Moving Waves' akvarielya

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #76
    Låter ju hoppfullt! Jag tror absolut du kan skylla på vattnet, låter inte som ett bra vatten för växter...
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #77
      Här är 117l med kvällsbelysning. Två detaljer jag glömt nämna är att här bor en tjurig ancistruhane som jag har ett komplicerat förhållande till som går långt tillbaks i tiden men med färska sår. Han är tex huvudmisstänkt för mord på minst en rineloricaria sp red. Samtidigt var han ett hittebarn i ett, vad jag trodde var ett sedan länge tomt, kar där han kämpat på. Så av nåd och beundran fick han flytta in i 375an där han glömdes bort igen under många år för att sedan plötsligt dyka upp som en argsint typ ute för revansch mot mig, fiskgudarna eller nåt annat.
      Han hade redan fått biljetten sedan länge och när detta kar startades var han den förste att flytta in.

      Den andra är att här växer också javaormbunke needle leaf. Och en nymphaea lotus ifall det inte nämndes. För ordningens skull.
       
      Senast redigerad av Moving Waves; 11 November 2017, 19:10.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #78
        Här dansas det så att fenorna glöder!
         
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #79
          Så snyggt med kvällsbelysningen och kul att du använder så mycket text när du beskriver dina kar. Låter som om du har en speciell hatkärlek till din Ancistrushane, han verkar vara en riktig överlevare .
          Du har nog snart lek på dina snygga apisar verkar det som

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #80
            Är väldigt nöjd nu över en sak! Har ett Fluval 305 ytterfilter som har gäckat mig en tid. När jag för länge sedan tömde 540 karet så flyttade jag över det filtret till 375an bara för att det gick och ju mer filtrering desto bättre förstås. Men sen för kanske ett halvår sedan när jag skulle serva det så hände något skumt. Det gick inte att stänga locket tillräckligt tight för att det inte skulle läcka. Hade mixtrat med substraten så jag tänkte att korgarna kanske blev för fulla. Tar ut lite men ingen bättring. Då fck jag ont om tid och gav upp. Försökte igen med samma resultat dagen därpå och gav upp. testade igen för ett par månader sedan men kunde inte förstå varför det helt plötsligt inte var tätt. Så igår gjorde jag ett nytt försök. Verkar hopplöst men sen kommer jag på att varför inte bara köra en rejäl bonnlösning? Jag tar små bitar filtermatta och klämmer in mellan hakarna och fästena. För att bara få lite extra tryck. Och jo, det är helt tätt! Inte den snyggaste lösningen men det är nog snarare regel än undantag att man får improvisera lite i den här hobbyn, vilket bara är kul! Så nu har jag rejäl filterkapacitet i karet, har inte siffrorna i huvudet men 3 hyfsat rejäla ytterfilter med förfilter på alla 4 utlopp borgar för bra vatten. Är bara min tokgammla botten nu som skulle kunna spöka annars känns det väl förspänt inför framtiden ur den aspekten.

            Apistogrammorna har bestämt sig, det är alldeles uppenbart. Nu är frågan bara när äggen kommer. Tror inte de är lagda än för hon tog en ganska lång tur idag såg jag utan att ha bråttom hem som när de har ägg.

            Kurvcikliderna stormtrivs och färgar ut mer i rask takt. Äter och bajsar fint och det är nog mest önskeseende än men kanske lite darr och kiv kan anas.

            Insåg att jag har missat alkottarna till 117 karet. Eklöv har jag plockat så det ska räcka men alkottar har jag missat. Så jag ska ut och samla i morgon tänkte jag. Funderar på att förutom att släppa i några även göra ett avkok på en större mängd och ha som extrakt till vattenbyten. Vill ju hålla shackbräden här så småningom så det är lika bra att börja få till ett bra vatten redan nu. Tänker stoppa ned lite torv under sanden i hörnen och mitten, dels för vattnet men även för växterna. Känns som att lotusen skulle stortrivas med fötterna i den. Har lite kvar från ett väldigt gammalt trovblock som är torrt och kompakt så det borde inte vara någon konst att få dit utan att söla för mycket.

