Moving Waves' akvarielya

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #61
    Jag har alltid upplevt guppy som lättfångade och låter mina födas i ett av växter fullsmockat 375l för att sedan flytta dem. Har mycket riccia vid ytan och annat så jag får typ 100% överlevnad då. Inga som helst problem att få över alla, tror att det underlättar med en stor håv som man kan ta dem underifrån med.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #62
      Jag är tillbaks! Ledsen jag bara försvann...
      Tänkte försöka väcka tråden och hobbyn till liv igen så här är jag.
      Mycket har förstås hänt under dessa år men hobbyn har jag i nån mån hållt vid liv hela tiden även om det varit ytterst begränsat sista åren.

      Just nu orkar jag inte ge mig in i någon sorts "vad hände" återberättelse om alla kar och fiskar, men det kan jag återkomma till. Om inte bara för att för min egen skull få det dokumenterat innan allt är flytt in i minnenas dimmiga domäner.

      Som det ser ut just nu är att det enda karet som rullat oavbrutet är 375l. Bodde på annan ort ett tag så då förföll det till stor del. Nu bor jag i lyan igen och nu har det fått lite mer kärlek. Har fått tampas lite för att komma på banan. Cyano, sjukdomar och andra missöden. Nu tror jag och hoppas att allt är på banan och i ordning igen. Filtrena var tjocka så de behöver lite återhämtning och cyanon hälsade på direkt efter rengöringen men jag tror jag ska få bukt med det.

      Inriktningen här kommer att vara som alltid, växtkar med sydamerikanska fiskar. Det jag älskar mest. Kör för tillfället utan co2 och med lite sämre belysning än förut eftersom en drivare till 2 rör gav upp. Men det växer hyfsat så jag är just nu väldigt ambvivalent kring hur jag ska gå vidare. Vissa växtarter är verkligen på gränsen nu och skulle må bra av en skjuts CO2. Samtidigt är det lättare att sköta karet och hålla det stabilt för i så fall hade jag kört mäsk vilket blir lite svajigt. Ska suga på den.
      i fiskväg så finns det kvar en gammal rineloricaria sp. red. Även en ensam stackars Corydoras duplicareus. Den ska få kompisar så småningom. Har en 6-7 smycketetror, nannostomus marginatus, som också vill bli fler. En riktig favorit! En annans gammal favorit som jag återigen kör med (hade ett stort stim en gång i tiden som blev flaggciklidmat, dålig kombo) och har väl ca 25 som kanske ska bli fler så småningom också. Några otocinclus och amanoräkor finns någonstans också.

      Sen till huvudakten, ciklidbeståndet, som består av ett idag inflyttat par Apistogramma Agazzizii "Fire red". Jag är våglig som skaffar så sköra fiskar så nära inpå filterrengöring så det är bara att be till akvariegudarna på den här. Men OJ så vackra de är! De ser verkligen ut att ha kommit hem här med de andra orangea fiskarna. Och de verkligen lyser! Wow.

      Varför sitter jag och skriver på telefonen, skitjobbigt.. Ska fota karen innan de släcks och byta till datorn, återkommer.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #63
        Ok!

        Nu måste jag först och främst be om ursäkt för bilderna. Min gamla digitalkamera har gett upp och jag har därför bara en uppenbarligen kass mobilkamera att tillgå för tillfället. Får åstadkomma bättre foton i framtiden men bättre att kunna visa upp något iaf tänker jag.

        375 Växtkar


        Ungefär så ser det ut. Inredningen har vuxit fram med tiden och efterhand jag fått tag på växter och är därför lite kaotisk. Känner mig inte riktigt i mål med som det ser ut nu men det ska få växa mer och stabilisera sig innan några större ingrepp. Hoppas allt flyter på och att apistogrammorna trivs och får leka.

        Den uppmärksamme kanske noterar att det är lite extra rörigt i vänstra hörnet. Jo det här så här att jag impulsköpte ett par Cryptoheros Sajica för en tid sen. Med vissa farhågor som besannades. Att de skulle gräva en del hade jag förväntat mig men inte riktigt såå mycket och när de dessutom började käka på hydrocotyle tripartita kände jag att det inte funkar längre. Vesicularian kan jag klara mig utan med hydrocotylen är untouchable! Dock var relationen redan ansträngd sedan innan. De var för centralamerikanske för min stil helt enkelt. Hit och dit. Mums mus. Ingen eftertanke eller reflektion, fullt ös hela tiden. Jo jag överdriver men nu när allt är "rätt" och det smyger runt ett par stillsamma apor känner jag verkligen hur fel det där var. Och hur rätt detta är!

