"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    #61
    Ursprungligen postat av ansjo
    Mats måste vara B1, eller;p?
    Om han inte vet vilka det är så kommer de här: http://www.youtube.com/watch?v=8TMH2Yn4-t0
    Tur att vi inte kallas Teletubbies iaf...
    Haha, ja han kan nog vara B1 allt Njae, några teletubbies är ni icke, framförallt inte när det gäller bl.a. era genialiska tankar där har ni ett visst övertag, sedan får jag väll säga att det finns fler punkter som faktiskt skiljer er från de
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #62
      Måste vara handväskan då...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #63
        Jag snackade ju lite tidigare ikväll om huruvida mina multisars kull har decimerats, jag har även nämnt min stora uppskattning till bilder och filmsnuttar. Kan ju nu då inte vara sämre själv utan slänger in en liten miniupdate med iaf 3 bilder Dessa 3 är helt enkelt ett par snapshots utan vare sig direkt skärpa eller andra finesser, men som ni ser så är ju antalet yngel aningens aning färre idag

        Här har vi den alltid lika bryska farsan, han ogillar min kamera och anser fortfarande denna vara ett rejält hot.
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5801.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,5 KB
ID: 2145109

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5802.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,3 KB
ID: 2145110

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5813.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,7 KB
ID: 2145111
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #64
          Ursprungligen postat av ansjo
          Måste vara handväskan då...
          Haha, jaa där har vi det
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #65
            Jahaaa!!! F*n!

            Vi börjar väll med de tråkiga nyheterna, men först lite update så att ni hänger med.

            Igår kväll byttes vatten i mitt 180 L kar, detta då jag skulle förbereda lite fiskflytt som jag visste skulle ske idag, vill då alltså ha vattenbytet gjort så att jag inte stressar de onödigt mkt med både flytt och sen vattenbyte på lördag (imorgon).
            De första fiskarna som skulle flytta dit var 2 av mina svärdbärare som simmade i mitt 54 L levandefödarkar. Detta både p.g.a att de (framförallt honan) behöver större simyta samt att det andra par svärdbärare som gick där i skulle få växa (hanen även lite mer lugn då han blev lite mobbad av den svärdbärarhane som flyttade till 180 L karet).

            Så idag skulle jag även göra lite vattenbyte och samtidigt flytta den kvarvarande svärdbärarhonan (bestämde det idag) till 180 L den med, glömde bort att stänga dörren till sovrummet när jag gick för att förbereda badrumskaret med vattenbyte, detta för att en limiahona från 54 L levandefödarkaret skulle få lite lugn från limiahanen och dessutom låta lite yngel sippra ut. Eftersom att jag som jag skrev nyss glömde stänga sovrumsdörren kom ju katten och gjorde processen kort med min svärdbärarhona som koppades in till 180 L karet i en hink. Jag lyckades även få med den lille hanen som skulle få lugn och ro i 54 L levandefödarkaret när jag sög ur vatten för vattenbytet... Märkte dock detta först när jag hällde ut vattnet från karet i toaletten och insåg att det jag trodde var mulm och lite löv var en fisk... hmpf! Hitills alltså 2 döda fiskar och dessutom en förstörd inredning i badrumskaret på 54 L där mina endlers simmar. Detta med inredningen gick åt pipsvängen när jag putsade rutor. Jag kom alltså åt en av mina ormhasselgrenar som låg där i, blev förbannad när jag inte fick den på plats som jag önskade att den skulle vara och rev ut hela skiten, slet loss javamossan och fick börja om. Efter ett otal försök att få till det så sket jag i allt och bara tryckte ner skiten i karet... Det får dö (mossan p.g.a för mkt ljus på vissa ställen) och växa bäst det vill. Bara fisken klarar sig så får väll inredningen bli snygg med tiden?!

            Rörigt? Ja, alltså mkt text men ändå lite viktigt för att hänga med på följande:


            Anledningen till att jag då ifår gjorde vattenbyte i 180L karet i sovrummet var ju för att frigöra yta i 54 L levandefödarkaret (även detta i sovrummet). Varför då då?

