"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Offert intagen för installation av luftvärmepump i förrådet. Om nu bara styrelsen godkänner frågan om ev. installation som blir det fart på mig att fixa i förrådet för att isolera och sedan beställa installation av luftvärmepump. Håller tummarna för detta då det skulle innebära ett par till akvarier i förrådet, möjligheten att driva upp säsongens fröer till trädgården, men även övervintring av exotiska växter och annat. Dessutom kan det öppna upp för paludariumtanken på sikt... Mkt spännande helt enkelt, håll nu tummar och tår ute i vårt avlånga land att det skall gå vägen med ansökan. Vore en rejäl energiboost.
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Halloj! Kul att du skall köra Neolamprologus marunguensis ditt nya kar. Det är ju en ”sessa” som är ganska lik de jag hade; N. gracilis, som inte har riktigt lika hög och robust kroppsform.

      En frodig algmatta befrämjar villkoren för ynglen som, i generationer, kan gå och beta bland de organismer som bildas.
      Det tar en ganska ansenlig tid för den ”rätta” typen av alger att dyka upp - alltså en kortvuxen, tät matta som täcker de flesta ytor.
      Jag använde mig av ganska sparsam belysning; mestadels LED-spotar.
      Då slapp jag invasioner av alger som inte är så kul, som långa trådiga ”skitalger”.
      Nej, vad man är ute efter är de korta, täthåriga algerna. Tålamodet får en rejäl prövning, men slutresultatet är både snyggt och livgivande.

      Jag drar in en liten film på min N. gracilis-koloni, då det begav sig.

      https://www.youtube.com/watch?v=L2IQkEuYCcU
      Just så underbart alglummigt Störtskönt! Kommer dock finnas risk för lite "skitalger" då karet kommer stå strax innanför altan och där finns en del ljusinsläpp från söderläge. Men det blir vad det blir och med tiden kommer även det att sätta sig. Belysningen kommer på sikt bli egensnickrad i ett lock som ska matcha möbeln (när jag bestämt hur den skall kläs) som då blir ett möbelkar typ. Men i och med avsaknad av växter (iaf initialt) så känner jag ej att belysningen brådskar mer än att möjligen få chans att locka fram de härligt is och stålblå fenspetsar samt ögon som dessa fiskar besitter

      Allt har sin tid och det kommer få dra igång i sin takt, ytterligare så då det ju inte finns växter som behöver planeras för utan först blir det torrinredning med lavasten och ev. någon grenjäkel (inte bara för att trotsa normen, men för att jag anser det naturligt och vackert). Lavasten tänker ni? Hmmm... vasst o jävligt för de små liven.... Ja jo, men det finns nog vassa stenar i tangasjön med, de går dessutom i ett kar med drösvis av sådana nu och allt funkar fin fint. Fördelen med just lavasten är ju också dess porösa struktur som ger hem åt en miljards miljon nyttobakterier och på så vis blir det en del av ett "passivt" extrafilter inne i själva vattenytan och inte bara i kanterna vid filterkammarna.

      Kommer bli superskoj detta, en dröm på G att slå in. Imorrn eller torsdag kommer troligtvis mina BTN River-slimline på posten och då kan man (även utan karet) börja placera ut och visualisera vad som komma skall.

      Lite kul (och kanske pajastokigt för vissa) är att lavastenen jag beställt är svart (typ) lavasten från island. Kommer bli en satans kontrast mot bakgrund och det ljusa ciklidgruset som jag kommer dimpa ner. Men va fanken, övergångarna kommer bli mjuka med tiden och en hop alger. Tänker också att kontrasten kan vara schysst för att lite framhäva fiskarna som är rätt ljusa av naturen.
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Tusan Bluewing, ansjo & Mats m.fl. jag har även i tidigare skede varit sugen på discus, har bestämt att jag ska hålla de vad det lider, har inhandlat BTN Discus boken av en forummedlem för ett par år sedan och jag vet att jag definitivt vet vad jag behöver för att testa med dessa juveler.

