"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Smakprov på de snygga firrarna. Kolla ögat o fenspetsarna. Tänk det dubbla i intensitet i det blå. Denna firre är inte heller helt utfärgad. O ljuset blev lite tokigt på bilden. Helt enkelt toksnygga fiskar
    Fin bild där! Japp, dom är otroligt vackra. Tänk när du har hela karet fullt.

    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Såg detta klipp (är på sidan 821 o götteläser i Mats tråd Akvariestugan) o ja bara MÅSTE ju hålla ett par A. sajica på sikt Jävluskt så snygga!]
    Du skall se den lille sajicahanen nu...

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Fin bild där! Japp, dom är otroligt vackra. Tänk när du har hela karet fullt.


      Du skall se den lille sajicahanen nu...
      Ja precis, och jag skulle tippa på att jag har sett något smått innan jul. Om de inte är sega. Men det wer sig med tin.

      Såg faktiskt både ”nycklar”, ”zebror” & ett litet gäng sköna sajicor i min z-butik idag. Små men vackra allihop. Nya tag med ny struktur. Tror det finns hopp att z-butiken får en juste akvarie/fisk-avdelning igen

      Massor idéer och för första gången på 1 år typ så var det faktiskt inspirerande igen att gå in där. Inte för att intresset hade tynat, men det var en rejäl ”lågsäsong” i z-butiken ett tag. Förvisso av vissa anledningar, men som sagt kul att de är på G mott rätt bana igen.
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Fick lite go’ inspiration att putsa o rensa lite i spenaten i överlevnadstanken idag. Fisken behövde lite mer utrymme att röra sig i, växterna mer ljus och filtren en dusch.

        Bilder före, bilder efter kommer när mulmet lugnat sig. Blev små moln när jag ryckte java.

        OBS! att bilderna blev halvkassa... men de ska som sagt visa front & topp innan min lilla insats. Tryck på första bilden så har ni bildtext och någorlunda "rätt" ordning. Hade dock velat "kasta" om ordningsföljden något...
        Senast redigerad av ApeviaX; 05 November 2017, 17:33.
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Vilken växtlighet, jag gillar dina cryptocoryner

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            Inte precis ”crispy clear” men iaf mindre mulmigt, får ”skaka” ur javan lite till o sen låta filtren göra sitt inatt. Brukar bli glasklart.

            Men för att ge ett hum om ”resultatet” av ompysslingen slängs dessa frontbilder in och även en på högra kortsidan.

            Detta är alltså som sagt en liten tank som puttrar på för att hålla liv i de fiskar och växter som gick att rädda vid flytten för snart 2 år sen. Kort bakgrundsinfo. som reminder är ju att det var flytt någon månad eller 2 efter det att jag hade legat på sjukan med akut njursvikt, filtren dog vid strömavbrott och inte visste jag det väl på sjukan. Därav ”de fiskar och växter som gick att rädda vid flytten”...
            Senast redigerad av ApeviaX; 05 November 2017, 19:07.
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Ursprungligen postat av Inger H
              Vilken växtlighet, jag gillar dina cryptocoryner

              //Inger
              Då ska du se de vid fullt blås, började med växtnäring idag igen. Varit lite lojt med den biten, men nu åter igång. Tackar för lovorden om mina cryptos
              Senast redigerad av ApeviaX; 05 November 2017, 19:07.
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                Som utlovat kommer här en halvdant tokigt ljusmätt men iaf ”helkarstäckande” frontbild på 960 L tangatanken. Någon lite sessa tittar iaf fram.

                Slänger in en kort filmsnutt också. Den trötta hungriga sonen och sambons tjatter med honom i bakgrunden bjussar jag på

                Senast redigerad av ApeviaX; 05 November 2017, 19:08.
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  Det är något visst att se hur snabbt man kan tyda hur gruppen kan tänkas "delas in" i olika par. Eller för den delen att se att det pilot"par" som slängdes i först (då de var utstötta där de kom ifrån) nu är friska sköna "bossar" som kivas lite men ändå låter de 2 nya rackarna komma med. Gillar att de 3 nya då tvärtom i sin "dumhet" simmar runt betydligt mindre skygga och på så vis får fram piloterna. Nu syns de ofta i en grupp och ibland sticker de fram sina nyllen i röset. Gott i alla fulla fall att se utveckling och vad jag tror (med lite initialt kiv) början på en störtskön koloni. Planer för "rumskamrater" finnes... Men först ska de få gå in o göra sin kaningrej deluxe är min plan. Skynda långsamt liksom Under tiden spånar jag på täckglas, komplettera belysningen och inte minst bygga klart skåpet in under som ska bli vitrin/whiskey, cognac... o.s.v... helt enkelt "godisskåp"
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Måste dock erkänna att jag ju faktiskt inte ännu har kikat tillräckligt noggrant för att reda ut könet på de 3 "nya". Piloterna är ju ett "par", tydligt synligt. Kan vara 2 hanar och 1 hona de "nya" 3... hmmm
                    Senast redigerad av ApeviaX; 08 November 2017, 19:14.
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Lite kompletterande fisk inköpt.
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ser kanonfint ut!
                        Har du byggt fundament som de kan gräva ut/ur, eller är de synliga stenarna de enda?

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ser kanonfint ut!
                          Har du byggt fundament som de kan gräva ut/ur, eller är de synliga stenarna de enda?
                          De synliga är tyvärr de enda. Kickade igång det såhär. Men vi får se var det landar på sikt.

                          Tänker ev. sno en hel del inspiration ur din gamla gracillis setup
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ApeviaX
                            De synliga är tyvärr de enda. Kickade igång det såhär. Men vi får se var det landar på sikt.
                            Tänker ev. sno en hel del inspiration ur din gamla gracillis setup
                            De här cikliderna leker på nästan vad som helst, men de där lavastenarna är väl ganska skrovliga kan jag tro..? Om inte annat får de väl gräva sig ner till glaset på sköna ställen. Det fixar sig.

                            Min gracilis-setup utgjordes mestadels av massor av flata stenar - och jag adderade sanden efteråt när allt var klart, och dolde stora delar av konstruktionen.
                            Men du kan ju alltid lägga till några stenar med jämna ytor på strategiska ställen.

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              De här cikliderna leker på nästan vad som helst, men de där lavastenarna är väl ganska skrovliga kan jag tro..? Om inte annat får de väl gräva sig ner till glaset på sköna ställen. Det fixar sig.

                              Min gracilis-setup utgjordes mestadels av massor av flata stenar - och jag adderade sanden efteråt när allt var klart, och dolde stora delar av konstruktionen.
                              Men du kan ju alltid lägga till några stenar med jämna ytor på strategiska ställen.
                              Har faktiskt funderat på om de är substratlekande eller ”stenlekande” (kanske ”samma” pryl).
                              de här lavastenarna är inte alls lika vassa som de brukar vara. De är typ ”uppmjukade/”slipade”, icke desto mindre skrovligare och med större risk för rivsår är ”flator” utgör.

                              Är ju dock extremt nojjig för glaset, får om jag skall bygga direkt på glaset i sådana fall ha typ friggo undertill. Dessa stenar väger ju ”inget” i vattnet och är lätta att bygga med. Dessutom är ju porösheten en perfekt boplats för nyttobakterier som ett ”passivt” extra filter.

                              Mktbra input dock som lusläsare av din tråd så vet jag precis hur du byggde, mkt bra återkoppling där

                              Faktum är att en av honorna? Gräver ett hål vid rutan.

                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Högst osäker. Men tror detta är grävarn, ev. hona?

                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...