Juwel Rio 180 sällskapskar + räkkub 20 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #16
    Amanoräka

    Väldigt suddigt.. men ändå.. en stor amanoräka. Har idag sett en av mina amanoräkor idag. Jag trodde att alla var borta men så dök den här bamsen upp. Vad glad jag blev...
    Då kanske det finns flera kvar i djungeln. Det kanske förklarar varför det är så väldigt rent från alger på rötterna numera..

    Klicka på bilden för större version

Namn: amanoräka 007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,1 KB
ID: 2147672
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Juwel Rio 180 sällskapskar + räkkub 20 l

      Jag måste säga att jag gillar din djungel Tycker det är läckert med en hel vallisneriaskog. Visst är Amanos otroligt häftiga när de är vuxna! I varje fall jag förstod inte hur stora de blev i verkligheten. Min största är drygt 7 cm utan antenner. Verkar också som om de står emot även större fisk i den storleken. Mina nyckelhål kommer inte åt dem. Är du nöjd med de arter du har i djungeln? (Förutom dina Endlers förstås)
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #18
        Jag blev mäkta förvånad när jag fick se denna. Och att den var så STOR. Ingen risk att någon av mina fiskar tar den där. Förhoppningsvis finns det flera Amanos av de fem jag köpte. Med den kamouflagefärgen är det inte lätt att se dom i grönskan.

        Jo jag är mycket nöjd de arter jag jag har. Hade tänkt släppa i en tetra till ev rosentetra då. Men kan ju knappast göra det med alla dessa dj...a endlers. Blir ju överbefolkat.. eller snarare överbefiskat i karet. Får vänta tills jag hittat ett knep att få bort dom. Har funderat på nån slags ryssja kanske. Då kan jag plocka bort de endlers som hamnar där. Och släppa tillbaka de andra som ska vara kvar. Fiska i eget kar.. de ni.. hahaha..

        Jo det är lite häftigt faktiskt med en skog av vallisar. De vajar så fint i vattenströmmen. Enkla att sköta.. växer som ogräs när de väl rotat sig ordentligt. Vallisar och anubias har jag. Plus då hornsärv som är sallad till min slöjis. Växtvalet blev så pga av slöjisar som älskar att knapra grönt. Och.. jo jag är nöjd med mitt växtval också.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #19
          Idag är jag ännu mer förvånad. Har sett två (2) Amanoräkor...
          Såg båda två samtidigt. En väldigt stor brunaktig, den på bild, och en lite mindre, mera grön. Måste då vara en av vart kön alltså.
          Kul..
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #20
            Rapport om mina kar. Sommaren går mot höst och det blir mer innetid. Och då mera pyssel med bl a mina båda kar. Vad har hänt då? Inte så mycket faktiskt.

            Sommarhettan avklarad med det klassiska knepet med släckta lampor under heta eftermiddagstimmar och isade petflaskor. Jag satte en tempgräns vid 28 grader som verkade rätt ok. Dock trivdes innevånarna bättre vid en lägre temp.

            Alla innevånare är friska och krya. En metallpansarmal har gått hädan. Annars är alla ok. Amanoräkorna har visat upp sig alltmer. Ann Cistrus växer fortfarande och var vid sista mätningen 10 cm lång och 3 cm bred över bröstfenorna. Kanske tom 4 cm när hon brett ut sig ordentligt. Slöjisen växer också till sig alltmer. Den är nu ca 7 cm i kroppen och sen tillkommer då slöjan/stjärtfenan.
            De endlers som pga mitt dåliga omdöme hamnat i stora karet finns där fortfarande. Har en hane kvar som jag försöker att håva upp. Har jag väl fått den så ska de väl vartefter försvinna av sig självt får jag hoppas.

            Växterna (anubias och vallisneria) växer och sprider sig glatt i hela stora karet. De förflyttar sig på egen hand. Jag har bara att hålla efter så att det inte blir för mycket av dom. Så på den fronten har jag inte ändrat något på egen hand så att säga. Hornsärven ligger där i en hörna och är god sallad till slöjisen. Har minimalt med alger numera. Nästan så att jag är rädd att det istället blir för lite med tanke på de algätare jag har, ancistrus, siameserna och amanoräkorna.

