"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    "Vattensamlingen"

    Ja, alltså nån massdöd är jag inte direkt orolig för. Men jag undrar ju vad som är galet. Om det ens är vattnet?
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Det behöver väl inte va vattnet om det är vita prick om jag har fattat rätt. Jag SKRIKER LITE här så kanske nån som vet kan hjälpa dig

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        "Vattensamlingen"

        Haha, nej så sant. Men eftersom det har uppkommit vid vattenbyte så är det ju antingen nåt i vattnet eller så blir det fö stor temp skillnad även om inte ja tkr så.
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Att det skulle vara fel på ditt dricksvatten så fiskarna får vite prick är jag väldigt tveksam till, då vore det knappast tjänligt att dricka heller. Störst troligt har sjukdomen legat vilande i karet eftersom den inte behandlades sist, och nu vid ett vattenbyte blev fisken antingen stressad eller för stor skillnad på tempen så det bröt ut. Det behöver inte vara det senaste bytet, utan ofta ser man inte vita prick de första dagarna tills prickarna blivit såpass många och stora så man lättare ser dem.
          Ang. Vattenbyte och gödning så tror jag inte att det händer så mycket om du hoppar över gödningen ett par veckor.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            "Vattensamlingen"

            Okej, men om så är fallet vilket i detta fall vore bra så bör jag rent tekniskt kunna hoppa någon vecka (D.v.s vänta till nästa helg) med vattenbyte i just detta kar? Och sedan dra igång med veckovis byten igen?

            Jag tänker att medicinen bör ha hjälpt att ta död på parasiterna och med någon vecka till utan moment som stressar från mitt håll så kanske de är ok igen?
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Om det räcker med en kur, tyvärr brukar man de flesta gånger behöva köra både en och två kurer extra för att sjukdomen ska bli helt borta.
              Men att hoppa över vattenbytet en eller två veckor ska inte innebära några problem.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                "Vattensamlingen"

                Okej, jag har ju kvar en del faunamor. Menar du att jag även utan symptom ska kurera framöver? I så fall hur länge bör jag vänta?

                Inte direkt van vid sjukdomar som ni märker, bortskämd med att fiskarna bara mår bra.
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Ser du inga symptom behöver du inte köra någon mer kur, men de flesta som fått in vita prick i karet brukar få köra fler än en kur med medicin.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    "Vattensamlingen"

                    Aha okej, jaa satans skit. O i "fel" kar. Vill inte ha skiten alls men speciellt inte i endlerskaret....
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Så vad händer nu då?

                      Jo vita pricken har lagt sig för tillfället vad jag kan se, någon endler har lite vaga fläckar. Men de är fan i mig omöjliga att få tag på i mängden, så för att inte stressa de andra onödigt mkt så får de vara kvar då jag inom en vecka eller två ändå kommer riva ur en del och limma i bakgrund i detta kar...

                      Såhär ser det ut: Levandefödarkaret på 54 L som just nu hyser ett Leopard Endler par samt en liten grupp Limia nigrofasciata ska få en bakgrund ditlimmad i veckan (bara silikonet dimper ner på posten nån gång...) under tiden som silikonet härdar så får dessa firrar simma i det 167 L hallkar som ska bli Tanganyika (det jag byggt min frigolitbakgrund till). När sedan levandefödarna är på plats i sitt 54 L kar igen så är nästa del att rengöra torka och sedan limma i min egna hembygda bakgrund i 167 L karet för att efter härdning dratta i lite endlers som pilotfisk och efter det ner med mina kommande tangaciklider . Till sist ska endler gruppen i badrummet (även här 54 L kar) få sin bakgrund, då får de endler som är där gå i mitt 19 L kar som jag haft som karantänkar, detta alltså medan silikonet härdar...

                      Då har det bara mitt 180 L kar kvar som är utan bakgrund, detta kommer så förbli ett tag till, men lite kul ska jag ha med det också, ska nämligen installera reflektorer i rampen så växterna får lite er effektivt ljus Det är alltså då silikon och reflektorer jag inväntar. Bakgrunderna till 54 L karen har jag sedan i höstas, har bara inte limmat dit de ännu.

                      Nicke
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Just jäklar glömde nämna att levandefödarkaret kommer addera med lite torv och bentonitlera (katty kattströ) under rådasanden för att på sikt ge ett något färgat vatten samt ge växterna lite trevligare grund
                        Ska dessutom i endlerskaret skapa en liten zon med fluval's Shrimp stratum, detta både för att jag är nyfiken, vill se hur det blir rent estetiskt och ifall det ger mitt körsbär någon positiv effekt. Skriver mitt och inte mina då jag nu har endast en överlevande körsbärsräka, vill vänta att introducera fler och skapa en grupp till det att bakgrunden är i...
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          "Vattensamlingen"

                          Så jäkla underbart! och nej, jag är inte ironisk tkr i detta fallet mest att det är fascinerande och allmänt nice
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av ApeviaX; 13 February 2013, 17:23.
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Tänkte slänga in en kopia av ett inlägg i min tangatråd så att ni hänger med lite bättre på bilderna nedan, och varför det är som det är...

                            "Hitills har jag tömt mitt levandefödarkar, släppt ner fisken som var i det i mitt 19 L som jag haft som karantän (gjorde rent det först). Dessutom flyttat lite växter och en ganska rejäl gibbiceps som får gå några dagar i 54 L karet i sovrummet där levandefödarna ska tillbaka sen när deras bakgrund är i.

                            Nu har jag precis käkat och hunnit börja tömma 167 L karet Ska rengöra och låta torka med jag ska till stan en snabb sväng, så ikväll sen ska det limmas/silikonas fast bakgrund så det sjunger om det "



                            Jaha ja, såhär fick det då bli med ytterfiltret som ska vara till 167 L tangakaret, det kan ju inte bara stå o torka nu när ja liksom har kört in det, o fan va rent vattnet är i detta lilla 54 liters kar

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7342.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,1 KB
ID: 2146191

                            Här ser vi den något för 54 L karet för stora svärdplantan som fått flytta in i 180 L karet.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7343.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,6 KB
ID: 2146194

                            Till 180 L karet har även min lille Archocentrus multispinosus ungfirre fått flytta
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7353.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,5 KB
ID: 2146196
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7357.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,7 KB
ID: 2146197

                            19 L karet som för tillfället huserar mina levandefödare... Limiahanen strök med igår då han gömde sig bakom Eheim innerfiltret och liksom sögs ihjäl... :/
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7361.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,8 KB
ID: 2146198
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              Någon som har erfarenhet av ECS Bottensubstrat? Samt Tetra's mer kända Complete Substrate, nyfiken på dessa till bl.a. mitt 54 L levandefödarkar. Ska ju limma dit bakgrund nästa vecka och därav tömma karet helt, så när jag har chansen att börja om med botten så är jag nyfiken på ovanstående samt kombination med Hobby torv till terrarier och sedan tillbaka med rådasanden ovanpå detta.

                              Kommer ju fortsätta med PMDD, EC & någon form av mäsk...

                              Sedan kanske trycka i denna reflektor?


                              Nicke
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Då har en av de vackra stålblå guppyhonorna givetvis lyckats hoppa ur 19 L karet inatt, satan då. Torr o stel som en pinne. Träligt, de hade ju precis koppats in i veckan då jag fick de för ersättning av några andra guppy som god "utan anledning" Men men, ja får låta de gå som är där och sedan addera till gruppen i veckan när bakgrunden är i och allt är klart, kan bara inte bestämma mig angående bottensubstratet enligt ovan...
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...