            Känns härligt att ha kommit igång ordentligt igen! 2 nya kar och flera nya fiskar. Bara att njuta!

            Jo jag har ju gjort mer. Går av bara farten nu när inspirationen är på topp... Satt ihop ett litet mäsksystem till 375. Kunde inte hålla mig, trots att det innebär mer jobb och risk för svaiga nivåer ch annat. Men belöningen men glada växter är stor och nu när jag är inne i en akvarieperiod då är allt jobb bara nöje. Jag börjar lite lättare än förut också med mindre volym mäsk för att undvika för mycket svaj. Byggde också en ny reaktor då den gamla modellen jag hade gjort förvisso funkade fint och var effektiv men den krävde regelbundet underhåll och var lite skrymmande. Så nu gjorde jag en nättare lösning enligt principen "blås nedåt i ett rör". Borde ha gjort i ordning mäsken tidigare för än vet jag inte riktigt hur den funkar. Får se när det börjar bubbla...
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #81
              Jo en sak till jag tänkte nämna.

              Har ju en stam guppy som jag hållit igång genom en massa generationer. Det är såna där gula leopard endlers. Jättefina och toppenfisk att "ha hemma". Grejen är att den att ibland slår "fel" gener igenom och vissa hanar får rödorangea fenor istället för gula. Brukar sortera bort de så att de ska hålla rätt färg så man inte bluffar någon som får fisk osv. Men nu har jag tänkt att de här skulle behövt nytt blod för länge sedan så nu vill jag inte längre sprida dem. Så då kan jag lika gärna testa lite och så om jag kan få fram en stadig stam med orangea fenor som ändå har kvar leopardmönstringen. Är inte påläst på avel så om jag tänker fel blir jag gärna rättad. Misstänker dock att det blir svart att stabilisera färgen utan de kommer nog gå över i sådär vanligt orangesvart utan leopard. Vi får se!

              Av de fem ynglingar jag satte i verkar de bli två hanar varav en är gul och en orange båda med leopard. Så den gula skall av ovan nämt skäl därmed flytta till sina kusiner som bor på annat ställe. Ska spana om det finns orangea kusiner också.
              Senast redigerad av Moving Waves; 13 November 2017, 22:20.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • hivemindhermit
                • September 2017
                • 214

                #82
                Spännande läsning! Blir nyfiken på hur dina guppies ser ut, du har inga bilder?
                /Alex
                375 + 112 liter drömmar

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #83
                  Rolig läsning och mysiga kar du har!
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #84
                    Hej. kul att det uppskattas!
                    Har inga bilder på guppiesarna. De är så unga så de har inte färgat ut än, men om du kollar tidigare i tråden så finns det en bild på en gul så tänk dig den med orangea fenor.


                    Här kommer en liten uppdatering.

