Duger detta som "projekt"...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Duger detta som "projekt"...

    Hej! Vi är nyblivna akvarister som håller på att gräva oss djupare och djupare in i allt som har med akvarium att göra. Det hela började, som för så många andra, med att vi skaffade ett Juwel Rio 125 i mitten av oktober, ett sällskapskar främst till femårige sonens stora förtjusning. I detta samsas växter och rötter med plastdekorationer i form av piratskepp och döskallar. I bakgrunden syns en klippformation som inte täcker hela baksidan, resten är täckt med svart markduk på utsidan. Invånarna var från början guppy, svärdbärare, kuhlii och ancistrus, men senare smög maken hem med guramis och senast palettciklid. Vilka roliga fiskar!!

    Det tog en månad innan jag sa till maken att jag vill ha ett större, mer fokuserat renodlat kar.... utan plastdekorationer. Så nu håller vi som bäst på att bestämma oss för vilket kar vi ska köpa, och vi begränsas av att jag vill ha ett vitt kar med vit möbel. Måtten begränsar också då vi har en plats i huset att ha det på, och det är under trappan (där står vårt nuvarande och det är så härligt att ligga i soffan och kika på det från vardagsrummet).

    Det lutar åt ett Juwel Rio 240, men vi har även fått en offert på följande:
    Akvastabil akvarium 100 cm (250liter) med aluminium ram, Heltäckande aluminium ramp inkl 2 st T-5 lysrör, vit bänk med två dörrar, Eheim filter 2073, Jäger doppvärmare 250W, 2 säckar akvariegrus. Offererat pris 9.900 kr

    Är det ett bra pris? Vilket kar skulle ni valt av dessa två och varför?

    Det jag tycker bättre om med Juwel är att det är bredare och ger ett panoramaintryck, det skulle passa så bra där vi kan ha det.

    Nu till våra första funderingar:

    - bakgrund, vi kikar på BTN slimline då akvariet inte är så djupt, men den bakgrunden är ju verkligen grund och ger kanske inte så tredimensionell känsla. Maken funderar då istället på BTN Amazonas eller BTN Orinoco - och då undrar vi om detta blir alltför tight i akvariet? Det är 41 cm djupt. Det får ju inte bli så trångt. Det verkar finnas specialbakgrunder till Juwel-kar som döljer pumpen, kanske kan vara något?

    - invånare, vi kommer inte köra en ren biotop, men vi kommer ha ciklider främst. Läste om Tangyanika och Malawi på ciklid.se (nybörjarguide) att bägge dessa sorter kräver minst 250 l akvarium och att man i den volymen enbart kunde ha 4-6 st fiskar. Vi gillar våra paletter också, och jag har läst några härliga projekttrådar här (bl a gullefjuns) om apor osv - det är ett enda sammelsurium av tankar kring vilka fiskar vi ska ha... Och äppelsnäckor, sandsnäckor... ja och annat. Men åter till frågan - vilken typ av ciklider skulle trivas i karet? Och kan man låta en guramigrupp gå med (dvärggurami)?

    - sand, jag har förstått att det är många här som använder Julas blästersand, passar den alla fiskar? Vi har finkornigt grus idag men det passar t ex inte våra kuhlii-ålar eller paletterna (som förvisso tar in några korn i munnen och sen spottar ut) så jag funderar mer på sand eller en kombination.

    - växter, jag uppdaterade de vi haft hittills i helgen och bytte ut ett par mot anubias. Jag sökte växtnäring eftersom våra växter får bruna fula kanter, och fick med mig flytande men också järnkulor - hur använder man dessa? Står ingen instruktion alls på...

    Ja jag tror att det var frågorna så här långt... Kanske passar detta inte alls in som ett projekt, men då får vi flytta oss. Vi är hur som helst tacksamma för era synpunkter, förslag och tankar!

    Vårt nuvarande fina kar, ja det får vi väl behålla... Jag skulle vilja flytta upp det på övervåningen och låta det vara ett sällskapskar med döskalle och allt... vi får se om vi kan komma överens om det....

    //Anne
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Jag tycker det lät dyrt för de paketet. Får man inte ett juwel 240 för typ 6000-7000? Då ingår ju filterkittet, filter, pump å doppvärmare.

    BTN Slimline funkar skit bra. Har själv kört den i ett juwel kar en gång. Annars har juwel egna bakrunder anpassade för deras kar. Men "låda" för filterkammaren osv.

    BTN Amazona eller Orinoco: Har ni sett en sån IRL? Dom bygger asamycket. Ni kommer inte få nån plats kvar till fiskar :P

    Tangyanika och malawi går inte så bra i ett växtkar då dom gräver och möblerar om (Inte helt hundra på att alla arter gör det men många) :P

    Om ni har lite grövre "sand" idag så kan ni köra det som ni tycker är snyggast. Julas bläster sand verkar funka skitbra enligt många.

    Anledningen till att växterna inte växer kan va många. Järnkulor duttar du ut i närheten av växten.

    Hoppas dedär hjälper nått

    MVH Rikard

    Kommentar

    • Nanoräkan
      • May 2011
      • 255

      #3
      Jag tycker att det akvastabilpaketet låter dyrt!
      Själv har jag ett Juwel rio 240 som jag betalade 3000 kr för nytt. Då är det komplett med filter, doppvärmare och belysning.

