"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7244.jpg
Visningar: 1
Storlek: 48,5 KB
ID: 2146249

    Jaha :/ den här gynnaren hoppade ju ur karet för ett par nätter sedan, fann henne på golvet nedanför karet torr och stel som en pinne.
    Idag hoppade hennes "syster" ut men jag såg det nyss och släppte tillbaka denna hona, hoppas hon inte kolar hon med... Visst det är "bara" en guppy men ändock en fin firre och dessa 2 fick jag som jag tidigare skrev hem som ersättning för andra fiskar...

    Träligt, ska bli skönt när 54 L karet har sin bakgrund ilimmad så jag kan släppta tillbaka firrarna där, både för deras simytas skull men även för att det är heltäckande lock på det karet. (Har täckglas nu, men de hittar små hål...)


    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      Ursprungligen postat av ApeviaX
      Någon som har erfarenhet av ECS Bottensubstrat? Samt Tetra's mer kända Complete Substrate, nyfiken på dessa till bl.a. mitt 54 L levandefödarkar. Ska ju limma dit bakgrund nästa vecka och därav tömma karet helt, så när jag har chansen att börja om med botten så är jag nyfiken på ovanstående samt kombination med Hobby torv till terrarier och sedan tillbaka med rådasanden ovanpå detta.

      Kommer ju fortsätta med PMDD, EC & någon form av mäsk...

      Sedan kanske trycka i denna reflektor?


      Nicke
      Jag är lite ful och bumpar denna fråga även att den finns på samma sida...
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        ECS testade jag för någa år sedan, och det var skit rent ut sagt. Så fort en fisk bökade lite för djupt i gruset eller man skulle plantera om så for det upp en massa bös. Och man kan fetglömma att göra om i karet, då blir det grusbyte samtidigt.
        Däremot om man av någon anledning vet att man inte kommer att gräva något i gruset kanske det är bra, men jag såg aldrig någon jätteväxtlighet iaf...
        Torv färgar vattnet riktigt grymt, och då råder jag dig att ha det i en damstrumpa som du gömmer någonstans isf.
        Jag testade däremot i ett tomt kar, ett lager blålera och ovanpå detta ett lager med torv. Sedan hade jag ett insektsnät för att inte gruset skulle ramla ner och torven komma upp. Det växte duktigt i detta karet, men det var inte kul när man skulle flytta växterna när rötterna var lika långa under gruset som de var uppåt.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          "Vattensamlingen"

          Aha!

          Precis den typen av erfarenheter jag kan klara mig utan. Tack för bra svar

          Vad tror du om CS från tetra då?

          Och vad tror du om kombination torv och mera som du körde fast Katty katttrö (bentonitlera) då jag ej har blålera, och sedan räddande överst?
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            Okidoki, Tetra Complete Substrate eller Dennerle Deponit Mix Professional?
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Hahaa Nu har jag fått lite lön för "mödan" eller snarare för mitt tålamod.

              Mina multispinosor leker ju som kaniner i vanlig ordning, men de gräver och sliter också upp växter i vanlig ordning (de vill ha det rent i sitt hörn...) Denna gången var det svärdplantor som rycktes upp, men både för att inte störa de i leken och för att min X. variata hona gick smällfet med yngel så lät jag det vara...

              Idag fann jag en smal X. variata hona och ett gäng småttingar bland de flytande svärdplantorna. Eller ja småttingar o småttingar de är iaf 3-4 mm :o Kul kul

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7490.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,8 KB
ID: 2146301
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Kul!Jag har inte provat att ha något under gruset mer, det är ett jäkla jobb att hålla det på plats samt man får kassera sanden eller lägga ner ett mastodontjobb med att tvätta den. Då kör jag hellre på PMDD som jag tycker funkar bra.
                En liten fråga, vad är det som lockar med att lägga gödningen i gruset?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Kul!Jag har inte provat att ha något under gruset mer, det är ett jäkla jobb att hålla det på plats samt man får kassera sanden eller lägga ner ett mastodontjobb med att tvätta den. Då kör jag hellre på PMDD som jag tycker funkar bra.
                  En liten fråga, vad är det som lockar med att lägga gödningen i gruset?
                  Ja kanonkul

                  Jaa du jag har fått för mig att det ska ge en extra skjuts. Har fått tips av en del nissar med just kombo torv och någon form av lera under sand/grus och då i kombo med just PMDD och EC eller trycksatt CO2.

                  Tanken är då att ha det lite i lager i den mån det går, typ torv och sedan typ ett lager myggnät eller nåt och sen likaså nån form av soil och sedan myggnät innan sanden typ nåt sånt... Men klart att den där helvetiska dimman man riskerar och knölet med kladd är ju inte skoj...
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Jag skulle nog fundera både en och två gånger först. Kör du med trycksatt co2 och PMDD samt har bra med ljus lär det växa mer än vad du begär ändå.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Jag skulle nog fundera både en och två gånger först. Kör du med trycksatt co2 och PMDD samt har bra med ljus lär det växa mer än vad du begär ändå.
                      Jag har ju PMDD, okej ljus men skulle behöva T5 armatur och lite mer tryck... CO2 i form av EC och mäsk som ja bubblar väldigt ojämt :P
                      Har ej råd med vare sig ny armatur eller trycksatt CO2 nu :/
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Vilka rör föredras för växterna? Läser man på återförsäljarnas produktsidor så är ju allt från 2600K - 10.000K bra för att det "gynnar fiskarnas färger och återger ett bra ljusspektra för växterna"

                        Så tips på märke och rör, typ Glo - Flora Glo, Sylvania - Aquastar & Gro Lux eller Sera - Plantcolor? Det är T8 rör vi snackar
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Sylvania är ett bra rör, och det ligger på runt 10000K om jag inte minns fel.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Sylvania är ett bra rör, och det ligger på runt 10000K om jag inte minns fel.
                            Aha! Bra då har ja lite o gå på, Sylvania - Aquastar ligger på 10.000K anledningen till att jag nämnde det är att det jag kör nu Philips - Aquarelle ligger på 10.000K om jag inte minns fel?
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Precis, och de tillverkas ju tyvärr inte längre.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Precis, och de tillverkas ju tyvärr inte längre.

                                Nae de gör ju inte de , jag har ett par kvar som jag köpte på PWSS.
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...