Projekt äkta SA biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nanoräkan
    • May 2011
    • 255

    Projekt äkta SA biotop

    Då var det dags för en ny projekttråd här på zoopet.

    Jag har varit intresserad av akvarium nu i cirka två år och är bland annat medlem i gcg (Göteborgs Ciklidgrupp).
    För ungefär ett år sedan köpte jag mitt hittills största akvarium, ett 240 liters juwel rio.
    Tyvärr har mittstaget släppt vilket gör att jag behöver byta ut karet mot ett nytt.
    Jag har redan en gammal projekttråd för det karet men jag känner lite att det skulle passa med en ny nu när det blir ett nytt kar.

    Jag har alltid varit väldigt fascinerad av riktiga biotop-akvarier, speciellt de från SA. En del personer här på zoopet har ju några riktigt snygga biotop-akvarier som man suttit och njutit av här hemma.

    Tanken nu med det nya karet är att skapa ett eget biotopkar, tanken har främst varit Lago Manacapuru, men jag har hittat väldigt få bilder/videor därifrån därför blir det kanske Rio Negro eftersom det ligger såpass nära Lago Manacapuru. Om det är någon som har bilder eller filmer från Lago Manacapuru tar jag tacksamt emot dem!

    Fiskar

    Invånarna i karet blir:

    manacapuru scalarer
    l333
    l136
    corydoras sterbai

    Jag är även sugen på ett gäng tetror och kanske några discus från Manacapuru (kommer antagligen inte köra på VF men rätt teckning ska de ha). Anledninigen till att jag tvekar på discusarna är att jag är osäker på om jag får plats? isåfall kommer jag att ha 1 par scalarer och kanske 4 vuxna discusar. Jag skulle uppskatta era åsikter rörande detta. Även tips om någon tetra som kan gå med scalarer (ev discus) som kommer från Manacapuru?
    Jag är lite sugen på kardinaler men är tveksam på om de kan gå med scalarerna och om de kommer från Manacapuru?

    Jag vet att l333 och l136 inte kommer från Lago Manacapuru men dessa går redan i karet jag har idag och de vill jag inte göra mig av med.

    Inredning

    Botten ska självklart bestå av finkornig ljus sand. Jag kommer att använda så mycket som möjligt av den ingångna sanden från det gamla akvariumet. Sanden är Julas bläster. Ovanpå sanden kommer jag sedan att sprida ut lite engels sjösten för att få ett naturligt utseende.

    Bakgrunden kommer antingen vara svart eller brun. Jag har sett en tråd på diskusforumet om en som hade brun bakgrund och det såg ut på bilderna som om det blev ett väldigt naturligt djup i karet.

    Växter. Detta känns lite som den svåraste biten. Flytväxter är bestämt att jag ska ha, dock vet jag inte riktigt vilken sort. Någon som har tips gällande detta?
    Sedan funderar jag på någon enstaka svärdsplanta. Jag var bortrest nu över jul i södra USA där de hade byggt upp en mangrovebiotop som man kunde snorkla i. Bottnen där var nästan helt täckt av något som liknade sötvattenstång vilket jag funderar på att ha. Som sagt, växterna är jag osäker på så här tar jag väldigt tacksamt emot tips och funderingar

    Rötter är ju ett självklart inslag i Sydamerikanska biotoper, så det är ju självklart tt jag ska ha i mitt kar. jag kommer att ha grenar från äppelträd hängande ner från ytan och även lite blandade rotdelar på botten.

    Teknik

    Filtrering kommer att ske med originalfiltret fyllt med ppi10 och ett flyval 304 ytterfilter.

    Belysning är jag lite fundersam över. Det är ju Juwels originalbelysning som föjer med men jag funderar på om det inte blir för starkt ljus med två rör så jag funderar på om jag skulle täcka för det ena, tex genom att sätta en reflektor upp och ner på. Jag har även läst att om man sätter bakplåtspapper under ljuset så får man ett mer naturligt ljus, men jag är lite rädd att det börjar brinna.

    Doppvärmaren är på 200 W och kommer att värma upp vattnet till 28 grader. Jag kommer dessutom att använda osmosvatten för att kunna skapa optimala värden åt fiskarna.


    Jag avslutar med att lägga in några bilder som jag tog i USA och har som inspiration. Tyvärr är jag inte guldmedlem än men det kommer, ganska säker på att jag får det i fördelsedagspresent om knappt en månad







    Avslutar med att fråga om ni har något tips om vart man kan se exakt var fiskarna kommer från?

    Tackar för att ni läst igenom denna gigantiska novell och jag uppskattar verkligen om ni skriver något
    Senast redigerad av Nanoräkan; 01 February 2013, 21:36.
  • Dr.Dork
    • December 2012
    • 263

    #2
    Sv: Projekt äkta SA biotop

    Detta blir intressant! Jag är själv intresserad av SA och det ska bli spännande att se hur det blir!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ditt projekt, ska bli skoj att följa.
      Jag personligen, skulle inte blanda scalarer och diskus - fast det är jag det. Jag tycker, att dom är så pass olika i sitt temperament - diskusen lite sävligare, och scalarerna lite snabbare i sitt sätt att vara. Många verkar ha dom tillsammans, men enligt mig då - så kommer dom mest till sin rätt, att vara som "ensam" art i sitt "eget kar".

