"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killis75
    • September 2013
    • 118

    Ha ha, härlig film. En annan hade oxå varigt smått stressad med så många kottar att hålla reda på!
    Ett grattis är väl på sin plats!
    Akvariehuset på 112L

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      Haha, jaa har 1 buse på 5 år. Kan tänka mig 2-3 st. till men inte en miljon som hon har.


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Nu börjar man se lite kroppsstruktur på de några veckor gamla Archocentrus multispinosus knattarna.


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          Nu så Jesper Broman, ynglen börjar växa och är snart i det jag väljer att kalla ungfiskstadiet. Inte leverans size precis men nu är det en fråga om lite extra care så kommer det hända saker i raketfart, har sett det förr
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            Trevligt, då ska jag göra plats för några här hemma

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Ursprungligen postat av Jesper Broman
              Trevligt, då ska jag göra plats för några här hemma
              Ingen brådis, men behåll tanken mentalt och fnula lite, jag uppdaterar mer framöver, som sagt inga centimetrar stora, men jag har ju tidigare fiskar från dessa föräldrapar som från denna size fullkomligt exploderar i size
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                Japp, jag har tröttnat på mitt 343l Tanganyika-kar så det ska bli CA istället. Inredningen ska jag behålla då jag tror att den blir klockren till CA-ciklider
                Så bara jag blir av med fiskarna så är det klart för inflyttning av några firrar från dig.
                Sen får framtiden utvisa vad det blir mer däri

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  Ursprungligen postat av Jesper Broman
                  Japp, jag har tröttnat på mitt 343l Tanganyika-kar så det ska bli CA istället. Inredningen ska jag behålla då jag tror att den blir klockren till CA-ciklider
                  Så bara jag blir av med fiskarna så är det klart för inflyttning av några firrar från dig.
                  Sen får framtiden utvisa vad det blir mer däri

                  Härligt Jeppe

                  Småttingarna fick igår flytta till ett 93 liters kar, de simmar nu i fin grupp och börjar käka bättre. Så hoppas på lite tillväxt. Det kommer ju, men i och med att de började sina liv i ett 19L så är det inte konstigt om det har tagit lite tid

                  Nästa steg blir runt 160-180L
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Jaha, då ska vi se. Nedan beskrivande text berättar vad som hanns med under gårdagskvällen

                    "Sådär, efter ca: 5-5,5 timmas akvariepyssel så är det nu dags att krypa ner i sängen. Har flyttat Haley's (min dotter) akvarium till köket. Passade på att ansa växterna som delvis var lite luggslitna. Nu får det etablera sig på nytt, men kan sedan tuffa på i lugnan ro.

                    I akvarierummet är det nu mer eller mindre fritt golv, äntligen! efter alla ommöbleringar... Ann-Sofie (min sambo) fick en av de små bänkarna för att dra igång det som ska bli ett av alla kommande räkkar.

                    Till sist kom ett större kar för mina Archocentrus multispinosus yngel på plats. Det blev en flytt från ca: 18L till ca: 93L. Nu ska de väl kunna växa och sträcka lite mer på sig... Ett tag iaf "


                    Ett fåtal bilder som knäpptes av med mobilen innan läggdags, inte direkt några kvalitébilder. Men de ger väl någon hint om vad som sker..?
                    Kan förtydliga att det jag vill med dessa bilder är egentligen endast att ge en bild över vad som nu finns i rummet. Det är förvisso inte några snyggt inredda kar á la ögongodis, utan kar för överlevnad och sedan några yngelkar för att dra upp mina Archocentrus yngel. Dessa firrar trivs nämligen och leker oavsett vad våra ögon anser om designen på inredningen

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0932.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,5 KB
ID: 2155781Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0933.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,8 KB
ID: 2155782Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0934.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,9 KB
ID: 2155783Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0935.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,0 KB
ID: 2155784Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,3 KB
ID: 2155785Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1005.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,3 KB
ID: 2155786Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,4 KB
ID: 2155787

                    Just det, jag kan ju inte missa att nämna att nästa kull är på G... Tog ca: 2 dagar innan putsandet började efter det att jag återintroducerade honan i paret. Hon har fått "semester" och vårdat föregåede yngelkull några veckor i ett 54L kar.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0951.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,2 KB
ID: 2155791Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0943.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,5 KB
ID: 2155792Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,7 KB
ID: 2155793
                    På sista bilden är nästan hela kakan på plats. Helt otroliga mängder romkorn.
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av ApeviaX; 13 January 2014, 18:21.
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Jaha, kanske ska försöka sig på ett till inlägg, även här lite text men av mer värde för tråden och händelseförloppet...

