"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Fick en väldig inspiration till ett av de kommande karen. Malkaret, tänker ancistrus, corydoras, pleco, otocinclus, crossocheilus för malbesättningen & ett rejält gäng poropanchax normani, allt detta i en murrig miljö med rötter,
    löv, crypto, anubias & windelöv. Tänk så läckert med en maltank och så lyktögonen som ”glöder” o blått med sina ögon i det tefärgade vattnet
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      Snacka om grävmaskiner de små marunguensisarna. Vad säger ni tangakunniga. Är det honan som gräver eller kan det vara både hona och eller hane som gräver? Tänker om det är en ledtråd för att se könsfördelning?
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Sa ju det, innan jul. De var dock lite snabbare igång än jag trodde.

        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          Totalkrasch i Juni, alla fiskarna i 960 tanken stendog. Dock innan värmeböljan. Min gissning är bukvattensot... Den tanken är sakta men säkert på G tillbaka och jag hoppas det har vänt åt rätt håll....

          Något annat som är lite roligare och som så sakteliga börjar röra sig mot verklighet är denna:

          Bifogade filer
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av ApeviaX
            Totalkrasch i Juni, alla fiskarna i 960 tanken stendog. Dock innan värmeböljan. Min gissning är bukvattensot... Den tanken är sakta men säkert på G tillbaka och jag hoppas det har vänt åt rätt håll....

            Något annat som är lite roligare och som så sakteliga börjar röra sig mot verklighet är denna:
            Vad tråkigt med massdöd.
            Dock ser jag ingen film/klipp?
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Ursprungligen postat av LindaAlgo

              Vad tråkigt med massdöd.
              Dock ser jag ingen film/klipp?
              Ja det är kass, sådant man kan råka ut för och rent faktiskt något jag varit förskonad mot. Så nya tag, ytterligare en erfarenhet. Mest synd om fisken.

              Jag hade inte förnyat mitt goldmedlemskap, men nu finns bild ovan.
              Senast redigerad av ApeviaX; 21 July 2019, 20:16.
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                Ursprungligen postat av ApeviaX
                Totalkrasch i Juni, alla fiskarna i 960 tanken stendog. Dock innan värmeböljan. Min gissning är bukvattensot... Den tanken är sakta men säkert på G tillbaka och jag hoppas det har vänt åt rätt håll....

                Något annat som är lite roligare och som så sakteliga börjar röra sig mot verklighet är denna:
                Kan det ha varit förhöjda halter av metaller?

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  Ursprungligen postat av stefant

                  Kan det ha varit förhöjda halter av metaller?
                  Hej Stefant

                  O först och främst ursäkta för att svaret kommer nästan ett år senare. Jag skäms

                  Osäker, men tror på massdöd av bakterier el. dyl. som påföljd av den oerhörda temperatur som blev inne.
                  jag älskar den värme vi hade förra sommaren, men inte inomhus.

                  Inte mkt till svar efter så lång tid.
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Jaha, då har familjen flyttat och nya planer på G.
                    En tangatank kommer åter sättas upp med ”samma” individer som gick i 960:t.
                    960:t i sig såldes dock innan flytten och nu kommer första delen i samlingen bli ett Juwel Rio 400 med ett gång Malawi som en polare huserat under flytten.

                    Lusläser ikapp i bl.a. Akvariestugan och en del andra trådar.

                    Mer info., bilder och filmer kommer framgent
                    Senast redigerad av ApeviaX; 09 August 2019, 01:10.
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Jaha ja, då har Rio 400:at stått en vecka med vatten. Skulle köra ett test över natten så att allt såg fortsatt bra ut, att det står i våg och inte läckte.
                      Åkte på någon virusinfektion i halsen (som typ givit med sig) vilket innebar lite fördröjning.

                      Idag skall tanken dock tömmas och BTN Slimline River (60) limmas dit som bakgrund
                      Senast redigerad av ApeviaX; 09 August 2019, 01:10.
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Blev ju givetvis fördröjning p.g.a en massor annat att styra med. Men! Igår tömdes tanken. För säkerhets skull fick det sista dunsta över natten.
                        Idag har alltså BTN Slimline River (60) limmats (silikonats) dit och nu får det torka över helgen, iaf tills söndag eftermiddag.

