Bollplank examensarbete/C-uppsats

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    Bollplank examensarbete/C-uppsats

    God eftermiddag!

    Jag ska nu gå in på sista terminen på ett program som heter Naturvård och Artmångfald på Högskolan i Halmstad där jag sen får ut min examen som biolog Och under sista terminen ska vi skriva och utföra vårt examensarbete (eller C-uppsats) och självklart är jag helt insnöad på akvarium
    Jag har ett planerat arbete och har sökt stipendier för att kunna utföra det, men efter fem nej och inget svar från resterande får jag kanske se mig besegrad... Därför har jag börjat spåna på andra möjligheter! Har sökt här i forumet och även kollat på ciklid.se och idéer finns, men det är svårt.

    Så jag tänkte bolla lite med er här för att kanske få lite nya funderingar Grejen är att vi måste ta fram ny kunskap... Har redan köpt in ett kar på 540L som är tänkt ska användas till arbetet så hyfsat många liter finns till förfogande

    Än så länge har det pratats om att försöka få till lek på någon fisk för att se vad som krävs, eller inte krävs, tillväxthastighet i olika förhållanden, inavelskoefficient på ex guppy, morfologiska (kroppskaraktärer) skillnader på hane hona hos en art där det är okänt och nyligen gjordes det forskning på kampfiskhanar i Australien som visade att enbart gälandning inte räcker till när två hanar kampar (finns här för den som är nyfiken http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23178457 )

    Så, släng gärna in något som kunde hjälpa, skulle vara väldigt tacksam!
    / Marcus
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Hej Marcus,
    Jag är inte biolog så kanske detta inte alls är ny kunskap... men, men:
    Nyss hade vi (eller snarare min son) kakadudvärgciklider som lekte. Det fascinerade mig hur honan kommunicerade med hanen. Hon "talade" om för honom att han "skulle ut och patrullera" (hålla sig från ynglen) så for han kom nära. Sådana kommunikationsmönster skulle vara en rimlig uppsats. Jag vill minnas att jag även sett filmer på hur vietas har liknande kommunikationsbeteende. Sverre Sjölander (en av mina forna professorer) hade en student som gjorde en studie om majsormars sök - och ätbeteende så om det var ny kunskap så borde ju även en studie om hur honan kommunicerar med hanen vara det. Förstås Konrad Lorenz har ju gjort en hel del studier om hur parningsbeteendet för ciklider funkar i boken "aggression". Det är ju förstås en annan studie som skulle kunna studeras i andra arter (svärdbärarens parningsbeteende exempelvis har ju inte alls samma reciproka beteendemönster - så vitt jag sett...).

    Lycka till!
    fisheye

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #3
      Hej igen,

      Kom på att du kanske skulle kunna göra en studie om marmorkräftan som har varit i ropet sedan den släppts ut i en å i märsta - det finns någon tråd om det och det finns en del media om det, typ:
      Den amerikanska marmorkräftan som hittades i Märstaån för några veckor sedan hotar inte bara kräftbeståndet. Den är också skadlig för människor. Nu befarar experter att den nya kräftan ska sprida sig till hela Stockholms vattensystem.


      Det finns förstås en hel del här som är mer eller mindre rimligt att studera som skulle vara intressant (men det skulle ju kräva tillstånd...)
      1) dels virusfrågan - om du kan sådant
      2) dels vid vilken kyla de dör och/eller kan reproducera sig
      3) det borde ju finnas en hel del som skulle kunna studeras rent beteendemässigt (även i en experimentell miljö som akvarier)
      etc etc

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #4
        Det där är jätteintressant! Har funderat runt beteende och hur en sån studie skulle kunna utföras, men inte kommit fram till något bra... Självklart är mycket observation en stor del i arbetet (åh nej ). Hmm, detta tål att funderas på! Ska diskutera lite med några vänner så återkommer jag om ämnet. Under tiden tar jag gärna emot fler förslag och idéer
        / Marcus

        Kommentar

        • fisheye
          • November 2010
          • 488

          #5
          Ok nu kommer jag igång med fler tänkbara ämnen...
          1) Testa skillnader i vattenkvalitet vid uppstart av ditt 500 liters med uppstart av ett låt säga 30 liters. Hur ser de olika vattenvärdena ut över tid. Borde vara tämligen enkelt så länge man kan konstanthålla ett antal variabler. Detta skulle definitivt vara intressant inte minst eftersom man oftast börjar med små (av helt andra skäl; kostnad, plats...).

          Kommentar

          • fisheye
            • November 2010
            • 488

            #6
            ... och om du får göra mer attityd eller människostudier så skulle en studie av inköpsbeteende när man köper ett första akvarium till barn vara extremt intressant. Hur tänker man? Hur fokuserar man? Vad är viktigt? Vad säger expediter? etcetc.

