"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #31
    Nej, det lär inte bli några större problem eftersom gasen knappt hinner lösa sig innan den når ytan.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #32
      "Vattensamlingen"

      Men är det då ändå bättre att köra så med diffusare vid ett utblås eller utan det vid botten under tiden? Vid ger mest effekt tror du?
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #33
        Vid botten under ett utblås, som kör ut bubblorna så de har kontakt med vattnet så lång tid som möjligt och gärna hamnar på undersidan av bladen på växterna.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #34
          Ursprungligen postat av ansjo
          Vid botten under ett utblås, som kör ut bubblorna så de har kontakt med vattnet så lång tid som möjligt och gärna hamnar på undersidan av bladen på växterna.
          Ajaj, då kör vi på det under tiden
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #35
            "Vattensamlingen"

            Herre min ge. Anubias är fan odödliga små ting. Plockade idag hem en liten fisktransportpåse som jag hade slängt ner några små anubiasplantor i för över 1 månad sedan, och säkert lite till. Dessa åkte ner i samband med en rensning och "nyplantering" av anubias på rötter. Dessa rötter befinner sig i en väns kar.

            Hur som haver, de har legat i mer eller mindre obefintlig miljö vad det gäller ljus, dessutom endast med de små droppar vatten som liksom fanns på de samt något halvdant andetag inblåst i påsen innan den förslöts. Där har de nu alltså vuxit och skapat nya fina blad samt friska rötter.

            Så tillsammans med en av mina gamla rötter (som dessutom trots torka sjönk direkt... Har iofs varit i kar förut...) har de nu bildat en vacker pjäs som ligger i blöt inför morgondagens vattenbyte. Då ska roten med dessa små överlevare till anubiasplantor återigen få bebo ett av mina kar.

            Häftigt tycker jag
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #36
              "Vattensamlingen"

              Kom att fundera lite över recept för mäsk till Co2... Jag provar just nu detta:
              Recept1 liter vatten
              1 dl strösocker
              1,2 tsk välling
              1 krm bikarbonat
              0,5 krm torrjäst
              , kan man tweaka det på något vis och så att säga få en mer kraftfull mix?

              Receptet hittade jag här.

              Nicke
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #37
                Sv: "Vattensamlingen"

                Det brukar sägas att med mer jäst får du en kraftigare jäsning som dock varar kortare tid för sockret tar slut. Vet inte om det stämmer då jag mest kört standardrecept. Lämpligaste sättet att öka effekten är nog att köra fler flaskor, ex 3st varav du byter en var 5e dag.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #38
                  Ursprungligen postat av Moving Waves
                  Det brukar sägas att med mer jäst får du en kraftigare jäsning som dock varar kortare tid för sockret tar slut. Vet inte om det stämmer då jag mest kört standardrecept. Lämpligaste sättet att öka effekten är nog att köra fler flaskor, ex 3st varav du byter en var 5e dag.
                  Ja, jo det är klart. Men nu blir jag ju lite extra fundersam då. Detta därför att enligt nissen som jag länkade till i tidigare inlägg, samt hans recept så skall det räcka att byta en flaska varannan vecka. Då går det åt en väldans massa socker framförallt.

                  Men om jag vill ha en bladning med bättre tryck baserad på receptet jag provar nu (det som jag klistrade in i tidigare inlägg) och då kanske byta flaska runt 8:e-10:e dag någonstans där, hur skall man då dosera om receptet så att säga?
                  Klart att något definitivt svar är svårt att ge då det beror på allt från rumstemperatur till storlek på akvarie etc. Men ja, någon sånär gissning vore trevligt.

                  Nicke
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #39
                    Ursprungligen postat av ApeviaX
                    Kom att fundera lite över recept för mäsk till Co2... Jag provar just nu detta:
                    , kan man tweaka det på något vis och så att säga få en mer kraftfull mix?

                    Receptet hittade jag här.

                    Nicke
                    Det verkar vara ett bra recept, kör på det då en massa co2 under kort tid bara kommer att bli struligt. Bättre det puttrar på lite långsammare och man hinner med. Tänk även på att beställa PMDD, det kommer att gå bra mycket mer om du kör med co2.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      #40
                      När jag körde mäsksystem i min 250l burk så var jag tvungen att byta 1flaska i veckan. Körde med 2st 1.5l pet med mäsk och en som renings flaska som var fylld till hälften med vatten.
                      Funkade kanon men visst går det åt socker. Jag körde systemet ett par månader men sen värderade jag min tid högre och köpte mig ett trycksatt system, tror faktiskt det blir billigare i längden men det tar ju några år innan man når brytpunkten
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #41
                        Ursprungligen postat av KristianE
                        När jag körde mäsksystem i min 250l burk så var jag tvungen att byta 1flaska i veckan. Körde med 2st 1.5l pet med mäsk och en som renings flaska som var fylld till hälften med vatten.
                        Funkade kanon men visst går det åt socker. Jag körde systemet ett par månader men sen värderade jag min tid högre och köpte mig ett trycksatt system, tror faktiskt det blir billigare i längden men det tar ju några år innan man når brytpunkten
                        Något som nog de flesta gör efter en kort tid med mäsk...om de fortsätter med co2 dvs.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          #42
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Det verkar vara ett bra recept, kör på det då en massa co2 under kort tid bara kommer att bli struligt. Bättre det puttrar på lite långsammare och man hinner med. Tänk även på att beställa PMDD, det kommer att gå bra mycket mer om du kör med co2.
                          Ja, men då kör jag vidare här helt enkelt Och PMDD finns för ett tag framöver i alla fall, beställde ju en del när jag började med torrmix för runt 1,5-2 år sedan Kör nu på full dos vid vattenbyte samt i mitten mellan vattenbyten och det funkar kanon