                        Har lite att stå i och frugan har åkt på halsfluss (igen, varit frisk i en vecka...) så det blir bra med torktid och lite planering av hur stenen skall "möbleras".
                        Bilder och info. kommer löpande
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          F*nstyg

                          Skulle limma dit sista biten BTN Slimline River (60), en del jag sågat av för bakgrunden. Kom på att jag kunde dölja Juwel's innerfilter med den biten. Passade rätt bra, sågade av den på höjden för att inte ändra på hur vattnet rör sig runt filterkammaren. En liten flisa gick av, silikonade dit den (med svart silikon, gissa hur snyggt det blev... men men).

                          När jag sedan väl skulle passa in sista biten så lade jag av någon outgrundligt korkad tanke "silikonsprutan" (som är av metall) längs över akvariet i djupled, givetvis gjorde någon liten rörelse från min sida på andra sidan tanken att den föll ner, slog i bottenglaset och ev. vänster sidoglas på väg ner...

                          Kunde inte se någon repa/spricka nu direkt. Men man blir nojjig med glas, särskilt när det ska hålla typ en halv kubik vatten snart.
                          Så oerhört klantigt, man skall aldrig vara lat, straffar sig direkt.

                          Låter nu det sista silikonet härda och skall sedan syna mer noggrant under bra belysning.
                          Kommer även sakta att testfylla tanken på nytt, just in case att jag missar något. Kanske rent av en mikroskada som gör att det eskalerar väl fyllt.
                          Better safe than sorry, en till testfyllning (innan sanden skall i) gör ju iaf att jag ser om något blev knas.

                          Håll nu tummar och tår gott folk.
                          Senast redigerad av ApeviaX; 03 August 2019, 13:48.
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Slänger lite snabbt in bilder på hur det ser ut nu under "silikontorkan". Låter det vara lite skitigt sålänge, ska ju testfyllas igen som sagt (inte sett några spår av skador so far...) samt rengöras innan sand skall i.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Juwel Rio 450 front - BTN Slimline River (60).JPEG
Visningar: 252
Storlek: 677,5 KB
ID: 2406177

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Juwel Rio 450 front, vänster diagonal - BTN Slimline River (60).JPEG
Visningar: 252
Storlek: 614,1 KB
ID: 2406178

                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ser jättefint ut!
                              Vad blir det för T-ciklider i detta kar?

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ser jättefint ut!
                                Vad blir det för T-ciklider i detta kar?
                                Halloj Mats

                                Det blir faktiskt Malawi i denna tank, for starters iaf.
                                Har en grupp som gick i mitt 960L efter kraschen förra sommaren. De går dock hos polaren som odlat fisken i fråga just nu då vi flyttade i Maj och därav sålde 960 tanken tidigare i år.

                                Planen är att på sikt börja om med Neolamprologus marunguensis, Julidochromis dickfeldi och Cyprichromis leptosoma (den uppsättning jag hade när hela skiten kraschade och all fisk dog för ca: 1 år sen).

                                Anledningen till att det blev Malawi mellan detta och inte direkt nya fiskar av samma sort som innan för att direkt återuppliva tangatanken berodde delvis på att att jag länge suktat efter att åter hålla Malawi (men denna gång mer subtilt färgade, om än med färg...) igen. Delvis för att jag har mer personlig erfarenhet av Malawi sedan innan och därför kände mig mer säker på att förstå fisken vid ev. ny krasch. Någon mer krasch blev det ej och nu kan jag snart återta fisken som ska få göra sin grej innan det blir byte av besättning.

                                Märk väl att det nog troligtvis blir "Sydamerika" istället för Tanganyika inomhus som "displaytank" när det blir remake i framtiden. Det går nämligen rent estetiskt bättre hem hos familjen. Jag tänker då att jag tar tillfället i akt att äntligen trycka ner ett gäng scalarer igen

                                När all denna rokad så ska till framgent så kommer Malawi få flytta ut i förrådet (som jag nu renoverar för att bli förråd, hobby/pysselhörna och akvariehörn) och tangafisken får göra ny entré här.
                                Det är iaf de tankar som snurrar nu

                                Mer info. och frågor kommer
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...