            Rötter och stenar ändrar jag läge på lite försiktigt ibland. Inga stora förändringar alls. Men om jag jämför med från starten så har det nog ändrat sig en del.

            Lilla karet då. Problemet med claddon har kvarstått under hela sommaren. Men nu helt plötsligt ser det ut som att den är på väg att ge sig. Den växer inte på lika mycket längre och lossar lättare när jag river bort den från roten. Så mina tankar på en helrenovering i det karet under hösten får vänta ett tag till. Har jag tur försvinner det av sig självt. Men det måste till en ändring där ändå. Det ser inte så bra ut utseendemässigt sett. Roten gillar jag. Men inte de anubias som är där. De är för stora, tar för stor plats. Det är inte i balans.
            Räkorna i lilla karet de pillrar på för fullt. Endlersen där får jag hålla efter så att de inte blir för många. Och det gör jag enkelt vid vattenbytet. Det följer alltid med en del yngel när jag "muggar" upp vatten ur det karet.

            Så det var en snabb rapport från mig. Några bilder här med då. De två första på stora karet, den tredje på räkkuben. Som synes ser det inte alls vackert ut där nu. Den sista bilden på min stolthet Ann Cistrus.

            Klicka på bilden för större version

Namn: akvariet-2013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,8 KB
ID: 2149455 Klicka på bilden för större version

Namn: akvariet-2013a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,3 KB
ID: 2149456 Klicka på bilden för större version

Namn: akvariet-2013b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,5 KB
ID: 2149457


            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC04100.jpg
Visningar: 1
Storlek: 223,3 KB
ID: 2149458
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #21
              Angående claddon i räkkuben. Den tycks självdö nu av nån anledning. Jag har inte gjort något speciellt för det. Inte heller haft i något medel för att ta kål på den. Som jag skrev i ovanstående inlägg... Den växer inte på lika mycket alls och är väldigt lätt att riva loss där den satt sig. Det som dött lägger sig som ett smutslager på sanden. Så nu är det operation borttagnig av detta smutslager. Har nu under några dagar använt ett rör som pipett för att enklast ta bort det. Det blir 0,5 l väldigt smutsigt vatten per dag. Jag fortsätter så nu ett tag framöver så kanske jag slipper att tömma hela kuben med innevånare växter och grus. Har jag väntat hela sommaren så kan jag vänta lite till med att få rent där...
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #22
                Juwel Rio 180 sällskapskar + räkkub 20 l

                Grattis! Gissar att det känns riktigt bra att den gett upptill slut.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

                  #23
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Grattis! Gissar att det känns riktigt bra att den gett upptill slut.
                  Jo.. det känns som en STOR seger...
                  Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                  Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #24
                    Håller nu på med att fiska upp kvarvarande Endlers/Guppies. Gör det dels via petflaske-mjärde och med hjälp av håv. Den där mjärden fungerade bra första och andra gången. Då fick jag upp några stycken plus några av de övriga som jag fick släppa ut.Tredje gången.. sådär. Fick upp ett par stycken. Fjärde gången.. njaeee... en fick jag upp då. De anar faran. Och nu då.. nej jag tror inte det. De bara nosar runt mynningen och sen ut igen. De känner lukten av mat men vågar inte simma in. Farligt, farligt det där... Det blir nog att försöka vara snabb med håven istället. Har nu bara tre mindre honor kvar, en hane och några få (3?) yngel. Vill helst få upp alla innan jag petar ner ny fisk.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC04235.jpg
Visningar: 2
Storlek: 172,2 KB
ID: 2150069
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • MonkanS
                      • December 2011
                      • 861

                      #25
                      .. och den där mjärden har jag nu fått överge. Jag får håva upp de kvarvarande så gott det går. Lyckades håva upp en hona och ett yngel. Återstår nu två honor, en hane och två yngel. Hanen blir svårast. Den gömmer sig snabbt i all grönska och står där tills kusten är klar igen. Fiskar ÄR smarta..
                      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #26
                        Har fortfarande Endlers/guppies kvar i stora karet. Tre honor och en hane vad jag ser nu. Men de ska bort de också med tiden!! Tålamod.. massor av tålamod krävs till det...

