"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    #46
    Jösses vilken dag ute i halkan. Familjen styrde mot farmor för ett besök med lite fika och enklare mat. Vägen dit gick i alla möjliga hastigheter, dock inte över utan under rekommenderad hastighet. Fläckvis, bra sträckor och mestadels ren isgata. Nu är vi återigen hemma, men sista biten runt 500-700m uppförsbacke precis innan huset var bara att ge upp, så vi parkerade bilen nedanför vid en ficka och hasade och sakta men säker tupp och in i stugvärmen.

    I bilen satt jag med min iPad och läste ju här på Zoopet, försökte även posta ett gäng bilder på 3 av mina kar, för att bara visa upp den enkelhet med för tillfället det som är, "släng ner allt så att man kan starta upp karen efter flytt scape" Tapatalk vägrar dock ibland att ladda upp vissa filer från min iPhone, så jag fixar det här från datorn nu istället.

    Bilderna är fotade med min iPhone, men det är iaf bilder och nya med bättre kvalitet dyker upp framöver Så håll till godo

    180 L kar i sovrummet som tillfället bebos av mitt multispinosa par (som återigen leker som kaniner och har en fin liten kull) & 4 Black Molly 1+3(dessa har en polare odlat) samt 3 ancistrus 1+2 (som min polare odlat även de).

    Klicka på bilden för större version

Namn: 180 L.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,7 KB
ID: 2145067

    54 L "levandefödarkar" i sovrummet, detta bebos av 4 svärdbärare 2+2 (dessa är avkommor till fisk som polaren odlat), 1+2 Limia nigrofasciata, 2 Black Molly ungfiskar (dessa är avkommor till fisk som polaren odlat), 1 ungfisk från de yngel jag drog upp från mina multispinosor samt ett par endlers guppy, leopard variant.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 54 L levandefödarkar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,4 KB
ID: 2145068

    54 L endlers kar i badrummet. Här simmar alltså den sista överlevande körsbärsräkan (skall utöka gruppen nu när karet satt sig och jag sett att den äter bra samt ömsar fint) tillsammans med, 1 ungfisk (hona) som är avkomma till mitt leopard endlers par, 1 par endlers pink/red variant, 1 endlers red/black hona samt ett gäng yngel från både pink/red & black/red honorna. (tanken var att hålla dessa så rena som möjligt, därav kommer föräldrarna att få egna kar framöver, sen får vi se exakt hur det blir med ynglen. Troligtvis får de lunka vidare som en vacker färgkaskad av endlerskorsningar framgent.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 54 L badrumskar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,7 KB
ID: 2145069

    Nicke
    Senast redigerad av ApeviaX; 30 December 2012, 18:54.
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #47
      Jaha, lite mer fiskbilder kanske?

      Glor du på?!
      Klicka på bilden för större version

Namn: Glor du på.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,6 KB
ID: 2145070

      Den vackra krigaren
      Klicka på bilden för större version

Namn: Krigaren.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,0 KB
ID: 2145071

      Det stolta paret som återigen vaktar en kull småttingar.
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5487.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,1 KB
ID: 2145072

      Archocentrus ynglet/ungfisken som har överlevt (ett av de små krypen jag skrev om i tråden "Rädda" lite Archocentrus yngel). Hack i häl ser vi min Limia hane.
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5537.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,3 KB
ID: 2145073

      Nedan följer 2 något mörka bilder på 2 av mina Limia nigrofasciata. Att bilderna är mörka gör mig inget, tycker det blev rätt okej, så jag låter de vara så
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5578.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,9 KB
ID: 2145074

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5579.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,4 KB
ID: 2145075

      Nedan följer ett gäng bilder från 54 L badrumskaret med endelers.