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Kan bli riktigt bra. generellt brukar folk avråda att ha skalarer med diskus. Skalarer är väldigt intensiva medans diskus är lugna. Diskus äter långsamt osv osv. Skalarer är tvärt om. Dessutom är karet är lite i underkant i storlek då diskus ofta vill vara ett lite större gäng för att känna sig riktigt trygg.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Nanoräkan
          • May 2011
          • 255

          #5
          Kul med alla svar! Jag uppskattar verkligen att ni skriver en rad eller två
          Jag tackar för råden om diskusar, då skippar jag dem.
          Om någon har tips om tetror eller växter tar jag tacksamt emot dem.

          Jag kanske ska förtydliga att med "äkta" biotop menar jag att allt ska vara från biotopen, inkl växter. Nu förstör l-malarna lite men annars ska jag försöka hålla det biotopriktigt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Nanoräkan
            Jag kanske ska förtydliga att med "äkta" biotop menar jag att allt ska vara från biotopen, inkl växter. Nu förstör l-malarna lite men annars ska jag försöka hålla det biotopriktigt.
            Nja en äkta sydamerikansk biotop innehåller ju sällan vattenväxter och har en tjock slambotten samt vatten som har dålig sikt så en äkta SA-biotop är väl kanske inte något som man vill ha utan snarare en "äkta" sydamerikansk drömbiotop

            Tycker att ditt projekt låter väl kul.

            Kommer du på GCG-mötet imorgon så ses vi där.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Nanoräkan
              • May 2011
              • 255

              #7
              Nej Kjell det har du ju rätt i detta men det finns ju faktiskt delar där det inte är slambotten utan vit sand. Däremot vattnet har du ju helt rätt om och tänken är att färga det med torv så det bler thefärgat.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Nanoräkan
                Nej Kjell det har du ju rätt i detta men det finns ju faktiskt delar där det inte är slambotten utan vit sand. Däremot vattnet har du ju helt rätt om och tänken är att färga det med torv så det bler thefärgat.
                Korrekt men där vattnet är ljust, rent och klart så hittar man inte så mycket akvariefiskar av den enkla anledningen att småfiskar blir uppätna av rovfiskar för dom har ingenstans att gömma sig och rovfiskar blir det inte heller så många av pga att det inte finns tillräckligt med mat.

                Nåja man kan gärna skapa sitt eget drömakvarie genom att i akvariet ta fiskarna från ett ställe (fast undvika stora rovfiskar) och växtligheten från ett annat så blir det en bra och mycket snygg mix i akvariet som fiskarna trivs i.


                Det skulle väl förövrigt visas en fantastisk undervattensfilm från Venezuela på GCG-mötet imorgon.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Nanoräkan
                  • May 2011
                  • 255

                  #9
                  Jag kan bara hålla med om vattnet, det jag menade var att det inte blir helt biotopfel om man har théfärgat vatten. Växter är jag ju som sagt lite osäker på, jag har sett flera videor med växter men jag har även sett många helt utan. Dock har jag aldrig sett någon bild eller video från Lago Manacapuru så för just det området har jag ingen aning om hur det ser ut. Jag uppskattar väldigt gärna tips om just detta.

                  Tyvärr finns det ingen tid för mötet imorgon, jag hade väldigt gärna kommit men jag kom hem från USA igår så jag har helt enkelt inte tid. Antar att det är Iivan Mikoljis fim som ska visas? Riktigt tungt att missa den isåfall då jag även missade akvariehelgen tidigare

                  Kommentar

                  • Nanoräkan
                    • May 2011
                    • 255

                    #10
                    Här har vi några videor med intressanta biotoper:

                    3.10 och 7.25 tycker jag är särskilt intressanta i denna film
                    http://www.youtube.com/watch?v=GNj75_4jLaY

                    6.05 i denna


                    Och hela denna filmen

                    Kommentar

                    • Nanoräkan
                      • May 2011
                      • 255

                      #11
                      Även denna biotop var intressant, speciellt botten och ljuset

                      Jag uppskattar om ni har ytterligare info som kan hjälpa mig att få det så bra som möjligt
                      HD stock video footage of a red bellied piranha (Pygocentrus cariba) feeding frenzy in the wild. Stock, royalty free video footage of piranhas and other fish...

                      Kommentar

                      • Nanoräkan
                        • May 2011
                        • 255

                        #12
                        Nu är det klart att karet hämtas på söndag
                        Sen ska inrednigen fixas, filtren flyttas över och scalarer och malar flyttas över.
                        Är det verkligen ingen som har lite tips och ge angående inredningen och ev. tetror

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          Sv: Projekt äkta SA biotop

                          Jag har två SA kar. Inte 100% exakta då det ena är en växtkub. Men det andra är Orinocofloden tema. Fiskar och inredning därifrån relativt exakt. Växterna stämmer kanske inte iof.

                          I växtkuben har/hade (den är under ny uppstart sen en flytt) honey Blue scalarer, Multispinosus, bolivianer och ap. Vejita. Samt ett stim koppar tetror.

                          I Orinocofloden karet går det jordätare och ett stim vinkeltetror.



                          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Nanoräkan
                            • May 2011
                            • 255

                            #14
                            Jag älskar dina kar
                            Speciellt det sista av dem, liknar någorlunda det jag tänkt mig. Jag kommer nog att köra på lite mer rötter och flytväxter på ytan för att dämpa ljuset, alternativt någon annan lösning som är ovanför vattenytan.

                            Planen är ändrad så karet hämtas imorgon, och inredningen ska fixas på söndag. Fick precis hem Discusbook 01, 02 och 03 som gett ännu mer inspiration med väldigt bra bilder från olika amazonas-biotoper.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              Sv: Projekt äkta SA biotop

                              Jag har fått i mer rötter sen sen bilden togs. Men ja det låter ju bra det :-)

                              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                              Kommentar

                              Arbetssätt...