        Tänker att jag nog gör lite så som ansjo tipsade Blue om i hans tråd att man kanske bör "testköra" med billigare, (men för den skull inte fula eller felaktiga discus) fiskar för att se var det leder. Kan slå bakut men kan även gå galant på studs och då är det ju bara att tuffa vidare och studera de små liven.

        Hur som havre, först sessorna till tangakaret, sen som tidigare sagt invänta svar på värme i förrådet, därefter ligger framtiden att skapas.
        Har en tydlig idé om hur jag skulle vilja inreda, relativt spartanskt, men inte naket kar...

        Kul med alla idéer och all sprudlande inspiration som riktigt sjuder här
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          Om ni inte tidigare sett dessa klipp från tangasjön gör gärna det. Märk väl i klipp 2 av 3 hur 2 tangaciklider stöter bort en sköldpadda från deras grop med rom. Rätt häftigt. Bra inspiration inför stundande planer dessutom.

          Del 1 - 4







          https://www.youtube.com/watch?v=wqDVzH5W_4Y


          https://www.youtube.com/watch?v=aUykCGDyMFs
          Senast redigerad av ApeviaX; 24 January 2017, 22:48.
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            For a smooth playback and to avoid jerky pictures, use a modern browser. Click the Youtube settings button and choose "1080p HD" for best viewing quality.Und...
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Väldigt kul att följa dig och din optimistiska planering .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                Ursprungligen postat av Inger H
                Väldigt kul att följa dig och din optimistiska planering .

                //Inger
                Halloj Inger

                Kul att höra
                Optimist måste man vara i denna stressiga vardag och detta pengastyrda skeva samhälle. Vi är inte gjorda för att stressa runt så dant.
                Akvaristiken är en del av mitt Zen, likaså Zoopet med alla härliga trådar och gemenskapen
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  Liten update

                  Nu är karet limmat, skitiga rutor, men de skall rengöras i helgen


                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Jösses , 24:e mars... sorry. Jag är i allra högsta grad aktiv med mina fiskar. Projekt och planer snurrar hela tiden, men har varit en intensiv tid. Nu har jag dock nytt jobb med mer fritid och förhoppningsvis snart möjlighet att börja spara lit ebpde till hem och familj men även mina intressen och däribland akvaristiken.

                    en teaser sålänge, följer upp bilderna ovan lite iaf...

                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Fin teaser! Gött att se dig här igen.

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Fin teaser! Gött att se dig här igen.
                        Man tackar, kul att tangakungen (haha lät lite kul ) hitta hit direkt. Och tack för välkomnandet tillbaka. Mkt skoj kommer ske under stundande år
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ApeviaX
                          Man tackar, kul att tangakungen (haha lät lite kul ) hitta hit direkt. Och tack för välkomnandet tillbaka. Mkt skoj kommer ske under stundande år
                          Haha!
                          Jag hittar, lita på det.
                          Det skall bli kul att kolla in din nya burk - skall du låta det bli en stor marunguensis-koloni?

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Haha!
                            Jag hittar, lita på det.
                            Det skall bli kul att kolla in din nya burk - skall du låta det bli en stor marunguensis-koloni?

                            Svar ja, en fet marunguensis koloni ja
                            Kan bli ett gäng Jullar på sikt också. Lite kontrast, men först vill jag se det efterlängtade kolonilunket
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ApeviaX
                              Svar ja, en fet marunguensis koloni ja
                              Kan bli ett gäng Jullar på sikt också. Lite kontrast, men först vill jag se det efterlängtade kolonilunket
                              Aaah, då har du verkligen härliga tider framför dig.
                              Lägg gärna upp bilder och filmer på stuffet allteftersom, så man får se hur det utvecklar sig.


                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Aaah, då har du verkligen härliga tider framför dig.
                                Lägg gärna upp bilder och filmer på stuffet allteftersom, så man får se hur det utvecklar sig.

                                Bilder o filmer kommmer definitivt upp.
                                ska bli riktigt gött detta
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...