720 liter mellan- och sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triumph
    • September 2008
    • 295

    720 liter mellan- och sydamerika

    Äntligen kom prylarna! Nyköpt 720 liters Ocean akvarium med aluminiumram, aluminiumbänk och heltäckande lysramp i aluminium. Eftersom det helt plötsligt blev vargavinter känns det väldigt bra att ha detta projekt att värma sig med. Självklart blir det bakgrundsbygge i vilket jag ska försöka överträffa mig själv. Håller även på att klura på automatisk doseringsanläggning för pmdd och happy carbo. Vi får se... Så här brakade det loss i eftermiddags när postbilen kom.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0312.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,6 KB
ID: 2183654Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0313.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,2 KB
ID: 2183655Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0314.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,5 KB
ID: 2183656Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0317.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,4 KB
ID: 2183657
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

    #2
    Grymt! Jag går precis i dina fotspår just nu, bygger dock bänken själv. Planerar också central- eller sydamerika. Ska bli kul att följa!

    Kommentar

    • crille24
      • June 2012
      • 98

      #3
      vilket trevligt projekt hoppas på mycket uppdateringar och bilder

      Kommentar

      • Triumph
        • September 2008
        • 295

        #4
        Ursprungligen postat av tommy_g
        Grymt! Jag går precis i dina fotspår just nu, bygger dock bänken själv. Planerar också central- eller sydamerika. Ska bli kul att följa!
        Härligt! Har varit på gång med detta kar så länge och äntligen blev det av. Ska du också karva egen bakgrund? Hur ska du bygga bänken?

        Kommentar

        • tommy_g
          • February 2010
          • 473

          #5
          Här är projekttråden. Gjorde en ritning för bänken och påbörjar bygget i mellandagarna.

          Jag har gjort en del frigolitbakgrunder för nästan 20 år sen (huh vad gammal man låter...), med lite grottsystem o grejer, gjorde även en frigolitbakgrund till ett terrarium för några år sedan. Visst är det skoj att göra bakgrunder, men just för akvarium tycker jag att det blir problematiskt. Frigolit har en jäkla flytkraft och det är besvärligt att hitta bra lack som inte glänser för mycket. Jag investerar min tid i bänkbygget och kör Back to Nature istället, tycker det är mycket naturtrognare och bättre filterlösningar bakom bakgrunden än ytterfilter.

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1022

            #6
            Ursprungligen postat av tommy_g
            Jag investerar min tid i bänkbygget och kör Back to Nature istället, tycker det är mycket naturtrognare och bättre filterlösningar bakom bakgrunden än ytterfilter.
            Undrar varför.....

            Kommentar

            • Majkie88
              • August 2012
              • 215

              #7
              Ursprungligen postat av stefanr72
              Undrar varför.....
              Haha....

              men ja då har vi väl snart 3 liknande projekt. Kan ju bli kul och nyttigt att byta erfarenheter med varandra

              Kommentar

              • Triumph
                • September 2008
                • 295

                #8
                Ursprungligen postat av tommy_g
                Här är projekttråden. Gjorde en ritning för bänken och påbörjar bygget i mellandagarna.

                Jag har gjort en del frigolitbakgrunder för nästan 20 år sen (huh vad gammal man låter...), med lite grottsystem o grejer, gjorde även en frigolitbakgrund till ett terrarium för några år sedan. Visst är det skoj att göra bakgrunder, men just för akvarium tycker jag att det blir problematiskt. Frigolit har en jäkla flytkraft och det är besvärligt att hitta bra lack som inte glänser för mycket. Jag investerar min tid i bänkbygget och kör Back to Nature istället, tycker det är mycket naturtrognare och bättre filterlösningar bakom bakgrunden än ytterfilter.
                Ja de har snygga bakgrunder men de för ett 200 cm långt kar tar så mycket bottenyta i anspråk. För min del är halva nöjet att bygga upp bakgrunden. Tycker två-komponents vattenbaserad epoxi från Nordsjö inte blir blank väl i vatten. Håller på för fullt och skissar mellan snöskottning

                Kommentar

                • tommy_g
                  • February 2010
                  • 473

                  #9
                  Undrar varför.....
                  Ja undrar varför Stefan?

