Projekt 600L SA - Diskus och Jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Reggae_Ripan
    • March 2009
    • 250

    Projekt 600L SA - Diskus och Jordätare

    Hej ! Tänkte jag skulle posta min projekt tråd här också.
    Den har varit igång ett tag på bla Diskusforum samt Ciklid.org


    Det hela började med 500 Liters akvariet jag hade innan, det var repigt, hade ramar och var väldigt fult i mina ögon...
    Så jag började se mig om efter alternativ till att kunna göra det bättre eller byta ut det mot ett annat.
    Av en ren slump hittade jag ett 600 Liters helglasakvarie med bänk, sten, rötter, pumpar och diverse annat för 800 pesos ett par mil bort. Slängde mig på telefonen och det fanns kvar, åkte dagen efter och kolla och blev helt såld.
    De som ägde akvariet hade köpt det för 6.000 för ett par år sedan, sen hade det stått i ett varmgarage sedan dess utan att bli använt. Så de vill bara bli av med det så fort som möjligt. Snacka om klipp !

    Väl på plats i hemmet skulle bara 500 litraren ut, men jag hade en dröm...
    Ett bakgrunds bygge måste det banne mig bli innan, för annars kommer jag ändå plocka ner allt igen för att göra det i ett senare skede. Det blev fullt surfande både här och där, tills jag hittade Hannes guide !
    Skit bra tänkte jag och köpte allt som behövdes och satte igång.
    Själva gröpandet var tråkigast, allt skulle vara precis som jag ville och det slutade faktiskt med att jag slängde en hel del frigolit för att det blev helt fel i mitt tycke. När jag väl fått det som jag ville så började lackeringen. Lät det torka ett par dagar sen i mät bara.

    Jag använde Nordsjö Epolan V, Vattenfärger, Casco Husfix, En varmluftspistol samt en mattkniv i fall frågan skulle komma

    Resultatet blev nästan exakt som jag tänkt mig, de svarta stenpartierna blev dock lite ljusare i akvariet pga lacken eller något, hade hört att allt skulle bli mörkare men det blev det inte där.
    Samt att "grenarna" blev lite för lila/röda. Men så är det, jag förväntade mig inte att det skulle bli en BTN.


    så här såg akvariet ut när det kom.


    här är en av "delarna", den blev dock kraftigt modifierad sen...


    Lite färg och redo för lack.


    det var det här hörnet som sedan blev grått av någon anledning...


    Resten av bakgrunden


    suddig bild på helheten


    Här syns det hur grått vattnet blev för att klanten som lackade inte hade lackat tillräckligt många lager (klanten=Jag)



    Efter det här sen, så flyttade mina 4 Diskusar in, min för tillfället ensamma Geophagus Brachybranchus hona, ett par flaggciklider, ett gäng malar och några överblivna Tetror.

    I dagarna köpte jag även en "Äventyrskamera" vattentät till 12 meter så den duger här i
    Fler videor bilder på detta kommer komma under resans gång.

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    *** 4 Diskus är i ett 100 liters på uppmatning Ala´ BB. 2 Snake Skin samt 2 Pidgeon Blood Red/Blue
    Senast redigerad av Reggae_Ripan; 14 January 2013, 13:44.
    500 Liter påväg upp igen !
  • Reggae_Ripan
    • March 2009
    • 250

    #2
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    precis nyss, molnigt värre pga oxhjärta
    500 Liter påväg upp igen !

    Kommentar

    • Kiiimpa
      • October 2012
      • 104

      #3
      Snygga diskusar och häftigt med äventyrskamera!

      Vad är det för sort diskus som vi ser i filmen här? Så snygga med desa skarpa ränder!

      Kommentar

      • Reggae_Ripan
        • March 2009
        • 250

        #4
        Sv: Projekt 600L SA - Diskus och Jordätare

        Det är ättlingar från Stendker Tefe

        Skickat från min Samsung Note 2
        500 Liter påväg upp igen !

        Kommentar

        • Reggae_Ripan
          • March 2009
          • 250

          #5
          Sv: Projekt 600L SA - Diskus och Jordätare

          Idag var jag nere på akvarievalvet igen... Det blev 1 diskus (en Pigeon blood red, som var ensam kvar från samma sändning) var bara tvungen. Samt ett par vf Forelltetra och ett gäng Colombiatetror :-)

          Förövrigt har flagg paret lagt ägg IGEN och den här gången väldigt många. Det är parets 5 lek så hoppas de lyckas den här gången.

          Nu i veckan planeras även att köpa ett gäng L-malar, vet dock inte vad jag ska välja mellan l66 och l201...vad tycker ni?

          Skickat från min Samsung Note 2
          500 Liter påväg upp igen !

          Kommentar

          Arbetssätt...