"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    "Vattensamlingen"

    En gillar de skarpt, snyggt Eheim



    Ogillar däremot att mina "prisvinnande" crypto fick för sig att "smälta"... Inte
    Mkt kvar av det karet....

    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      Jahaaa, då har det hänt en väldans massa, jag har svämmat över, paniktömt och fyllt 2 kar. Fått lek på 3 av mina multispinosa par, mer lek på corys, bra krut på lite växter och dragit ut en trasig visdomstand....

      Full fart i boet, mkt med studier och en del att ta ifatt. Jösanes, en trisslott och lite ledig tid att få njuta av pyssla om familjo djur vore fint.
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Hej hopp, åter Gold och bilder etc. dyker upp inom vintertiden
        Massor med lek på mina Archocentrus par, både det ursprungliga föräldraparet och de ynglingar som en själv dragit upp.

        Lite stolt att se att mina egna små knottar är bättre yngelvårdare är sina päron
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          Se där, var ett jäsikens bra tag sen jag ens var online.
          Alltid händer det något och oavsett om det är bra eller dåligt så kan det bli mkt. 2015 bjöd på både bra och dåligt, blev ju klart att vi skulle få flytta in i en nybyggd kåk, modell radhus/bostadsrätt. Jag och familjen (nu även en son som precis blivit 8 månader ) bor nu alltså i ett blått hus med röd dörr (de olika husen i raden har olika färger), yta 110 kvm uppdelat på 2 plan

          Flytten bar av stapeln den 20:e november 2015, vi har bott in oss någorlunda för att börja smälta det härliga med hårt nya boende, det är ju splitter och dessutom ekonomiskt fördelaktigt för oss, inga större summor besparade ännu, men över tid kommer det hända grejor ...

          Våren var dock halvkass, hunden fick akut diskbråck (eller notbilder stuket) blev förlamad över natten i bakre delen av kroppen och kunde varken gå eller göra ifrån sig ...
          Jag åkte på skit njursvikt i augusti, fick te o fylla 25 på sjukan. Dock mår jag bra från det eländet nu, har nytt jobb som iaf hjälper något med att se en chans till något gott i form av något mer stabil ekonomi, dock provanställd på vikariat so far så vi får se vad framtiden innebär.

          Med anledning av min tid på avdelningen för njursjukdomar på US i LKPG i augusti och sedan kommande flyt mm. så förgick alldeles för många av mina växter ute på altan, samt fiskar och växter i akvarier. Energin tröt ett tag och med nya jobbet så halkade både det ena och tredje efter, flytten började bli prio och nu står jag med ett gäng kar, stelfrusna på altanen och några stackars pandarmalar samt någon guppy i en vit hink i badrummet på nedervåningen...

          Men! Morgondagen (läs idag), bjuder på ett försök i att snickra ihop en provisorisk bänk för att iaf få in ett akvarie för att kunna husera överlevarna och utfodra de rejält en tid. Hoppas de små stackars liven är inom räddningsradien.

          Går det som jag vill så kommer det famla köksbordet (ekskivan primärt) att sågas till och få justerbara metallben för att snabbt kunna få in ett kar att tina upp inne i värmen och sedan fylla upp med allt vad denna typ av "karantän"/utfodringskar kan tänkas behöva i av provisoriskhet...


          På återseende.

          Över och ut, Nicke Spjuth
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Härligt att se att du är tillbaka!

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Härligt att se att du är tillbaka!

              Tackar man tackar, läser ikapp i din och en del andra trådar.
              Håller tummarna för att det ska lossna lite nu på alla plan.

              Kan dock ej klaga på bostad iaf, vi bor som sagt numera i ett nyproducerat fint hus (bostadsrätt typ radhus) som vi själva fått vara med att välja gällande designlinje. Och dessutom intialt några 100 lappar billigare och på sikt iaf 3-4 tusingar lägre månadskostnad till
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                Det lilla 90 liters karet (delat till 3 ca: 30 liters avdelningar) börjar cykla sakta men säkert. Har lite olika typer av aler på besök, olika sorter i olika mängder i varje del.

                Beror säkerligen på skillnader i vad som fanns i substratet för de olika "facken". Allt från samma hink, ungefär lika noggrant sköljt. Det är dock olika växter av olika mängd (några få stackars överlevande skott från tidigare frodig miljö) olika ytterfiler, någon gren här, någon liten rot där...