      Angående fiskar tycker jag du ska läsa på ordentligt vad du vill ha först! Jag tycker personligen att man ska hålla sig till en världsdel, och hålla fiskar som vill ha samma vattenvärden. Blanda absolut inte Malawi och Tanganyika med fiskar från andra världsdelar då de kräver helt andra vattenvärden och kan vara ganska aggressiva.

      Lycka till!

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Ursprungligen postat av Nanoräkan
        Jag tycker att det akvastabilpaketet låter dyrt!
        Själv har jag ett Juwel rio 240 som jag betalade 3000 kr för nytt. Då är det komplett med filter, doppvärmare och belysning.

        Angående fiskar tycker jag du ska läsa på ordentligt vad du vill ha först! Jag tycker personligen att man ska hålla sig till en världsdel, och hålla fiskar som vill ha samma vattenvärden. Blanda absolut inte Malawi och Tanganyika med fiskar från andra världsdelar då de kräver helt andra vattenvärden och kan vara ganska aggressiva.

        Lycka till!

        3000 nytt? Knivhot eller inköpspris? ^^

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          De går att få för runt 3400 nu, Falskogs tror jag det var som hade annonsen ute..

          4500 kostade mitt..
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Anne Gisela
            • October 2012
            • 425

            #6
            Juwel är ju bra prissatt, jag har dock fått för mig att Akvastabil är av bättre kvalitet, likaså Eheimfiltret kontra Juwels egna osv, men det lutar åt Juwel. Vi är mkt nöjda med det vi har idag.

            Ska genast kolla Falskogs - jag har sett några erbjudanden just nu men inget har gällt det vita.

            Tack för era svar - hoppas givetvis på fler :-)
            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

            Kommentar

            • Anne Gisela
              • October 2012
              • 425

              #7
              Av ngn anledning kan jag inte se Falskogs hemsida, mer än deras rubriker, men sidorna får inget innehåll när jag öppnar dem. Kanske beror på att vi kör Mac? Får kika fr jobbet imorgon.
              Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

              Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

              Kommentar

              • Nanoräkan
                • May 2011
                • 255

                #8
                Djurmagazinet hade rea på dessa för ett år sedan.
                Såg för ett tag sen att de hade dem för 3500kr

                Jag har ingen egen erfarenhet av akvastabil men det Juwel jag har tycker jag fungerar bra. Jag har dock kompleterat med ett ytterfilter till (fluval 304). Jag tycker defenitivt inte akvastabil är värt 6500 kr mer iaf...

                Kommentar

                • Anne Gisela
                  • October 2012
                  • 425

                  #9
                  DjurMagazinet har jag helt missat - de finns ju till o med i min kommun. Deras hemsida är dock väldigt hemlig gällande produktutbud... Får bli ett fysiskt besök i helgen. Tack!
                  Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                  Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                  Kommentar

                  • Anne Gisela
                    • October 2012
                    • 425

                    #10
                    Duger detta som "projekt"...

                    Mathias Nilsson nu hittade jag din tråd - intressant projekt som ju påminner om vårt. Återkommer nog m frågor - t ex varför underlag under bakgrunden?
                    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                    Kommentar

                    • laasesku
                      • October 2002
                      • 660

                      #11
                      Varför köpa nytt?
                      Ett sådant kar lär du kunna hitta i bra skick på blocket hyffsat lätt med lite tålamod om du bor sthlm

                      Så kan du spara en slant till en fin btn

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        #12
                        Sv: Duger detta som "projekt"...

                        Ursprungligen postat av Anne Gisela
                        Av ngn anledning kan jag inte se Falskogs hemsida, mer än deras rubriker, men sidorna får inget innehåll när jag öppnar dem. Kanske beror på att vi kör Mac? Får kika fr jobbet imorgon.
                        Falskogs har nästan inget på sin hemsida. Du hittar dem på Facebook och Blocket.

                        - Knax

                        Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • Anne Gisela
                          • October 2012
                          • 425

                          #13
                          Duger detta som "projekt"...

                          Laasesku - har bevakat Blocket ett par v och min begränsning ligger i att jag vill ha vitt - andra färger kommer upp då och då.

                          Knax - aha då ska jag kolla upp dem där! Tack!
                          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                          Kommentar

                          • simpson
                            • July 2012
                            • 666

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ryskbompa
                            Tangyanika och malawi går inte så bra i ett växtkar då dom gräver och möblerar om (Inte helt hundra på att alla arter gör det men många) :P

                            Om ni har lite grövre "sand" idag så kan ni köra det som ni tycker är snyggast. Julas bläster sand verkar funka skitbra enligt många.


                            MVH Rikard
                            Jag har växter och grävande snäckskalslekare från Tanganyikasjön... Någon sten på rötterna så blir inte växten uppgrävd (så ofta) och skulle det hända planterar man den igen och hoppas på det bästa.

                            Det finns ju en himla massa tanganyikafiskar i olika storlekar, de minsta kan väl hållas i akvarier i storleksordningen +50 liter och 3-4 stycken i alla fall så ett 200-300l akvarium rymmer ju en hel del fiskar eller lite olika arter och flera fiskar om man väljer klokt.

                            Kommentar

                            • Ryskbompa
                              • August 2012
                              • 930

                              #15
                              Ursprungligen postat av laasesku
                              Varför köpa nytt?
                              Ett sådant kar lär du kunna hitta i bra skick på blocket hyffsat lätt med lite tålamod om du bor sthlm

                              Så kan du spara en slant till en fin btn
                              Det är skönt att slipa reper som alla nötter framkallar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...