real low budget går liksom inte ihop, satsa dom pengar istället på att uttöka
    tetrorna, säg ett stim på 15 sorgmantel, och 15 st colombia, kardinaler KAN bli mat till
    scalarerna om de vaknar en dag och ser en kardinal simma förbi och de får för sig....

    "ooo...titta...frukost"

    kör på 10-12 metallmalar

    botten....tja ut på närmaste firma som säljer stenkross, leta upp diabaskross, kostar
    inte många pesos för den finaste varianten, men den behöver tvättas en del.

    blommor, ta det som finns hemma, en liten enkel blomma som förökar sig fort räcker ju.
    över tid så kostar den ju inget och blir fler och fler.



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • dalmatin
      • February 2008
      • 170

      #3
      Med lågbudget så är det väl mer att vi hoppas på att kunna dra ner konstnaderna på allt annat (inredning, andra fiskar etc.) så pass mycket att det blir pengar över till att skaffa ett par diskusar. Då det skulle kunna bli bra även ur utbildningssynpunkt iom. deras intressanta yngelvård om det skulle bli något sånt.

      Också med filter och diskusar, så finns det ju redan ett jättefiltersystem.

      Tack för svar

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        kanske ni kan sälja in till lokala butiken att ni får låna och föda upp diskus.

        kan ses som marknadföring, en liten etikett på karet "Fisk till låns av Zoo AB, tel XXX-ZZZZZ"

        avtalet kan ju säga att om de kolar vippen så betalar ni, annars så betalar ni inget,
        men att de skall lämnas tillbaka efter 1-2 år, med löfta att få nya småttingar.

        butken kanske gillar att få tillbaka fullvuxna, lättsålda djur.

        och nu kan börja om på ny kula med en ny uppsättning elever, ett rullande schema.




        att jag sedan tycker det räcker med EN platt art som seglar omkring i karet...är en annan story...



        belysning förresten....vaktmästaren kanske har ett par tre gamla armaturer som har blitt över
        på sitt lager......
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          En sak som jag undrar som inte har med dina frågor att göra men som jag ändå inte kan låta bli att ta upp är, hur är det möjligt att skötseln blir eftersatt av ett akvarie på en skola som lär ut djurvård? Är skötseln eftersatt av de andra djuren också som kanske inte är så uppenbara för ögat som ett dåligt skött akvarium? OBS! Kritiken är inte riktad mot dig Dalmatin
          Senast redigerad av åheim; 18 January 2013, 13:21.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Vimsa
            • November 2008
            • 768

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            En sak som jag undrar som inte har med dina frågor att göra men som jag ändå inte kan låta bli att ta upp är, hur är det möjligt att skötseln blir eftersatt av ett akvarie på en skola som lär ut djurvård? Är skötseln eftersatt av de andra djuren också som kanske inte är så uppenbara för ögat som ett dåligt skött akvarium? OBS! Kritiken är inte riktad mot dig Dalmatin
            Ang. skötseln av akvarierna i smådjurshuset så har det väl blivit så att för reptilerna, fåglarna och gnagarna finns det ett intresse från både personal och elever. Däremot är det i princip ingen som är intresserad av akvaristik - annat än en av våra lärare som är en riktig "akvarienörd" (våran idol, haha!), men har jobbat just som lärare och inte med själva skötseln i smådjurshuset. Men han är väl den som har gjort att det hållit sig helt okej. Akvarierna är väl inte direkt eftersatta, utan sköts mer efter regeln vattenbyten lite då och då när någon har tid, samma sak med matning, fiskarna blir matade varje dag men kanske inte alltid med riktigt den mat de behöver. Vilket resulterar i hyfsat välmående akvarier men som inte SER så bra ut, med mycket alger, tråkig inredning och lite konstiga fiskblandingar. Nu har dessutom denna enda intresserade lärare fått gå eftersom lärarna skulle minskas ner med 12 personer pga. minskat elevantal så vi får väl se hur det blir med akvarierna nu ... Förhoppningsvis kan vi starta upp någon slags akvariegrupp och göra akvarierna riktigt fina och fixa till rutinerna lite grann så att akvarierna faktiskt kan bli trevliga att se på även för icke fiskintresserade

            Kommentar

            • Vimsa
              • November 2008
              • 768

              #7
              Efter att ha diskuterat budget, inredning osv. i ytterligare några timmar är väl detta vad vi kommit fram till