        Apistogramma Agassizii



        112 Sydamerika


        Med måtten 120*30'30 och BTN bakgrunden så är detta kar bara gjort för dvärgciklider i biotopmiljö! Har ju kör svartvatten mestadels tidigare. Nu är det alldeles nystartat och nåt åt det hållet igen fast utan torv i botten och sånt. Målbilden är att köra en grupp Dicrossus Filamentosus och ett stim Coryoras Pygmaeus och eventuellt någon Nannostomus. Men jag vill vänta med de känsliga fiskarna tills det gått in sig ordentligt. Just nu finns några guppyungdomar från min gamla grupp Leopard endler som vid det här laget är inne på generation 35678 ungefär. Sen "råkade" jag köpa ciklider nyligt också. Karet hade tuffat en månad och jag är på butik och känner bara ett enormt sug efter att få stoppa ned nån ciklid i karet. Och där finns ett par gulliga kurvciklider som verkar parat. Gick inte motstå. Supernöjd!

        Laetacara Curviceps



        30 Räkor


        Jag har 3 såna här små kar och kände att nåt måste jag ju göra av ett, de är ju så lätthanterliga i den här storleken. "Lite seriyu sten och fissidens mossa och så ska man ha en stig", ja jag försöker ge mig på lite aquascaping här men resultatet är väl inte riktigt i mål. Tänkte få mig lite så där bonsaikänsla över att småklippa här och var utan att behöva böka så mycket. Blir kul att pyssla med!
        Just nu bor här 2 gula körsbärsräkor som var fler men var med om en olycka så nu finns bara de här. Ska skaffa fler kompisar. Samt några fina små Physa snäckor. Tror det får förbli fiskfritt här och hoppas på att räkorna förökar sig så de fyller upp.

        Ja det var det.

        Kanske ska nämna 540 litaren också. När jag flyttade iväg tömde jag bara liv och vatten och sen satte jag i lite skott från krukväxter och så blev det fint så. Så nu känner jag att jag nog inte ska fylla det med vatten. Kanske testa lite terrarie. Häftigast vore ju fullfjädrad regnskog med grodor men då behövs lite jobb. Ödlor skulle kunna gå i princip direkt med lite fix. Får se vart jag landar...

        Ska avsluta med att hälsa till alla gamla forumfolk som var med förr och finns kvar än, har bara snabbögnat med känner igen massor av namn. Hej igen!
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #64
          ÅH så himla kul att du är tillbaka Moving Waves, du är ju en av mina favoritinredare , hoppas att du stannar kvar nu! Som jag har saknat alla dina bilder på snygga fiskar och kar.
          Tyvärr så kan jag inte se dina bilder

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #65
            Tack!
            Jag tror inte det blev rätt när jag lade upp bilderna, ska kika på det senare.
            Ska försöka filma, kanske blir bättre än foto med min mobilkamera. Så jag återkommer, förhoppningsvis redan i afton.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #66
              Japp, jag är också glad att se dig här igen - det var ett tag sedan!

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #67
                Detsamma Mats! Härligt att se att du håller lågan vid liv här på forumet. Ska läsa ikapp din tråd när jag får tid, ska bli kul att se vad du hållit på med dessa år!
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #68
                   
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #69
                    Funkar filmen?
                    Det andra karet nu ser är alltså torrt med krukväxter. Eller inte helt torrt, jag vattnar ju ibland. Kanske syns i videon att jag brukar låta det rinna en lite flod en stund och så det blir en sjö där framme som sedan sjunker undan när fukten sprider ut sig. Bara för att det är så gulligt!
                    Senast redigerad av Moving Waves; 11 November 2017, 16:11.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #70
                      Japp filmen funkar kanon! Så himla roligt att se dig igen i det här forumet. Har saknat dig här. Kul att se hur det är med karen nu. Välkommen tillbaka
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #71
                        Några kommentarer.

                        Först ser ni 117l karet. Med full belysning vilket jag bara kör några timmar mitt på dagen. Övrig tid är det bara ett par små ledlampor med varmt ljus så att stämningen blir rätt. Kan filma en snutt senare kanske. Ni ser kurvcikliderna som idag fick artemia för första gången. Honan (tror den mindre är hona men de är svåra att köna) är lite mer framåt i humöret så hon vågade smaka först och då hakade han på och sen har det bara varit mums mums. Filmade lite särskilt på mossan fissidens fontanus som ut länge drömt om men nu äntligen införskaffat. Den är på gång och kommer att ta bort lite biotopkänslan men förhoppningsvis se bra ut och framför allt bli bra betesängar för kommande yngel.

                        Sen som sagt "terrariet" som vi får se vad det blir av.

