Aquaterrarium 240 Liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RickardSjoden
    • January 2013
    • 4

    Aquaterrarium 240 Liter

    Hej!
    Jag har ett 240 liters akvarium som nu stått tomt ett tag som jag tänkte dra igång igen. Efter en hel del planerande och tänkande har jag en plan över hur jag har tänkt mig. Läs och kommentera om ni har några synpunkter. Sedan kommer jag visa er hur projektet fortskrider. Att påpeka är att det här är mitt första aquaterrarium!

    Mitt aquaterrarium 240 liter kommer att bebos av några eldbukssalamandrar. Eftersom de är både land och vattenlevande ska jag ge dem ungefär 1/3 land och 2/3 vatten, standard för dessa. Det kommer att bli en vattennivå på 16-18 centimeter på djupaste delen. Man kan säga att jag delar upp akvariet i tre delar: Vänstra, mitten och högra. På den vänstra sidan byggs en landdel av frigolit. Den byggs ihop med bakgrunden och går ner ända till botten. Den sluttar slätt upp från bottnen och bildar en någorlunda plan landdel, där jag lägger torv och planterar träskväxter. I frigoliten fäster jag också en rot/gren som viloplats och passage upp och ner i vattnet. På denna sätter jag växter såsom Anubias. I mitten av akvariet som är den djupa delen sticker det ut rötter ut bakgrunden och det finns lite flytväxter typ. Pistia. I det högra hörnet finns en landdel likt på den vänstra sidan men i mindre format. Exempel på växter som jag kommer att försöka skaffa är javamossa, javaormbunke mm.

    Bakgrunden har jag fått tips om att göra som en torvbakgrund. Frigolit, husfix, epoxylack och torv på det. Sätter några klättrande växter såsom Klätterfixus. Lite rötter och grenar på bakgrunden och ja, så har jag ett aquaterrarium som ska likna en jordbank i ett våtmarksområde.

    Sätter igång nu på jullovet, och tänker jobba med det parallellt med skolan och hoppas att salamandrarna kan flytta in när skolan slutar i juli. Men som sagt, synpunkter välkomnas liksom tips på något typ av filter som kan passa.

    På de första bilderna syns akvariet när jag testar hur rötterna ska ligga. Det är alltså bakom dessa som landdelarna ska vara.
  • RickardSjoden
    • January 2013
    • 4

    #2
    Sådär, nu är jag igång! Har köpt frigolit som jag dels nu har som bakgrund och dels har börjat karva ut den vänstra landdelen. Jag gjorde den ihålig och kommer placera filterpumpen där i och leda vattnet upp på landdelen så det blir en liten bäck. Salamandrar trivs bäst i stilla vatten men eftersom det är rätt stort akvarium och liten kraft på pumpen är det nog inget problem.

    Kommentar

    • Mr_Huanter2
      • December 2013
      • 5

      #3
      Coolt projekt

      Kommentar

      Arbetssätt...