"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Ursprungligen postat av Marten88
    Hej, tänk på att val av virke är enormt viktigt, köp tätvuxet med stående årsringar samt undvik större kvist.
    //Johan
    Absolut, det ska inte gå fort och bli billigt, utan det får fortskrida i den takt jag med rådande ekonomi och tid kan få det att fortskrida.
    Så bra kvalité på bygge med bra material, samt rätt dimensionerat material.
    Knackade lite på golvet, är förvisso plastmatta och jag hade önskat att det var flytspacklat under, lät dock för "ihåligt" eller "träigt" typ parkettgolvsljud...
    Så åter är jag i frågan hur jag jämnar ut golvet eller iaf får ställningen rät utan massor kilar och dumheter? Det hela kommer att var förankrat i vägg så kanske ska man med hjälp av laser fästa reglarna i väggen, sedan få dit under delen som ska stå på en ram på golvet?
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      Jaha ja, medan planerna ändras och förbättras angående bygget av ställningen/bänken vad nu denna möbel skall kallas? Så smygstartas lite kar här och var samt underhålls i "överlevnadsläget" som jag kallar det (läs "halvfulla" kar med nerslängda rötter, ingen sand och växter som flyter och fastnar lite här och var). Mina Archocentrus multispinosus vallar den senaste kullen i "huvudkaret", d.v.s de små yngel som jag missade när jag lyfte över roten med larver till yngelkaret tidigare i veckan. De måste ha "ramlat" av roten vid själva lyftet, i och med att de ej var mer än sprattlare så låg de nog "osynliga" under en rot och vakades alltså av päronen. (Tanken var ju att egentligen ha flyttat roten innan kläckning, halva kakan hade dock kläckts utan min vetskap så flyttade precis några timmar sent för detta).

      De växer lite försiktigt och man kan se att de försöker "beta" på filtersvampen samt jagar lite artemianauplier när dessa ges, får dock stänga av filtreringen en stund vid utfodring, de klarar inte att simma mot de förhållandevis "starka vatten"strömmarna" " som bildas i karet ännu. Har kört lite vattenbyte och håller tummarna för att jag klarar att få ordning på fler överlevare från denna kull, vore skoj. Har hitills endast 1 fullvixen hona (mor till denna kull) som jag drog upp för snart ett år sedan. Sedan finns en (troligtvis även det hona) som dock heter Nemo. Hittade denna krabat vid flytten 27:e september i år, den hade sugits in i mitt Eheim 2217 som liten sprattlarparvel troligen (kan inte varit stor med tanke på "rastret" på utsuget till Eheim filtret) och bott i den lägsta skiktet som är ca: 10 cm högt och fullt med biobollar samt då en massor grums och härlig "filtersoppa". Tack vare denna överlavarkraft och fortsatt utveckling nu i karet med raketfart så valde jag att döpa denna firre till Nemo
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Här är den lilla skara larver som blev kvar med päronen, dessa vakas och vallas ännu sålänge av båda föräldrar, honan är den av dessa ciklider som jag dragit upp.


        Här är resten av kullen i 19L yngelkaret, ska uppgradera till iaf ett 54L så fort jag fixat plats (och tid, jobbar ju rätt mkt just nu... synd bara att det inte blir mer cash åt hobbyn trots detta....) Hur som haver, om ni bortser från repor i glas, lite algprickar etc. samt drar på full HD 1080p så är de ju för charmiga och söta de små liven

        Senast redigerad av ApeviaX; 29 November 2013, 22:21.
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          Till sist har vi även en "slow motion" med ingen mindre än Nemo (osäker på om denna köpta hona som syns bredvid Nemo är mamma eller den andra som jag har dragit upp...)

          The small one is namned Nemo, this is beacuse it survived in my external filter. I found it there when I was cleaning the filter after I've moved earlier thi...
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            Som jag sa en gång för längesen, lyckas du dra upp ett gäng så kommer jag gärna förbi och köper ett par st.
            Dom är ju så j***a fina

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              "Vattensamlingen"

              För att citera Mats "Beliv jo me" jag minns att du gillar de små liven
              Så du är top if mind, när (inte om) det finns ett gäng leveransklara rackare


              Sent from my iPhone using Tapatalk
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                "Vattensamlingen"

                Igår fortsatte min smygfyllning av det som ska få bli helianthus kar (inte helianthus annus som i solros, utan Lamprologus helianthus som i prinsessor) Det står lite lutat framåt (p.g.a som alltid snea golv) dock inte någon direkt vridning på diagonal. Är ett plast/aluram kar. (En B träimitation), men fyller sakta i omgångar, better safe then sorry

                Ytterfilter igång i detta kar sedan förrgår kväll. Ett Tetratec EX700, funkar okej, men slanganslutningarna är inte av högsta kvalité någon stans. Spricker för lätt. Tacka vet jag mitt älskade Eheim 2217... Så vid nyköp blir det Eheim för hela slanten


                Sent from my iPhone using Tapatalk
                Senast redigerad av ApeviaX; 30 November 2013, 08:53.
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  Ursprungligen postat av ApeviaX
                  För att citera Mats "Beliv jo me" jag minns att du gillar de små liven
                  Så du är top if mind, när (inte om) det finns ett gäng leveransklara rackare


                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                  Det låter bra det

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    "Vattensamlingen"

                    Härligt 👍😄


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      "Vattensamlingen"

                      Jaha, då ska vi se, då är de små liven ca: 1,5 veckor gamla sedan kläckning, de växer om än inte så fort... Dessutom börjar den oundvikliga "trilla av pinn" fasen nu tror jag tyvärr. En del börjar bli lite segare och jag har sett 2 av de små som har kolat... Undrar vad detta beror på? Vattnet med filtrering och byten har sköts mkt noga, så även utfodring...

                      Är de för dåliga på att få i sig själva födan månne tro?
                      Kan tycka att avkastningen artemianauplier är lite halvdant liksom även deras lverlevnad i kläckningsanordningen...

                      Några tips här? I så fall gärna konstruktiva tips utöver att öka till större kar och mer vattenvolym, det är redan på G för nästa kull som nu är på G i form av splittas romkaka storlek XL


                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Härligt med lite action, Ape. Nu skall ynglen kunna äta sig riktigt ordentligt feta av alla micro-organismer du har i den frodiga mulmen vid botten... för sådant finns väl..?

                        Sedan kan du - om inte nykläckt artemia och annat finns till hands - smula och finfördela lite fryst artemia och annan "mix", som du har i frysen, rätt ner i vattnet.
                        Just nu äter mina "efter en dag utkomna frisimmande gracilis-yngel" just sådan mat!

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          "Vattensamlingen"

                          Matat med "pulver", artemianauplier & lite Cyclops... Håller tummarna att detta och VB som gjordes kan vara till nytta.

                          Förstår dock ej den taskiga överlevnadsgraden av mina artemia, det är bra kvalité, har en polare som kör samma i sin lokal där han odlar massor Malawi & Tanganyika mm.


                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Jäklar vad jag diggar din avatar, sådana ska jag ha någon gång! Fast med röda ögon...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              "Vattensamlingen"

                              Tjo Mats, kul med finbesök i tråden
                              Nej du, detta kar är ett snabbt hophafsat kar med bare-bottom sånär som på den mangroverot romkakan satt på... Men mulm är på G i ett försökskar där löv och lite mojs från huvudkaret ska få bistå på en precis sandtäkt botten.


                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                "Vattensamlingen"

                                Tackar Anders, o kul med lite action här
                                Jag får säga åt de o bli arga så ögena blir röda så får du skaffa via mig


                                Sent from my iPhone using Tapatalk
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...