      Klicka på bilden för större version

Namn: honor.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,0 KB
ID: 2145076

      Klicka på bilden för större version

Namn: hane.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,4 KB
ID: 2145077

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5613.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,2 KB
ID: 2145078

      Klicka på bilden för större version

Namn: yngel.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,6 KB
ID: 2145079

      Klicka på bilden för större version

Namn: pink red yngel.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,8 KB
ID: 2145080

      Kom på mig själv med att ha skrivit både red/black & black/red när jag nämner en av mina endler varianter, det skall alltså vara red/black. Ska försöka skriva rätt framöver

      Hoppas det fanns något skoj att se

      Nicke
      Senast redigerad av ApeviaX; 30 December 2012, 21:02.
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        #48
        Det är ju inte utan att man funderar lite, alltså angående multispinosornas yngel. Igår var de en halv miljard, idag decimerat till ett par 10 tal små knattar. Visst, en del dör av naturligt, en del får kanske inte kök, en del blir käk o.s.v. Men jag blir lite nyfiken på lite närmre vad som göra att just denna snabba decimering sker vid mer eller mindre samma tidpunkt efter varje lek. Föräldrarna vaktar mkt duktigt och jag tror varken mina ancistrus eller black molly har snott några som käk? Men kul att se hur de vaktar och har sig, man vill inte sticka ner handen för då hugger hanen haha

        Denna gång tänker jag inte störa och sno åt mig några att dra upp vid sidan om, utan nu får de gå och köra sitt race
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #49
          Du har inga tetror i det karet?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #50
            Väldigt fina levandefödare, Ape!

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #51
              Nehepp, kanske man skulle ta sig friheten att sätta några rader till på pränt. Nu när vi har nytt år och nya möjligheter fortfarande framför oss så vill jag såhär lite i efterhand passa på att önska alla er som smyger in här ett riktigt Gott Nytt År med all glädje och tur framöver

              Kan också passa på att nämna lite hur det ser ut och hur planerna går...
              Just nu så lunkar karen på i lugn takt, som jag skrivit tidigare utan direkt planerad "scape" då jag ville få igång karen lagom snabbt efter flytten och dessutom inte såg mkt i "dimman" som blir när man river runt lite. Med andra ord är allt "nerslängt" men sedan nrä vattnet klarnat så har jag väll spridit ut växterna något lite grann för att ge de mer ljus, inte tänkt mkt på scape som sagt. Anledningen till detta är både att jag inte hade någon definitiv idé om hur jag vill "möblera" denna gång, dessutom ville jag se att allt drog igång fint och nu när balansen börjar infinna sig och växterna är gladare än någonsin så tycker jag gott att det kan få bli en djungel som lyser grönt där fiskarna får lunka ett tag, sedan kan jag ju alltid fixa lite mer kul inredning när jag så känner.

              Kort och gott, fiskarna mår prima, växterna börjar se riktigt glada ut, vattnet doftar kanongott, och utöver en avsaknad av en supersnygg estetisk bild i karet så är det mesta kanon. SÅ vi kör härifårn och tar det lite pö om pö
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                #52
                Ursprungligen postat av ansjo
                Du har inga tetror i det karet?
                Nix, men det ska till, jag har dock en känsla av att de jag skall inhandla framöver inte har något med saken att göra
                Som sagt bara Black Molly 1+3 samt 1+2 ancistrus. Detta är ju fortfarande ett förhållandevis ungt par, och jag har ju fortfarande svaga misstankar om att de helt enkelt inte har riktigt tålamodet med sig? Tekniken har de och vaktar fint, men vem vet, de kanske slarvar lite?