              1. Mina hemlösa scalarer (en vanlig viltform + tre redback F1:or som blev hemlösa efter att mitt 275l brakade ihop för lite drygt ett år sedan och som har bott i ett visningsakvarie på djurmagazinet där jag jobbar extra sedan dess) + några småscalarer, även de riktigt fina viltfärgade, som redan finns där
              2. Ett så stort stim med någon högryggad tetra typ rosen, citron eller liknande som vi har råd med
              3. Ett stim med metall- eller paleatuscorydoras

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av Vimsa
                Ang. skötseln av akvarierna i smådjurshuset så har det väl blivit så att för reptilerna, fåglarna och gnagarna finns det ett intresse från både personal och elever. Däremot är det i princip ingen som är intresserad av akvaristik - annat än en av våra lärare som är en riktig "akvarienörd" (våran idol, haha!), men har jobbat just som lärare och inte med själva skötseln i smådjurshuset. Men han är väl den som har gjort att det hållit sig helt okej. Akvarierna är väl inte direkt eftersatta, utan sköts mer efter regeln vattenbyten lite då och då när någon har tid, samma sak med matning, fiskarna blir matade varje dag men kanske inte alltid med riktigt den mat de behöver. Vilket resulterar i hyfsat välmående akvarier men som inte SER så bra ut, med mycket alger, tråkig inredning och lite konstiga fiskblandingar. Nu har dessutom denna enda intresserade lärare fått gå eftersom lärarna skulle minskas ner med 12 personer pga. minskat elevantal så vi får väl se hur det blir med akvarierna nu ... Förhoppningsvis kan vi starta upp någon slags akvariegrupp och göra akvarierna riktigt fina och fixa till rutinerna lite grann så att akvarierna faktiskt kan bli trevliga att se på även för icke fiskintresserade
                Lärarna har ansvar för att ingjuta ett stort hjärta i eleverna för ALLA djur oavsett om man har ett specialintresse. Det är liksom grunden för en human och bra djurvård. Dina lärare får underkänt i sin undervisning av MIG
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Vimsa
                  • November 2008
                  • 768

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Lärarna har ansvar för att ingjuta ett stort hjärta i eleverna för ALLA djur oavsett om man har ett specialintresse. Det är liksom grunden för en human och bra djurvård.
                  Jag håller helt med dig om det! Med både vissa lärare och elever på skolan får man kämpa lite i motvind för att försöka få upp intresset för akvaristik, (för att inte tala om alla galna saker jag ödmjukt och försiktigt får försöka rätta till när jag jobbar extra på DM ) men över huvud taget finns en fin respekt och mycket kunnande för alla sorters djur på skolan - även om mycket av fisk- och reptilkunskapen nu dock tyvärr försvinner snart Undervisningen inom just djur i zoohandels-området har och är alltså väldigt bra än så länge, det är mest rutinerna runt akvarierna som det är lite si och så med.

                  Kommentar

                  • Vimsa
                    • November 2008
                    • 768

                    #10
                    Okej, dags för en liten uppdatering

                    Idag har vi varit dit med en hög med äppelträdsgrenar och lagt dem i blöt i akvariet. Så vi lär väl starta upp det på påsklovet någon gång. Men förmodligen lär det ta ett bra tag för grenarna att suga åt sig vatten - och det känns nästan värt att vänta på att vår favoritstrand (där vi brukar plocka en och annan sten till akvarierna) ska smälta fram för att kunna få dit rejält med sten i samband med uppstart - planen är att leka lite med olika nivåer på botten. Planen nu för inredningen är i alla fall följande:
                    - Fin sand
                    - Massor med natursten
                    - Äppelgrenar och eklöv
                    - Växter blir främst flytväxter, svärdsplantor och javaormbunkar och annat inte så ljuskrävande som vi kan få tag i
                    - Svart sopsäck som bakgrund av budgetskäl

                    Det finns visst några ytterfilter som ligger och skräpar nånstans i förrådet så det lär bli två ytterfilter.