            Jag fascineras ofta av hur affärsinnehavare ignorerar min son som ofta är mycket påläst och bara talar mot mig(dock ej på Södermalms akvarieaffär och Arken Vinsta!!!). Detta har fått honom att tröttna en del på affärer. Jag är förstås också intresserad av akvarier men sällan lika bestämd när vi gick i affärer... Jag förstår förstås affärsinnehavaren, det är ju jag som ska ta ansvar för djuren, men samtidigt så blir det lätt fel.

            Kommentar

            • PlatyYngel
              • January 2006
              • 1105

              #7
              Ursprungligen postat av fisheye
              Hej igen,

              Kom på att du kanske skulle kunna göra en studie om marmorkräftan som har varit i ropet sedan den släppts ut i en å i märsta - det finns någon tråd om det och det finns en del media om det, typ:
              Den amerikanska marmorkräftan som hittades i Märstaån för några veckor sedan hotar inte bara kräftbeståndet. Den är också skadlig för människor. Nu befarar experter att den nya kräftan ska sprida sig till hela Stockholms vattensystem.


              Det finns förstås en hel del här som är mer eller mindre rimligt att studera som skulle vara intressant (men det skulle ju kräva tillstånd...)
              1) dels virusfrågan - om du kan sådant
              2) dels vid vilken kyla de dör och/eller kan reproducera sig
              3) det borde ju finnas en hel del som skulle kunna studeras rent beteendemässigt (även i en experimentell miljö som akvarier)
              etc etc
              Det hade varit jättespännande att se vid vilka temperaturer de reproducerar sig, och väldigt viktig information just nu! Dock skulle jag tippa på att sån forskning redan finns (har inte kollat upp det ännu) och det kan bli problem att fixa tillstånd att få hålla en grupp då det inte är tillåtet att hålla i akvarium. Pappersarbete på myndigheter är ju inte det snabbaste Så detta förslag får jag nog hoppa över..

              Ursprungligen postat av fisheye
              Ok nu kommer jag igång med fler tänkbara ämnen...
              1) Testa skillnader i vattenkvalitet vid uppstart av ditt 500 liters med uppstart av ett låt säga 30 liters. Hur ser de olika vattenvärdena ut över tid. Borde vara tämligen enkelt så länge man kan konstanthålla ett antal variabler. Detta skulle definitivt vara intressant inte minst eftersom man oftast börjar med små (av helt andra skäl; kostnad, plats...).
              Hade också kunnat vara ett alternativ, men blir en pengafråga nu eftersom karet redan står redo sen någon månat tillbaka med fisk i för att få igång bakterierna. Hade behövt byta ut grus och inredning isf, däri det dyra

              Ursprungligen postat av fisheye
              ... och om du får göra mer attityd eller människostudier så skulle en studie av inköpsbeteende när man köper ett första akvarium till barn vara extremt intressant. Hur tänker man? Hur fokuserar man? Vad är viktigt? Vad säger expediter? etcetc.

              Jag fascineras ofta av hur affärsinnehavare ignorerar min son som ofta är mycket påläst och bara talar mot mig(dock ej på Södermalms akvarieaffär och Arken Vinsta!!!). Detta har fått honom att tröttna en del på affärer. Jag är förstås också intresserad av akvarier men sällan lika bestämd när vi gick i affärer... Jag förstår förstås affärsinnehavaren, det är ju jag som ska ta ansvar för djuren, men samtidigt så blir det lätt fel.
              Arbetet ska tyvärr vara fokuserat på djur och natur, så detta får jag inte göra... Men vet precis vad du menar! När jag var yngre och min pappa följde med fick jag verkligen slänga mig med mina kunskaper för att personalen skulle börja lyssna på vad jag ville..

              Du har verkligen bra förslag, får hjärnan att börja arbeta! Finns gott om andra arter att applicera de här försöken på! För att slå ihop beteende och urval kan man observera partnerval hos fiskar. Vilka egenskaper som uppskattas genom att dela av ex hanar med skiljeväggar, för att utesluta att en individ förtrycker en annan, och se vem av dem honan till slut verkar föredra... Vad tror du/ni om en sådan idé?
              / Marcus

              Kommentar

              • fisheye
                • November 2010
                • 488

                #8
                jag fattar kanske inte hur du skulle göra ett sådant experiment? Hur skulle du fixa skiljeväggar utan att hanarna skulle kunna mötas, trots att honan skulle kunna möta dem båda?

                Kommentar

                • fisheye
                  • November 2010
                  • 488

                  #9
                  Ursprungligen postat av PlatyYngel
                  och det kan bli problem att fixa tillstånd att få hålla en grupp då det inte är tillåtet att hålla i akvarium. Pappersarbete på myndigheter är ju inte det snabbaste Så detta förslag får jag nog hoppa över..
                  Nja... om du får din handledare/professor e likn / att skriva till SVA om att man vill göra experiment så är det knappast omöjligt. Om det redan finns kontrollerade studier så kanske det inte är så intressant förstås....

