Juwel Rio 180 sällskapskar + räkkub 20 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    Juwel Rio 180 sällskapskar + räkkub 20 l

    Jag samlar nu här ihop mina spretiga trådar till en projekttråd. Där jag också i fortsättningen kommer att skriva lite då och då hur det går med mina två kar. Jag är nu inte alltid så flitig på att uppdatera. Men som sagt.. lite då och då får det bli.

    Byte till större akvarium


    Min lilla räkkub


    Corydoras panda som putsarfisk?


    Lernaea?


    Mal/simblåsa


    Pansarmal kan ge ljud ifrån sig?
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=153062
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    En kort resume av mitt akvarieliv

    En kort resume av mitt akvarieliv.

    Första omgången var under mina småbarnsår för nästan 40 år sedan. Kunskapen då var väl inte så värst stor. Det höll i några år.
    Nästa period var för ca 25 år sen. Då med lite mera kunskap och två personer om samma intesse.
    Nu är jag då alltså inne på min tredje och förmodligen sista period. Satsade med gamla kunskaper i bagaget. Och fick tänka om i väldigt mycket. Hade funderat ett bra tag och tyckte det var dags att göra slag i saken.

    Alltså...december 2011 blev det köp av ett mindre kar på 60 l för att "prova på". Fyra månader senare blev det av en "slump" utbytt mot ett begagnat kar på 100 l. Detta blev jag dock inte helt nöjd med och började titta på ett större. Det blev att titta lite närmare på det ekonomiska läget och räkna. Intresset låg åt ett nytt Juwel Rio 180. Jodå.. ekonomin tällät detta köpet snabbare än jag beräknat.. redan i juni månad. Så.. i början på juli blev 100-literskaret utbytt mot mitt nya Juwel Rio 180. Som jag fortfarande är supernöjd med.

    Så blev jag också nyfiken på att hålla lite räkor. Detta eftersom det var ett helt nytt område för mig. Det fick bli ett Aquael shrimpset på 20 liter. Inköp i september 2012. Där bor det nu ett antal körsbärsräkor tillsammans med Endlers. Och nu har jag även ett antal räklingar som kravlar omkring inne mossan.
    Senast redigerad av MonkanS; 03 January 2013, 19:30.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Sammanfattning de fiskar jag har

      Sammanfattning de fiskar jag har.
      Hade från starten i 60-litern 2 metallpansarmalar, 10 neontetror, 10 sebrafiskar (danios) och 2 slöjstjärtar.

      Det där med två slöjisar i det karet fick jag mycket skit för av en person här på Zoopet. Vad den personen inte visste då var mitt tänk i det hela. Därför påpekar jag ibland att bättre än pekpinnar och aja-baja är att ge goda råd om hur/vad man bör göra för att det ska bli bra. Det känns som att det mestadels fungerar på det sättet här numera. Nåja.. det var en parentes i det hela.

      Dessa fiskar fick sedan flytta över till 100-litern. Då jag drabbades av av diverse algangrepp inhandlades 2 styck antennmalar. De jobbade på duktigt. Men efter ett tag så trillade en av dom "av pinn". Eller rättare sagt "av glasrutan" Den låg på rygg nedanför bara. Efter ytterligare ett tag dog även den andra. Orsak.. vet ej.

      Tre av neonerna drabbades av neonsjukan och fick avlivas.

      Sebrafiskarna blev också decimerade av olika anledningar, bl a misstänkt bukvattensot. Vid öveflytten till nuvarande karet fanns det bara en frisk sebra kvar. Så den fick då också få lämna in.

      Så blev jag förtjust i de små söta Corydoras panda och inköpte några sådana. Två av dessa dog tyvärr efter en tid. Men jag införskaffade flera. Hade som mest 9 styck. Men de tycks vara lite ömtåliga. Har just nu 4 av dessa små kvar.

      Neonerna är också på upphällningen och jag får avliva dom vartefter. Har nu tre kvar varav en av dom börjar se dålig ut.

      Malajsisk sandsnäcka inför skaffat som nu förökat sig och finns i lagom stor mängd av vad det synes.

      Algangrepp av olika slag.. grr.. Ann Cistrus införskaffad. Jobbade duktigt som ung. Men är numera rätt lat av sig. 3 siameser inköpta och samma sak där. Men vad gör det.. de är fina att se på ju.

      Ny stimfisk inköpt, 10 st Vinkeltetror.

      Ja just det.. ett antal endlers finns där också. Slängde över några yngel från räkkuben och trodde att de skulle bli till mat. Pytt heller.. enbart de minsta ynglen. Resten har växt upp och mår väldigt gott. De ynglar av sig förstås. Men de flesta blir till mat.. som tur är. Vinkelterorna gillar små yngel.. som mat..