                    375
                    Apistogrammorna verkar ha lekt utan framgång. Honan blev platt på magen och höll på men har idag varit lite här och var utan att vakta grottan. Faktiskt utforskat karet ordentligt för första gången, hon flyttade direkt in i grottan när de kom. Var gulligt när hon hittade bubblorna i CO2 reaktorn och försökte jaga dem bakom plasten. Jo, mäsksytemet är igång. Verkar som min reaktor fungerar ungefär som tänkt. Men det finns utrymme för bättring, den låter och skulle kunna ha mer finfördelade bubblor, ska fnula på det. Märker skillnad på växterna redan, bolbitisen bubblar och alla växter ser extra spänstiga ut på nåt vis. Har en dropchecker men reaktionsvätskan är urgammal så den litar jag inte på. Minns att jag förut fick den till grönt med gamla reaktorn. Nu verkar den inte vilja dit men det är jag nöjd med, hellre en låg och stabil nivå CO2 än högt och svajigt är min plan denna gång. Behöver inte ha champagne i hela karet men ändå kul med lite bubbel här och var liksom. Cyanon är på väg bort, använder dessutom för andra gången Happy life algin extra med framgång.
                    Här är planen att låta det växa på sig, låta apistogrammorna få lugn och ro. Har tidigare berättat om vilka fiskar jag vill komplettera med men det blir framöver när ekonomin tillåter. är nöjd med vänstra sidan men skulle vilja göra något roligare av högra. Känns mest som ett virrvarr nu. Skulle vilja binda lite mossa på en del rötter också men det får också vänta tills mitt bestånd av mossa som nu är i räkkaret växt på sig. En ännu mer långsiktig åtgärd jag skulle vilja göra är att få ut min anskrämliga plastbakgrund för att istället måla baksidan svart. Eftersom den är så ful begränsar den mig hemskt mycket, jag blir liksom tbungen att ha en inredning som maskerar bakgrunden. Får väldigt svårt att utnyttja "negativ rymd" utan behöver verkligen fylla ut karet till max. Tänker att framåt vårkanten kanske det blir att hugga tag i.



                    117
                    Kurvcikliderna trivs verkligen. Som ensamma ciklider med lite småfisk har de det verkligen gött. Det är ju en ganska lugn art som tenderar att dra sig tillbaka om sällskapet eller miljön är lite för hetsigt. Här har de dunkelt ljus, få och små kompisar och mycket gömställen. Här lever de ut och tar plats på ett fint sätt. Får inte till videon nu men jag ska lägga upp ett klipp på ett beteende jag inte sett förut. Har haft denna art och kusinen dorsigera och andra ciklider förstås men det här är helt nytt. De skottar sand. In i munnen på ett lustigt vis. Svårt att förklara, det här får bli en teaser så kommer film!
                    Planen här är som tidigare berättats att hålla schackbräden. Så nu ska det få cykla in ordentligt några månader utan större ingrepp.


                    30
                    Här tänkte jag utveckla lite om hur karet är upplagt.
                    Så här ser det ut just nu:

                    Målet var alltså ett skapa ett kar för räkor som skulle ha lite aquacapekänsla. Inget high tech alls dock. Belysningen består av ett par billiga ledramper från jula tror jag det var, minns inte specifikationerna men de gör faktiskt jobbet. Över förväntan måste jag säga, de trycker ned Sessifloran ganska bra. Helnöjd !En gnutta PMDD och sen inget mer. Med rätt växter och lite tålamod tror jag man kan få det rätt fint ändå.




                    Filtreringen består av två innerfilter i varsitt hörn. Ett dennerle nano som jag började med och som står för själva cirkulationen. Trevliga filter som har ett ministrilrör som ger bra flow. Men de har tyvärr rätt dålig filtervolym så jag kände att jag ville komplettera. Satt i ett med naken filterpatron, som ni ser på andra bilden, för att räkorna ska kunna picka runt. Satte på en "spridare" på utblåset så det inte ska bli för turbulent vatten.



                    På bilderna syns också hur jag byggt upp botten.Baktill har jag bränd kattsand, bentonitlera. Diy shrimpsoil typ. Väldigt porös utan att lösa sig, perfekt substrat för allt förutom växter och skönhet. Framtill är det vanlig jula blästersand. Jag har sänkt ned mina filter delvis så att de suger vatten genom kattsanden och ger lite bottenfilterfunktion just där. Sen stoppade jag ned några ekblad där de inte syns både för tanninernas skull men även som smask till räkorna.

                    När cyanon kom i 375 och tankarna började vandra mot tidigare erfarenheter med växtdöd och mörkläggning så jag lyfte över några småskott av de sköra växtarterna. Därför blir växtistan i detta kar rätt lång men jag tänkt dra den ändå: Taiwan/christmas moss, fissidens fontanus,limnophila sessiflora, Hemianthus calltrichoides cuba, eleocharis acicularis, bucephelandra olika okända sorter, hygrophila pinnatifida, anubias petite, pogostemon helferi, proserpiaca palustris cuba, bolbitis heudelotti, microsorum windelöv. Tror det blir alla.