            Jo jag har idag köpt 2 till honor åt för att utöka min grupp med Limia , och dessutom... Ba ba ba da bam pa ba baaaaa 1+2 (hoppas jag) Xenotoca variata (svårt som tusan att se skillnad på könen, men 3 stycken är de iaf)
            Här förklaras också delvis vattenbytet i detta kar idag, vill alltså inte heller här knöla både idag med inkoppning och sen imorgon pusta rutor och byta vatten med ny fisk som ska få gå in lite lugnt.

            Sedan till sist 54 L karet i badrummet med endlers fick ju vattenbyte av samma anledning, d.v.s för att imorgon ge lugn åt fiskarna och då framförallt den lite mobbade limiahonan som ska leverera lite knatts snart.

            Så på det hela har det ju gått bra, och trots allt knöl ändå skönt att slippa risken att ha orsakat allt tok imorgon, nu blev kvällen lite tråkig men hade jag lyckats med dessa missöden imorgon så hade jag surat hela dagen. Trots allt (bortsett från de 2 döda svärdbärarna) så är det ju egentligen bara den eventuella risken att en del av mina javamossa stryker med (där det är för mkt ljus) som är nåt att bli nere över.

            P.g.a att jag tyckte inredningen blev totatl uppfuckad i badrumskaret så gick jag ut och plockade lite mer boklöv som skall slängas i nu, tänker att de kan få hjälpa alla pinanr och de få crypto som finns där att kanske skapa en lite djunglig känsla som sedan kanske kan bli bra igen med lite tur då tiden låter javamossan ta sig och växa på nytt....
            Sköljde löven i köket och lade de i en bunke, sa till mamma:

            -Rör inte mina löv nu
            - Jo jag ska hälla ut de (retas mamma, varpå hon sen utan att tänka på timingen säger

            -Imorgon blir det lövbiffgryta

            Det roligaste är att bara jag och pappa fattade men hon begrep inte vad hon sagt som var så kul


            En galen fredagskväll efter jobbet här hos mig...
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #66
              Kan tillägga att mina multispinosor alltså icke hade yngel kvar när jag kom hem igår efter att ha sovit borta under onsdagsnatten. Men va fanken, de leker snart igen

              EDIT: Just det, just det. För att röra till lite extra bland funderingarna kring om jag ska inhandla ett par nyckelhål eller kurvciklider till 180 L karet så tillkommer nu 2 nya kandidater som jag stötte på inne på Arken idag.
              Nämligen Ivanacara adoketa (har för mig det var adoketa... eller var det Nannacara anomala ? inte ens lika tillnamnet haha) och Anomalochromis thomasi... Hmm, fan då ska jag behöva skjuta lite till på nyckelhål och kurvciklid? Kan så bli... Behöver fler och större kar
              Senast redigerad av ApeviaX; 04 January 2013, 23:03.
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                #67
                De små pink/red endlers ynglen börjar få lite form nu och hanarna i kullen börjar synas då gonopodium är under utveckling och en rosa strimma börjar framträda längs mitten av kroppen
                Mina Xenotoca variata har snabbt blivit lite sturska i karet med levandefödare, jag tyckte min limia hane var lite boss, men nu jäklar är det mer liv där i. Kan säg att de har ett helt annat beteende än "vanliga" levandefödare. Inte direkt aggressiva men som sagt sturska och dessutom fenbitare. Har nu lärt mig hur fanken man ser skillnad på könen och dessutom bara njutit av deras vackra glittrande fjäll.
                Senast redigerad av ApeviaX; 06 January 2013, 18:31.
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #68
                  Jaha, nu undrar ni ju vad jag snackat om. Alltså katastrofen med badrumskaret där endlersarna går. Hur ser det ut nu? Och hur ser dessa förbaskade X. variata ut som han snackar så dant om. Ja jo visst jag ahr länkat till de, men givetvis vill ni ju se foton på de som simmar här, eller hur ?