      Sammanfattning av nuvarande innevånare i stora karet:
      2 slöjisar
      2 metallpansarmalar
      10 vinkeltetror
      4 corydoras panda
      3 neontetror
      3 siameser
      1 ancistrus
      10-15 endlers
      sandsnäckor ett större antal
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Kul att fler och fler samalar ihop sina trådar och skriver om allt på samma ställe . Jätte trevlig läsning .
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Putsarfisk, parasiter och medicin/Sterazin

          Så vidare då till detta fenomen. Corydoras Panda som putsarfisk??
          Jo det är sant. Jag fick till min förvåning se att mina små pandor började putsa på mina två slöjisar. Blev lite rädd att de skulle börja bita dom i slöjorna. Men så var inte fallet. Istället tycktes de putsa slöjorna.. och hela firren från munnen och ända ut ut på slöjorna. Senare var det mest på den ena av dom och då ute på slöjorna. Senare började även Endlerna att putsa. Och varför då kan man fråga sig. Jo.. parasiter. Slöjisarna har drabbats av parasiter. Den ena tycks ha fått ankarmask/lernea. Ser ut som en rätt lång vit mask som sitter fästad på kroppen alldeles intill slöjan/stjärtfenan. Sen kan det vara fråga om andra parasiter med. De syns rätt tydligt på slöjan på den som de putsar mest på.

          I min butik beställde jag då en medicin, Sterazin, som ska ta bort parasiterna. Jag påbörjade kuren igår. Ville vänta till efter jul-nyårshelgen då allt är mera normalt igen. En 10-dagarskur. Man ska skvätta i medicin dag 1, 3, 5, 6, 8 och 10. Sedan hoppas på att parasiterna är borta och allt i övrigt är ok efter denna kuren.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            ajaj, aldrig kul med sjukdomar/parasiter! Hoppas det blir bättre.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Medicinering (giftbombning) dag 3 nu utförd. En giftigt grön dimma har nu spridit sig i karet. Stackars fiskar som måste giftbombas sådär. Men de ser ut att må bra än så länge.

              Jag har lite funderingar på vad man bör göra efter avslutad behandling. Hur länge efter man bör vänta med delvattenbyte? Filtret bör väl vara ok kan jag tro. Det ska ju inte ta död på några filterbakterier. Men bör jag kanske köra med kolfilter efteråt? För att avgifta vattnet så att säga...
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Jahapp.. medicin dag 5 nu tillsatt. Den giftiga medicindimman sprider sig i vattnet. Fiskar, snäckor och växter mår fortfarande bra. Men Endlers/guppyhonorna noppar fortfarande den ene slöjisen i rumpan. Vet inte om den här medicinen hjälper. Men kanske för tidigt att uttala sig om det. Det ska i 3 doser till innan kuren är slutförd.

                Räkkuben: Har upptäckt att körsbärsräkor kan hoppa! Har plockat bort 2 torra räkor som hoppat ur kuben. Har den helt öppen nu. Tog bort täckglaset då jag tyckte att det tog bort för mycket av ljuset. Blev en massa kondens under det. Och det hindrar ljuset från lampan att tränga ner ordentligt till växterna.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

                  #9
                  Stora karet:
                  Sista dosisen medicin tillsatt. Men om det tagit bort parasiten vet jag inte. Iaf inte den som hänger sig kvar på en av mina slöjisar. Får lyfta upp honom vid tillfälle och se lite närmare på den. Plocka bort med pincett och sedan saltbad kanske. Men väntar ett par dygn till innan annan åtgärd. I övrigt har det gått bra med kuren. Inget annat som dött heller.

                  Den andra slöjisen blir fortfarande noppad i rumpan av guppyhonorna. Och under buken med. Inte bra alls. Hon gillar absolut inte det. Igår var hon lite blodsprängd under buken där de noppat henne som mest. Idag hade det gått tillbaka. Om jag matar guppyna lite extra har jag märkt så låter de bli henne till en del. Få de för lite mat månntro? De behöver kanske lite mera eftersom de föder en massa yngel.

                  Av de yngel som jag en gång slängde över dit från räkkuben i tron att vissa fiskar skulle ta som mat så överlevde de största. Som nu har förmerat sig. Nu börja de bli ett problem. Men.. hur sjutton blir man av med dom? Att fiska upp dom ur den djungel som jag har där nu är inte lätt. Har redan försökt det. Vinkeltetrorna tar de flesta yngel som blir. Men en och annan överlever inne i växtdjungeln. Och jag kan ju inte riva ur allt enbart för att få tag i dessa. Förslag någon??

                  Räkkuben:
                  Har lagt på täckglaset där igen. Har plockat bort ytterligare ett par urhoppade, torra räkor. Men som tröst har jag nya små räkor nu. Räklingar från de första jag köpte.
                  Det får bli operation bort med endlers/guppys där nu. De flesta av dom iaf. I räkkuben är det inte lika svårt att få tag i dom.
                  Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                  Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #10
                    Lite nyheter och nytillskott

                    Lite nytt angående mina båda kar.
                    Räkkuben tuffar på. Räkorna mår bra och förmerar sig. De endlers som fortfarande går i kuben ser till att hålla antalet nere så att det inte blir en befolkningsexplosion där.