                  Kommentar

                  • PlatyYngel
                    • January 2006
                    • 1105

                    #10
                    Honan skulle isf inte ha direktkontakt med hanen, men tänkte att man eventuellt skulle kunna se vem hon väljer ändå. Skulle isf finnas springor eller hål mellan hona-hane så de kan känna av varandra så gott det går. Om du kollar bilden här http://i75.photobucket.com/albums/i2...ps7f9e271d.jpg ser du hur karet isf skulle vara uppdelat. Hanarna i varsitt hörn med en färgad vägg mellan varandra och inredning i honans del så motstående hanar begränsad syn av den andra. Detta slängde jag ihop nu bara så det är inte något genomtänkt, men bara en spontan tanke
                    / Marcus

                    Kommentar

                    • fisheye
                      • November 2010
                      • 488

                      #11
                      Ursprungligen postat av PlatyYngel
                      Honan skulle isf inte ha direktkontakt med hanen, men tänkte att man eventuellt skulle kunna se vem hon väljer ändå. Skulle isf finnas springor eller hål mellan hona-hane så de kan känna av varandra så gott det går. Om du kollar bilden här http://i75.photobucket.com/albums/i2...ps7f9e271d.jpg ser du hur karet isf skulle vara uppdelat. Hanarna i varsitt hörn med en färgad vägg mellan varandra och inredning i honans del så motstående hanar begränsad syn av den andra. Detta slängde jag ihop nu bara så det är inte något genomtänkt, men bara en spontan tanke
                      OK smart lösning. De kan ju förstås säkert känna av varandra på andra sätt än syn. Kanske skulle du dela upp mittdelen, där honan är, ytterligare för att kunna räkna tid i vilken del av mittdelen som hon spenderar mest av sin tid alltså dela upp mittdelen i fyra delar men så att hon lätt kan glida mellan... Om nu tid är en rimlig indikator, jag antar att man även får räkna på hur de spelar mot varandra också... Det gäller förstås också att hitta fyra hannar som är maximalt olika i teckning, storlek eller vad som nu är relevant.

                      Om du har intresse kring räkor så finns det en hel del myter och oklarheter även hur de parar sig.... Exempelvis hur hanarna känner att honan är redo för parning är vad jag förstår inte helt klarlagt.... Samma principmodell skulle du kunna ha men honor i hörnen istället....

                      Återigen lycka till

                      Kommentar

                      • PlatyYngel
                        • January 2006
                        • 1105

                        #12
                        Körde en helkväll med mina akvarieintresserade vänner i helgen där vi diskuterade lite vad och hur jag skulle kunna lägga upp ett arbete. Just nu verkar det smidigaste och bäst genomförbara att använda mig av det som finns tillgängligt, vilket just nu är mina ancistrusmalar som bokstavligt sprutar ut yngel
                        Att dela av 540 literskaret i 4 lika stora delar (med alla sidor täckta, och samma inredning i alla för samma förutsättningar) men att mata med olika sorters mat för att kolla tillväxthastighet... Självklart ska idén, om det verkar vara en bra idé, utvecklas!

                        Hur tycker ni att det låter? Och jag tar gärna emot fler förslag som kan ses som.. Roligare Har fått en massa redan här ju som jag gärna hade genomfört, och tar med mig i mina funderingar för att hitta på nåt kul!
                        / Marcus

                        Kommentar

                        • PlatyYngel
                          • January 2006
                          • 1105

                          #13
                          Det var svårflörtat Mitt ursprungliga projekt kommer bli av, fick klartecken på den sista delen till det igår. Än så länge kommer jag dock inte avslöja vad det är då jag vet att det finns väldigt många åsikter om det och jag än så länge inte känner för att höra dem. Blogg och information om arbetet kommer inom några veckor
                          / Marcus

                          Kommentar

                          • fisheye
                            • November 2010
                            • 488

                            #14
                            Hej,
                            Jag kommer följa det!
                            /fisheye

                            Kommentar

                            • robidobban
                              • March 2009
                              • 652

                              #15
                              Bollplank examensarbete/C-uppsats

                              Ursprungligen postat av PlatyYngel
                              Att dela av 540 literskaret i 4 lika stora delar (med alla sidor täckta, och samma inredning i alla för samma förutsättningar) men att mata med olika sorters mat för att kolla tillväxthastighet...
                              Hur snabbt dom växer beror lite på generna också (om du nu inte redan visste det).
                              Sen så skulle man kunna utveckla det lite om du vill, man kan ju t.ex. mixra lite med vattenkvalitén, vattenvärden, temperatur (ju högre temp ju snabbare växer dom, men vore kanske kul att se hur snabbt dom växer i olika temperaturer), osv.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...