                Dock lika mkt belysning då samma ramp (överdimensionerad) belyser alla 3 facken.

                Ett av facken är helt grönt, (eller var innan vattenbytet nyss) ser ut att vara en grön dimma i den delen. Är dessutom en del såna där smala trådiga och slimeiga alger där i.

                Men! Jag är inte rädd för lite alger. Spännande att sakta få cykla in och ta hand om det överlevande, låta fiske. Återhämta sig och bidra till filtrens start.


                Inom en snar framtid skall ett smalt sovrumskar skapas och startas, innan dess är det i det ovan nämnda karet överlevarna får gå. Kommer uppdateringar på sikt
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Uppdatera på bara! Alltid lika kul!
                  Lite bilder..?

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Uppdatera på bara! Alltid lika kul!
                    Lite bilder..?
                    Bilder kommer, men det blir nog på sikt.
                    Nu har vi 3 halvtragiska avdelningar i en ca: 90 L tank. Inte mkt att se. Däremot kanske man skulle dokumentera resan för att ge en inblick, en observation i hur en incykling kan se ut. Något att begrunna för de otåliga och kanske smått nervösa nybörjarakvaristerna. Något som kanske kan ge ett lugn i den nervositet som infinner sig vid minsta alg eller annan "obalans" i karet.
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Så var vi där igen, tiden har sprungit iväg och jag kanske har misstänkts vara uppgången i rök. Men icke sa Nicke.
                      Det börjar landa i nya boendet efter hösten som först inbar nytt jobb, akut njursvikt, och sedan flytten hit. Tar det rätt solo med tomten i år, vill se lite hur säsongen fortskrider för att veta hur den skall byggas upp med tiden. Lika så fäler akvarierna, har ett ca: 90 L kar uppdelat i 3 knappa 30 L fack som "överlevnadskar" för de få stackare som klarade sig under min tid på sjukan och sedan förfallet då tid efter det iaf med inspiration att få liv i det då blev lite av en bristvara.

                      För stunden sitter jag och lusläser ikapp Mats Bryzell's alltid lika eminenta tråd "Akvariestugan". Det är ju en av de absoluta favoriterna, mycket som sker, härligt med OT, juste snack om inredning etc. etc. Härlig tagg uppskattas och de rejäla texter som dimper in i tråden då och då är en ren fröjd att njuta genom

                      Jag själv ska bråka färdigt lite med en anhalt av vita prick i karet och sen kanske man får uppdatera lite om kommande planer
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ApeviaX
                        Så var vi där igen, tiden har sprungit iväg och jag kanske har misstänkts vara uppgången i rök. Men icke sa Nicke.
                        Det börjar landa i nya boendet efter hösten som först inbar nytt jobb, akut njursvikt, och sedan flytten hit. Tar det rätt solo med tomten i år, vill se lite hur säsongen fortskrider för att veta hur den skall byggas upp med tiden. Lika så fäler akvarierna, har ett ca: 90 L kar uppdelat i 3 knappa 30 L fack som "överlevnadskar" för de få stackare som klarade sig under min tid på sjukan och sedan förfallet då tid efter det iaf med inspiration att få liv i det då blev lite av en bristvara.

                        För stunden sitter jag och lusläser ikapp Mats Bryzell's alltid lika eminenta tråd "Akvariestugan". Det är ju en av de absoluta favoriterna, mycket som sker, härligt med OT, juste snack om inredning etc. etc. Härlig tagg uppskattas och de rejäla texter som dimper in i tråden då och då är en ren fröjd att njuta genom

                        Jag själv ska bråka färdigt lite med en anhalt av vita prick i karet och sen kanske man får uppdatera lite om kommande planer
                        Oh-boy! Du har varit igenom en massa... Hoppas allt fixar till sig till det bästa - och så blir det!
                        Kul iallafall att du är tillbaka på forumet. Här händer ofattbart mycket!
                        Som du märker är min tråd mest gammal skåpmat, medans det finns en uppsjö andra intressanta trådar där det verkligen avhandlas intressanta grejer - så nu är det bara att läsa ikapp allt godis på forumet!