                    Fiskar blir lite hopplock, men framförallt ett gäng med scalarer (6 viltfärgade och mina 3 redback), lite tetror (scalarerna går nu med ett gäng med rätt stora kardinaltetror och sammanlagt finns det väl kring 20-30 stycken som vi kan plocka ihop från de olika akvarierna, samt stänktetror som blivit lite för många), lite ciklider (laetacara dorsigera och eventuellt bågfensciklider), lite pansarmalar (hopplockat + ev. ett gäng nya fläckiga eller metall) och vi får se vad mer.

                    Bilder kommer nästa vecka, även om det inte är så mycket att se

                    Kommentar

                    • ola sjödin
                      • March 2005
                      • 31

                      #11
                      Hejsan. Kul tråd Det finns ju även en hel del biobollar i förrådet så det skulle kanske gå att bygga ett droppfilter? Det finns ju som bekant gott om plats ovanför akvariet. En liten detalj bara - är inte akvariet ett 720 liters...?

                      Kommentar

                      • dalmatin
                        • February 2008
                        • 170

                        #12
                        Och några månader senare ser det ut så här med blötlagda grenar:

                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0116.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,7 KB
ID: 2146955

                        Nu efter påsk ska vi väl försöka starta igång det, men vi väntar på att vår favorit-stensamlar-strand ska tina fram ...

                        Sen finns det ju de här två stora akvarierna som kanske ska startas någon gång i framtiden, om någon lyckas lista ut hur filtersystemet fungerar.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0114.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,1 KB
ID: 2146956Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0115.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,0 KB
ID: 2146957

                        Vi hittade för övrigt några missbildade scalarer som någon hade kommit in med till Djurmagazinet. Blev riktigt illa berörd, frågan är ju vad man måste utsätta fiskar för för att de ska bli så deformerade.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0104.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,8 KB
ID: 2146958

                        Kommentar

                        • Dr.Dork
                          • December 2012
                          • 263

                          #13
                          Akvarieprojektet verkar spännande!

                          De där scalarerna däremot... ser så dumt ut...stackare :/
                          Det ända jag kan tänka mig är att de har fått bo i ett EXTREMT för lågt akvarium och på så vis aldrig växt på höjden... :/

                          Kommentar

                          • mikoto
                            • July 2011
                            • 215

                            #14
                            De stora akvarierna ser spännande ut! De ser ju ut att ha lite kul teknik till med, de måste ni ju starta!

                            Skaffa invånarna från sjön ni planerar att hämta stenar ifrån. Abborre och mört eller ett stort bestånd spiggar är fina kandidater! Ge lite bilder på tillhörande teknik så kan vi nog pussla ihop hur de ska sitta. Är det bara stora rörsystem eller är de kopplade till sumpar eller liknande? Ser väldigt ambitiöst ut. Men det är ju stora mått å andra sidan, så genomströmningen borde behöva vara ganska god för att hålla vattnet syresatt.

                            Är det ett stort frigolitblock trådakvariet står på? Det ser väldigt konstigt ut. Akvariet bör stå direkt på ställningens ram, det bör absolut inte ha tryck nedifrån upp på glasbottnen. Akvariet ska stödjas på ramen i bottnen enbart. Trycket blir felfördelat och beroende på hur glasen sitter kan det bli mycket dumt där bottnen kan tryckas upp från ramen. Det ser ut lite på luckorna med som att ramen tryckts ihop på bänken, det är inte heller ett gott tecken isf och kan vara en bieffekt av att karet inte vilar direkt mot bänken. Frigoliten kan deformeras, akvariets ram kan nästan omöjligt deformeras i botten utan att rutorna går sönder. Därav kan det nästan inte ha skett när akvariet vilat direkt mot bänken så länge inte själva knutarna i bänken håller på att ge sig.
                            Senast redigerad av mikoto; 07 April 2013, 16:35.

                            Kommentar

                            • Messdelcavo
                              • February 2013
                              • 57

                              #15
                              Hej på er!
                              Trevligt att ni drar igång något där på skolan.
                              Såg där i början på tråden att ni funderade på en L-mal av något slag.

                              Jag har en gibbiceps som gärna hittar ett nytt hem då vi snart ska flytta och då
                              kommer jag även att byta inriktning på mitt kar.
                              Han är av större modell, runt 30-35cm om ni känner att ni har plats och kärlek så han lär synas?
                              Finns även 2 st praktbotior av vuxen storlek som gärna flyttar.

                              Finns 20 minuter bort från Grans.
                              -Krille

                              Kommentar

                              Arbetssätt...