"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Bam
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      Ursprungligen postat av ApeviaX
      Bam
      Det var en rejäl ställning, vad blir det för akvarium där?
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Ursprungligen postat av KJE

        Det var en rejäl ställning, vad blir det för akvarium där?
        Ett 960. Bredd: 200, djup: 80 höjd: 60


        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av ApeviaX

          Ett 960. Bredd: 200, djup: 80 höjd: 60


          Skickat från min iPhone med Tapatalk
          Det låter inte helt fel Vad blir det för besättning då?
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Häftigt med ett 960. Skall bli spännande att se vad du hittar på!

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Jaa ni gott folk. Kommer bli magiskt kul. Mycket lärorikt och spännande, en riktig resa.

              Inlägget med bilden ger en hint om inriktningen
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Ursprungligen postat av ApeviaX
                Jaa ni gott folk. Kommer bli magiskt kul. Mycket lärorikt och spännande, en riktig resa.

                Inlägget med bilden ger en hint om inriktningen
                Det tog ett bra tag innan jag fattade vad du menade, funderade på vad en träställning, en röd fåtölj och en tomte kunde innebära för inriktning, innan jag fattade att du menade fisk-smileyn, Prinsessan av Burundi
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  Ursprungligen postat av KJE

                  Det tog ett bra tag innan jag fattade vad du menade, funderade på vad en träställning, en röd fåtölj och en tomte kunde innebära för inriktning, innan jag fattade att du menade fisk-smileyn, Prinsessan av Burundi
                  Haha, precis. Kommer bli Neolamprologus marunguensis


                  Skickat från min iPhone med Tapatalk
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Tanken är att möbeln skall ha iaf 2 luckor (på vänster respektive höger sida) och troligtvis 3 lådor i mitten. Hur jag skall klä in den eller i vad har jag ej bestämt ännu...
                      Vet inte exakt hur jag ska fixa skenor till lådorna eller vilken typ av gångjärn jag ska använda till luckorna heller. Men det får tiden utvisa.

                      Kommer troligtvis bli 1 hyllplan i vardera skåp och dessutom belysning som går på när man öppnar luckan.
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Rätt gött med lunket i 3x30 liters burken, endlers guppyna blir fler och fler (som sig bör) så även (dock sakta men säkert och dessutom lite naturlig gallring) mina ancistrus som har börjat haja läget och uppskatta sina små tillhåll. Hornsärven växer som ogräs på steroider, så även vattenpesten, supernice detta eftersom det i kombo med mina posthorn innebär 0 alger på rutorna

                        Missförstå mig rätt, uppskattar rätt sorts akger, men på rätt plats, de gröna prickasen är no more i de här karen

                        Men sen i 960 liters tangaburken hoppas jag på alla de olika spännande "solalger" som jag kallar de. D.v.s en uppsjö alger som poffar upp här och var tack vare (märk väl tack vare inte på grund av, som sagt positiv till detta) schysst ljus som kommer infalla på burken och dess stenar
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • KJE
                          • August 2013
                          • 1066

                          Ursprungligen postat av ApeviaX
                          Rätt gött med lunket i 3x30 liters burken, endlers guppyna blir fler och fler (som sig bör) så även (dock sakta men säkert och dessutom lite naturlig gallring) mina ancistrus som har börjat haja läget och uppskatta sina små tillhåll. Hornsärven växer som ogräs på steroider, så även vattenpesten, supernice detta eftersom det i kombo med mina posthorn innebär 0 alger på rutorna

                          Missförstå mig rätt, uppskattar rätt sorts akger, men på rätt plats, de gröna prickasen är no more i de här karen

                          Men sen i 960 liters tangaburken hoppas jag på alla de olika spännande "solalger" som jag kallar de. D.v.s en uppsjö alger som poffar upp här och var tack vare (märk väl tack vare inte på grund av, som sagt positiv till detta) schysst ljus som kommer infalla på burken och dess stenar
                          I ett tanganyikaakvarium borde det inte vara några problem att få mycket alger, dom brukar väl vara rätt så växtfria?
                          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Ursprungligen postat av KJE

                            I ett tanganyikaakvarium borde det inte vara några problem att få mycket alger, dom brukar väl vara rätt så växtfria?
                            Ja det kan absolut (och är oftast) "växtfria". Icke desto mindre finns ju växtlighet och grenar mm. i fiskarnas naturliga miljö. Men jag vill ha såna där läckra alger som Mats hade i sitt tangasesskar för ett par år sedan
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              Aronia melanocarpa
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ApeviaX

                                Ja det kan absolut (och är oftast) "växtfria". Icke desto mindre finns ju växtlighet och grenar mm. i fiskarnas naturliga miljö. Men jag vill ha såna där läckra alger som Mats hade i sitt tangasesskar för ett par år sedan
                                Halloj! Kul att du skall köra Neolamprologus marunguensis ditt nya kar. Det är ju en ”sessa” som är ganska lik de jag hade; N. gracilis, som inte har riktigt lika hög och robust kroppsform.

                                En frodig algmatta befrämjar villkoren för ynglen som, i generationer, kan gå och beta bland de organismer som bildas.
                                Det tar en ganska ansenlig tid för den ”rätta” typen av alger att dyka upp - alltså en kortvuxen, tät matta som täcker de flesta ytor.
                                Jag använde mig av ganska sparsam belysning; mestadels LED-spotar.
                                Då slapp jag invasioner av alger som inte är så kul, som långa trådiga ”skitalger”.
                                Nej, vad man är ute efter är de korta, täthåriga algerna. Tålamodet får en rejäl prövning, men slutresultatet är både snyggt och livgivande.

                                Jag drar in en liten film på min N. gracilis-koloni, då det begav sig.

                                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                                Kommentar

                                Arbetssätt...