                    Det är i stora karet som det händer lite mera. De enders som var tänkt som mat finns kvar och kommer så att förbli. Enda sättet att få bort dom ur karet är att riva hela inredningen med växter och allt och ta upp varenda liten fisk. Så nepp.. det tänker jag inte göra. Det är nog bara att gilla läget och försöka plocka upp en del yngel emellanåt när det ser ut att bli för många överlevare.

                    Den slöjis som blev noppad i slöjan har jag nu fått avliva. Hon hade länge problem med att få ur sig den luft hon svalde då hon gick vid ytan och sörplade i sig av de proteinhinna som bildas där efter matning. En kväll blev det alldeles för mycket. Hon vinglade omkring och vände till sist buken uppåt och liksom bara gav upp försöken att komma på rätt köl igen. Då tog jag det sorgliga beslutet att det var bäst för henne att få simma vidare in i fiskhimlen.

                    I veckan som var blev det en del nytillskott i karet. Malin och Malte har fått 4 nya kompisar. Så nu är de 6 metallpansarmalar som bökar runt på botten.

                    Jag var också lite nyfiken på Amanoräkor. Så jag köpte 5 sådana också. Men jag har inte sett till dom sedan jag släppte ner dom. Antagligen håller de sig dolda i den djungel av Vallisneria som finns där. Jag hoppas och tror iaf att de finns där någonstans. Förhoppningsvis syns de bättre när de ätit sig större.


                    En bild på djungeln i karet...

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 130312.jpg
Visningar: 3
Storlek: 320,6 KB
ID: 2146689
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • MonkanS
                      • December 2011
                      • 861

                      #11
                      Har inte sett till mina amonoräkor sedan jag släppte i dom i karet. Jag har spanat och spanat.. men inte sett den minsta lilla skymt av dom. Jag misstänker starkt att Ann Cistrus har haft en fin räksupé på dom. Räkorna var 2,5 - 3 cm stora. Lite för små kanske. Nåja.. det var ett försök iaf. OM jag gör om det försöket så får de växa till sig i räkkuben först så att de kommmer upp i lite storlek.
                      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #12
                        Amanoräkor gömda i Vallisneriaskogen?

                        Kopplar länken med frågan om de "försvunna" Amanoräkorna till min tråd. Av det svar jag fått så kanske de bara håller sig gömda i skogen av Vallisneria. Och börjar visa sig först när de blivit större. Då är det bara att vänta se när de vågar visa sig för publiken..

                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • MonkanS
                          • December 2011
                          • 861

                          #13
                          NU... har vi sett en av Amanoräkorna. Den ser väldigt vämående ut..
                          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                          Kommentar

                          • MonkanS
                            • December 2011
                            • 861

                            #14
                            Cladophora

                            Jahapp.. så har jag fått in det där i min räkkub också. Antar att det är sån där cladophora. Men jag har ingen aning om varifrån det kommer?? Det är inget nytt insatt där sedan räkorna förra året. Någon liten spor måste har varit vilade väldigt länga för att vid bra läge börja växa till sig. Nu sitter det lite här och var på rot, botten, bland växter. Fördelen med den här är att det är lätt att ta bort för hand om det blivit för mycket. Javamossan tycks ha backat undan för den Claddon. Lite trist. Men räkorna trivs i Cladophoran iaf.. alltid något..


                            Klicka på bilden för större version

Namn: claddo 004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,3 KB
ID: 2147112 Klicka på bilden för större version

Namn: claddo 008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,8 KB
ID: 2147113
                            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                            Kommentar

                            • MonkanS
                              • December 2011
                              • 861

                              #15
                              Uppdatering

                              Övrig uppdatering..

                              Jag har en stark känsla av att de Amanoräkor jag köpt nu är helt borta. Har inte sett skymten av någon sedan vi fick syn på den där enstaka räkan.

                              Av de nya metallpansarmalar jag köpt så har en försvunnit. Men jag har ett litet stim på fem styck nu ändå. Och de simmar, äter och ser ut att trivas bra.

                              Alla små pandor (corydoras panda) har nu försvunnit också. Så jag har insett att det går tyvärr inte att ha de där små sötingarna i mitt kar.

                              Snäckorna har nu ökat i antal, både sandsnäckor och physor, så det känns som att det är dags att släppa ner en Helena för att rensa upp en del där. Jag kan ju plocka ur en del av överflödet. Men samtidigt är det kul att ha någon innevånare som hjälper till med det där istället. Det känns roligare att få till en naturlig balans med allt i karet.

                              De olyckligt inflyttade endler/guppies trivs också bra i stora karet. Nån gång framöver ska de väl kunna försvinna till förmån för lite andra arter. De flesta yngel blir till mat som tur är. En del till dom själva och resten till vinkeltetrorna. Några har jag själv lyckats håva upp. Men att håva upp de vuxna.. nope... det är helt omöjligt. De gömmer sig så fort de får se håven.

                              Inte så lätt att fånga fisk i denna djungel..

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 130312.jpg
Visningar: 3
Storlek: 320,6 KB
ID: 2147114

                              Och denna djungel måste jag numera rensa ur en del av varje vecka vid vattenbytet...
                              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...