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Väldigt fina levandefödare, Ape!
                Tackar tackar, här kommer det ju utökas framöver, förhoppningsvis får jag nys i ett par Xenotoca variata i veckan om de finns kvar på Arken här i stan, sedan har jag ju planer på att smyga in och kidnappa lite endelers hos dig, men det ska jag inte prata högt om så du får nys om det

                Som sagt idéer och planer finns, och det kommer smygas in lite tjöt här då och då angående detta framöver
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #53
                  SÄkerligen de själva som ska hålla inne stimmet och ett och annat yngel slinker ner i strupen istället för spottas ut bland de andra. De är jäkligt snygga iaf!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #54
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    SÄkerligen de själva som ska hålla inne stimmet och ett och annat yngel slinker ner i strupen istället för spottas ut bland de andra. De är jäkligt snygga iaf!
                    Haha, vet du jag satt nyss och studerade de lite mer noggrannt och det är en teori som är fullt möjlig, inte sett detta ske, men som sagt det händer säkert både 1 och 2 gånger

                    Tackar, jag gillar de skarpt, bl.a har de en fin sammanhållning, men även rent fysiskt vid fin fysik och snygg täckning, mkt fin ren gul färg med tydliga svarta markeringar när de ej leker, sedan unde roch efter lek är framförallt hanen mörkt blå till svart med endast få gula fält. Mkt trevligt. Har ju sett andra multispinosor, ex. Mathias som är mer rödaktiga åde på kroppen och i ögonen. Olika sorter eller odlingsform ev.?
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #55
                      Som jag tidigare skrivit ett par gånger så är jag ju fundersam på fiskammansättningen framöver, Kurvciklid & nyckelhål är jag mtk sugen på att addera som vänner (förhoppningsvis) till mina multispinosor. Kanske får det bli ett av alternativen och ej båda då det trots allt är 180 L och inte mer att simma i... Sedan kommer stimmet att funderas över, men i och med att det blir en beställningsfråga så ska jag fnula lite på cikliderna först... hmmmm
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #56
                        Det får du fråga andra om, jag är ganska nollad när det gäller mer ingående på dessa ciklider. Mats kan nog svara på den frågan lite bättre, men jag tror nog att du har en bra tankegång där.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          #57
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Det får du fråga andra om, jag är ganska nollad när det gäller mer ingående på dessa ciklider. Mats kan nog svara på den frågan lite bättre, men jag tror nog att du har en bra tankegång där.
                          Ja just så är väll tänkt, alltså att Mats kanske kan ha en fundering här? Täntke att ni är ju som B1 & B2 och har ju mkt gemensam kunskap, emn då rullar vi bollen till honom (eller annan besökare i tråden som vet) angående detta. När jag nu väl listat ut om det går bra ihop med dessa ciklider så är ju frågan vilken av de 2 jag ska välja, haha angenäma problem. Men oj så vackra de är.
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #58
                            Jag följer din tråd, bara så du vet
                            jag log rätt stort när du liknar Anders och Mats som B1 och B2 och så nu nynnar jag på bananer i pyjamas-låten
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              #59
                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Jag följer din tråd, bara så du vet
                              jag log rätt stort när du liknar Anders och Mats som B1 och B2 och så nu nynnar jag på bananer i pyjamas-låten
                              Först och inte minst tack Jag fick ju en notis tidigare i tråden att du liksom kunde tänka dig att kika in Superkul måste jag säga. Utan att liksom vara elak eller så så tänkte jag lite (dumt nog?, i den mening att man ser ut att glömma andra) göra så att jag utnämner bl.a dig Pia, Mats & Maths, Anders, Mathias, Gonzo, Affe med fler givetvis. (En del nämnda men absolut ingen glömd, värt att notera!

                              Alltså utnämner er till ett par av mina favoriter här på Zoopet, både för era eminenta trådar men även sköna stil och fina feedback, detta med en balans av lagom mkt men nog så intressant OT, sedan tillbaka med guldklimpar till bilder och filmsnuttar samt rader av underbar text.

                              Så tack Pia och tack även till er andra som kikar in både här och där

                              Jovisst, men det stämmer visst är dessa galna bananer sköna, precis som våra här på Zoopet
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #60
                                Mats måste vara B1, eller;p?
                                Om han inte vet vilka det är så kommer de här: http://www.youtube.com/watch?v=8TMH2Yn4-t0
                                Tur att vi inte kallas Teletubbies iaf...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...