                  Ja de har snygga bakgrunder men de för ett 200 cm långt kar tar så mycket bottenyta i anspråk. För min del är halva nöjet att bygga upp bakgrunden. Tycker två-komponents vattenbaserad epoxi från Nordsjö inte blir blank väl i vatten. Håller på för fullt och skissar mellan snöskottning
                  Ok, ska bli kul att följa. Funderingar på innevånare än?

                  Kommentar

                  • Triumph
                    • September 2008
                    • 295

                    #10
                    Ursprungligen postat av tommy_g
                    Ok, ska bli kul att följa. Funderingar på innevånare än?
                    Jag har P. Managuense, A. Rivulatus, C. saxatilis och Kanske komplettera med C. Festae eller någon snygg C. Octofasciatum. Har du bestämt dig för vilka typer som ska ner i din balja?

                    Kommentar

                    • tommy_g
                      • February 2010
                      • 473

                      #11
                      Funderar väldigt mycket på jordätare just nu, men samtidigt inspirerar en kille mig - som heter Lee Nuttall - att börja med Central-amerikaner. Lee är expert på området, han driver en nättidning ideellt för att uppmuntra folk till att hålla dessa fiskar, och hans exemplar är makalösa. Lee använder ungefär samma metod för att göda upp diskus till monsterstorlek fast med andra ciklider. Tidningen heter The Central Scene och har kommit ut i 4 nummer (kan ses här), sista numret har bl.a. en intressant artikel om Jack Dempsey.
                      Senast redigerad av tommy_g; 18 December 2012, 22:00.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Ursprungligen postat av tommy_g
                        Funderar väldigt mycket på jordätare just nu, men samtidigt inspirerar en kille mig - som heter Lee Nuttall - att börja med Central-amerikaner. Lee är expert på området, han driver en nättidning ideellt för uppmuntra folk till att hålla dessa fiskar, och hans exemplar är makalösa. Lee använder ungefär samma metod för att göda upp diskus till monsterstorlek fast med andra ciklider. Tidningen heter The Central Scene och har kommit ut i 4 nummer (kan ses här), sista numret har bl.a. en intressant artikel om Jack Dempsey.
                        Vrålfin tidning, fantastiska bilder och härliga artiklar. Tack för länken Tommy!

                        Kommentar

                        • tommy_g
                          • February 2010
                          • 473

                          #13
                          Vrålfin tidning, fantastiska bilder och härliga artiklar. Tack för länken Tommy!
                          Vassego, han är inte bara sjukt grym på att hålla ciklider, utan riktigt duktig på aquascaping också. Tror det skulle kunna intressera dig Mats. Han kom etta nu i AGA:s Aquascaping contest 2012 med sitt biotopakvarium, länk här. Finns även en artikel om honom på BTNs hemsida.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Ursprungligen postat av tommy_g
                            Vassego, han är inte bara sjukt grym på att hålla ciklider, utan riktigt duktig på aquascaping också. Tror det skulle kunna intressera dig Mats. Han kom etta nu i AGA:s Aquascaping contest 2012 med sitt biotopakvarium, länk här. Finns även en artikel om honom på BTNs hemsida.
                            Jodu! Har precis suttit och läst nr. 4. Fantastiska bilder (och mycket fin artikel) på JD - man blir ju svårt sugen igen...
                            Artikeln om trä och rötter var ju hur bra som helst - och vilka inredningar sedan! Mycket intressant!

                            Kommentar

                            • Triumph
                              • September 2008
                              • 295

                              #15
                              Ursprungligen postat av tommy_g
                              Funderar väldigt mycket på jordätare just nu, men samtidigt inspirerar en kille mig - som heter Lee Nuttall - att börja med Central-amerikaner. Lee är expert på området, han driver en nättidning ideellt för uppmuntra folk till att hålla dessa fiskar, och hans exemplar är makalösa. Lee använder ungefär samma metod för att göda upp diskus till monsterstorlek fast med andra ciklider. Tidningen heter The Central Scene och har kommit ut i 4 nummer (kan ses här), sista numret har bl.a. en intressant artikel om Jack Dempsey.
                              Wow vilken bra länk. Ursnygg tidning han gör. Mycket inspirerande. Kan bara hålla med. Jag har i och för sig alltid gillar central- och sydamerikanska ciklider. Snygga färger och intressanta beteenden enligt min mening. Tycker de har fallit bort en del från akvariescenen på sistone.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...