                  Här har vi några snapshots:

                  Katastrofen till endlerskar (vet att det kan bli snyggt när det får växa till sig) här har jag ju önskat en "skogig" murrig pinn, löv och mossmiljö med någon crypto som tittar fram mellan löven här och där... det wer sig me tin
                  Dunkel bild som jag valde att spara.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5970.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,7 KB
ID: 2145239
                  Fortfarande inte liga ljust som det är på riktigt, men tyckte det såg bättre ut såhär. Mer verkligt och mysigt
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5973.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,7 KB
ID: 2145240

                  Xenotoca variata hane
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5926.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,5 KB
ID: 2145241
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5949.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,9 KB
ID: 2145242

                  Xenotoca variata hona
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5937.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,0 KB
ID: 2145243

                  Sedan lite diverse bilder på andra fiskar:

                  Leopard endler hanen
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5953.jpg
Visningar: 1
Storlek: 59,4 KB
ID: 2145244

                  Multis ungen
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5944.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,7 KB
ID: 2145245

                  Guppy honor
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5906.jpg
Visningar: 1
Storlek: 44,6 KB
ID: 2145246


                  Nicke
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #69
                    Jaha ja, lite update från mig då. Mina små juveler går inte riktigt ihop som tänkt. Jag syftar alltså främst på mina X. variata som liksom visar att de verkligen är fenbitare. Utöver detta är de rätt lugna, och framförallt Limia hanen verkar lite förtjust i X. variata honan, detta till trots att (gissningsvis en hane iofs) en X. variata har nafsat på hans ryggfena. Sedan har vi min leopardendler hona som fåt lite onödigt mkt frisering i min mening, så därför ska nu mina X. variata få flytta in i 180 L karet så få rmina limia och endler i levandefödarkaret liksom vila och pusta ut lite.

                    Håller tummarna för att det funkar bättre där, annars måste jag trolla fram ett litet kar åt endast X. variata, vill inte bli av med de små skönheterna....

                    Friserad leopardendler hona
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5981.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,9 KB
ID: 2145274

                    Nafsad ryggfena på Limia hane
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6023.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,2 KB
ID: 2145275

                    En av de skyldiga "gömmer" sig
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6011.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,1 KB
ID: 2145276
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      #70
                      Fina bilder och speciellt dina Limia är riktigt fina tycker jag

                      Jag var på inne på Arken i Linköping förra veckan och där gick det ett gäng Xenotoca variata som gärna hade fått följa med hem, men dom var bokade

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        #71
                        Ursprungligen postat av Jesper Broman
                        Fina bilder och speciellt dina Limia är riktigt fina tycker jag

                        Jag var på inne på Arken i Linköping förra veckan och där gick det ett gäng Xenotoca variata som gärna hade fått följa med hem, men dom var bokade
                        Tjena Jesper, kul att du gillar stuffet

                        Usch, då kan jag meddela mig skyldig, jag som hade bokat de.
                        Men jag ska dit imorrn och tjattra lite, så jag kan kolla status på X. variata, ska lämna lite info. om de...

                        Hur som så kan jag nästan lova att det finns ett gäng att boka för din del om du slår en pling till de efter 15:00
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          #72
                          Jaha då har man varit en tur till Arken, kompletterade med en X. variata hona så nu har jag 2+2.

                          @ Jesper, det finns iaf 1 vuxen hane och ett gäng ungfiskar, könsfördelningen på de små tänkte jag inte så mkt på. Men det finns som sagt iaf 7-10 st. X. variata kvar om du är nyfiken på de
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            #73
                            Slänger inte lite random pc's, fullt med skitiga rutor och taskig kvalité med iaf lite pic's

                            En av X. variata hanarna som direkt färgade ut lite mer och genast började ge mörkare fenor i 180 L karet.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6112.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,5 KB
ID: 2145306

                            Gäsp
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6119.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,8 KB
ID: 2145307

                            Här försöker vi nafsa på en guppyhona, men icke.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6145.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,5 KB
ID: 2145308

                            Mäskbubblor eller ja Co2 bubblor från mäsken
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6088.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,6 KB
ID: 2145309

                            Lite Molly
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6138.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,6 KB
ID: 2145310
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #74
                              Fina bilder igen Det tar nog ett tag innan jag åker till Linköping igen så finns dom kvar då så gör dom. Och finns dom inte så överlever jag.Misstänkte att det var dina fiskar när jag såg dina bilder här

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                #75
                                "Vattensamlingen"

                                Okej, ja jag ser ju på din ort att det är en liten bit. Men vi får hålla tummarna då för att ingen annan ser värdet i de små juvelerna

                                Å inte är det nåt lite skräpbilder. Men kul att du gillart
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...