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                          Oh-boy! Du har varit igenom en massa... Hoppas allt fixar till sig till det bästa - och så blir det!
                          Kul iallafall att du är tillbaka på forumet. Här händer ofattbart mycket!
                          Som du märker är min tråd mest gammal skåpmat, medans det finns en uppsjö andra intressanta trådar där det verkligen avhandlas intressanta grejer - så nu är det bara att läsa ikapp allt godis på forumet!
                          Men hallå hallå

                          Din "gamla skåpmat" är vad jag helst "inmundigar" nu. Ytterst inspirerande med allt som sker. Givetvis var det ju lite sådär "oroväckande" (innan man kom ikapp med tiden) med storburken. Men låter som att det bara kan bli ännu bättre i framtiden när så väl blir dags att funta på det igen.

                          Är nu på sidan 749 i din tråd o var på 670 eller 680 typ för någon dag sedan. Är såå härligt att sträckläsa allt, varje punkt, kommatecken och allt vad det innebär. Till och med allt grafisk mellan raderna oj oj oj. Skål säger jag, nu ska det spelas lite med familjen innan tösen ska sova, sen blir det Zoopet resten av kvällen


                          Utan o skvallra så kan jag säga att det kommer på sikt bli ett sesskar någon stans i boningen... Neolamprologus marunguensis på menyn till det
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ApeviaX

                            Men hallå hallå

                            Din "gamla skåpmat" är vad jag helst "inmundigar" nu. Ytterst inspirerande med allt som sker. Givetvis var det ju lite sådär "oroväckande" (innan man kom ikapp med tiden) med storburken. Men låter som att det bara kan bli ännu bättre i framtiden när så väl blir dags att funta på det igen.

                            Är nu på sidan 749 i din tråd o var på 670 eller 680 typ för någon dag sedan. Är såå härligt att sträckläsa allt, varje punkt, kommatecken och allt vad det innebär. Till och med allt grafisk mellan raderna oj oj oj. Skål säger jag, nu ska det spelas lite med familjen innan tösen ska sova, sen blir det Zoopet resten av kvällen


                            Utan o skvallra så kan jag säga att det kommer på sikt bli ett sesskar någon stans i boningen... Neolamprologus marunguensis på menyn till det
                            Fantastiskt härligt att höra!
                            Ös på nu!
                            Jag ser fram emot dina vidare projekt!

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              Som ovan skrivet som kommer bl.a. ett sesskar bli till på sikt. Kan bli så att det blir ett specialbyggt, beror på var det får stå och vad en mäter måtten till.
                              Frågan är ju lite hu högt man behöver ha det, de rör sig ju runt lite här o var i hela höjdleden, även om de (i akvarier) mestadels håller till i botten och mellanskikt (rätta mig om jag har fel här).

                              Det får hur som havre allt bli en burk på ett par 100:ingars liter, så mkt har jag ju bestämt. Kommer ev. vara lite "oortodox" o ha någon planta insmugen någonstans, i övrigt relativt spartanskt med annat än sten och grus. Söker med ljud och lykta efter ett bra ljust, lagom finkornigt ciklidgrus med juste kalkhalt eller hur man ska säga.

                              Har lite smått och gott från aquaristic.net på G hitåt också, inga speciella ovanligheter men kul med paket till sig själv


                              Från det ena till det tredje, vidare till det femte och tillbaka igen, mkt rörigt och tankspritt. Lite som en inblick i mitt huvud
                              Hur som havre på åkern så funtat jag även på om jag ska frångå min ursprungliga plan på ett rent setskar och kanske smita in några apelsiner eller andra lite bitska färggranna individer. Detta kan man ju iofs göra efter att man fått känna in sessorna och låtit de få chansen att göra sin kolonigrej... Men anledningen till att jag nämner tanken här är just det att man då får chans till lite skäm input från er andra som kan ha något att vilja putta in så att säga...

                              Är som sagt denna sessa (Neolamprologus marunguensis) som kommer rumstera i karet som ännu inte finns.
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                BTW, hur gör man en hederlig hyperlink där man själv väljer vad texten är? Så det inte står som ovan ex. www.ciklider.se utan som jag tänkt fiskens namn? Har sett många länkar där det bara står "Länk". Har förstått att det är ultrarycket jobb att fixa med forumet och har inte alls pejl på var statusen befinner sig. Så ingen klagan, men en undran
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...