                          (Just nu dock ej torrmix utan en lite mer koncentrerad dos som jag gjorde enligt receptet på Haack's sida och sedan så att säga koncentrerade till).

                          Ursprungligen postat av KristianE
                          När jag körde mäsksystem i min 250l burk så var jag tvungen att byta 1flaska i veckan. Körde med 2st 1.5l pet med mäsk och en som renings flaska som var fylld till hälften med vatten.
                          Funkade kanon men visst går det åt socker. Jag körde systemet ett par månader men sen värderade jag min tid högre och köpte mig ett trycksatt system, tror faktiskt det blir billigare i längden men det tar ju några år innan man når brytpunkten
                          Ja, jo nog går det åt som sagt, och nog vill jag helst köra trycksatt Co2, med pH kontroller och hela baletten, men har ju icke jobb så det räcker till de räkningar jag har ens, så jag håller tummarna för en intervju "del 2" som är på nu i januari, har jag tur så löser det det ekonomiska och mitt liva, med idéer och akvaristiken samt foto kommer skena i fart
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            #43
                            Fanken då, jag hittade ett gäng vackra Xenotoca variata på Arken i Linköping. Men hade ju inga cash. Hittar inte på någon av de listor som Arken beställer ifrån, så hoppas det finns kvar ett gäng nästa vecka, ska nog sno åt mig iaf 1+2 då tänkte jag...
                            Skall även dra hem 2 st. Limia nigrofasciata honor till för att utöka den gruppen lite
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              #44
                              Eftersom jag nu det senaste året ytterligare har ökat intresse för just levandefödare, ex. guppy, platy, svärdbärare & limia mfl. och dessutom nu hittade Xenotoca variata (som jag skrev i förra inlägget) så var jag ju bara tvungen att försöka hitta en video på de underbara Xenotoca på YT. Efter lite klickade hittade jag en video som var rätt kass, men i listan till höger med liknande klipp hittade jag muppy / golly beror på hur man vill se det. Nog för att jag visste att det i teorin går att korsa levandefödarna ganska hejvilt, men aldrig sett denna typ av resultat.

                              Så galet det kan bli...



                              Ser rätt okej ut tycker jag, men de blir ju sällan fertila och personligen gillar jag ju vildvarianter, och försöker eftersträva att komma åt dessa ofta oansenliga men mkt vackra fiskar. Men ville bara visa klippet för någon som kanske blir nyfiken?

                              En vildvariant som jag gillar skarpt är denna platy, Xiphophorus variatus. Klippet nedan visar just sådana i det fria Dessa finns odlingsformer på i zoobutiker, då mer kända som indianplaty...



                              Tänk att få tag i ett gäng sådana juveler....
                              Senast redigerad av ApeviaX; 29 December 2012, 18:33.
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                #45
                                Nu blir det mkt tjatter med mig själv här, men jag tänkte att jag gör så att jag nedan slänger in lite funderingar som jag skrev tidigare i tråden, detta då jag snackade lite Co2 och det han att rinna iväg någon sida. Så ger det hela en ny chans att läsas och reflekteras över här nedan.

                                Kopierat från inlägg #9 i denna tråd:

                                "Hmm, jag har ju ett par Archocentrus multispinosus, men önskar även ett par med Cleithracara maronii, Nyckelhål (Såg att det fanns på Arken idag, kanske skulle boka imorrn? Hmm igen...
                                Sen är jag grymt sugen på ett par med Laetacara curviceps, Kurvciklid, frågan är om det blir för många ciklider av ungefär samma storlek i mitt kar på 180 L? Känns tyvärr så? I såna fall Nyckehål, eller Kurvciklid? (Den ena utesluter inte den andra i framtiden, men just nu menar jag).

                                Sen blev jag ju återigen lite småkär i Ap. bl.a. Apistogramma agassizii & viejita. Där blev det ytterligare en sorts firre i leken. Till sist Vill jag ha ett stim corysar typ Corydoras panda eller Corydoras duplicareus och gärna någon tetra typ Hemmigrammus bleheri, Rödmunstetra eller Hyphessobrycon amandae, Kolglödstetra.

                                Det finns även här i "stimsortimentet" mååånga fler fina firrar man önskar, men just nu är dessa högt på listan.

                                Kom gärna med egna förslag om ni har, men först gärna lite feedback på ovanstående som sagt.

                                Hjälp mig fundera lite här, motivera gärna lite hur ni tänker med storlek på kar, antal fisksorter etc.
                                "

                                Nicke
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...