"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Moving Waves
    svarade
    Sv: "Vattensamlingen"

    Det brukar sägas att med mer jäst får du en kraftigare jäsning som dock varar kortare tid för sockret tar slut. Vet inte om det stämmer då jag mest kört standardrecept. Lämpligaste sättet att öka effekten är nog att köra fler flaskor, ex 3st varav du byter en var 5e dag.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    Kom att fundera lite över recept för mäsk till Co2... Jag provar just nu detta:
    Recept1 liter vatten
    1 dl strösocker
    1,2 tsk välling
    1 krm bikarbonat
    0,5 krm torrjäst
    , kan man tweaka det på något vis och så att säga få en mer kraftfull mix?

    Receptet hittade jag här.

    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    Herre min ge. Anubias är fan odödliga små ting. Plockade idag hem en liten fisktransportpåse som jag hade slängt ner några små anubiasplantor i för över 1 månad sedan, och säkert lite till. Dessa åkte ner i samband med en rensning och "nyplantering" av anubias på rötter. Dessa rötter befinner sig i en väns kar.

    Hur som haver, de har legat i mer eller mindre obefintlig miljö vad det gäller ljus, dessutom endast med de små droppar vatten som liksom fanns på de samt något halvdant andetag inblåst i påsen innan den förslöts. Där har de nu alltså vuxit och skapat nya fina blad samt friska rötter.

    Så tillsammans med en av mina gamla rötter (som dessutom trots torka sjönk direkt... Har iofs varit i kar förut...) har de nu bildat en vacker pjäs som ligger i blöt inför morgondagens vattenbyte. Då ska roten med dessa små överlevare till anubiasplantor återigen få bebo ett av mina kar.

    Häftigt tycker jag

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Vid botten under ett utblås, som kör ut bubblorna så de har kontakt med vattnet så lång tid som möjligt och gärna hamnar på undersidan av bladen på växterna.
    Ajaj, då kör vi på det under tiden

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Vid botten under ett utblås, som kör ut bubblorna så de har kontakt med vattnet så lång tid som möjligt och gärna hamnar på undersidan av bladen på växterna.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    Men är det då ändå bättre att köra så med diffusare vid ett utblås eller utan det vid botten under tiden? Vid ger mest effekt tror du?

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Nej, det lär inte bli några större problem eftersom gasen knappt hinner lösa sig innan den når ytan.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Ja, plus att du slipper riskera att få in mäsk i karet. Men hur stor är den risken...?
    Japp, då så. Jag fixar ett litet innerfilter som får slå sönderna bubblorna och sen tar jag bort säkerhetsflaskan då.
    Men till dess att jag har mitt lilla innerfilter på plats, bör det väll ändå inte vara några större problem med att låta Co2 gå hela dygnet vid strilröret från mitt 2217?

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ja, plus att du slipper riskera att få in mäsk i karet. Men hur stor är den risken...?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Lossnar slangen är det med all säkerhet inte från backventilen. Har du bara en väl fungerande backventil får du inte ut vattnet från karet iaf...
    Fördelen med en "egen" pump till gasen är att du kan ha en timer på den, så den inte kör ut gasen i karet under nattetid. När timern stänger av pumpen som slår sönder co2-bubblorna, kommer dessa bara att stiga direkt till ytan och den korta tiden inverkar inte nämvärt på karet. Kör du däremot ut gasen i karet även nattetid är det stor risk för syrebrist i karet...
    Aha!, då får jag trycka in ett litet innerfilter som får agera "reaktor" (antar att det är vad man gör?) med timer på.
    Okej, alltså backventilerna funkar ju kanoners så det ska ej var något problem.

    anlendingen med att man kör säkerthetsflaska är väll att man inte vill få in mäsk i karet, utan i flaskan istället. Men dett akn ju endast ske om flaskorna med mäsk välter, så sålänge det ej sker är säkerhetsflaskan endast onödig? Och dessutom antar jag att det tar längre tid och mer krut för att få samma effekt som utan den?

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Lossnar slangen är det med all säkerhet inte från backventilen. Har du bara en väl fungerande backventil får du inte ut vattnet från karet iaf...
    Fördelen med en "egen" pump till gasen är att du kan ha en timer på den, så den inte kör ut gasen i karet under nattetid. När timern stänger av pumpen som slår sönder co2-bubblorna, kommer dessa bara att stiga direkt till ytan och den korta tiden inverkar inte nämvärt på karet. Kör du däremot ut gasen i karet även nattetid är det stor risk för syrebrist i karet...

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Nä, men du ser när en bubbla går ut genom diffusorn eftersom det då kommer gasbubblor. Kommer det bubblor hela tiden har du bra kräm på co2, men den kommer att avta något isf och trycka ut dem stegvis.
    Nackdelen med en sådan diffusor är att du får inte ut gasen i karet, utan bara en liten bubbla som stiger mot ytan utan att avge så mycket co2 till karet.
    Hade du istället satt slangen framför utblåset på en pump får du ut gasen i karet och co2-bubblorna hamnar ofta under bladen på växter och kan då avge co2:n under längre tid eftersom gasen har längre kontakttid med vattnet.
    Okej där ser man, antar att det är därför nissen i guiden använder ett innerfliter, för att sprida Co2:n bättre i karet? Kan göra så, alternativt fästa diffusorn vid utblåset från ett ytterfilter?
    Anledningen till att jag satt den nere vi booten vid ett lugnt ställe är att det på min JBL BioC02 100 flaska står att det ej ska bubbla där det är för mkt rörelse i vattnet?

    Men summan av kardemumman blir då alltså att ta bort säkerhetsflaskan och köra ner Co2 gasen direkt i karet samt att ge bubblorna mer fart med hjälp av rörelse från något filter etc? Och gör jag så, riskerar jag ej något konstigt övertryck som kan få slangen att lossna fårn backventligen och därmed tillåta vatten att rinna likt häverteffekten?

    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Hmm okej, alltså slangen som går till diffusorn (en sådan kula i plast som medföljer Eheims luftpumpar) är ju full med endast Co2 så jag ser ju inte direkt några bubblor etc. via slangen?
    Nä, men du ser när en bubbla går ut genom diffusorn eftersom det då kommer gasbubblor. Kommer det bubblor hela tiden har du bra kräm på co2, men den kommer att avta något isf och trycka ut dem stegvis.
    Nackdelen med en sådan diffusor är att du får inte ut gasen i karet, utan bara en liten bubbla som stiger mot ytan utan att avge så mycket co2 till karet.
    Hade du istället satt slangen framför utblåset på en pump får du ut gasen i karet och co2-bubblorna hamnar ofta under bladen på växter och kan då avge co2:n under längre tid eftersom gasen har längre kontakttid med vattnet.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Du ser på slangen som går till diffusorn när bubblorna går ut om jag inte ser fel?
    Din diffusor, är det som en vanlig syresten fast i plast?
    Hmm okej, alltså slangen som går till diffusorn (en sådan kula i plast som medföljer Eheims luftpumpar) är ju full med endast Co2 så jag ser ju inte direkt några bubblor etc. via slangen?

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Du ser på slangen som går till diffusorn när bubblorna går ut om jag inte ser fel?
    Din diffusor, är det som en vanlig syresten fast i plast?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...