                        375 syns sedan. Jag gillar och har väldigt gult ljus i karet men inte riktigt så intensivt som på filmen. Iaf så tar det verkligen fram färgen i mina nya Agassizii. De fick också artemia efter filmandet vilket också avnjöts efter en viss inledande tveksamhet. Är så sött att vara med första gången en fisk får en ny mat. Det lite trevande smakandet om förbyts till glädjestorm.
                        Honan syns inte på filmen men hon är lika lysande färgad som hanen. De blev på humör efter maten och har börjat dansa vid den vänstra grottan som syns. Oj nu fick en tetra en åthutning, hon kanske redan har flyttat in. Blir kanske lek ganska snart, är ju inte ovanligt med apor att de går lös direkt efter flytt.

                        Sist är så räkkaret. Känns lite svårt att återge på film hur "stort" det lilla karet känns. Mossorna har inte riktigt börja fylla ut ännu men om någon vecka tror jag det kommer att vara kanonfint!

                        Kom gärna med frågor eller kommentarer!
                        Senast redigerad av Moving Waves; 11 November 2017, 16:40.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #72
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Japp filmen funkar kanon! Så himla roligt att se dig igen i det här forumet. Har saknat dig här. Kul att se hur det är med karen nu. Välkommen tillbaka
                          Tack och kul att du finns kvar!
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #73
                            Så jättefina kar som vanligt Har du bundit fast C. cornuta (för det är väl det)? på rötterna eller ligger dom på vattenytan och flyter?

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #74
                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Så jättefina kar som vanligt Har du bundit fast C. cornuta (för det är väl det)? på rötterna eller ligger dom på vattenytan och flyter?

                              //Inger
                              Tack! Jag antar att du tänker på stora karet och det är i så fall bolbitis heudelotti jag tror du menar. Är blandat med lite javaormbunke windelöv. Jo den är bunden på rötter, inkilad mellan stenar och har även fäst sig och växer direkt på bakgrunden.

                              Vilket är ett tips jag gärna uppmärksammar som går med alla epifyta växter, såsom anubias, javaormbunkar, bucephelandra, bolbitis som sagt osv. Man kan med lite olika metoder uppnå detta, enklast är nog att sänka ytan och använda akvarievänligt lim eller silikon. Javaormbunkar tex får ju ibland nyskott från toppen av ett blad. Då kan man klippa loss det och vecka det och sen lägga det över kanten på akvariet, ev använda ett gem eller liknande, så skottet hänger ned mot bakgrunden. Med tid fäster det och sprider sig. Klipp i rotstockarna då och då så sprider de sig mer istället för att dra iväg rakt upp med en tjock stock mot ljuset
                              Fantasin sätter gränserna, poängen är att de fäster och växer bra.
                              Senast redigerad av Moving Waves; 11 November 2017, 17:29.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #75
                                Ursprungligen postat av Moving Waves

                                Tack! Jag antar att du tänker på stora karet och det är i så fall bolbitis heudelotti jag tror du menar. Är blandat med lite javaormbunke windelöv. Jo den är bunden på rötter, inkilad mellan stenar och har även fäst sig och växer direkt på bakgrunden.

                                Vilket är ett tips jag gärna uppmärksammar som går med alla epifyta växter, såsom anubias, javaormbunkar, bucephelandra, bolbitis som sagt osv. Man kan med lite olika metoder uppnå detta, enklast är nog att sänka ytan och använda akvarievänligt lim eller silikon. Javaormbunkar tex får ju ibland nyskott från toppen av ett blad. Då kan man klippa loss det och vecka det och sen lägga det över kanten på akvariet, ev använda ett gem eller liknande, så skottet hänger ned mot bakgrunden. Med tid fäster det och sprider sig. Klipp i rotstockarna då och då så sprider de sig mer istället för att dra iväg rakt upp med en tjock stock mot ljuset
                                Fantasin sätter gränserna, poängen är att de fäster och växer bra.
                                Aha det är bolbitis. Om du bara visste hur mycket anubias och java jag har testat. För ett par år sedan skickade Mats B en hel drös med jätttefina gröna java, men jag lyckas aldrig - svarta och fula blir dom, likaså anubiasen som brukar se helt bedrövliga ut till slut.
                                Tack för fästtipsen!

                                Nu har vi flyttat från Sundsvall till Härnösand och i somras fick vi efter vattenprov besked om att vi hade otjänligt vatten på grund av för högt Ph (10,5). Det är fixat nu efter en ganska så hög kostnad. Vi tar nu vatten från våran sjö (kanonvatten efter vattenprov i alla fall för oss människor) som bara ligger trettio meter från huset. Så pump, UV och kolfilter är nyligen monterat och klart. Det ska bli intressant nu att se hur både växter och fiskar trivs i detta Ph.
                                Vi hade ju högt Ph i Sundsvall också, men vet inte om jag ska skylla javans och anubiasens skruttväxtlighet på det.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...