                    Det var väl allt om setupen. Invånare är som sagt 2 gula körsbärsräkor och någon physasnäcka. Ska bli fler räkor förstås men sist jag var på lokala butiken hade de råkat ha ihjäl hela sitt bestånd. Väljer att inte vidare kommentera mina åsikter gällande hur de sköter sin akvarieavdelning... Får se vad de får in sedan men jag leker med tanken på att köpa blandat gula och röda och få lite blandad avkomma. Det kan förstås bli så att någon fisk flyttar in i framtiden, men just nu känner jag inte riktigt att det är rätt grej.

                    Är rätt nöjd med hur det föll ut. Behöver förstår växa på sig. Ville skapa en inredning som liksom "suger in" betraktaren. Med en frontdel av scapen som döljer en bakre miljö så att man ska vilja sätta näsan mot rutan och spana in för att se vad som händer "där inne". Planen är förstås att låta det här sätta sig, skaffa fler räkor och låta det puttra ett tag. Men jag har bestämt att det här blir mitt "lekkar" så jag har tänkt att det får göras om ganska ofta så jag kan testa nya ideer och öva lite. Kanske så småningom bättra på tekniken så att det går köra ett större urval växter.
                    Senast redigerad av Moving Waves; 19 November 2017, 21:57.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #85
                      Ursäkta, hade tänkt det skulle vara bilder på alla kar men jag får inte in dem via redigering så det får bli ett till inlägg. Är mobilkamera så tyvärr dålig bildkvalitet men man får väl ändå en känsla för hur det ser ut.

                      375


                      117
                      Senast redigerad av Moving Waves; 19 November 2017, 21:58.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #86
                        Jag börjar bli frustrerad. Varför får jag uppenbarligen lägga till bilder ibland men annars varken redigera eller lägg upp? "Du har inte behörighet att lägga till eller ta bort bilagor."
                        Hade tänkt försöka få dem klickbara till full storlek.. Hjälp mig någon!
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #87
                          Ursprungligen postat av Moving Waves
                          Jag börjar bli frustrerad. Varför får jag uppenbarligen lägga till bilder ibland men annars varken redigera eller lägg upp? "Du har inte behörighet att lägga till eller ta bort bilagor."
                          Hade tänkt försöka få dem klickbara till full storlek.. Hjälp mig någon!
                          Tror kanske att det beror på att du måste bli Goldmedlem igen för att det ska funka

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Rufus
                            • January 2005
                            • 866

                            #88
                            Tack för den uppdateringen! Byte bakgrund på ett stort kar med vägg bakom kan ha sina problem om man inte vill tömma det till hanterbar vikt, jag vet..har inte fått till det med
                            mitt 350 än. Du har både pinnafitida och helferi ser jag, växter som jag funderat på men Riot är ju djupt och det blir kanske inte tillräckligt ljust för dem.
                            // Annicka

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #89
                              Inger. Din gissning är nog riktigt. Så skumt bara att jag fått lägga upp en hel del, därför tänkte jag att man numera kanske fick lägga upp utan guld. Får fixa det.

                              Rufus. Jo jag räknar med att behöva tömma hela karet som du säger, därför har det aldrig blivit gjort. Just nu är karet inrett så att man inte ser bakgrunden så väl, så det funkar. Men så småningom...
                              Japp det stämmer gällande växterna. Jag skulle inte säga att de är superkrävande på ljus men visst kan det vara på gränsen. Tycker du ska testa ändå för det är två fantastiskt fina växter.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                #90
                                Ja nästa gång jag kommer till ”stora staden” får jag kolla upp växtutbudet. Eller på nätet.
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...