                        I räkkuben har jag idag haft storstädning.Och när jag ändå hade öst ur nästan allt vatten och tagit upp rot och växter för rengöring så passade jag på att ta upp så många endlers som det bara gick. Alla vuxna och de flesta yngel är nu borta. Jag var lite rädd att räkorna skulle fara illa när jag höll på och grejade i karet. Några gick det nog åt. Men ändå.. det bara kryllade av räkor på botten. Nu är det endast några yngel av Endlers kvar. Och massor med räkor. Nu ser man räkorna ordentligt när de pilar omkring i vattnet.
                        Mycket av växterna (anubias) har jag kastat då det satt ludd av claddo på dom. Roten har jag skrubbat ordentligt och spolat i hett vatten. Det var en massa löst, förmultnat ytträ på den. Nu är den så renskrubbad som den bara kan vara. Filtret är också kliniskt rengjort och sköljd i riktigt hett vatten. Det satt så mycket claddoludd på filtret så jag var tvungen att rengöra det totalt.
                        Har inte tagit ur gruset ur karet men däremot ordentligt rengjort med hjälp av sugklockan från häverten. Körde ner den i gruset och fick upp väldigt mycket gegg som hamnat nere i gruset. Jag räknar med att det är tillräckligt av goda bakterier kvar i gruset för att det ska fungera bra ändå.
                        Resterande Endlers ska bort där med vartefter.

                        Nu återstår det att se hur länge claddon håller sig borta. För även om den har backat en del så finns den ändå kvar. Men nu vet jag att det går utmärkt att göra en så här drastisk rengöring MED räkorna kvar i karet. Körsbärsräkor tycks vara väldigt tåliga....
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • MonkanS
                          • December 2011
                          • 861

                          #27
                          Det bara händer..

                          Det bara händer.. att något mera kommer med hem från akvariebutiken..
                          Skulle egentligen bara köpa mat till Piggelin (slöjisen). Hade ifs haft lite tankar på att inhandla fler amanos. Men inte just nu. Frågade om de Amanos hemma.. och det hade de. Så jag tog ett snabbt beslut att köpa hem 5 st sådana. Håller nu på med att koppa in dom. De här är rätt stora, nästan fullvuxna, Så de växer snart ikapp sina lite äldre kompisar i karet. De ska ner i stora karet alltså. de blir nu tillsammans 9 st, kanske 10 st. Fyra har vi garanterat sett samtididgt här. Nr 5 från första inköpet är jag osäker på om den finns kvar i livet eller ej.
                          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                          Kommentar

                          • MonkanS
                            • December 2011
                            • 861

                            #28
                            Endler bort, bort, bort...

                            NU.. kan jag meddela att jag fått upp de sista endlerynglen ur räkkuben...
                            Dags att tänka på något annat litet, trevligt som passar in där. En liten rasbora av något slag.

                            Återstår bara de få som går kvar i stora karet. För tillfället tre honor och en hane.



                            .........
                            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                            Kommentar

                            • MonkanS
                              • December 2011
                              • 861

                              #29
                              Nya friska pigga neoner..

                              Håvade idag upp de två kvarvarande neonerna ur stora karet. De var ändå lite dassiga. Så de fick simma in i fiskhimlen. Nu har jag istället 10 friska pigga neoner. De stimmar så fint och är en så fin färgklick där. Hoppas att de fortsätter att stimma ihop lika fint även i fortsättningen.

                              När jag ändå var i min butik så frågade jag lite vad för rasbora som passar bra i min lilla räkkub. De hade inte så mycket inne just nu. Men det skulle komma in mera längre fram. Tittade bl a på en Boraras brigittae. Ett litet stim av dessa tror jag kan bli fint tillsammans med räkorna. Sen hade de en annan liten fin firre som jag inte minns vad den heter. Men det är inte riktigt dags än. Det måste få "sätta" sig lite först efter den storrengöring som jag gjort där.
                              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #30
                                Vad skönt att höra att du till slut är i en Endlersfri zon hemma. Tror du kommer att stortrivas med små rasboror i räkkaret. De är pigga och nyfikna.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...