                      Jag tänker mig nyttja detta akvarierum till så många kar jag förmår sköta om samt få in på ett bra sätt. Dessa skall placeras i/på den ställning som jag har skissat på (enklare SketchUp skiss tidigare i tråden). Det kommer dessutom installeras takmonterade högtalare (det är i alla fall tanken)...

                      Hur ska nu detta gå till då? Jo om allt går som jag vill, (är ju egentligen en pengafråga...) så kommer ställningen byggas med stomme av gedigna träreglar samt förankring i vägg. Det blir 2 plan samt underskåp. Plan 1 för större kar, både för "odling" samt kar som är mer estetiskt tilltalande... Plan 2 kommer husera ett gäng mindre kar för olika stadier av yngelkullar samt en del räkor. I underskåpet kommer det finnas dold (luckor) teknik, d.v.s en del ytterfilter, tillbehör, verktyg, mindre kar med växter & anslutning till el för att driva hela apparatursamlingen.

                      Alla plan kommer få "takmonterad" belysning, så går iaf tankarna nu. Så även underskåpen då de kommer husera en del växter.

                      Det är inte något stort rum så det blir trångt med fri yta, dock tillräcklig yta för att enkelt kunna sköta akvarierna, det får dock plats en snurrfotölj för att avnjuta det hela när allt är klart


                      Jag funderar dock en del på fuktnivån, det är ju trots allt inte något badrum detta. Kanske skulle man passa på att ta in offert för att få rummet fuktspärrat/säkrat? Samt flytspackla golv för att få en mer vågrät plan yta att bygga på. Här har jag ingen aning om kostnad eller teknik dock...
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        En tilläggsfundering i mitt mätande och tejpande av det som ska visualisera ställningen samt sänkt tak är ju hur mkt ev. flytspackling bygger på samt material för att fukstspärra/säkra...?
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          Ursprungligen postat av ApeviaX
                          Härligt Jeppe

                          Småttingarna fick igår flytta till ett 93 liters kar, de simmar nu i fin grupp och börjar käka bättre. Så hoppas på lite tillväxt. Det kommer ju, men i och med att de började sina liv i ett 19L så är det inte konstigt om det har tagit lite tid

                          Nästa steg blir runt 160-180L

                          Jag har slängt ut annons både här på zoopet och på fb nu med mina t-ciklider så är det bara att hålla tummarna på att nån nappar.
                          Sista utvägen får bli att byta in dom i nån butik

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Härligt Jesper, ytterligare ett steg närmre ett gäng av de små som växer i mina kar


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              Jajjemen

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Behöver tips på prisvärd (läs billig i utgift, men hyfsad kvalité som ej går sönder över en natt) belysning till ett räkkar. Kommer finnas lite växter, någon mossa och lite stängelväxter med relativt smala gröna blad... Kanske ingen bra beskrivning... Men kraven är att det ska bli ett juste ljus samt att växterna inte dör, finns dock ej krav på att det ska bli "aquascapeljus" så att säga, utan sålänge växterna kan klara sig och sakta tuffa på så är jag nöjd. Kan tänka mig typ LED ljus eller liknande. Har lite olika varianter att kika på för att haja vilken typ av armatur jag söker. (Den från Biltema har ju "fel" Kelvintal, färgtemp. för växter...)?

                                Biltema läslampa LED
                                Aquaristic.net inte direkt billig i meningen prisnivå, detta med yttepyttebudget... Men säkert en bra armatur med juste ljus.

                                Det jag vill med länkarna är som sagt att ge en hint ocm size och typ av belysning som kan funka. Är öppen för förslag


                                Nicke
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...